Hoi allemaal, Ik zit sinds vorige week woensdag ook weer een miskraam af te wachten. In tegenstelling tot de vorige keren heb ik nu nog geen enkele bloeding of kramp in m'n buik en ben me daarom aan het inlezen over de eventuele ingrepen. Ik lees hier heel veel negatieve ervaringen met cytotec. Veel heftige pijn en erg fikse bloedingen. Of dat er een gedeelte wel uitkomt maar een gedeelte niet en er alsnog een curettage volgt. Ik denk inmiddels.....waarom dan niet meteen een curettage, dat bespaart je dan een hoop ellende vooraf. Ik ben me er van bewust dat men eerder de negatieve dan positieve ervaringen op internet verteld maar ik ben toch nieuwsgierig naar de positieve ervaringen? Graag hoor ik jullie verhalen.
Mieke, Ik kwam er 28 sept achter dat er niets ontwikkeld was en dat ik een miskraam kon verwachten, ik moest 2 weken van me VK wachten tot 2e echo, nog steeds niets, toen afgelopen donderdag naar ZH en die gaven de keuze cytotec of curretage ze zeiden 90% lukt met cytotec, dus 8 pillen meegekregen. Donderdag ochtend 4 stuks ingebracht en 5 uur later begon ik te vloeien en verloor ik grote stolsels en verder eerst niets, vrijdag nogmaals 4 stuks en savonds een beetje krampen net als toen ik ging bevallen van me eerste maar niet echt noemenswaardig de pijn. zaterdag niets en zondag begon ik echt te vloeien dat ik savonds nog VK heb gebeld. Ze zei zolang je vloeit en stolsels verliest is je lichaam nog bezig. En vannochend kreeg ik weer een uur of 3 kramp hetzelfde als vrijdag, deze namen af en ik dacht weer niets maar vanmiddag ging ik plassen en voelde het zo eruit komen 1 grote soort van stolsel van circa 10 cm maar leek wel een ballon en erg veerend. naar VK die heeft het opengemaakt en inderdaad het was het vruchtje ingekapseld. Nu woendag nog naar ZH voor echo of alles weg is. Maar ik voel me erg leeg nu. Ik zal eerlijk zeggen ik had niet verwacht dat het nog zou komen met die pillen na 5 dagen en dat het curretage word, maar toch de natuur heeft zn werk gedaan. Maar hoe je het wend of keert het is jouw keuze waar je je goed bij voelt. Als het mij ooit nog eens zou overkomen zou ik denk ik curretage doen omdat ik nu 3 weken onderweg ben geweest en ik er veel te lang over na heb kunnen denken. Veel succes en sterkte de komende dagen.
Ik heb het in mei gebruikt, had maar 2 pillen nodig. Alles was toen weg. Het schijnt wel het beste in combinatie met nog n ander medicijn gebruikt te kunnen worden, maar ik weet niet hoe dat heet. Bij mij werkte het dus goed. Ik vond het heel naar, maar zou het een volgende x waarschijnlijk weer zo doen. Sterkte. X
Mifegyne heet dat. Als je dat samen net Cytotec gebruikt is het slagingspercentage 90 procent ipv 70. Suus
Ik ben ook wel positief over cytotec. Mijn eerste miskraam kwam uiteindelijk vlak voordat ik cytotec zou gaan gebruiken toch nog spontaan op gang, en was een waar bloedbad. Afgevoerd met ambulance en al, hele toestand... Vervolgens bleek bij de nacontrole dat ik nog niet schoon was, en omdat ik nog steeds zwaar vloeide, is toen toch een curettage gedaan. Vervolgens bleek eind augustus dat we weer een missed abortion hadden. Omdat ik inmiddels het vermoeden had dat ik last zou kunnen hebben gekregen van verklevingen door de curettage, wilde ik met cytotec de miskraam op gang brengen en dat hebben we, vanwege die heftige bloedingen, in het ziekenhuis gedaan. Maar nu met cytotec vrijwel nergens last van, het was eht een peuleschil nu: vrijwel geen krampen, weinig bloedverlies (wel meer dan bij menstruatie). Ik was daarna helaas opnieuw niet schoon, maar aangezien de kans bij cytotec 70% is en bij een spontane miskraam 90% en ik na mijn spontane miskraam ook niet schoon was, had ik natuurlijk wel dikke kans dat ik in die 30% die niet schoon is, zou vallen. Het is wel een flinke tegenvaller, als je dan toch nog curettage nodig hebt, maar een enorme ramp is het nu ook weer niet en bovendien is de kans op complicaties kleiner als je vooraf al cytotec hebt gebruikt. Ik zou een volgende keer absoluut weer voor cytotec gaan, en wel gewoon weer in het ziekenhuis, omdat ik het wel prettig vond om een beroep te kunnen doen op de verpleging.
