Op pad met baby/slapen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Bertha, 9 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hallo,

4 wkn terug ben ik bevallen van ons eerste kindje.
    Ik vind het nog heel erg wennen en zoek een weg in mijn dagelijkse bezigheden.

Ik loop hierbij tegen een aantal dingen aan:
    Als ik op pad ga, bijvoorbeeld naar de winkel en ben een uur voor haar volgende voeding terug, wordt zij wakker van het over huizen van maxi-cosi naar bed en blijft dan huilen tot ze gevoed wordt.
    Nu kun je zeggen laat haar in de maxi-cosi, maar ook van het uitdoen van het jasje wordt ze wakker. Hoe doen andere moeders dit?
    En wanneer ik een afspraak heb (CB bijvoorbeeld) precies in haar slaaptijd, vind ik het sneu om haar hiervoor uit bed te plukken, dan wordt ze weer wakker en heeft honger..

Mijn dochter slaapt best moeilijk dus ik probeer echt regelmaat te brengen. Ze slaapt in een puckababy en na het voeden leg ik haar bij de eerste tekenen van vermoeidheid wakker in bed. (max. 1uur wakker). Het zelf in slaap vallen ipv op de arm vind ze erg moeilijk, maar hier probeer ik wel consequent in te zijn.
    ( is dit oke voor een baby van 1 mnd?)

Door naar de winkel, of op bezoek te gaan bij iemand mis ik dus regelmaat, wat mij frustreerd, omdat ik 'bang' ben dat ik hierdoor haar geen rust biedt.
    Ik wil mijn kindje niet overprikkelen... maar de boodschappen moeten natuurlijk ook worden gedaan!

Graag hoor ik hoe andere moeders dit doen!
    Het is nog allemaal zó nieuw! :)

2. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Het is echt zoeken he zo de eerste tijd met je kindje. Is het echt honger als je haar wakker maakt of is ze ook tevreden als je haar lekker bij je neemt en zoekt ze geborgenheid ?
    Ieder kind heeft zijn eigen ritme. Mijn dochtertje was ook een moeilijke slaper. Mijn zoontje nam ik als hij onrustig werd in een draagdoek en dan sliep hij meteen. Ik dacht toen echt had ik die ook maar bij mijn dochtertje gehad.
    Bedenk wel dat je kleine meisje nog zo klein is en 9 maanden lekker bij je is geweest en wij nederlanders zeggen dan een baby hoord in haar bedje te slapen.

Je zou ook als je weet dat je weg moet je schema proberen aan te passen. Ik gaf dan soms een uurtje vroeger een voeding zodat ik beter uitkwam als ik bijv naar het Cb moest.

3. adi

adi Niet meer actief

Kun je niet lopend gaan? Dat je baby dan slaapt in de kinderwagen. Dan doe je geen jas aan, alleen een deken, en deze doe je af als je thuis komt. Dan kan baby verder slapen in de kinderwagen.

Anders kun je haar gewoon voeden als ze het vraagt. Voor een baby van 3 weken is het nog erg moeilijk om een strak ritme te hebben qua tijd. Daarnaast is het nog niet nodig om zo'n jonge baby te leren om zelf in slaap te.vallen ed, dat komt later wel.

4. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    @ adi, de puckababy en het zelf in slaap laten vallen, zijn de adviezen die het consultatiebureau mij geeft.
    Helaas kan ik niet lopend nee!

5. fafje

fafje Niet meer actief

ik liet mijn zoontje lekker op de arm in slaap vallen als dat zo beter uitkwam..ik heb ehct een uitstekende zelf inslapende baby...sliep vanaf 7/8 weken al doro van 22 tot 5 en door tot 10 en met 3 mnd klokje rond..

in het begin viel hij het best op zn buikje in slapa op mn borst..en legde em dan over..
    ik voedde altijd op verzoek, maar als ik weg moest, legde ik em nog eventjes aan en kon hij onderweg slapen..

als je thuiskomt en je kindje slaapt in mc...kan je toch eventjes als je kindje wakker wordt van het eruit halen nog in je armen houden, tot het weer vaster doorslaapt? en daarna pa sin bedje leggen?

ik ben heir langzaam begonnen met het ochtenddutje als "vast"ding te maken (na de eerste voeding max 1/1,5 uur later terug op bed), daardoor kon hij heel goed zelf in slaap vallen, want dat was een heel voorspelbaarmoment!

6. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

7. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

ik deed zoals adi zegt, alles lopend, ( tja nu heb ik ook geen andere keus gezien ik niet mag autorijden maar toch ;))

ik liet de kinderen dan in de reiswieg slapen, en met dit weer indd geen jasje aan maar dekentje over,

in de winter deed ik wel jas aan, maar liet ik de wandelwagen in de gang staan, daar was het wat koeler.

verder probeer ik qua afspraken een beetje vooruit te denken,
    doktersafspraken, cb, het soort dingen waar je kindje wakker voor moet zijn.... probeer ik te plannen rond de tijd dat ze de fles krijgt,

uiteraard kan het zijn dat het het schema opeens veranderd, maargoed dan is het niet anders

8. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Ik nam ons zoontje vanaf het begin overal mee naar toe... Als hij moe is slaapt hij toch wel.
    Dus ik ging wel met kinderwagen. De ene keer lag hij in zn maxi cosi de andere keer in zijn reiswieg.

Ik heb in het begin niet gehad dat ik perse wilde dat hij in zijn bedje sliep.
    Hij sliep vaak in zijn box of op het voedingskussen, of lekker bij mij in mn armen, en dan lag ik m later weg.

Die kleintjes hebben gewoon veel moeder/vader liefde nodig.

Toen hij wat ouder werd hebben wij hem steeds vaker in zijn bedje laten slapen zodra hij moe werd.
    Nu krijgt hij steeds meer een ritme.

En idd als je een afspraak heb, gewoon je tijd van je flesje iets aanpassen.

Komt allemaal goed!!! Gaat straks allemaal vanzelf.
    Doen waar je jezelf goed bij voelt...

9. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Simone sliep gewoon als ze moe was, in de auto vond ze lekker slapen, en in de kinderwagen was ik de straat vaak nog niet eens uit of ze lag al te knorren. Ik ging dus juist vaak weg als ze moe werd, het waren vaak toch maar hazenslaapjes die ze deed. Ik ben pas echt elk slaapje in bed gaan doen toen ze rond de 3 maanden was ofzo. Daarvoor sliep ze op mijn buik voor de tv (aanrader!), in de box, in de reiswieg, onderweg, en alleen 's nachts in haar bed.

Tegenwoordig slaapt ze het lekkerst in haar eigen bed dus houden we er meer rekening mee, maar in de auto slaapt ze nog steeds wel als ze heel moe is.

10. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Voor mij is je verhaal wel heel herkenbaar. Ik moest in het begin ook heel erg zoeken en was geneigd om de adviezen van het cb ook klakkeloos te volgen. Bij ons werkte het echter echt niet de eerste vier maanden om Jesse wakker in bed te leggen. Hij bleef net zo lang schreeuwen totdat hij echt helemaal nat van het zweet was. Op een gegeven moment hebben we het wat meer losgelaten en toen ging het een stuk beter. Wanneer hij bij ons in de armen in slaap viel legden we hem voorzichtig in de pacco en sliep hij lekker verder en soms deed hij ook wel eens zijn hele dutje bij ons op schoot (hij deed in die periode voornamelijk hazeslaapjes van maximaal een uur).
    Sinds een maand of twee gaat het (eigenlijk vanzelf) een stuk beter. We kunnen hem nu wakker op bed leggen en hij gaat dan meestal lief slapen.
    Ik zou dan ook zeggen, volg je eigen gevoel en staar je niet blind op schema's en adviezen van het cb. Het zijn adviezen, geen verplichtingen. Bij sommige kindjes werkt het wel en bij andere niet. Probeer het los te laten, dan krijg je zelf ook veel meer rust. En je bent heus geen slechte moeder omdat je je kindje lekker bij jou in slaap laat vallen in plaats van haar bijvoorbeeld te laten huilen totdat ze van uitputting in slaap valt.

