Mijn kleintje loopt sinds week 27 twee weken achter. Ook op de onderste lijn. Zolang de rest goed is hoef ik mij geen zorgen te maken en wordt het een 5 ponder. Broer was op 8 pond geschat, De onderste lijn is 1 op de 20 kinderen die klein zijn. Dus niet uitzonderlijk, Ik schrok ook erg in het begin maar nu ik weet dat de rest goed is maak ik mij niet druk. De kleine is heeeel druk en beweegt goed. 1 x twee dagen erg rustig en idd gelijk melden en aan de CTG was allemaal in orde. Twee dagen later weer eentje voor de zekerheid en was ook weer in orde. Nu vrijdag weer een echo. Ik heb schildklierproblemen dus vandaar de extra controles maar goed ik hoef me geen zorgen te maken. Succes en geniet ervan!
en ook ik vrijdagochtend en daarna direct een consult met een perinatoloog (oid). Ben benieuwd of ons meisje haar eigen lijn nog volgt.....
Jeetje, dacht ik dat ik een zware zwangerschap had. Heel veel sterkte komende tijd en hou je ons op de hoogte hier?!
sorry sorry sorry, ik was mijn eigen topic kwijt..... Ze is gelukkig wel gegroeid volgens haar eigen lijntje. Ze weegt nu (bij 30 weken) net geen kilo. Verder doet ze het uitstekend hoor, de placenta ook!!!!! We moeten ons alleen voorbereiden op eerste dagen couveuse en bloedsuikers prikken etc.... maar ja mijn jongste was ook maar 2600 gram bij 39 weken en mocht de volgende dag mee naar huis (omdat ze zelf voor voeding kwam, goed dronk en alert was). Ik maak mij niet zo heeeeeel erg druk meer, ze is gewoon erg klein maar ze doet het daarintegen heel erg goed !!!!!!
Oh wat super zeg dat ze gewoon doorgroeit op haar eigen lijntje. Vind het wel vreemd hoor dat iedere gyn wat anders zegt. Jij moet bedrust houden en als ik vraag of rusten helpt zeggen ze nee hoor dat haalt niet aan.
Ik zie dat jullie baby op de P3 zit, dat is netjes hoor! Mijn oudste zat ook op de P3 en woog met 38.6 weken 3060 gram. Mijn jongste zat net onder de P2,3 en was met 39 weken 2600 gram. Deze zit nu ver onder de P2,3 en zal waarschijnlijk met 38 weken rond de 2000 gram wegen. Ik ben nu 30 weken en kleintje weegt nog maar net 995 gram....... Rust helpt zeker wel hoor! Mijn eerste zat eerst op deP2,3 maar na mijn ziekenhuisopname ivm zwangerschapsvergifitiging toch doorgegroeid naar de P3!!!!!!!!!!! Ze nemen mij ook niet voor niets op he, als jij rust gaat al je energie naar je kleintje toe.
Klopt de p3 is helemaal niet zo erg. Maar met 21 weken zat hij nog op de p50. Hij buigt dus af. En aangezien ik ook 2 vaten in de navelstreng heeft is de kans groot dat hij te kort aan voeding binnen krijgt. Het hoofdje loopt nog mooi op de p50 maar het buikje loopt 4 weken achter. Daarom is het toch even spannend. Of hij nog meer afbuigt. De gyn vertelde mij dus dat rusten niet aanhaald. Weet het nu niet meer hoor
Als ik jou was zou ik lekker rusten, bed in de woonkamer en helemaal niets meer doen!!!! zoek maar eens op google naar nvog dysmatuur of iugr, daar is het eerste in het protocol RUSTEN!!!! Laat je lekker verwennen zou ik zeggen
Bedankt voor de afkorting iugr. Op dysmatuur kon ik niet zoveel vinden. Als ik dit lees word me ook een hoop duidelijk. Ik vind het wel heel vreemd dat er dan bij ons in het ZH word gezegt dat rust niets aanhaald. Nou zit hij nog niet onder de p3 maar toch. Ga het daar vrijdag echt even over hebben. Ik ga denken aan mijn rust nu ! Schrok best van het feit dat een verminderde placenta punctie zich vaak niet helemaal meer hersteld. En weet nu dus ook dat hij Assymetrisch groeit en hoe dat komt. Bedankt !!
Graag gedaan hoor. gyneacologen laten nooit veel los en aan NVOG documenten heb je vaak erg veel. die van ons heeft trouwens een symmetrische groeiachterstand.
Ik heb afgelopen vrijdag ook weer een echo gehad en de kleine groeit mee op de onderste lijn. Verder was alles ok. Die kleine woog 1600 gram en normaal moet dit 1800 gram zijn dus 200 gram verschil.
Natascha fijn dat ie meegroeit op de lijn. Little koster de site van nvog doet het bij mij niet. Heb jij toevallig een link die wel werkt ? Ik denk dat de kleine om het moment een groeispurt maakt. Maar mischien hoop ik het teveel. Ik zie namelijk dat mijn buik ten opzichte van vorige week echt gegroeit is !
