Harlekijn syndroom?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door ikkie97, 4 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.961
    3.971
    113
    Ons zoontje van 8,5 maand kreeg net ineens het harlekijn verschijnsel. Na het drinken van zijn flesje (waar hij het momenteel erg warm van krijgt) was zijn rechterkant van zijn gezicht knalrood terwijl de linkerkant veel mimder rood was, je zag een duidelijke scheidingslijn lopen over zijn gezichtje.

Omdat ik op school een kind heb met het syndroom van Horner was ik bekend met dit fenomeen.
    Ik lees op internet dat het veel voorkomt bij premature baby's, dat is ons zoontje niet (geboren met 40+1).
    Ook heeft hij het dus nu pas, met 8,5 maand, voor het eerst.
    Iemand die hier wat vanaf weet en wat de oorzaak zou kunnen zijn? Moeten we hiermee naar een arts?

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou zelf pas naar een arts gaan als het vaker voorkomt of als hij zich duidelijk niet goed voelt.
    Hij lag niet toevallig met de rode kant tegen jullie aan?

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Als je zeker weet wat je hebt gezien, dan zou ik er wel mee naar een arts. Het fenomeen is meestal onschuldig, maar het kan ook een achterliggende oorzaak hebben en dat zou ik dan wel uitgezocht willen hebben.
    Dat hij het nu (pas) heeft is niet zo raar. Het harlekijn syndroom kan op alle leeftijden voorkomen.

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.961
    3.971
    113
    Behalve een beetje warm af en toe (wie niet) voelt hij zich kiplekker dus hij heeft er geen last van.
    Hij lag beide keren hij mijn vriend op zijn benen te drinken, die zit/ligt dan op de bank met zijn knieen opgetrokken en zoontje ligt dan op zijn bovenbenen.
    Ik las op internet dat het ook te maken kan hebben met onrijpheid van het zenuwstelsel, iets met spiertjes die ervoor zorgen dat de adertjes vernauwen en verwijden dat dat niet helemaal goed werkt nog.
    Nou past dat wel in het plaatje, ons zoontje is de eerste vier weken bij de kinderarts geweest ivm zijn onregelmatige en vrij snelle ademhaling, ook iets wat kwam door onrijpheid. Beetje prematuur beeld zei de arts, niet ernstig en is ook gewoon over gegaan.
    Het was ook wel extreem warm natuurlijk gisteren en dan die warme melk, moet er zelf niet aan denken!
    Gisteravond had hij het trouwens niet met zijn laatste fles dus hij zal het smiddags gewoon erg warm hebben gehad denk ik.
    Hij moet woensdag naar het cb, dan zal ik het noemen, maar daar zullen ze er ook wel niet zoveel mee kunnen, als ze er al iets van af weten..
    Dochter moet binnenkort naar de huisarts dan kan ik het ook nog vragen.

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Zou er bij het CB verder niets over zeggen: die hebben totaal geen kaas gegeten van medische zaken en reageren vrijwel altijd verkeerd: ofwel poetsen ze alles weg, ofwel veroorzaken ze enorme paniek door te overreageren.
    Ik zou het bij de huisarts even noemen en daar even vragen, als je er toch bent dan :)

6. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.241
    16.615
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Je loopt wel ver op de zaken vooruit;)
    Mocht het vaker gebeuren dan zou ik aan de bel trekken.
    Hier had dochter ook regelmatig een rode wang/gezicht maar kwam dan vaak door warmte of tanden/kiezen.

7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.373
    10.321
    113
    Zou het niet melden bij de cb ze hebben er geen verstand van en doen of het niks is.

(Onze zoon had verborgen reflux volgens de arts en de cb zei dat het niks was)

Zou de flessen met het warme weer ook minder warm maken

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Onze jongste heeft dit gehad in de kraamweek. Heel apart om te zien. Heeft het een paar keer gehad en daarna nooit meer. Bleek later wel heftige reflux te hebben, maar denk niet dat dat daarmee te maken had.

Deel Deze Pagina