Hoi mieke, Ik heb ook Cytotec gebruikt. na 2 keer ingebracht te hebben was nog steeds niet alles eruit en moest dus toch voor een curretage. Ik denk dat het heel erg verschilt per persoon. Maar als je het heel snel kwijt wil zijn zou ik voor een curretage gaan, heb je geen haast gewoon Cytotec. groetjes lisette
Aan Cytotec kleven inderdaad wel wat nadelen, maar aan een curettage ook, zoals het risico op verklevingen (Asherman) en op een baarmoederontsteking. Laat je gewoon goed informeren en neem dan rustig een beslissing. Suus
Bedankt voor al jullie reacties, erg fijn. Ik ben er nog steeds niet helemaal over uit wat te doen. Ik merk dat het erg rustig is in mijn buik, heb niet het idee dat het er in dit geval spontaan uit komt. Bij de vorige miskraam zat het kindje mooi ingepakt en kwam alles er in z'n geheel uit. Heb het kindje zelf dus niet gezien. Ben nu een beetje bang dat dat wel zou gebeuren, ben nu ook een paar weken verder gekomen dan de vorige keer. Lijkt me vreselijk naar om het kindje te zien en er uit te voelen vallen. (Is dan ook weer een voordeel van een curettage). Als ik de verhalen over cytotec hoor gaat dat vaak gepaard met flink wat bloedverlies (en pijn maar dat lijkt me bij een miskraam horen) en heel vaak na die tijd alsnog een curettage. Ik mheb nu een beetje zoiets van....laat me al die ellende dan maar bespaard blijven en doe maar meteen een curettage. Ik weet dat ook daar risico's aan verbonden zijn, maar is het risico op verklevingen echt kleiner als je eerst cytotec hebt gebruikt? Hoe dan ook, het blijft erg moeilijk en vooral erg vervelend en naar. Vrijdag middag heb ik hierover een gesprek in het ziekenhuis, zal ook daar al m'n vragen twijfels en angsten op tafel gooien. Ik hoop maar dat het een beetje snel achter de rug is allemaal, zit nu echt tegen die miskraam aan te hikken, blêg!!!
Ja, het risico is echt kleiner als je eerst Cytotec gebruikt hebt, omdat de baarmoedermond dan al wat openstaat en niet hoeft te worden opgerekt. Maar je kan de Cytotec ook een paar uur van tevoren inbrengen, dan staat hij al een beetje open en zul je niet al te veel pijn en bloedverlies hebben. Overleg gewoon met je arts en maak je eigen keuze, die is voor iedereen anders. Suus
Ook ik heb met mijn 1ste miskraam (in juli) cytotec gebruikt. Dit is mij goed bevallen.. IK hoefde daarna geen curretage te ondergaan. Nu mijn 2e miskraam helaas.. en ga dit weekend cytotec gebruiken. Succes en sterkte met je besluit!
ik heb begin dit jaar een miskraam gehad met 10 weken. cytotec gebruikt, na 1x inbrengen kwam het al na 2 uur op gang. flinke buikkrampen en ook flink vloeien, ik ben zware menstruaties gewend en dit was iets heftiger maar te doen voor mij. het is wel aan te raden dat je niet alleen bent als je dit middel gaat gebruiken. alles was in 1x schoon en heb dus geen curretage nog hoeven te doen. dat is en blijft toch een ingreep en die wilde ik voorkomen. de gynaecoloog zei bovendien dat onder de 12 weken cytotec inderdaad 70% slagingskans heeft en dat vond ik het proberen waard.
