Een kindje in m'n klas is een tijd geleden heel lang ziek geweest. Deze week merkte ik een rood en vlekkerig gezicht. Dat kan dus de vijfde ziekte zijn. Ik heb dat zelf als kind niet gehad. Weet iemand in hoeverre het nu gevaarlijk is voor mij. Ik wil de dokter wel bellen, maar die heeft lunchpauze. Linda
even je VK bellen! tegen mij werd gezegd dat als een kindje in mijn groep het zou hebben dat ze dan aanvullend onderzoek doen of je er tegen bestand bent. ik ben groepsleidster van de naschjoolse opvang. ik weet niet de exacte gevaren van de 5e ziekte.
de 5e ziekte komt volgens mij alleen bij kinderen voor.dus die kan je niet krijgen. dacht trouwens dat het ook niet besmetelijk is.
Dit klopt echt niet wat jij nu schrijft hoor. het is inderdaad een kinderziekte, en als je hem gehad hebt is het niet erg en heb je antistoffen. maar de ziekte is wel degelijk besmettelijk en gevaarlijk voor zwangeren! de besmetting kan al gebeuren een week voor de werkelijke ziektesymptomen de kop opsteken...... dus gewoon je VK bellen en laten testen of je antistoffen hebt.
Toen ik stage liep had een kindje en een leidster dit ook. de zwangere vrouwen zijn toen op de hoogste gesteld. omdat het wel degelijk erg gevaarlijk is als je de ziekte niet hebt meegemaakt in je kindertijd of er niet tegen bestand bent. Er kunnen vroege miskramen ontstaan en het kan tot de 9de maand nog verkeerd gaan. wil je niet bang maken maar dat is wat ik ervan weet. maar dan moet je de ziekte zelf wel hebben natuurlijk.
Ik zou ook ff de vk bellen hoor. Want zoals hierboven ook geschreven wordt, het kan gevaarlijk zijn voor een zwangere vrouw
Mijn zwangere nichtje moest zelfs haar dochter van het KVD halen toen daar bij een van de kids de vijfde ziekte vastgesteld was, ze was toen 8 weken zwanger.
Je hoeft er echt niet zo bang voor te zijn is niet nodig. 95 -98 procent van de volwassenen heeft antistoffen tegen de vijfde ziekte. Veel kinderen maken het vroeg mee maar dan wordt nooit gediagnosticeerd dat het daadwerkelijk om de vijfde ziekte gaat. Je kunt eventueel dmv een bloedtest je antistoffen laten bepalen maar wat moet je met die uitslag. Kinderen met de vijfde ziekte zijn al besmettelijk vóór ze ziek zijn. Je kunt er dan niets meer aan doen om het te voorkomen. Mocht je het toch krijgen (kans is héél klein) dan is er nog maar een hele kleine kans dat de ziekte daadwerkelijk bij je kindje terecht kan. Als je meer dan 20 weken zwanger bent kan het zo ie zo geen kwaad meer. Succes
Ik was idd zo helder geweest om de vk te bellen. Die zei dat ik waarschijnlijk antistoffen had omdat het een veel voorkomende ziekte is, en ik veel met kinderen in aanraking kom. Voor de zekerheid kon ik bij de huisarts een bloedonderzoek aanvragen. Ik die net gebeld. De assistente was nog niet gelijk in paniek, dus laat ik dat dan ook maar niet zijn. Morgen wordt ik door de huisarts teruggebeld over wat ik moet doen. Bedankt voor jullie snelle reacties. Btw, de ziekte is al drie weken in m'n klas nu (incubatietijd), het is ook niet zeker dat het de vijfde ziekte is. Dus tja het kwaad is al geschiedt. Linda
Voor zwangeren die de ziekte nog niet doormaakten (dus nog geen antistoffen tegen het Parvo-virus hebben) kan de ziekte voor de foetus fataal zijn. In het eerste trimester bestaat een verhoogde kans op een miskraam. Bij infecties van de foetus later in de zwangerschap kan zeer ernstige foetale bloedarmoede ontstaan (door remming van de bloedaanmaak) met groot risico op overlijden van het kind. Behandeling is mogelijk door het toedienen van een intra-uteriene transfusie. 60 % van volwassen heeft ziekte doorgemaakt (wikipedia)
Wat is de vijfde ziekte ook alweer? Weet alleen dat rode hond erg gevaarlijk is als je zwanger bent... Vroeger praatten ze nooit over de 5de en 6de ziekte, mijn dochter had de 5de wist toen echt niet wat dat was... Hoop dat het meevalt en niet uit maakt voor je! jessica
ik wil je niet bang maken maar ga zo snel mogelijk naar de dokter want het is dus wel heel gevaarlijk voor de baby en zeker in de eerste stadium een kennis van mij is met 24 weken zwanger haar kind verloren door deze ziekte zij werkte ook op een basisschool. Ze zijn er te laat achter gekomen en was het dus te laat. vDus als je nog niet geweest ben nu nog gaan heel veel succes groetjes kimberly
o ik zie dat je al aktie hebt ondernomen gelukkig laat je wat weten als je de uitslag hebt ? succes kimberly
Mijn neefje heeft het ook gehad toen ik al zwanger was. Op vrijdag ging ik zwemmen met hem en merkte toen rode stippeltjes op zijn borst. Mijn zusje heeft de dag erna de huisartsenpost gebeld want de vlekjes waren erger geworden. Daar zeiden ze dat het de 5de ziekte was. Zij heeft mij meteen opgebeld met de uitslag. Ik op internet gekeken wat het was en of het kwaad kon. Het schijnt dat als je vroeger zelf de ziekte heb gehad dan heb je antistoffen en kan het geen kwaad. Als je de ziekte niet gehad heb loop je 9% kans op een miskraam of een doodgeboren kindje als je in de eerste helft van je zwangerschap bent. Maar ze kunnen er niets tegen doen als het zover komt. Je kunt mijn opluchting begrijpen dat ik in de week daarop bij de verloskundige het hartje hoorde kloppen!
Gewoon een vorm van griep. Wist je trouwens dat ook ziektes als MS daarmee in verband worden gebracht? (denken ze he) Maar goed. Ik ben vandaag echt heel koelbloedig vind ik zelf. Ik probeer er heilig in te geloven dat het één en ander toch echt geregiisseerd wordt van boven. En dat dingen echt niet zomaar gebeuren. Vond ik wel heel cool van mezelf. Maar ja, met stressen kom ik ook niet verder! Linda