Hallo allemaal, Ik heb een vraag, kan iemand mij vertellen vanaf welke week het hartje te horen is? Ik heb namelijk mijn eerste afspraak bij de verloskundige als ik 9,4 wk zwanger ben en vroeg me af of ik dan het hartje kan horen. Alvast bedankt!
Daar zijn de meningen nog wat over verdeeld. Bij mij (via de buik) deden ze het pas met 12 weken, van te voren kreeg ik echo's. Van harte trouwens met je zwangerschap!
Bij mijn eerste konden we het hartje horen met 8w6 dagen zwangerschap. In deze zwangerschap met moeite bij 11-12 weken. Het wisselt dus heel erg!
Ik had mijn eerste echo eergisteren, en toen was ik precies 9 wkn. En er was een duidelijk hartje te horen, hoor!
Bij een echo kunnen ze het hartje vaak wel eerder horen, maar gewoon met de doptone luisteren vaak heel veel verloskundigen voor de 10 weken niet eens omdat het hartje dan meestal toch niet te horen is. Vanaf de 12-14 weken is een hartje voor het eerst te horen met een doptone (over het algemeen/ uitzonderingen daar gelaten)
dat scheelt denk ik per VK. Mijne doet het zoiezo pas vanaf 12 weken, absoluut niet eerder. Ik heb haar ooit gevraagd waarom ze het niet eerder doet en ze zei, omdat de kans dan bestaat dat je het hartje niet hoort, dan worden mensen alleen maar onnodig ongerust terwijl het heel goed mogelijk is dat je het hartje bij minder dan 12 weken nog niet hoort.
ik heb een echo gehad met 6 weken. Toen was het hartje al luid en duidelijk te horen! Bij 7 weken heb ik nog een echo gehad en toen ook een luid en duidelijk hartje! ik verwacht dat ik dat op 21 mei, mijn 3e echo, ook hoor. Dus bij iedereen verschillend denk ik, maar vanaf 6 weken gaat het hartje normaal gesproken kloppen, maar kan niet altijd gehoord worden.
Via een echo of via een doptone is heel anders. Via een echo kan het al met 6 weken, zodra er hartactiviteit is, maar via een doptone proberen ze het vaak pas vanaf 12 weken en zelfs dan is het soms nog moeilijk vinden, omdat de baarmoeder nog achter het schaambeen ligt.
Dat klopt. Bij 12 weken krijg je denk ik altijd een uitwendige echo. Daarvoor een inwendige vandaar dat ik het wel gehoord heb....
Ik heb het vandaag met de doptone duidelijk gehoord. Ben nu 8 wkn 5 dgn. Was heel verbaasd dat het nu al kon; wist ik helemaal niet. Vond het echt geweldig!