Hoi dames, Ik ben vanaf vandaag gemeld bij de UWV ziek door zwangerschap. Mijn werk omstandigheden zijn niet goed voor de baby, nachtdiensten en harde muziek. Nou vroeg ik me af of er meer dames zijn die nu een ziektewet uitkering ontvangen voor hun verlof en wat mij te wachten staat? Moet ik vaak langs komen? Kan me niet voorstellen omdat ik niet kan werken door de werkomstandigheden. Mag ik ook op vakantie? Heb veel opgezocht op Google maar kom niet echt ver, behalve de korte antwoorden die op de UWV pagina staan...
Ik heb vanaf het moment dat ik meldde dat ik zwanger was in de ziektewet gezeten (hoog risicovol werk). Ik ben 1 keer gebeld, that's it. Aangezien bij mij de situatie zodanig was dat ik sowieso niet terug zou keren in mijn normale werk gedurende mijn zwangerschap was het niet nodig hier verder nog wat mee te doen. Oh ja, ik ben ook1 keer bij de arbo arts geweest.
Ik ben nu gedeeltelijk ziek gemeld ivm zwangerschapgelateerde problemen. Heb telefonisch contact gehad met ARBO-arts en week later heeft iemand UWV gebeld. Na uitleg was het duidelijk, hoefde ik nuet langs te komen en is alles ingang gezet. Ik begrijp alleen niet hoe het zit met de uitkering. Ging er vanuit dat ik gewoon mijn volledige salaris zou krijgen, maar door de berekeningen en brieven die ik krijg begrijp ik niet helemaal hoe het nu zit. Lees graag even mee.
Die brieven moet je negeren, ik heb wel 10 van die krengen gehad aangezien ik meerdere dienstverbanden heb gehad/heb. Jij krijgt gewoon je loon doorbetaald door je baas, tenzij je uit dienst zou gaan, dan krijg je de vergoedingen zoals ze in de brieven staan rechtstreeks aan jou uitbetaald.
Hier ook gedeeltelijk en werd paar dagen na ziekmelding gebeld. Daarna 6wkn later weer (met 20 en 26 weken ) omdat weer 6weken bijna mijn verlof was bellen se niet meer. Alleen mocht er iets veranderen in de situatie bellen ze (dit krijgen ze dan door via werk ) Ik krijg per week uitbetaald en mag gewoon alles doen en laten wat ik wil. Hoef niet thuis te blijven ofzo.
Ik ben ook 1 keer gebeld en ik mocht gewoon op vakantie! Die brieven inderdaad, begreep er echthelemaal niks van en ze bleven maar komen! Ik heb 1 keer gebeld, kost geld en je staat lang in de wacht... Toen begreep ik er nog niks van, maar die man zei dat het klopte, mensen van pno bij ons op het werk ook dus dan zal het wel!
en zijn jullie op vakantie gegaan? Mijn vriend wil er even tusse uit met mij, maar ben bang dat ik dan in de problemen kom met de UWV, maar dan denk ik weer ik mag niet werken, en als ze deze week telefonisch contact opnemen dan kan ik dat overal doen... hebben jullie wel doorgegeven dat je op vakantie ging? pfff zal wel aan mijn hormonen liggen, maar wordt gek van de onwetendheid, vertrouw instanties totaal niet. Oja moesten jullie lang wachten op een telefoontje van de UWV? ik ben vandaag ziek gemeld.
Ik werd binnen anderhalve week gebeld door het UWV. Wij hadden te horen gekregen dat ons zoontje trisomie18 had en dat is niet verenigbaar met het leven. In overleg met de arbo/arts en haar advies was om me per direct ziek te melden. Ik zou de week er op worden ingeleid ivm de wettelijke wachttermijn. Ik heb na het gesprek met arbo mijn werkgever gebeld en me ziekgemeld. dat was volgens mij op maandag. De week erna op dinsdag hebben ze mij gebeld. De situatie uitgelegd en toen werd er al meteen aangegeven dat ze me na 4 weken weer zouden bellen. Vervolgens werd ik iedere vier weken gebeld door hen. Natuurlijk was mijn situatie anders dan de jouwe omdat jouw zwangerschap gelukkig verder goed verloopt.
Je moet vanuit de arbo goed keuring krijgen volgens mij. Ik zit ook in de ziektewet en heb goed keuring om op vakantie te gaan.