Hoi allemaal, Wat een verhalen over groeiachterstanden zeg. Ook ik mag helaad meedoen in dit topic. Nu zo'n drie weken terug kregen wij te horen dat ons kindje fors onder de P3 curve zat. Meteen werd ik doorgestuurd naar de gyn en daar werd een groeiecho gemaakt. De eerdere echo (bij diagnostisch centrum) kwam om 3-3,5 week groeiachterstand uit, met name het buikje zat fors onder de curve (a-symetrisch). De groeiecho bij de gyn liet (gelukkig) een groeiachterstand van 2,5-3 wkn zien, iig goed genoeg dat ik niet opgenomen hoefde te worden. De oorzaak was moeilijk te zeggen, hoogstwaarschijnlijk een dysfunctie van de placenta, waarvoor ik ook 2x in de week een CTG kreeg. Ik werd vervolgens vervolgd met iedere week een groeiecho en de laatste echo liet zien dat ukkie nog steeds onder de P3 zit, maar dat de curve in het algemeen wel weer aan het groeien was... dus dat was positief nieuws. Helaas heb ik ook rust moeten nemen, geen strikte bedrust gelukkig, maar ik heb mijn verlof wel twee weken eerder dan gepland moeten laten ingaan en ik mag ook niet teveel doen op een dag. 8 december heb ik weer een groeiecho en dan hoor ik ook of ik nog onder gynaecologische behandeling moet blijven. Ik hoop natuurlijk dat ik weer bij mijn eigen verloskundige mag bevallen. Nou meiden, ik wens jullie allemaal succes, ik ben benieuwd of onze ukkies daadwerkelijk zo klein zijn als verwacht, dat moeten we na de bevalling hier maar een posten, vinden jullie niet? Liefs, MaNo
Ik heb met 31 weken de eerste groeiecho gehad, omdat de VK mijn baarmoeder wat aan de kleine kant vond. Er kwam uit dat alles 1 week op groei achter liep. 2 weken later weer een groeiecho gehad, hoofdje liep goed op schema, beentjes 1 week achter en buikje 2 weken. Dus vandaag weer een groeiecho gehad, had me al op het ergste voorbereid,na een beetje te hebben rondgeneusd op internet. Echter loopt hij weer helemaal op schema en zijn buikje loopt zelfs 2 dagen voor op schema. Nu kan het wel helpen dat ik verlof heb en behoorlijk rust heb genomen. Ben dus helemaal opgelucht.
Is het ook absoluut, ging erheen met de gedachte dat hij nog verder achter zou liggen op de groei, maar gelukkig bleek het anders.
Dames, Wat fijn om dit topic te lezen. Ikzelf loop namelijk met hetzelfde probleem. Woensdag 2-12 (ook nog mijn verjaardag), gezellig naar de verloskundige. Daar bleek na een dubbele meting mijn bloeddruk weer te hoog te zijn (onderdruk 95 en 2e keer 104). Moest meteen door naar het ziekenhuis, want de baby lag ook nog eens diep en was moeilijk te voelen. Tijdens de 20 weken echo werd wel al gezegd dat het een kleintje was, maar dat er niets ernstigs was. In het ziekenhuis aangekomen, werd ik meteen aan de CTG gelegd, mijn bloeddruk werd om de 5 min gemeten en bloed/urine testen werden afgenomen. Daarna nog een echo, want de baby was moeilijk te voelen. Na 3 uur eindelijk de resultaten, ctg van kleintje was gemiddeld 150 (iets aan de hoge kant), mijn bloeddruk was ook te hoog (onderdruk gemiddeld 98), bloed/urine waren goed. Helaas gaf de echo aan dat het kindje klein was. Ik heb bloeddruk verlagende tabletten gekregen en moest vrijdag 4-12 maar terug komen voor een CTG, groeiecho en doppler. Vrijdag 4-12, 1.5 uur aan de ctg gelegen, gemiddelde hartslag weer boven de 150. De echo gaf aan dat het kindje net op de gemiddelde lijn ligt, echter het buikje is niet 28 maar net 26 weken. Men heeft mij niet het gewicht van ons kleintje gezegd, (ze hadden weinig tijd en hebben me er tussengeduwd, waardoor het allemaal snel ging)... Bij de gynacoloog gekomen, opnieuw hartslag baby, bloeddruk van mij en aan de baarmoeder gevoeld. De gynacoloog meldde even snel (nog zo eentje van de 'oude stempel" --> die meteen zei dat het jammer was dat er nog zo weinig mannelijke gynacologen waren :x ) Ik moest rustig aandoen, mag niet meer werken, moet in het ziekenhuis bevallen. Amen.... Ik vroeg naar de uitslagen van de echo en of ik me zorgen moest maken voor de groei-achterstand van 2 weken? Volgens hem stelde dat niet zoveel voor. Wel moest ik er rekening mee houden, dat de kleine maximaal 2 kilo zou wegen bij 40 weken en dat de kans op een vroeggeboorte aanwezig was. Ik was een beetje perplex en kon niet veel meer uitbrengen. Moet dinsdag terug voor een nieuwe CTG en echo en heb me voorgenomen om toch iets meer info van de gynacoloog te krijgen. En anders een andere gynacoloog te benaderen, voel me een beetje afgescheept. Ik moet ook bellen wanneer ik minder leven voel, maar wat is normaal? Aangezien mijn kleintje erg laag ligt, voel ik haar niet echt vaak en veel... Volgens de gynacoloog had ik zelf wel door wanneer het minder was... GRRRR Mannen! Sorry voor dit lang epistel! Maar ik ben toch wel een beetje ongerust en voel me schuldig naar mijn kleintje...
Miekske logisch dat je je zorgen maakt hoor. Veel succes bij de echo vandaag en idd alles vragen wat je wilt weten hoor. Laat je even weten hoe het was ? Little koster hoest nu met jou ? Ik ben vrijdag opgenomen in het Zh de kleine is ruim onder de p3 geschat. Gisteren heb ik weer een echo gehad. Het buikje loopt nu 7 weken achter in groei. Hij lijkt dus niet meer te groeien. Omdat mijn bloeddruk nog goed is de CTG`s goed zijn en de kleine goed beweegt mocht ik naar huis met thuis monitoring. De flow in de navelstreng was goed alleen de flow in de hersentjes was wat verhoogd. Pfff spannende week dus. Ik heb zo`n vermoeden dat ze me volgende week wel gaan inleiden.