Ik wil graag rode kool maken en gebruik hiervoor een glas rode wijn normaal gesproken.. Zou ik dit nu ik zwanger ben nog steeds kunnen doen? Verdampt de alcohol voldoende om het te mogen eten? Of zou ik anders rodewijn azijn kunnen gebruiken?
het 'schijnt' dat je het wel lang moet doorkoken en het dan nog sporen bevat. Ooit ergens een berekening gelezen op het net. Als je zeker wil zijn dan vervang je het met alcoholvrije wijn (AH) of met (rode) wijnazijn, dat gebruik ik altijd in de rode kool. Een paar eetlepels is genoeg. Aan de andere kant zal het wel te verwaarlozen zijn hoeveel alcohol er achter blijft.
Manier van koken en verdampingspercentage van de alcohol: Even laten koken: 15% Flamberen: 25% 15 minuten laten pruttelen: 60% 1 uur laten koken: 75%. In alle gevallen blijft er alcohol in het gerecht achter. Bovendien verdampt sterke drank niet sneller dan bier of wijn."
Ik word ziek van alcohol, en dan bedoel ik niet een kater, maar vervelende buikklachten bij de minste druppel. Uit ervaring kan ik je vertellen dat ik ook ziek word van maaltijden die bereid zijn met 'doorgekookte' alcohol.
Er blijft altijd een beetje alcohol over na het koken, dus ik zou ook voor de rode wijnazijn gaan. Is met rode kool ook lekker hoor. Ik ben overigens nog op zoek naar een alcoholvrij recept van Boeuf Bourguignon. Ik hou van die lekkere winterse stoofpotjes. Zou dat net zo lekker met alcoholvrije wijn en een scheutje azijn?