Miskraam en schildklier functioneren

Discussie in 'Vlinder lounge' gestart door Johannal, 2 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Johannal

Johannal Fanatiek lid

28 jan 2009
    3.119
    0
    0
    Hallo,

Afgelopen dinsdag heb ik in de 11e week een missed abortion gehad in Oostenrijk. Ik ben daar gelijk onderzocht door een Oostenrijkse gynaecoloog en deze dacht gelijk aan schildklier functioneren als mogelijke oorzaak. Hij zei dat ze daar verder waren met embryo-sterfte onderzoek en dat bleek dat de schildklier daar in veel gevallen invloed op heeft... Wie weet hier meer over of heeft er evt. ervaring mee?

In ons geval was het vruchtje in de 8e week gestopt met groeien (hoe ironisch dat we ongeveer twee dagen daarvoor het hartje hebben zien kloppen en dat we 3 dagen daarvoor pas zelf wisten dat we zwanger waren)

Mijn moeder heeft een goedaardige poliep gehad op haar schildklier maar denkt verder niets met haar schildklier te hebben. Het onderzoek in Oostenrijk gaf te hoge TSH waarde aan. Ik heb tabletjes mee gekregen (Euthyrox) en kon deze meteen gaan slikken. Hoe deze man meteen aan deze oorzaak dacht is me eerlijk gezegd een klein raadsel maar volgens hem was het een van de meest voorkomende oorzaken van een vroege miskraam een misfunctioneren van de schildklier van de moeder... en zijn ze in Oostenrijk heel ver met dit onderzoek.
    Wij laten het nu heel even op zijn beloop en laten mijn bloed hier over drie weken nog eens onderzoeken (in NL zegt men dat de zwangerschap ook invloed heeft op je waarden en om dus zeker te weten mag ik over 2 tot drie weken overnieuw testen).

Wie weet hier verder iets van?

2. Blondie3

Blondie3 Fanatiek lid

15 apr 2007
    2.869
    1
    0
    Truckdriving Woman
    Brabant
    Ik ben er sinds kort achter gekomen dat ik antistoffen heb tegen mijn schildklier.
    Daarover heb ik een gesprek gehad met mijn voormalig huisarts, die nu professor is aan de Universiteit in Tilburg.
    Hij zei me ook dat je een verhoogde kans hebt op een miskraam bij een minder werkende schildklier.
    Ik pb je even met wat links

3. Johannal

Johannal Fanatiek lid

28 jan 2009
    3.119
    0
    0
    hey Linda bedankt voor je pb ik ga het gelijk lezen

4. pechvogel

pechvogel Actief lid

15 mrt 2007
    335
    0
    0
    Wat voor professor is hij dan geworden? In Tilburg zit namelijk geen geneeskunde.

5. Vlinderkind

Vlinderkind Niet meer actief

Ik zie het onderwerp nu pas, dus daarom een late reactie.

Ik heb ook een trage schildklier (ziekte van Hashimoto) en in januari 2009 net mijn 6e mk gehad. Ik gebruik ook Euthyrox als aanvullend schildklierhormoon. Het heeft zeker een verband met elkaar.

6. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Mijn schildklier werkt ook te langzaam! Ik heb het net gehoord :(

Mijn huisarts heeft bloed laten prikken. Ik kwam eigenlijk met een vraag over vit B12. Ik maakte me er zorgen over of ik dit wel voldoende opnam. Hij zag er geen probleem in, maar was bereid bloed te prikken. "Dan doe ik ook gelijk wat algemene dingen, schildklier erbij, vitamines erbij..." Kwam ik buiten, stond er cholestrol, schildklierhormoon, bloedbeeld etc. op het formulier. Ik dacht nog: "Onzin, in het ziekenhuis is dat allemaal onderzocht tijdens de COLA-screening..." Nou ja, toch maar doen natuurlijk...

Nu belde de HA op: mijn TSH is net te hoog, ondanks dat is mijn FT4 (schildklierhormoon) net te laag. Conclusie: schildklier werkt te langzaam. Dit kan invloed hebben op mijn vruchtbaarheid. Overigens heb ik wel een regelmatige eisprong.

Overigens wordt er (nog) niets gedaan. De waardes wijken ook maar net af. Over 2 maanden wordt het bloedprikken herhaald. Die uitslagen moet ik dan meenemen naar het ziekenhuis als ik daar weer heen moet (na de HSG moeten we het weer 6 maanden proberen, als het dan niet gelukt is, krijgen we IUI...)

7. Jessica83

Jessica83 Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.512
    2
    0
    Nieuwegein
    Het kan met een trage schildklier ook goed gaan hoor. Zowel mijn zusje als ik zijn beide bevallen van een dochter. Ik had voor de zwangerschap al last van mijn schildklier en mijn zusje is het door de zwangerschap gekomen.

Veel sterkte en succes verder dames.

8. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Hebben jullie toen wel medicijnen gehad? Want als je medicijnen gebruikt, dan wordt het natuurlijk opgeheven.

9. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Binnenkort naar de endocrinoloog voor dit probleem... durf nu eigenlijk niet goed zwanger te worden. Bang voor miskramen en bang voor schade aan het zenuwstelsel van het kindje...

Deel Deze Pagina