Carmen is altijd al een baby geweest die weinig sliep. Nu ben ik 'mazzel' als ze 2x op een dag een half uurtje slaapt. Méér lukt gewoonweg niet. Hier haar 'schema' (wisselt iedere dag wel wat hoor) 4.30 wat sap en dan om 5.15 er maar uit omdat ze echt niet slapen wil :x 6.00 fles 210 pap 9.00 fruithap en wat sap 9.15 naar bed tot 10.00 12.00 broodje 13.00 fles 180/6 13.30 naar bed tot 14.00/14.15 15.00 rijstewafeltje en sap 17.00 groentenhapje 18.30 fles 210/7 18.45 naar bed want dan is ze op We hebben al geprobeerd om haar na de papfles van 6.00 terug te leggen maar dat pikt ze ook niet. En rond 17.00 naar bed voor even helpt ook niet, dan is t krijsen en krijsen en krijsen. Wat kan ik er nog aan doen? dit is al maanden zo.. Laten huilen doen we wel een tijdje maar we hebben nog 2 kindjes die hun slaap hard nodig hebben.. Misschien toch maar doen? en na 5 min heen, na 10 min heen etc? Ben er echt klaar mee nu. TIPS zijn meer dan welkom
Ik zou sowieso geen sap geven snachts, waarom zou je dat doen? Stop je er alleen maar suikers in, mijn dochter zou dan ook niet meer slapen.
Ik ga er ff over nadenken en probeer later vandaag, als ik achter de laptop zit te reageren. Wel ff dikke knuffel, want ik kan me voorstellen dat je er helemaal doorheen zit!
Pfff.. meid, ik weet er helaas ook 't een en ander vanaf! Dennis is ook wekenlang 'ineens' om half 4, 4 uur wakker geworden en was dan ook gewoon klaarwakker. Lag lekker te brabbelen en te kraaien.... Doodop was ik na een paar weken, echt niet leuk meer. Wij hebben er niet teveel aan toegegeven, behalve een luier verschonen, speentje terugstoppen (die wilde ik afbouwen maar nu nog maar mooi even niet al krijgt ie 'm alleen in bed) en soms even troosten als ie huilde door hem heel even uit bedje te halen, maar meer niet, en vooral niet laten drinken. Voor de rest zoveel mogelijk ons ritme aangehouden en niet teveel praten etc. en uiteindelijk zijn we nu weer zover dat het na vijven is dat hij wakker wordt, maar als we dan z'n luier verschonen, wat echt wel nodig is dan want het is een zware plasluier of - heel leuk zo vroeg - een poepluier, en 'm weer terugleggen met z'n speentje valt ie meestal na een kwartiertje nog wel een uurtje in slaap. Dat scheelt alweer!! Ik zou niet teveel het 'ritme' verstoren, dus zoveel mogelijk aanhouden wat het voor deze periode ook al was. En idd geen sap o.i.d. geven, dat maakt haar waarschijnlijk alleen maar meer wakker. Volhouden dat de nacht is om te slapen en de dag om wakker te zijn.. ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan, maar volgens mij heeft ieder kindje wel eens zo'n periode en als je er aan toegeeft wennen ze daar weer aan.
Ik zou iig geen drinken geven rond 4 uur snachts. Denk dat dat letterlijk smaakt naar "meer", vertaal: aandacht, spelen, uit bed! Misschien dat jullie in een patroon zijn beland wat je nu moet zien om te buigen. 4L30 is gewoon geen tijd om de dag te beginnen. Mn oudste had rond 11 maanden ook ene period dat hij steeds vroeger wakker werd. Ik dacht eerst dat t kwam van de honger en ging hem dan een fles geven. Vervolgens werd t tijdstip steeds vroeger waardoor we hem ook weer rond 23 uur wat gingen geven in de hoop dat ie door ging slapen. Vervolgens zaten we met 2 "nachtvoedingen"!! Om 23 uur en rond 5 uur!! Dit heeft wel een maand of 3 geduurd. Toen hebben we het roer rigiureus omgegooid en hem laten huilen als hij weer wakker werd. De eerste nacht heeft hij wel 3 kwartier gebruld, de tweede nacht 20 minuten. De derde nacht 5 minuten en daarna was het over en sliep hij door en uit! Dus: als je zeker weet dat het verder geen honger kan zijn( eet ze op de dag verder normaal?) of een vieze luier oid? Dan zou ik haar niet uit bed halen. Stel haar gerust, zeg haar dat t nog geen tijd is en dat ze lekker mag slapen. Aai over dr bol en vooral niet te gezellig en te langdurig maken. Ze zal wrs protesteren. Je kan om de 5 minuten terug lopen en herhalen en weer weg. Als ze door heeft dat je serieus bent en niet toegeeft zal ze zich er op een gegeven moment bij neerleggen. Ik zal de opsta tijd steeds wat later proberen te maken. Ze zal niet ineens van 4:30 door gaan slapen tot 8 uur, maar misschien eerst tot half 6 en later 6 uur/ half 7? Misschien lukt t ook om dr iets later op bed te leggen 's avonds? Slaapt ze wel in de auto of kinderwagen? Anders een keer een uurtje ergens heen rijden zodat ze eens wat langer slaapt en dan kijken of het lukt om dr 's avonds later op bed te krijgen? Hoe doet je zoontje het??
Inderdaad, zeggen dat het nog bedtijd is/donker is/te vroeg is en niet eruit halen, tenzij het echt nodig is. Bij mijn oudste doe ik dat nog heel af en toe, als hij bijv om half 7 ergens van wakker wordt en mij roept. En het werkt, maar goed hij is dan al 27 maanden.
Bedankt voor de tips en de link. Zal eens kijken wat de nacht brengt (hoewel dit niet echt eerlijk is omdat ze nog wat ziek is). Maar even zien hoe het gaat.
Hier was C om 3.30 wakker, eerst kletsen, toen mopperen en toen huilen. Heen geweest, aai over dr bol, weggegaan. Krijsen natuurlijk :s na 10 minuten is mijn man heen geweest, aai over dr bol en weggegaan en t was 10 minuten krijsen als een speenvarkentje en toen werd ze rustig en sliep ze tot 6.45! Rest vd kids is (denk ik) niet wakker geweest van dr.
Wat goed!! Ja, ze zal in het begin wel even protesteren, want dit is ze niet gewend! Maar aankomende nacht zal het beter gaan en zal ze wrs korter huilen. En de nacht daarna slaapt ze misschien wel door!!
Wat goed van je dat je met de tips aan de gang bent gegaan! En ook erg fijn dat de kleine meid er ook goed op gereageerd heeft. Geeft hoop voor de volgende nacht...