Onze dochter gebruikt haar speentje om in slaap te komen en ook tijdens het slapen heeft ze hem vaak in. Maar aangezien ze snachts nog wel 11 uur slaapt en overdag ook nog vaak een uur of 2, heeft ze dus een heel groot deel van de "dag" de speen in haar mond Ze praat verder wel veel, maar articuleert daarbij slecht. Ik ben een beetje bang dat die speen daar weinig goeds aan bijdraagt... Dus vroeg ik me af: wat is de beste leeftijd om het speentje af te leren? Onze zoon was 3 jaar ( 4 weken voor zn derde verjaardag). Maar dat was echt een leeftijd waarop we hem een verhaal konden vertellen: de speentjes gingen we cadeau doen aan oma en in ruil daarvoor zou hij, na een dag of 5, een treinbaan krijgen, omdat hij zo'n grote stoere jongen was. Hier was hij wel voor te porren. Eerste nacht ging goed, tweede en derde nacht was een groot drama, maar we konden hem wel helpen herinneren waarvoor hij het deed. Daarna ging het eigenlijk wel goed. En hij was zowel snachts als overdag aardig aan de speen verknocht! Ik schat in dat mn dochter zo'n afspraak echt nog niet snapt. Kan ik beter wachten? Of zijn er succes verhalen van afleren met 2 jaar? Anderzijds is onze nachtrust me ook heel wat waard dus als het echt drama wordt dan weet ik het zo net niet...
Als je het doet zorg dat je sterk in je schoenen staat en geef de speen NOOIT toch weer omdat ze zo zielig hult/ niet kan slapen etc. Bij ons bij de ene de speen weggelegd met 8 mnd na de vakantie nadat ze er zo`n beetje verslaafd aan was. Nooit meer om gevraagd, ook niet gaan duimen ofzo. Onze Zoon mikte de speen zelf zijn bed uit met een maand of 7 en hoefde hem niet meer. Heel af en toe sabelde hij even op een vinger, maar ook dat heeft hij maar een paar keer gedaan.
Ik haal speentjes s nachts weg Mijn zoon kreeg hem niet meer vanaf zijn 3e jaar, tot die tijd echt alleen in bed 's avonds bij het in slaap vallen en daarna haalde ik hem gewoon weg.
Hier kwam de spenenfee langs. Maar mijn zoon was 3. Van te voren uitgelegd en hij begreep het. Op de leeftijd van je dochter denk ik niet dat dit al kan.
Catou: bij jullie dus voor de eerste verjaardag?? Mmm, ben ik nu te laat voor Maar destijds was ik blij dat ze zo goed sliep dus had het toen ook niet aangedurfd En verder hoor ik vooral rond de derde verjaardag? Die leeftijd is wel makkelijker qua uitleggen en een verhaal vertellen. En teruggeven moet je idd nooit doen, want dan is al het gedoe voor niks geweest! Iemand nog tips voor het afleren bij een tweejarige?
Oudste had geen speen. Dus dat was makkelijk. Jongste heeft zijn speen altijd enkel bij het slapen gekregen. Vorige maand zagen we dat hij ook wat aan zijn knuffel begon te sabbelen. Toen hebben we hem gewoon een keer niet gegeven. En eigenlijk heeft hij er sindsdien ook niet meer om gevraagd. Hij slaapt gewoon zonder nu dus. Heeft er ook niet om gehuild.
Wij hebben het van de zomer afgeleerd, dus voor zijn 2e verjaardag. We hebben hem verteld dat de speen voor baby's is en hij geen baby meer is en dat we hem weg gingen gooien. Dit heb ik hem zelf laten doen, dus zelf in de prullebak gegooid. Hij begreep dit ook echt wel. Nu is het wel zo dat hij hem ook alleen in zn bedje nog had. De eerste paar nachten heeft hij niet echt erom gehuild maar lastiger in slaap gekomen, soms snachts een keer wakker en eerder wakker! Maar dit was het. Vooral inderdaad consequent blijven en aangeven dat ze gewoon weer moeten gaan slapen. Dus vooral niet toegeven en weer geven... Ik vond het hier mee vallen.
ongeveer 2,5 jaar oud.als alle tanden er zijn hebben zij meer rust. en kunnen ook zich wat beter uitleggen. (ligt aan het kind natuurlijk)
Hoi, Hier had mijn dochter alleen een speen bij het slapen, niet overdag. Toen ze 2 was heb ik hem op een gegeven moment toen ze er zelf om vroeg en het een naam begon te geven 'tutta', afgepakt tot grote woede van mijn schoonouders overigens , oh wat zielig. Maar ze had het 2 dagen moeilijk en toen was het over. Sneller dan gedacht dus. Charlie
Hier zijn haar laatste kiezen wel deels door, maar wel een periode gehad dat ze vroeg wakker werd en niet meer ging slapen. Nu slaapt ze weer heerlijk uit, maar dat wil ik wel zo houden Ik weet dus niet of er nog veel onrust door kiezen komt of dat we het ergste gehad hebben. Over ene maand komt natuurlijk alle onrust rondom de feestdagen dus of NU proberen, of daarna lijkt me? Ze gebruikt hem ook alleen met slapen maar het liefst probeert ze hem ook mee haar slaapkamer uit te nemen. Ze is er erg aan verknocht! MvM: als hij dan moeilijker sliep en er om vroeg, hielp je hem dan herinneren en nam hij daar dan genoegen mee? En nog gefeliciteerd met je zoon!!! Belize: wat voor verhaal heb jij gebruikt?
