Hi Dames, Ik ben nu 12 weken zwanger en alle afspraken bij de verloskundige zijn goed gegaan. Toch heb ik momenteel een beetje angst wat betreft de hartslag van de baby. Thuis luister ik samen met mijn man regelmatig met een doppler naar de hartslag. En deze komt meestal niet hoger dan 65 BPM. Is dit apparaat betrouwbaar of moet ik me zorgen maken....
Dat klinkt dan meer als je eigen hartslag en niet de hartslag van de baby. Ik zou op deze termijn als je je zorgen maakt over de hartslag, eerder vragen of je een keer extra bij verloskundige hartje mag komen luisteren dan zelf met een doppler aan de gang. Het kindje is nog zo klein en kan overal (verstopt) liggen waardoor de kans groot is dat je het kindje niet vindt en je naar je eigen hartslag aan het luisteren bent in dit geval.
Als je 12 weken bent ligt je baby nog achter je schaambot, vanaf 12 weken groeit die er pas boven uit, en de baby is nog heel erg klein. De kans is dus heel erg groot dat je je eigen hartslag hoort en niet die van de baby.
Die dingen geven je alleen maar onrust. Als je je zorgen maakt, ga dan een keer extra om het hartje te luisteren. Hier mag je vanaf 12 weken elke week langskomen tijdens hartjesspreekuur, zonder afspraak. Misschien hebben ze zoiets ook bij jullie? En anders gewoon even bellen, maar die doppler lekker in de kast laten.