Voordat ik de 1e keer zwanger was slikte ik al medicijnen tegen te hoge bloeddruk (Aldomet). Helaas kwamen ze er bij 12 weken achter dat het hartje met 9+5 gestopt was. Nu ben ik weer zwanger en 2 weken geleden bij de 1e echo was hij 155/95 heb toen mijn medicijnen moeten verhogen naar 3x daags 250mg Aldomet. Vandaag heb ik mijn 2e echo gehad (9+2) en mijn bloeddruk is nu 160/105 dus veel te hoog. Nu moet ik weer mijn medicijnen gaan verhogen naar 3x daags 500mg. Ik maak me hier behoorlijke zorgen over. De gyn heeft ook geadviseerd om even niet te werken. Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt.
Hoi Ischa, Ik kamp ook met een te hoge bloeddruk. Alleen wist ik dit al voordat ik zwanger raakte. Ook ik gebruik aldomet 500 en zit nu op de 2 maal daags. Mijn bloeddruk wisselt wel sterk vandaar dat ik extra in de gaten gehouden wordt. De laatste keer dat er gemeten is was deze 140/85. Redelijk netjes dus. Hoop dat het bij jou ook snel weer wat gaat dalen zodat je je niet zo bezorgd hoeft te maken, daardoor stijgt ie namelijk alleen maar. Liefs Sil
ik heb vanaf het begin van de zwangerschap ook een te hoge bloeddruk. daarom moet ik ook onder controle bij het ziekenhuis blijven. Meestal zit ik zo rond de 145/89 of 145/93. Ook weleens hoger gehad(165/105), heb bloedtests gedaan en aan ctg gelegen maar het kleintje heeft er geen last van. Nu zit ik in de laatste 5 weken en je zou denken dat het omhoog gaat, maar dat ik nog niet het geval, gelukkig. Heb geen medicijnen ofzo geslikt en wist van te voren ook niet dat mijn bloeddruk aan de hoge kant was/is. Ook heb ik een redelijke hoge hartslag.
ik heb er ook last van, meestal een bloeddruk van 90/140 maar vorige week was die in ene 105/170 moest naar het ziekenhuis, ook bloedonderzoek en CTG gehad maar alles was prima, gisteren laatste controle gehad en de bloeddruk is weer "normaal". Ik moet wel rustiger aan doen nu, maar ik ben er bijna
Dank je wel voor jullie reacties, ik ga maar proberen me niet al te veel zorgen te maken en hopen dat de medicijnen goed aanslaan. Ik gebruikte dus ook al medicijnen voordat ik zwanger was. De gyn zei ook (nadat ik er naar vroeg) dat ik nu wel een verhoogde kans heb op vroeggeboorte en dat ik de kans heb regelmatig opgenomen te worden in het ziekenhuis maar moet eerlijk zeggen dat ik dat dan ook niet zo erg vind dan word ook alles goed in de gaten gehouden. Nu moest ik vandaag ook urine inleveren en word getest op eiwitten heb je zo vroeg in de zwangerschap dan al kans op zwangerschapsvergiftiging? Voor degene die medicijnen gebruiken zijn jullie door die medicijnen ook erg vermoeid? Spannend voor jullie Annetske en Marianne, de laatste weekjes
Ik weet niet vanaf wanneer er eiwitten i.d. urine kunnen zitten, maar ik moet ook bij elke afspraak urine meenemen, al vanaf het begin, Ik hoop dat alles goed mag gaan met je bloeddruk Ischa, want ik ervaar het wel als een stukje stress erbij maar in het ziekenhuis ben je in goede handen daar heb je gelijk in, en rust helpt echt dat ervaar ik nu zelf. dus mocht het bij je omhoog schieten, dan flink rust nemen dan zakt het weer gelukkig.
Mijn bloeddruk is hoog sinds de zwangerschap van Jarissa. Ik heb nu Labetalol (geloof ik, kan me een letter of 2 vergissen). 3 tabletten per dag van 100mg. Helpt heel goed. Zonder medicijnen 140/100 minimaal en nu met medicijnen 120/70. Ik mocht van de gyn tot 20 weken bij de VK blijven. Over 2 weken weer afspraak bij gyn (andere). Ben benieuwd. Moet wel regelmatig mn bloeddruk blijven meten via de HA.
Hallo Ik heb ook sinds week 33 een hoge bloedruk en slik vanaf week 35 ook pilletje van 500 mg. Ik ben er ook heel moe van en metalen smaak in mijn mond. Mag ook niet meer bevallen bij de VK ,moet bij de Gyn. Zie er wel tegen op. Ally
Ik slik aldomet tegen mijn hoge bloeddruk, ben wel erg moe maar of dat daar mee te maken heeft weet ik niet. Wel blijven ze me scherp in de gaten houden. Rustig aan doen is volgens mij het beste medicijn. Liefs Sil
Ischa, voor deze zwangerschap had ik een onderdruk van rond de 105. (Bovendruk weet ik niet meer). Heb toen ook Aldomet voorgeschreven gekregen van de gyn en nu is hij steeds keurig zo rond de 120/80. Nu moet ik er wel bijzeggen, dat ik niet buitenshuis werk en m'n rust kan pakken op momenten dat ik het nodig heb. Dat scheelt echt enorm. Ik zou inderdaad als ik jou was het advies van de gyn opvolgen en voorlopig niet meer aan het werk gaan. Desnoods niet meer tot na je zwangerschapsverlof. Jammer voor je baas, maar je werkgever krijgt zwangerschapsgerelateerd ziekteverzuim vergoed van het UWV dus het kost hem geen cent. Hij zal hooguit eerder op zoek moeten gaan naar een tijdelijke vervanger voor jou. So be it. Jouw gezondheid en dat van je kindje is heel wat belangrijker dan welke baan dan ook.