Ik heb vanaf week 18 in de ziektewet gezeten, ziek door zwangerschap... Ben toen ook ziek uit dienst gegaan... Ben 1x geweest op gesprek, dit was ongeveer na 6 weken... Kreeg telefoontje binnen een week na ziekmelding... Ik ben niet op vakantie geweest, omdat dit ook niet kon in verband met de zwangerschap... Maar heb nooit niks meer gehoord... heb in totaal bijna 1 jaar thuis gezeten...
Dank je wel meiden. Voor alle reacties, ben zo bang dat ik ingekort wordt ofzo. Ik zal morgen de UWV bellen en vragen of ik op vakantie mag. En als ik terug moet komen dan kom ik terug. Maar ja ik kan niet werken, dus of ik thuis niks ga doen of even lekker bij mijn schoonfamilie van de zon ga genieten..ik zie het verschil niet.
Als je belt met de vraag of je weg mag wordt je binnen 24uur terug gebeld. Het zal geen probleem zijn, ze willen alleen weten wanneer je terug bent en waar je verblijft. Vanaf het moment van ziekmelding word je binnen 2 weken gebeld, krijg je een aantal vragen en daarna krijg je (meestal) een oproep voor de uwv arts. In mijn geval zat tussen het telefoontje en oproep 5 weken. Als je ziek gemeld bent door zwangerschapsgerelateerde 'ziekte' krijg je 100% doorbetaald. Dit word wekelijks uitgekeerd. Heb je bv een gebroken been krijg je dacht ik minder.. Ik zit zelf momenteel sinds 26april in de ziektewet en ben per 14 mei ziek uit dienst gemeld.
Ze bellen binnen een week na ziekmelding. Ze bellen anoniem, heb je voicemail, dan.spreken ze in dat ze anonieme bellen en dat ze je morgen tussen 15 en.16uur terug bellen. In dat gesprek geef je aan hoe en wat, dan aan t eind zegt de uwv persoon wanneer ze terugbelt. Dat krijg je per brief bevestigt. Bij mij was dat dus 6weken later en precies op aangegeven tijd belden ze! Je kunt dus gewoon op vakantie, uwv zal daar niet wakker van.liggen. Je werkgever is er mss minder van gecharmeerd
Haha mijn werkgever heeft ook zo iets van wat moet je thuis doen. Echt super bedankt meiden! Wat een heerlijke duidelijke antwoorden... dat dit niet gewoon 123 op internet te vinden is. Echt heeeel erg bedankt!
Vakantie was bij mij net zoals dat ik werkte, dit gaat gewoon van je vakantiedagen af bij je werk. Ik heb het voor de zekerheid wel gemeld bij het uwv, ze maakten er alleen een notitie van.
Vanaf week 4 (eigenlijk toen ik erachter kwam dat ik zwanger ben) werd ik ineens kotsmisselijk, ziek en duizelig en paar keer zelfs uitgedroogd. Toen heeft me werkgever me aangemeld bij het UWV en kreeg dus van hun mijn loon. Na week 14 wilde ik weer beginnen de eerste 3 heftige maanden waren immers voorbij en ik ging aangepast en halve dagen werken. Om op t aangepast te komen. Daar bleek niks van waar te zijn. Omdat me placenta te laag ligt en ik gewoon rustig aan moet doen deed ik gewoon bukken en tillen. Ik mocht ook niet alleen zijn maar moest worden geholpen. Begrijp me niet verkeerd zwangerschap is geen ziekte en of handicap maar t werk wat ik na me beter melden moest doen verschilde echt niet als wat ik daarvoor deed. En nu bezwijk ik weer onder de pijn bij me buik de hevige krampen die gepaard gaan met onnodig urine verlies en maar niet te spreken over de misselijkheid die zich weer heeft aangemeld. Ben sinds vorig week ziek gemeld. Ik ben absoluut geen thuiszitter. Sterker nog de arbo vond dat ik na me 14 de week wel wat rust nog kon gebruiken maar daar wilde ik niets mee de muren kwamen thuis op me af en wilde gewoon weer me ding doen. T jammere is dat collega's je wel zien als de zieke collega die ziek is omdat ze maar zwanger is. Ben hier enorm boos om geweest. Als er een collega ziek was of jarig was ik altijd de initiatiefnemer om een kaart te sturen of een appje. Heeft niks met je topic te maken maar wilde t wel even kwijt want maakte me enorm boos erom. Hoe dan ook je kindje is gewoon belangrijker jij weet hoe je je voelt en wat andere denken die mogen van mijn de boom in oh en wat vakantie betreft. Denk dat ze bij het UWV toch wel een hart hebben...