Harry Potter kind van 5?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door humptydumpty, 15 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Mijn dochter is gek op verhalen over heksen, tovenaars en goed en kwaad. We hebben de hele HP boekenserie hier in de kast staan en ik vroeg me af of ik er al met haar aan zou kunnen beginnen. Tot voor kort was ze best snel bang, maar hebben de laatste weken deels per ongeluk steeds best een beetje enge boeken uit de bieb gelezen en die vond ze echt geweldig. Ze stond 's ochtends al te springen bij het idee dat we er 's avonds weer in gaan lezen. Vanaf welke leeftijd begonnen jullie met HP lezen?

2. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Hier begonnen met 6, toen vonden ze het echt nog te eng. Vooral tegen het einde (wanneer harry de confrontatie aan gaat met die professor die voldemort op zijn achterhoofd heeft, ben even zijn naam kwijt). Met 7 ging het al beter, en mijn 8jarige heeft inmiddels de eerste 2 delen zelf ook gelezen en is fan!

3. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Professor Krinkel ;)

@TS: mijn dochter vindt de films geweldig en heeft ze allemaal intussen (onder begeleiding van ons) meermaals gezien, maar ze vindt de boeken nog steeds 'saai', en ze is intussen 8. :p Het duurt te lang voor er een beetje schot in de zaak komt zeg maar. Maar eng zou ze het eerste boek op die leeftijd niet meer vinden denk ik. En anders sla je onder het lezen de écht 'enge' stukjes over? ;)

4. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Dat stukje overslaan doe ik sowieso al best vaak met biebboeken, haha ;). Dat vind ik een groot voordeel van boeken over films. Ook met je stem kun je dingen veel minder eng maken dan ze in de film overkomen. Pffff, ik vind het wel moeilijk- ik kan me de engste stukken ook niet meer zo heel goed herinneren. Misschien moet ik het boek eerst zelf weer even lezen- dan weet ik ook weer wat ik over moet slaan :).

Mn nichtje heeft overigens alle films met ons gezien vanaf toen ze net 6 was. Zij vond het totaal niet eng, maar dat is ook een type dat nergens warm of koud van wordt. Mn dochter is helaas wel iets meer een angsthaas. De films zou ik haar dan ook nog lang niet laten zien!

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    De oudste (7) heeft het eerste deel een paar maanden terug zelf gelezen. Ze vond hem erg spannend, maar heeft hem wel meteen daarna voor de tweede keer gelezen. :D De volgende delen laat ik haar nog niet lezen, die zijn spannender. En de films kijken mag ze voorlopig helemaal nog niet. :eek:

Met vijf jaar zou ik het nog niet voorlezen. Er zijn dan, denk ik, zoveel geschiktere boeken?

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Dit... en dochter van 8 heeft net een boek gelezen met het stempel 'geheim' voorop en die vond ze al spannend genoeg! (zijn ook heel veel boekjes van zag ik- maar ik hoef ze dus niet meer te halen) .

Heksje Lilly , Foeksia de mini heks - allemaal hartstikke leuk. Van heksje lilly zijn ook films.

7. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Ha dankjewel! Ik lees ze zelf liever in het Engels, en aangezien dochter ze zelf leest was de vertaling al even geleden :D

8. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.697
    4.304
    113
    noord holland
    ik kijk gewoon naar de kinderen. onze oudste is inmiddels 12 en kent harry potter (boeken én films) al een aantal jaar. Omdat wij meekeken bij spannende films en haar reactie hierop zagen en behoefte naar meer zagen zijn wij daarom meegegaan. Inmiddels kent ze ook de twilight-saga (vampieren ;)). Ze vindt het geweldig :D Maar is dan toevallig ook geen kind die er nachtmerries van krijgt of raar gedrag etc. Ze wordt er vooral erg creatief van met tekenen en verhalen schrijven etc.
    The hungergames zijn inmiddels ook favoriet (boek en films).
    Jongste houdt niet van dezelfde dingen. harry potter keek ze ook bijvoorbeeld omdat ze dat graag wilde. We kijken dan samen. Maar die hoeft erna gewoon niet nogmaals te kijken.
    Als je 5 jarige erg van spanning etc zou je gerust harry potter kunnen voorlezen. het is ook gewoon gewéldig.
    je ziet vanzelf hun reactie waar je op in kan spelen.
    Het ene kind heeft echt een andere spanningsgrens dan het andere en dan is het vooral kijken hoe ze reageren. Ze geven het echt wel aan als het te spannend is. Zelfs in groep 8 doen ze dat nog gewoon. Daar gaven hier ook stoere jongens aan dat ze bijv. niet mee aan het nachtspel op kamp wilden doen of bijv. niet aan de halloweentocht in het dorp.