Hoihoi, ik heb ook ervaring met zowel cytotec als curretage. Ik heb drie weken geleden cytotec gebruikt omdat ook bij mij een spontane miskraam niet echt op gang kwam. Ik mocht kiezen wat ik wilde, maar wilde het toch eerst met pillen proberen omdat de gyn me heel erg geruststelde over alle horrorverhalen. Ik heb sowieso al veel last van mijn menstruatie altijd dus ik dacht, dit trek ik ook wel. Op dinsdag had ik de eerste drie pillen ingebracht en op woensdag de volgende twee. Ik had wel krampen en bloedverlies maar niet enorm heftig. Uiteindelijk was ik wel stolsels verloren, maar nog niet het vruchtje bleek de maandag daarna in het ziekenhuis, dus een afspraak gemaakt voor curretage. Dinsdagnacht verloor ik alsnog het vruchtje, maar er zat nog een klein beetje weefsel en omdat ik toch al in het ziekenhuis was heb ik dat met curretage weg laten halen. Ik vond het vooral emotioneel zwaar omdat pas zo laat werd besloten dat we het met cytotec gingen proberen (ik bloedde al twee weken met tussenposen toen de verloskundige zei dat ik nog maar een week moest wachten). Toen ik eenmaal met de pillen aan de gang was en de curretage erachteraan, was ik alleen maar blij dat het weg was. Ik denk dat ik volgende keer weer eerst de pillen zou proberen omdat het de kans op verklevingen etc. echt een stuk minder groot maakt. succes met je beslissing, ik weet het, het is een hele lastige..
Wij kregen 6 okt te horen dat ons kindje niet meer leefde (hartje is gestopt met 11,4 weken) Eerst geprobeerd met misoprostol (is hetzelfde als cytotec) hielp helemaal niets...veel krampen gehad maar er kwam niets los en geen bloed verloren niets...volgende set pillen ook niets... Maandag alsnog curettage gehad...bleek daarna niet alles weg te zijn en vorige week donderdag nogmaals curettage gehad... Ik heb dus met beide pech gehad...ieder lijf is anders en het blijft iets vervelends...gewoon je gevoel volgen want iedereen heeft een andere mening over pillen en een curettage... Succes met je beslissing...en sterkte met verwerken!! Liefs Bob
Nou, ik heb afgelopen vrijdag cytotec meegekregen van het ziekenhuis. Kreeg tijdens het gesprek een beetje het gevoel van ....ik moet het nu doen van iedereen. Maar ik zag het zelf helemaal niet zitten. Gelukkig had ik inmiddels een heel klein beetje bloedverlies dus ik dacht al dat het nooit lang meer kon duren. Uiteindelijk besloten om rustig af te wachten om zo heftige bloedingen en extra pijn te voorkomen. Inmiddels vraag ik me af of deze bijwerkingen uit alle verhalen ook door de pillen komen want ik heb zondag avond liggen krioelen van de pijn (erger dan de bevalling van mijn dochter en de 3 vorige miskramen bij elkaar x3!) Uiteindelijk bleek ook de bloeding erg hevig (een maandverbandje per kwartier) Met veel pijn en moeite in de auto richting ziekenhuis. Daar bleek dat het vruchtje al aardig voor m'n baarmoedermond lag dus hebben ze het er met een tangetje uit kunnen trekken (stelletje sadisten). Maar het hielp wel! Meteen was de pijn weg en na het verliezen van nog een paar flinke stolsels werd de bloeding ook een heel stuk minder. Wat een enorme verademing! Ik dacht even dat ik in de hemel beland was zo blij was ik dat ik van de pijn af was...en dan werd ik ook nog eens heel erg liefdevol verzorgt door de verpleegkundigen en de arts. Nu is het besef er een beetje wat er gebeurd is....en vooral het verdriet. AL met al had ik dus juist de tabletten niet gebruikt om dit te voorkomen maar kreeg ik het alsnog. Grrrrrrrrrrrrrrr Nu eerst maar weer even bijkomen van alles en ondertussen kijken hoe en wat nu verder. Ik wil graag snel weer zwanger worden maar dit verhaal hoeft voor mij niet zo nodig nog een keer. We zullen zien.
Fijn Miek, dat het voorbij is. Ik heb ook nooit zo'n verschil gemerkt tussen een miskraam met Cytotec en een natuurlijke, maar ik kan me voorstellen dat je denkt dat het zo pijnlijk is door de pillen als je nog nooit een natuurlijke mk hebt gehad. Een miskraam is gewoon een miskraam, die zijn vrijwel altijd pijnlijk. xx Suus