foetale macrosomie en stuitligging

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Lady C, 4 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lady C

Lady C Bekend lid

19 jan 2007
    516
    1
    18
    Beste verloskundige,

Deze week had ik mijn tweede groeiecho en daarop was te zien dat mijn kindje (net als drie weken terug) gemiddeld zo'n twee weken voorop loopt in zijn groei, terwijl mijn zwangerschapsduur verder wel klopt. Daarnaast groeit de buikomtrek van de baby wel heel erg hard, die zit nu ruim boven de >90 lijn (zat op 37w5d), terwijl ik maar 33 wk zwanger ben. Oh ja, geschat gewicht deze week was al 2500gr. Verder ligt de baby ook in stuit, maar heb ik wel ruim vruchtwater.

De echoscopiste vroeg me vrij snel of ik al een afspraak bij de gyn had staan, maar dat heb ik niet, omdat ik bij de vk bij mij in het dorp loop en haar zie ik woensdag pas weer.

Oh ja, de kans dat het zwangerschapsdiabetes is is klein, omdat ik bij de glucose dagcurve waardes van 4.0/4.0/4.5 had. Mijn tweede zoontje was trouwens ook vrij groot (4,3 kg bij geboorte) en toen moest ik met persweeen naar het zkh vanwege een schouder die niet meewerkte (ik weet de juiste term even niet meer).

Moet ik me nu zorgen gaan maken en me er op voorbereiden dat dit betekent dat ik een keizersnede moet krijgen?

Of is er echt nog ruimte dat het kindje gaat draaien en normaal vaginaal geboren gaat worden? Zou het kunnen komen door die grote buikomvang dat daardoor het gewicht verkeerd ligt en het niet lukt om zelf te draaien?

Wat zou de gyn eigenlijk extra kunnen doen bij een macrosoom kindje, anders dan extra controles en bloedonderzoeken of zo?

Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal en jullie antwoord. Heel fijn dat jullie de tijd voor ons willen nemen :).

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

er is nog kans dat het kindje zelf gaat draaien en het zou ook nog gedraaid kunnen worden door de arts. het komt niet door het buikje dat het in stuit ligt, sommige kinderen liggen gewoon in stuit, er is meestal geen reden voor. Dat je ruim vruchtwater hebt is gunstig, dat verhoogt de kans dat het zich nog zelf omdraait. De arts zal verder bloedsuikercontroles doen en de groei en het vruchtwater in de gaten houden. Als het kindje zo hard blijft doorgroeien zullen ze je niet tot 41 weken laten doorlopen maar eerder inleiden. Een kind in stuit betekent niet automatisch een keizersnede. Er is -zoals ik eerder zei- kans dat ie zelf draait of je kunt proberen te laten draaien.
    Woensdag is vroeg genoeg voor bezoek aan je verloskundige, draaien door een arts gebeurt niet voor 35 weken, bij een tweede kindje meestal nog iets later, dus je bent op tijd. Ook voor controles naar bloedsuiker maken die paar dagen niet zoveel uit.

Mirjam

3. Lady C

Lady C Bekend lid

19 jan 2007
    516
    1
    18
    Mirjam, hartelijk dank voor je antwoord! Stelt me weer een beetje gerust :D

Deel Deze Pagina