Ik zet dit bericht in de lounge ipv schoolkinderen omdat ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven. Ik kreeg net een heel vervelend berichtje, de leraar van ons zoontje van 10 heeft een zelfmoordpoging gedaan en helaas is deze geslaagd. Het is nog maar net gebeurd en heb begrepen dat ze nu druk in de weer zijn hoe iedereen goed in te lichten en hoe ze dit vorm gaan geven op school straks als de kinderen terug komen van vakantie. Onze zoon had een enorme klik met deze leerkracht, hadden dezelfde humor. Ik moet erbij zeggen dat we via school nog geen officieel bericht hebben gekregen, maar ik dit uit heel betrouwbare bron heb vernomen. Hoe en wanneer vertel ik het onze zoon. Ik wil niet dat hij dit met buitenspelen hoord, maar ook niet dat hij het eerder weet dan de rest zodat hij zijn vriendjes gaat inlichten. Mijn hoofd is leeg, het was een geweldige man, een goede leerkracht. Ik weet gewoon even niet wat we nu moeten.
Poeh jeetje wat heftig.. ik zou het ook echt niet weten hoe te vertellen. Wil je wel veel sterkte wensen.
oh jeetje... Wat erg... Ik zou morgenochtend even met hem apart gaan zitten en dan vertelen dat de meester dood is. Ik zou er niet omheen draaien maar vertellen zoals het is. Laat hem verdrietig zijn en misschien wel boos worden.
Zo hee....ook al zo'n vreselijk verhaal......hier in het dorp een jongen verongelukt afgelopen dinsdag, op vakantie, zit bij mn zoon op voetbal en bij mn dochter op school. Zo heftig en zo moeilijk allemaal....we zijn hier ook allemaal van slag...sterkte!
Poeh wat erg zeg lijkt me erg moeilijk.. Je zou kunnen zeggen dat hij ziek was en plots is overleden maar je wil natuurlijk ook niet liegen tegen je kind Krijgt de klas na de vakantie geen slachtofferhulp in de klas die het gezamenlijk vertellen aan de kinderen?
Jeetje wat verschrikkelijk! Wees voorzichtig met de info die je geeft, want op school en buiten horen kinderen heel veel. Is het echt 100% zeker? Geen kans op vergissingen qua namen oid? Ik denk dat vanuit school vanavond toch echt wel een mail verstuurd moet worden. Heel veel sterkte
Nee erover liegen heeft geen zin, ze zijn 10/11 jaar en er wordt straks vast over gesproken. Ik zou het niet eerlijk vinden als hij van anderen de waarheid te horen krijgt. De meester was al een paar weken afwezig, ik heb hem pas nog gesproken ivm rapport van zoontje en hij was vreselijk moe. Mijn gevoel zei burnout. Hij gaf toen aan dat lichamelijke niks te vinden was. Hebben het uiteindelijk bijna niet over het rapport gehad maar over hem. Hij benoemde nog een paar keer dat hij de humor van onze zoon zo kon waarden en ze echt een klik hadden en nu.... Nu issie er niet meer. Mijn gevoel zegt, morgenochtend eerlijk vertellen. Maar wat als hij kinderen uit zijn klas tegen komt? Dan zit hij in een lastig pakket, want vind niet dat hij knieën hierover moet inlichten.
Poeh heftig! Ik denk dat je het morgen ochtend gewoon kan vertellen en gewoon eerlijk.moet zijn ovet de doodsoorzaak.
Waarschijnlijk zal je heel snel al wel een mail ontvangen...er zal wel een samenkomst 1 dezer dagen op school komen, waar ook slachtofferhulp bij aanwezig zal zijn....tenminste, zo is het bij ons gegaan. Je zoon is 10 lees ik, de mijne net 11. Kinderen van die leeftijd kunnen heftig reageren. Laat hem verwerken op zijn manier, en je hoeft het niet mooier te maken dan het is....kinderen zijn niet meer gek op die leeftijd. Hier zoeken de kinderen elkaar allemaal op, beetje voetballen, beetje kletsen. Het is allemaal zo onwerkelijk voor die kinderen (en voor ons ook...).
Eens! Niet om heen draaien, niet liegen (het gedeelte m.b.t de zelfdoding zou ik overigens niet benoemen). Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.... Daarna zou je hem kunnen ondersteunen met het verwerken van zijn verdriet. Het kan ook best zijn dat hij eerst zijn schouders ophaalt en het pas later op de dag "aankomt". Wees daar op voorbereid. Sterkte! Dit is niet makkelijk....
Je zal echt heel snel een mail van school krijgen (sta zelf voor de klas). Wees gewoon eerlijk, dat is echt het beste. Maandag (of misschien al dit weekend) zal er op school ook over gesproken worden. Laat je kind alle emoties uiten!
Sterkte! Ik denk dat je het op een wat zachtere manier moet vertellen. Dit soort verhalen gaan zo snel. Als hij het van een vriendje hoort, komt de klap waarschijnlijk harder aan.
Bedankt voor alle berichtjes, Wij vinden eerlijkheid heel belangrijk, we hebben de afgelopen tijd aardig wat dingen meegemaakt en zijn altijd open over alles geweest (tot op zekere hoogte natuurlijk). Ik heb begrepen dat alle leerkrachten morgen samen komen. Ik hoop idd dat we snel bericht van school krijgen zodat we er wat meer mee kunnen. Ik vind toch wel dat ze, zeker zijn klas snel moeten inlichten eerlijk gezegd.
Waarschijnlijk gaat ie maandag pas naar school. Ziet ie voor tijd andere kinderen van school? Anders zou ik het even afwachten. Stel dat het niet klopt. Verschrikkelijk moeilijke situatie. Veel sterkte.
We wonen in een wijk vol kinden van school, bij ons in de straat wonen al 2 kinderen uit zijn klas. Maar het klopt 100% zeker, helaas.