Dunner worden maar aankomen op de weegschaal

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Melody1984, 10 apr 2025.

1. Melody1984

15 sep 2024
    16
    6
    3
    Vrouw
    Ik ben al 3 weken bezig met intermittent fasting wat voor mijn gevoel heel goed ging, voelde me fitter, ben meer gaan sporten en blijf consequent wat helpt heel goed voor mij na vorige diëten wat niet voor mij was weggelegd. Ik verbrand meer dan de kcal. die ik binnen krijg.

Ik viel er 2 kilo mee af maar ineens is die kilo er aan :oops: ik schrok me even wild vanmorgen toen ik op de weegschaal stond, geen idee wat ik verkeerd heb gedaan. Mijn buik waar het vooral om gaat slinkt en het rare is mijn kleding zit een heel stuk wijder en de broek die ik voorheen niet aan kon kan ik ineens wel aan al zit het nog ietsje te strak.

Iemand hier ervaring mee? of meegemaakt? of met dit diëet wat het met jou deed?

2. haantje93

haantje93 Lid

26 feb 2024
    19
    8
    3
    Vrouw
    #2 haantje93, 10 apr 2025
    Laatst bewerkt: 10 apr 2025
    Geen ervaring met specifiek dit dieet, maar ik weet wel dat 1 kilo erbij of eraf binnen de normaal range valt (meer kilo kan ook); gewicht kan gewoon echt zo schommelen per dag. Gewicht hangt van zo veel dingen af, koolhydraten, zout, slaap, vochtintake, cyclus, nog veel meer. Als je bijv net wat meer zout hebt gegeten op een dag, hou je al weer meer vocht vast, kan zo een kilo zijn. Kortom, je hebt niks verkeerd gedaan en het gaat om het resultaat op de langere termijn. En 3 weken is echt heel erg kort, probeer gewoon de komende maanden eens of dit uberhaupt vol te houden is voor je, het moet een fijne gewoonte zijn die je gezonder maakt en niet een crash dieet om een bepaald getal te behalen. Dat is niet te doen. En misschien unpopulair opinion, maar wat maakt het getal op de weegschaal uit als je zegt dat je je fitter, beter, gezonder voelt en je buik slinkt (waarvan je zegt dat dat het doel was), daar gaat het toch meer om?

spruitje80, Spectre, Melody1984 en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Een kilootje ga je aan je lijf niet meteen zien hoor, maar door meer te sporten word je wel gespierder en dat kun je zeker wel zien ;) Puur je gewicht zegt niet alles.

Athina en Melody1984 vinden dit leuk.
  4. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.842
    4.103
    113
    Spiermassa waarschijnlijk.

5. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.169
    10.678
    113
    Dikke kans dat je gewoon net wat meer vocht in je lijf hebt, of een dikke drol aan het voorbereiden bent die je ook zomaar weer een paar ons kan schelen. Hier moet je je echt niet druk om maken.

haantje93, Athina en owly vinden dit leuk.
  6. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.041
    17.010
    113
    Niet heel waarschijnlijk, gezien TS zegt dat het er opeens aan zit :p

nizzie86 vindt dit leuk.
  7. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.041
    17.010
    113
    Helemaal eens.

Melody1984 vindt dit leuk.
  8. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.173
    4.483
    113
    Vocht, ontlasting. Je gewicht schommelt door je hele cyclus heen. Dus hou het langer dan 3 weken bij en ga dan naar een trend kijken. Daarbij zul je met spier/krachtoefeningen. Ook massa erbij krijgen . Maar dat is niet van de een op de andere dag, dat is vaak aan vocht gerelateerd

9. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.335
    1.819
    113
    Vrouw
    Spiermassa weegt zwaarder dan vet dus bij meer sporten kun je vaak in gewicht aankomen

Vissenkom en Melody1984 vinden dit leuk.
  10. Melody1984

15 sep 2024
    16
    6
    3
    Vrouw
    Wat een fijne reactie, dank je wel en wat je zegt is zeker waar fitter en minder buikje :thumup:

haantje93 vindt dit leuk.
  11. Melody1984

15 sep 2024
    16
    6
    3
    Vrouw
    Haha ja misschien is het dat wel, ik moet nog wel eventjes door voor het echte resultaat :roflmao:

12. Melody1984

15 sep 2024
    16
    6
    3
    Vrouw
    Nu je het zegt ik heb wel snel obstipatie ik heb prikkelbare darmen door onderzoek en scan uitgekomen paar jaar geleden wie weet speelt dat ook wel mee :rolleyes: Ik ga ook meteen weer even op mijn vocht letten, dank je!!