Hier een hele gemene moeder. Bij beide kids heb ik de spenen met 22 maanden kapot geknipt en aan de kinderen laten zien. Oeps kapot, nu moet ie in de prullenbak.... De rest van de spenen ook wegdoen, zodat ze geen nieuwe kunnen pakken. Het voelde wel slecht, maar ze begrepen het wel. Eerste dag beetje huilen, tweede dag niks meer aan de hand. Bijkomend voordeel, ze slapen beter door. Bij mij was de reden vooral dat ze overdag ook steeds dat ding in hun mond wilde hebben. Het was echt een heeeele grote meevaller! En blij dat we er vanaf zijn ivm spraak etc.
Haha, hier heet ie ook "Tuttie" en ze heeft er ook een knuffellapje aan hangen en ergens vind ik het ook heel erg zielig om het haar af te nemen. Ze is zo blij als ze hem van de plank mag pakken als ze gaat slapen! Ze nestelt zich dan helemaal in de dekens met "Tuttie"... Dus tsja, moet ook de motivatie bij mezelf vinden, maar dat praten met die speen in haar mond vind ik zo verschrikkelijk! Ze articuleert ook een beetje "lui" al weet ik niet of dat van de speen komt, maar het zal in ieder geval niet bijdragen aan het goede praten! Heb jij nog uitleg gegeven toen ze er om vroeg? Of vroeg ze er ook niet meer naar?
Onze zoon is sinds een week van zijn speen af! Hij is nu 22 maanden. Hij had per ongeluk zijn speen kapot gebeten. Dus ik heb hem weggegooit en niet meer een nieuwe gekocht. 's avonds eerst een beetje verdrietig,maar de uitleg speen is stuk 'begreep' hij wel. niet meer naar gevraagd en hij slaapt prima ( ben wel apetrots op hem, dan hij er nu vanaf is! )
Oeh, da's echt gemeen! Weet niet of ik het zou kunnen al is het wel meteen duidelijk! misschien ook wel een idee voor hier... Hier zeurt ze er overdag ook wel om en ze probeert hem ook steeds mee haar kamer af te smokkelen. Het doet me wel goed om te horen dat het afleren rondom twee toch sneller lijkt te gaan dan rondom drie, want toen hebben we echt een paar horror nachten gehad...
Wauw! En was hij ook echt wel "verslaafd"?? Mijn dochter bijt er ook graag op, zeker als ik hem er uit wil trekken. Het zou wel een perfecte reden zijn als ze hem zelf kapot bijt! Zelf doen vind ik nog wel moeilijk Na haar middagslaapje van vanmiddag even proberen kapot te laten bijten Ik ben nog niet overtuigd, maar begin wel meer mogelijkheden te zien hoe ik het kan aanpakken, bedankt!
Ik lees mee. Hier een dochter van 28 maanden die alleen tijdens slapen speen heeft. Wel eens geprobeerd om 'm gewoon niet pakken, als ze gaat slapen. Dan gaat ze rechtop in bed zitten en blijft ze jammeren dat ze 'm wil. Leggen d'r nu voor het slapen wel steeds uit dat ze inmiddels al een grote meid is, geen baby meer, en dat er een dag gaat komen dat ze zonder speen zal moeten. En dan binnenkort moeten we maar gewoon eens de stap zetten; speen weghalen en niet meer geven. Zal, denk ik, een paar avonden niet leuk zijn, huilen, etc, maar uiteindelijk zal ze het wel accepteren.
O, dat vind ik wel een goeie, dat we haar nu al vertellen dat ze hem eens niet meer krijgt. Want helemaal acuut zonder voorbereiding lijkt me wel heel verwarrend en hard.
Leek mij ook, idd. Of ze het nu echt snapt, is maar de vraag, natuurlijk. Maar hebben het idee van wel. Heb zelf nog wel beetje het gevoel dat ze er nog niet klaar voor is om mee te stoppen. Ze lijkt 'm nog echt 'nodig' te hebben. Wellicht i.v.m. doorkomen laatste kiezen, oid. Dus daar zit het 'm bij ons nog in dat we er nog mee wachten en niet nu direct stoppen. In principe hebben we ons voorgenomen dat wij d'r met 2,5 jaar van de speen af willen hebben. Dat is nog 2 maanden.
Beste leeftijd? Zo rond 9 maanden dan is de zuigbehoefte eigenlijk afgenomen en zijn ze zich minder bewust van het feit dat ze een speen gebruiken om in slaap te komen... Hebben wij trouwens niet gedaan... zoon met 2,5 jaar. Dat ging gelijk goed. Aangekondigd en zelf weg gegaan. Ging helemaal prima. Dochter met iets meer dan 3 jaar en dat vond ze wel moeilijk maar is met een kadootje in het vooruitzicht toch heel goed gegaan na één moeilijke nacht.
n paar weken van te voren begon ik te zeggen dat fopspenen op een gegeven moment vleugels krijgen en naar babies willen vliegen. (hij stopte met 2 jaar 4 maanden)en als we merken dat fop vleugels begint te groeien moeten we de fop in de tuin in een vogelnest doen en in de nacht als de fop vleugels krijgt is er in de ochtend een prachtige kadoo voor hem.want fopspeen geeft altijd een kadoo aan de kindjes als ze afscheid nemen... op die dag knipte ik de speen en hij kwam zeggen mama speen is anders, begint vleugels te krijgen? nou we hebben het in de vogelnest gezet(ik dus) en in de ochtend haalden wij de kadoos van de nest. hij hft niets gehuild of ernaar gevraagd maar heel blij steeds verteld hoe dat ging enzo. als ik hem nu zoiets vertel zou hij er niks van geloven trouwens...toen was het wel een fascinerend gedachte voor hem...