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Die geheim serie.... onze bieb heeft er 80!
    En allemaal inmiddels meerdere keren gelezen.
    En een aantal zijn in onze kast geslopen.
    (Het geheim van het zwarte potloodje... kocht ik stiekem ook een beetje voor mezelf ;) )

Harry potter heb ik deel 1 denk ik ook met een jaar of 5 voorgelezen... toen vond ze het niet zo leuk.
    Daarna hebben we de griezelbus van paul van loon gelezen...
    doodeng! En het was winter dus voorlezen op de grond met een zaklamp..
    ze vond het doodeng maar no way dat we er niet uit zouden lezen.
    Afgelopen zomer (toen was ze 8) heeft ze achter elkaar deel 1 en 2 gelezen.
    Qua leesniveau is dat geen enkel probleem... maar zelf lezen is toch een stuk spannender dan samen lezen blijkt...
    Dus eind 2 verzuchtte ze dat ze het wel echt op het randje vond qua spannend. Of deel 3 ook zo was?
    Nadat ik zei dat die NOG spannender is heeft ze hem niet gelezen.

Laatst wel 2 van de films gekeken en die vond ze erg tof.
    Het laatste deel dat voor mijn lief in de zak van de sint zat... moeten we dus stroom opzetten.
    Mijn lief wil hem graag zelf als eerste lezen namelijk en er zit iemand onwijs te azen :)

Gelukkig heeft ze zelf de hele serie van het drakenmeisje gekregen... ze is alweer bij deel 3 :)
    Maar dat ene deel dat we al hadden heeft ze 10x gelezen ofzo... dus ze kan hier even mee vooruit :)

10. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ik moest ook even nadenken om eerlijk te zijn, ben ook 'Professor Quirrell' gewend! ;)

11. MamavanF2009

MamavanF2009 Niet meer actief

Ik ben begonnen met voorlezen met de 7e verjaardag van onze oudste.
    Maar hij vond het toch nog te vroeg, of ik toch maar wilde wachten tot hij 8 was.
    Hij is verder gegaan met Dolfje Weerwolfje, wat hij soms al spannend genoeg vindt.
    Sowieso veel van Paul van Loon maar ook niet alles want hij heeft maanden moeite gehad alleen naar boven te gaan na een stukje lezen in 'altijd bijten de buren'.
    Dat is pas sinds kort weer over dus ik denk dat ook straks rond zijn 8ste verjaardag Harry Potter nog te vroeg is.
    Dan lees ik ze zelf maar weer een keer, ik blijf ze fantastisch vinden :D
    En als hij er aan toe is dan zegt hij het wel, en dan mag hij kiezen uit voorlezen of zelf lezen.

12. Saskia78

Toecallig gister visite vroege goede lezers...
    En die waren, net als wij, ook na deel 2 gestopt.
    Ze hadden ook de films gekeken... tot deel 2 dus :)

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.968
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou nog even wachten. Het is een geweldige serie, maar die is over een paar jaar ook nog wel leuk. Ik denk zelfs dat ze dan beter in de smaak vallen!
    Deel 1 komt langzaam op gang (denk ik erg saai voor een 5-jarige). Dan is het tussenstuk wel heel erg leuk, maar het einde waarschijnlijk weer wat eng.
    Ik denk dat je voor een vijf-jarige heel veel fantastische boeken kunt vinden die vanaf begin tot eind leuk zijn. Misschien gaan die niet per se over heksen en tovenaars, maar dan betekent niet dat ze er niet van kan genieten toch?

Ken je de boeken van Foeksia (Paul van Loon). Die schijnen leuk te zijn voor de leeftijd en gaan over een heks.

Niet over heksen en tovenaars, maar wel een heerlijk fantasie boek is "de Gorgels" van Jochem Meyjer En een beetje in dezelfde categorie (ook weer van Paul van Loon) is "Onzin". Van die boeken heeft onze zoon echt gesmuld toen hij vijf was.

14. Saskia78

@tupp: ik denk ook dat mensne het graag voorlezen omdat ze het zelf zo leuk vinden en dat willen delen :)

Snap dat wel... had er zelf ook laat van.
    Maar qua voorlezen landde het hier niet echt.
    Nu leest ze zelf en dat bevalt beter :)

15. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wij hebben de eerste film van HP gekeken met 6,5j, en zoon was meteen verkocht!!
    Hij mocht deel 2 ook kijken, de rest vind ik zelf te zwaar en donker voor een jong kind.

Het eerste boek heeft ie nu ook gelezen (nu 7jaar) en gebruikt deze voor zijn eerste boekbespreking😊

Deel Deze Pagina