In mijn eerste zwangerschap begon mijn bloeddruk met 34 weken te stijgen. Eerst een onderdruk van 60, toen 70, toen 80 en met 35 weken 90. Ik had veel klachten, hoofdpijn, sterretjes, misselijk, vreselijk moe, vocht vasthouden. Heb 5 dagen in het ziekenhuis met volledige bedrust gelegen en toen daalde de bloeddruk naar 85. Uiteindelijk met 39,5 week steeg mijn onderdruk naar 95 en is besloten te gaan inleiden. Ik heb toen nooit eiwitten in de urine gehad, maar dus wel alle klachten. Nu zwanger van de tweede en best bang op een herhaling hiervan. Met name de vermoeidheid, kon echt helemaal niets meer en ging in 3 etappes de trap op 's avonds als het er niet meer waren. Nu met een dreumes is dat wel iets onhandiger natuurlijk. Ik weet het moet me er niet druk om maken, het is niet gezegd of het wel of niet gebeurd maar goed wil graag ervaringsverhalen horen. Dus kom maar op!
Can we predict recurrence of pre-eclampsia or gestation... [BJOG. 2007] - PubMed - NCBI Conclusie: ongeveer 70% van de vrouwen met pre-eclampsie of zwangerschapshypertensie hebben daarna een normale bloeddruk in de volgende zwangerschap. Het hoogste risico ligt bij vrouwen die in meerdere zwangerschappen een hoge bloeddruk hebben gehad.
Dankje voor de info. 30% kans dus en eigenlijk minder aangezien dit mijn 2e zwangerschap is. Ik weet niet hoe het met erfelijkheid zit aangezien hoge bloeddruk in de familie zit tijdens de zwangerschap. misschien toch even aan de vk vragen. Nog andere dames die hier mee te maken hebben gehad?
Ben nu voor de 2e keer zwanger maar heb jammergenoeg weer een te hoge bloeddruk. Hopelijk gaat heb jij hiervan deze keer geen last! Een goede zwangerschap gewenst!
Mijn onderdruk is vanaf t begin tussen de 80 en de 85... De VK zegt steeds "Prima" als ze hem meet, maar eigenlijk is dat dus aan de hoge kant?? Sorry, helemaal geen antwoord op jou vraag natuurlijk
Haha geeft niet hoor, ik weet niet hoe dat zit. Mijn onderdruk begon op 60 en was uiteindelijk 95. Ik geloof dat in principe een stijging van 25 teveel is. Maar ik kreeg er gewoon een hoop klachten bij vanaf een onderdruk van 85.
Ok... Ga morgen weer op controle dus dan zal ik het nog eens navragen Misschien dat t "prima" is omdat t gelijk blijft bij mij... Ik heb ook geen klachten gelukkig!
Nou hopelijk is het allemaal gewoon goed. En als het vanaf het begin al zo is kan het best zijn dat het bij je hoort.
Dat is in principe een prima onderdruk. Ze kijken vooral ook naar de evt. stijging van de bloeddruk. Bij mijn eerste zwangerschap begon ik met een onderdruk van 65/70 en daarna steeg het naar 80/85/90/95 en soms 100 of erboven en dan is het dus wel iets waar ze op moeten letten en waar je extra onderzoeken voor krijgt.
Ben nu nog maar 32 weken, ben opgenomen in het ziekenhuis en mogelijk dat met medicatie de bloeddruk wat naar beneden gaat. Heb er helemaal geen klachten bij dus voelt het wel raar om in het ziekenhuis te liggen. Mijn onderdruk was trouwens in het begin al wel 80/85 en dat vond de verloskundige altijd wel prima. Nu schommelt het tussen de 90 en 105 (vandaar dus opname).
Wat vervelend zonnestraaltje. Hopelijk mag de kleine nog even blijven zitten en jij snel naar huis. Sterkte!
Hier bij de oudste pe ontwikkeld... Vanaf 32 weken steeg mijn.bloeddruk... En bij de 2eook vanaf 32 weken een hoge bloeddruk... Mijn onderdruk was tussen de 95 en 110 met alle 2 ook ingeleid.. En eerlijk gezegd ik hou nu mijn hart vast....
Hoe het precies zit met erfelijkheid weet ik niet, maar het schijnt wel dat als je moeder last had van zwangerschapshypertensie, dat je daar zelf ook een verhoogde kans op hebt. Of dit ook geldt voor hoge bloeddruk in het algemeen, dat valt moeilijk te zeggen, aangezien leefstijl hier ook een rol in kan spelen.
Nou ik heb net nagevraagd bij de VK, mijn onderdruk was volgens de kaart iedere keer boven de 80, en bovendruk rond de 140... Iedere keer zei ze "prima"... Maar eigenlijk aan de hoge kant dus... De stagiaire die er nu was heeft mn bloeddruk eens met de hand gemeten (want apparaat gaf nu 92 onderdruk aan) en ineens was ie 120/70... Ze zei dat dat wel vaker voorkwam, dat het apparaat niet accuraat is als je bijvoorbeeld zit te kletsen tussendoor (wat bij mij altijd zo is, mijn mondje staat nooit stil ). Mijn bloeddruk is dus ofwel iedere keer verkeerd gemeten/genoteerd, ofwel ineens heel erg gedaald... Maar in ieder geval prima! Gelukkig! Succes verder dames!
Had bij de eerste ook hoge bloeddruk en op een gegeven moment dus eiwitten. Zat toen op een onderdruk van 117 op het hoogtepunt. Medicatie gekregen en toen bleef ie tot de 100 tot aan de 40 weken. Bij de tweede had ik wederom verhoogde bloeddruk maar deze keer kwam ie niet hoger dan 105 op z'n piek. Zonder medicatie bleef hij rond de 95. Met 39.4wkn bevallen.
Hier bij de eerste ook ernstige PE en niet lang daarna HELLP gehad (vanaf 30 wk) Spoed inleiding dus. Onderdruk van boven de 125 gehad btw. Heb op 't randje gebalanceerd. (moeder heeft ook PE gehad bij 1 v.d. zwangerschappen, wel een heel stuk milder en later in de zs) Bij de tweede geen vuiltje aan de lucht, die bleef buiten alle verwachtingen in zelfs 'plakken' tot 41,5 week Dus ook hier t bewijs dat t bij de 2e of volgende weer héél anders kan zijn! Ik heb v/h ziekenhuis altijd begrepen dat als je van dezelfde man zwanger bent, er minder kans op herhaling is.
Ik lees hier dat er mensen zijn met een onderdruk van 100 en dat ze toch gewoon met 40 weken mochten bevallen? Volgens het ziekenhuis waar ik nu loop is het landelijk protocol nu dat als je een onderdruk van 100 of meer hebt je sowieso met 37 weken word ingeleid. Hmm sta erg te twijfelen wat ik moet doen mocht het zover komen. Voel me helemaal prima en heb alleen een hoge bloeddruk. Wacht liever tot de 40 weken. Wat zouden jullie doen?