11. misa

misa Niet meer actief

Misschien vlak na of vlak voor een voeding gaan, zodat het net wat beter uitkomt qua tijden. Of anders toch in de MC laten liggen, zo nu en dan is dat vast niet zo erg.
    En misschien bij droog weer lekker buiten laten staan en regelmatig gaan kijken. Dan hoef je ook geen jasje uit te doen.
    Het is een beetje puzzelen soms.

Of alleen de uitjes/bezoekjes naar anderen doen op de meest gunstige tijden voor je kleintje (net wakker, net na of voor een voeding) en als je met zijn 2-en thuis bent, dat er eentje de boodschappen gaat doen.

12. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Ik denk dat het belangrijk is je gevoel te volgen. Als het jou niet lekker zit om haar zelf in slaap te laten komen, moet je haar gewoon bij je nemen. Ieder kind is verschillend en een algemeen advies van het cb kan op jouw kindje helemaal niet van toepassing zijn.
    Mijn dochter was een moeilijke slaper, en viel alleen bij mij in slaap, uren liep ik met haar door de kamer. Zelf in slaap laten vallen was geen optie, dan werd ze hysterisch. Dit heeft best een tijd geduurd, ik denk tot ze 3 maanden was.
    Mijn zoontje is nu ruim 5 weken en eerst deden we dit met hem ook, we waren het gewend. Maar als hij moe is, wordt ie juist overstuur als we teveel met hem slepen. Hij moet dus gewoon naar bed, ligt dan nog 5 minuten te pruttelen en valt in slaap. Totaal verschillend als zijn zus dus.
    Boodschappen doe ik altijd net na een fles. Dan zijn ze vaak wakker en boodschappen duurt nooit langer dan een uurtje. Bij thuiskomst kan hij dan weer lekker naar bed.
    Het is echt een kwestie van uitproberen en vooral doen waar je jezelf het lekkerst bij voelt.

13. ikkie124

ikkie124 Fanatiek lid

19 nov 2008
    1.695
    0
    0
    lastig in het begin he.. maar ik vond het juist wel makkelijk dat mijn zoontje overal sliep en doorheen sliep. Ik ging wel altijd op pad met hem nadat hij net een flesje had gehad. Als hij vervolgens in de Maxicosi sliep en ook als we weer thuis waren dat liet ik hem daar gewoon in verder slapen. dat kan volgens mij geen kwaad en dat vond ik fijner voor hem dan hem uit de mc halen en dan weer op zn bedje leggen. Ze merken er in het begin toch niets van waar ze slapen als ze maar lekker kunnen slapen.

14. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Hoi, ik begrijp wat je bedoelt, echter moet je soms dingen doen anders zit je aan het huis gekluisterd en dat is ook niet de bedoeling.

Ik ben ook pro rust en regelmaat en heb het bij mijn beide kindjes toegepast. Allebei met groot effect. Mijn dochter is nu 5 weken en doet het geweldig op rust en regelmaat. Echter betekent dat niet dat je het huis niet meer uit kan. Ik zou uitjes sowieso beperken tot 1 keer per dag. Hierdoor is misschien 1 slaapje verstoord, maar dan is de rest van de dag wel rustig.
    Ik deed het als volgt. Boodschappen doen vlak na de voeding. Als je dan binnen een uur terug bent heb je grote kans dat je haar weer in bed kan leggen en ze (misschien na eventjes protesteren) in slaap valt. Blijf je langer weg en ben je bijvoorbeeld terug een uur voor de voeding en ze wordt wakker, gewoon weer voeden. Rust en regelmaat betekent niet dat je op vaste tijden moet voeden. Het gaat erom dat er voorspelbaarheid voor ze is. Er kan 2,5 tot 4 uur tussen zitten. Na het voeden even spelen, verschonen en dan weer naar bed.
    Afspraken met cb ed zou ik plannen wanneer het je uitkomt. Idd erg vervelend als je haar midden in haar slaap uit haar bed moet plukken.

Succes, het is even zoeken de eerste periode, maar het komt goed. Je doet het hartstikke goed.

15. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    hartstikke bedankt voor jullie ervaringen en meningen
    ik vind het gewoon nog zó lastig!
    Ik vind het fijn om te lezen hoe jullie het doen, het stelt mij
    ook gerust.