13. Melody1984

15 sep 2024
    16
    6
    3
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie en tip! :thumup:

14. Melody1984

15 sep 2024
    16
    6
    3
    Vrouw
    Ook lekker dubbel dan haha :roflmao::rolleyes: Ik ga het allemaal is een beetje bijhouden

15. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.169
    10.678
    113
    Je lichaam gedijt er het beste bij om goed gehydreerd te zijn hè. Als je geen bodybuilding wedstrijd hoeft te doen, zou ik juist echt NIET je vochtintake beperken. En hormonen doen wat ze doen, om bv schommelingen door je cyclus hoef je je ook echt niet druk te maken.
    Laat het los om strak op je gewicht te varen. En focus op de lange termijn, niet op de dagkoersen.

Melody1984, olleke, Zeebra en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Vissenkom

Vissenkom Bekend lid

9 aug 2024
    619
    678
    93
    Vrouw
    Het vocht wat je inneemt zegt vrijwel niets over vocht wat je op de weegschaal terugziet, dat heeft meer te maken met je eetpatroon, cyclus, buitentemperatuur etc. Dus óók 2 kilo snel afvallen kan simpelweg een deel vocht zijn omdat je ergebs specifiek in je cyclus zat, bijvoorbeeld, of omdat je "gezonder" hebt gegeten. Laat het "gewoon" los; je voelt je fitter, je kleren zitten zichtbaar losser. Als er íets een bevestiging is van dat je op de goede weg zit, is het dat laatste wel.

Bovendien, zoals al gezegd, zijn spieren zwaarder dan vet. Als je de komende weken minder afvalt, maar wel sterker wordt en afgetrainder wordt, dan ligt het waarschijnlijk ook gewoon daar aan... Staar je niet blind op die weegschaal.

17. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.358
    30.650
    113
    Vrouw
    @Melody1984
    Wat @MadeInUSA zegt. Hoeveel je drinkt heeft geen invloed op de hoeveelheid vocht die je vast houd. Het overschot plas je gewoon weer uit.

Als je een avond flink zout eet kan je de dag erna zomaar een kilo zwaarder zijn door het extra vocht.
    Eet je daarna weer normaal, dan verlies he die echtpaar kilo ook direct weer.

Conclusie: nooit afhaalchinees de avond voor je gaat wegen :roflmao:

Verder. Ik gok dat je bijna ongesteld moet worden. De wee voor ongesteld was bij mij ook altijd garantie voor een kilo of 2 extra. Dus die week sloeg ik altijd over met wegen.

nizzie86, Melody1984, Athina en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.358
    30.650
    113
    Vrouw
    En over zwaarder worden door spieropbouw. Dat gaat echt heel traag, en moet je serieus voor aan bodybuilding doen.

Mijn zoon heeft dat als doel. Je ziet hem wel echt gespierder worden, maar komt maar heel langzaam aan (kilo per 2 maanden of zo). En daar gaan echt grote hoeveelheden voedsel naar binnen. (Gezonde maaltijden, eiwitrijke toetjes en drinkyoghurt, veel fruit, én ongezonde tussendoortjes)

Dus bij vrouwen van middelbare leeftijd die willen afvallen en daar wat bij sporten, kan je de spieropbouw vrijwel verwaarlozen denk ik.

nizzie86, Melody1984, Siepie85 en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.332
    113
    Amsterdam
    Als je al neiging tot obstipatie hebt niet minder gaan drinken hoor! Juist meer drinken.

20. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.252
    12.628
    113
    Vrouw
    Soms is met meetlint kijken ook beter dan de weegschaal zegt. Belangrijkste is sla er niet in door…

Deel Deze Pagina