Pff beetje gefrustreerd: kook iedere dag maar ze wil het niet

Discussion in 'Voeding' started by rus05, Aug 25, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. rus05

rus05 Bekend lid

Mar 31, 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hi dames,

Moet even mijn ei kwijt: mijn dochter van 7 maanden is, behalve als het om het avondeten gaat, echt een fantastische eter. Ze eet alle fruitsoorten, yoghurt met een beetje diksap, rijstwafels etc. In het begin allemaal gepureerd, nu kan ze al veel dingen uit het vuistje eten of van een vork.

Maar het avondeten is vanaf het begin lastig...Maar ik heb stug volgehouden en vanaf dat ze 5,5 maanden was zoveel mogelijk iedere dag vers gekookt. Het ging soms best goed, en dan weer een periode minder, maar de afgelopen 3 weken is het echt een ramp :( het maakt echt niet uit wat ik maak, na een paar happen draait ze haar hoofd weg en spuugt ze de laatste hap resoluut uit. Ik dacht eerst dat ze overdag misschien wat teveel gehad had waardoor ze niet zoveel trek had voor het avondeten. Maar tot mijn verbijstering eet ze vervolgens wel hele potjes leeg!! Het zijn potjes uit Frankrijk die ik tijdens vakantie had gekocht voor de zekerheid, maar echt ongelooflijk: het maakt niet uit wat erin zit, ze eet het allemaal met veel smaak op.

Ik merk nu dat ik een beetje gefrustreerd begin te worden. Iedere dag na werk 2 maaltijden koken, en de ene is altijd voor niks. Misschien dat ik maar eens een week potjes moet geven en dan tijdens ons avondeten wat losse stukjes? Aan de andere kant voel ik me dan een slechte moeder, want een goede moeder geeft altijd vers (zo dacht ik erover voordat ze begon met bijvoeding). Tips zijn welkom, ik weet het even niet meer, sorry voor mijn lange verhaal,

groetjes Rus05

2. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Ik zou niet apart gaan koken of zonodig wat simpels. Hier at ze met ons mee (aardappel/rijst/pasta + groente) en zonodig kookte ik voor haar wat diepvriesgroente + penne. Gewoon bij elkaar in een pannetje en in 10 min klaar.
    Verder zou ik me er niet te druk om maken en geen potjes geven maar gewoon afwachten wanneer ze het gaat waarderen. Heeft geen haast.

3. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Eens met redd88: zou geen potje als vervanging gaan geven.
    En gewoon hetzelfde geven als wat jullie eten (tenzij natuurlijk te veel gekruid of te pittig)...
    Geef haar anders gewoon wat stukken op haar blad van de kinderstoel/ op tafel: paar boontjes/worteltjes/broccoli/bloemkool met een aardappel in stukje of wat penne.

4. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Lange adem en tot 10 tellen... Hier ook meegemaakt en dan liep ik in de supermarkt langs de potjes en dan was de verleiding zooooooooo groot! Maar ik deed het niet! Het is zo makkelijk nu ze eet alles van glad pureren, steeds groffer tot prakken en nu eet ze alles! Vaak lees ik hier dat de overgang van potjes naar vers moeilijk is dus ik wilde volhouden. Maar hoe vaak ik alles van de grond kon opruimen....

5. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Oh ja en probeer relaxed met haar te zijn en denk niet oh ze zal het wel,niet hieven want dan hoeft ze het ook niet... Die kleintjes voelen dat zo goed! Ik liet het los en ze ging steeds beter eten.

6. rus05

rus05 Bekend lid

Mar 31, 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik wil ook het liefst vers blijven geven dus met de pot mee-eten is dan misschien een goede oplossing; dan hoef ik in ieder geval niet 2 maaltijden te maken. En ja, ik denk wel dat jullie gelijk hebben en dat ze voelt dat ik er al zenuwachtig over doe, dat helpt ook niet. Daarom dacht ik ook om even potjes te geven zodat ik even weer moed kan verzamelen om het weer opnieuw te proberen. Vanavond aten we gebakken aardappel en bietjes, haar in de tripp trapp erbij gezet en dat vond ze geweldig. Ze had natuurlijk al het potje gegeten maar toch was ze druk aan het klungelen met een paar stukjes aardappel :) Misschien ook maar niet meer pureren dan? Aangezien ze fruit en zo ook prima zelf kan eten? Dank voor jullie steuntje in de rug!

7. MamaInSpee1979

MamaInSpee1979 Actief lid

Apr 7, 2011
    357
    0
    0
    Zuid Nederland
    Ik zou inderdaad gewoon aan blijven bieden. Wil je echt iedere dag vers koken of mogen vers gekookte porties ook in de vriezer? Dat deed ik namelijk. En bij het aanbieden zorgde ik ervoor dat ik niet de gehele portie in één keer opwarmde; wanneer mijn zoontje dan niets hoefde kon ik de andere (niet opgewarmde) portie namelijk de de dag erna aanbieden.....
    Ken je het kookboek opperdepop? Staan leuke recepten in die ook voor de papa's en mama's smakelijk zijn.
    Veel succes en inderdaad regelmatig denken; dit is een fase en die gaat weer over......

