Nee slaan is een teken van onmacht het maakt je kind onzeker en het is nog pijnlijk ook. Hoe moet dat nou als zelfs mama het niet meer weet en uit frustratie een kleine tik geeft? en wat verstaat men onder een opvoedkundige tik? ik vind het niet echt getuigen van kundigheid in opvoeding...
Ik vind een pak rammel voor z'n billetjes wel kunnen. Aan het armpje meesleuren naar z'n kamertje etc. Maar ik zou NOOOIT mijn kind in z'n gezicht slaan. Echt een flinke tik geven of iets wat gewoon hard is. Ook niet als het een puber is, mits ze echt echt echt te ver gaat. Maar nogmaals ik weet niet hoe ik ben als moeder zijnde.
Je fysiek uiten door slaan of knijpen en trekken aan een kind laat zien dat je het niet meer weet. In de ogen van het kind ben jij dan de gemene domme grote mens en niet de wijze rechtvaardige mama.Het is fout en je schiet er niks mee op als je het teveel doet beschadig je je kind psychisch.
Er is natuurlijk een verschil tussen slaan/knijpen/sleuren of een tikje op de bil of vingers. Vind ik. Een tikje is een tikje en hoeft geen pijn te doen. Alleen laten schrikken en laten zien dat je het meent. Ik vind dat gediscussieer met je kind zo'n onzin. Ik heb een tijdje in een winkel gewerkt en zat me verschrikkelijk te ergeren aan ouders die hun kind gewoon hun gang lieten gaan. Ik kijk altijd vol verbijstering naar opvoed programma's. Er was eens een aflevering waarbij er een wereld voor de ouders en kinderen openging toen ze te horen kregen dat je ook weleens leuke dingen met je kind moet doen. Zoals buiten spelen, knutselen, knuffelen. Dat hadden ze nog nooit gedaan! Maar goed, ik heb makkelijk praten. Eerst nog maar eens zien hoe ik het allemaal ga doen! haha
Sluit ik me helemaal bij aan! Ik ga ook de discussie met mijn kind niet aan (is ze ook te jong voor) maar ben wel consequent. Nee=Nee en wanneer ze iets doet wat niet mag haal ik haar bij die plek weg en zet haar ergens anders neer. Heeft ze gelijk afleiding
Mijn dochter krijgt wel eens een tik op haar billen of vingers ja. Ze kan het bloed onder mijn nagels halen en ze probeert mij gewoon uit. Ik geef haar altijd een laatste waarschuwing, probeer het eerst met haar weg halen bij wat niet mag. Maar als ze dan doorgaat, weer niet luistert en niet reageert op "de laatste waarschuwing" dan deelt deze moeder idd een tik uit ja. Maar idd in haar gezicht zou ik het nooit doen (vind ik vernederend).
Ik hou mij erg bezig met de opvoeding daar ik een licht autistisch kind heb. Negatieve reakties lokt bij mijn zoon nog meer negatief gedrag uit. Het positieve benadrukken werkt bij hem het beste en geeft ieder van ons een fijner gevoel dan dat gesnauw en getrek aan het kind. Dat mensen dat eindeloos gediscuseer vinden of te zwak gedrag trek ik mij al lang niks meer van aan. Ik geef ook geen commentaar als ik zie dat een moeder met een kop als eenoorwurm tussen de kinders loopt te snauwen en kleine tikjes waar dan ook uit delend.
Ik kan me voorstellen dat een kind je het bloed onder je nagels vandaan kan halen, tegelijkertijd vraag ik me af wat dan het nut van zo'n tik is? Wat leert je dochter ermee?
Het nadeel met die corrigerende tik is, waar ligt de grens. De één vind een tikje op de vingers corrigerend. De andere vind een flinke draai om z'n oren corrigerend. Ik weet het dus niet. Zeker niet wat ik zelf zou doen als je kind het bloed onder je nagels vandaan haalt.
voor mij als antwoord nee nooit! ik ga hier niet in discussie ik heb het gruwelijk zien escaleren hier op het forum. ik denk maar zo een ieder zijn mening, en ik denk dat men op dit onderwerp toch niet van mening kan veranderen.
hier sluit ik mij ook bij aan, heb mn ouders ook gedaan als we echt niet luisterden na tig waarschuwingen en we (ik en mn zussen) zijn er niet slechter van geworden.
Ga eens bij jezelf na , stel dat je voor door roodlicht rijden een corrigerende tik kreeg ipv een geldboete? Zou dat beter gedrag afdwingen?
Er is wetenschappelijk aangetoond dat elke vorm van slaan, ook corrigerende tikken slecht is voor de ontwikkeling van een kind. Slecht voor het zelfvertrouwen. Waarom zou je het dan in hemelsnaam doen. Als je je kind slaat voed je je kind per definitie niet goed op. Bloed onder nagels , uitproberen, daar is een klein kind absoluut niet bewust mee bezig. Het is geen volwassene. Grenzen verkennen, omgeving ontdekken, primaire gevoelens uiten. Bloed onder nagels is je eigen probleem, en dat hoor je niet af te reageren op een kind, dat reageer je maar af op een kussen. Nee zeggen en weghalen is voldoende om iets duidelijk te maken. Ja en soms moet dat tien keer, en soms moet je een kind fysiek uit een kamer weghalen, of even in een rustige omgeving ( op de gang niet op zijn, kamer, kamer is een veilige plek) laten afkoelen. Mijn kind is nu bijna 11, heeft 1x een tik gehad toen ze vijf was. Daar heb ik nog spijt van. Dat is namelijk onmacht. Je slaat omdat je het niet meer weet, omdat je zelf tekort schiet. Kinderen kun je prima mee praten, en tot die tijd ben je fysiek in staat om ze even weg te zetten. Mijn dochter is een zeer sociaal mondig kind geworden, beleefd, soms zelfs wat te braaf. Kent haar en onze grenzen. Daar heb je geen slaan voor nodig. Onze baby op komst zal dan ook nooit een tik krijgen. Ik krijg echt de rillingen van mensen die dat doen.
Hee, wat grappig dat er nu volgens de poll nu 2X zoveel hebben aangegeven dat het voor hun geen probleem is, maar dat je hier bijna alleen reacties leest van mensen die het afkeuren.
Viel mij ook al op... Waarschijnlijk geven deze mensen een corrigerende tik tegen hun pc in plaats van reageren
dat zijn denk ik mensen die hun mening niet durven te beargumenteren. omdat ze ergens weten dat het niet goed is. Of net zoals ik die eerdere discussie hebben meegemaakt. pfff bloed vloog rond.