8. steenbokje83

steenbokje83 Bekend lid

Jun 20, 2011
    589
    0
    0
    West-Vlaanderen
    Ja dit vooral. Gewoon aan blijven bieden en relaxed blijven. Eten op deze leeftijd moet vooral leuk zijn :)

9. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    ik zou haar lekker zelf laten eten. Zorgen dat ze niet teveel honger heeft. Gewoon lekker spelenderwijs het eten laten ontdekken.
    Vanaf 8 maanden at ze hier echt grotere porties.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Helemaal met andere moeders eens. Als je een beetje oplet met wat en oe e kookt (bijvoorbeeld saus los) dan hoef je maar 1 maaltijd te koken, en eet ze dan niet, ach, dan eet ze niet, zo te zien zal ze het overdag met alle dingen die ze met smaak eet wel compenseren.

11. rus05

rus05 Bekend lid

Mar 31, 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dank dames! Dankzij jullie bemoedigende tips niet opgegeven en gisteren voor ons 3-en gekookt. Vervolgens het haar, terwijl wij ook aan tafel zaten te eten, in stukken in een bord aangeboden. Ze vond het fantastisch! Tussendoor at ze het ook van een vork af die ik haar aanbood, maar in totaal een HELE tomaat, zo'n 8 stukjes aubergine en zo'n 6 penne gegeten! Zo trots op mijn meisje!!!!! Enige gekke vind ik dat ze na zo'n toch wel flinke maaltijd bijna meteen haar laatste fles van 180/6 wil. Herkenbaar voor iemand?

12. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

Mar 22, 2011
    2,264
    0
    0
    Dat hebben wij hier ook, Zoë eet rond 17.45/18.00 uur en doet dan ongeveer 20 tot 30 min over haar maaltijd en dan kan ze gerust om 19.00 uur alweer haar fles leeg drinken.. Meestal probeer ik het wel wat uit te stellen maar als ze heel moe is dan kan ik beter toch die fles geven en naar bed brengen. Ik snap dat ook niet, ze zou dan toch eigenlijk wel vol 'moeten' zitten?

13. rus05

rus05 Bekend lid

Mar 31, 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ja precies dat dacht ik dus ook: ze zou toch goed vol moeten zitten van al dat avondeten? Of wordt dat soort eten nog steeds minder goed verteerd dan de melk zodat ze nog niet zoveel energie uit avondeten haalt? Ik probeer het soms ook uit te stellen maar dat heeft geen zin, dan krijst ze de hele boel bij elkaar.

14. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

Nov 19, 2009
    2,571
    1
    0
    Hier een moeder die elke dag kookt voor haar dochter van twee vanaf dat ze vast eten mag en ook dit verdwijnt elke dag in de vuilnisbak.
    Zo ook met fruit, iedere dag maak ik twee fruit stukken schoon en ook hiervan wordt nauwelijks gegeten.
    Frustrerend dat zeker.......

Maar goed verstand op nul en gewoon blijven aanbieden, mijn dochter heeft van de week voor het EERST een sinaasappel op(!) en begint nu ook wat stukjes banaan te eten...
    Als ik het niet had klaargezet voor haar was dit ook niet gebeurd.....

Geen andere remedie,bijven aanbieden.
    Wat ik wel doe is dat ik wat meer kook, zoals bv aardappels en die in kleine porties invries, groenten meestal wel vers.

15. Maartt

Maartt Fanatiek lid

Mar 30, 2011
    4,843
    725
    113
    Zien eten doet vaak eten..

Fijn Ts dat het werkt!!

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Klinkt mooi!
    Denk dat ze graag wil drinken omdat vast voedsel veel minder vocht bevat.

17. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Wat als je tussendoor wat slokjes water aan bied?
    Hier gaat er ook altijd veel water op tijdens en vlak na het eten...
    Het bevat inderdaad minder vocht dan gepureerd voedsel!
    Ze zal dorst hebben.

18. rus05

rus05 Bekend lid

Mar 31, 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Water lust ze nog niet echt maar wel als ik er een beetje diksap bij doe, ik zal dat eens wat vaker aanbieden. Probleem met dat aanbieden is dat ik nu iets van 3 tuitbekers heb geprobeerd maar ze snapt er echt helemaal niks van. Enige oplossing is voorlopig de fles...

On topic weer: ik weet niet wat ik meemaak maar sinds ze ongepureerd voedsel eet bij ons aan tafel, eet ze alles :p! En dan bedoel ik ook echt alles, tot nu toe: broccoli, bloemkool, wortel, courgette, aubergine, tomaat, rijst, spaghetti, penne, kip en kabeljauw. Het enige dat er wat minder in ging, is tartaar; maar dat is misschien omdat ik het helemaal doodbak voordat ik het aan haar geef...

Deze mama is heel blij!!!!!

19. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Wat goed zeg!!!
    Echt fijn dat ze nu alles zo goed eet in stukken...

Dat probleem van die tuitbekers hadden wij hier ook!
    Uiteindelijk dronk ze goed uit de tuitbeker van Nuby met zachte tuit.
    Techniek lijkt het meest op die van de fles.
    Wat je ook kan proberen is 'de anti-lek' eruit halen, loopt het er wat gemakkelijker uit!

20. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38

Jippie! Super! En 10x aantrekkelijker en interessanter voor haar dan een potje waar ze zelf niks mee kan!

Share This Page