Welk ziekenhuis kies je?

Discussion in 'Zwangerschap' started by cetje, Feb 16, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. cetje

cetje Niet meer actief

Hi meiden,

Sinds ik weet dat ik zwanger ben van een tweeling heb ik een medische indicatie en ben ik overgeplaatst van de verloskunidge naar het ziekenhuis.
    Nu loopt dat allemaal niet echt op rolletjes/naar wens. Wat voorbeelden: Er staan allerlei afspraken (echo's) gepland, terwijl we niet zijn voorgelicht waar die eigenlijk voor dienen. Geen behandelplan gezien, niemand die met ons heeft besproken in welk traject we nu zitten. Intake gesprek met gyn-in-opleiding wat heel rommelig liep (ging onze intake nabespreken met de gyn, maar daar mochten we zelf niet bij zijn). Geen voorlichting gehad over combinatietest, maar wel een afspraak voor nekplooimeting ingepland etc.

Kortom; bij het volgende ziekenhuisbezoek willen we dit aan de kaak stellen, en misschien willen we wel overstappen naar een ander ziekenhuis.

Maar... Hoe weet je welk ziekenhuis te kiezen? Er zijn vast 1001 dingen waar je aan moet denken, die ik me als nog-niet-moeder nu niet realiseer. Bijv. mag je wel of niet bij je kindje op de kamer slapen etc., maar er zijn er vast nog meer.
    Een goede vergelijkingssite heb ik nog niet gevonden...

Heeft iemand tips voor me hoe ik deze zoektocht aan kan pakken?

Of meer specifiek: zijn er mensen met ervaringen met de afdelingen gynaecologie/verloskunde/kraamafdeling van het KG (Haarlem), Spaarne (Hoofddorp), Diaconessenhuis (Leiden) of LUMC (Leiden)?

2. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

Oct 9, 2014
    1,213
    1
    0
    Drenthe
    Als je je niet goed voelt bij een bepaald ziekenhuis, kun je denk ik inderdaad het beste overstappen, wij hebben dit in het verleden ook een keer gedaan, bleek een goede keuze te zijn geweest.

Ik zou eens op de websites kijken, vaak zijn daar ook folders en informatie te vinden over bijvoorbeeld tweelingzwangerschappen. Een website zegt niet alles maar geeft wel een indicatie.

Daarna zou je bij een van de andere ziekenhuizen een afspraak kunnen maken met een gynaecoloog, om te vragen welke zorg zij precies te bieden hebben en hoe ze werken. Misschien dat je dan al een goede overstap kan maken.
    Ervaringsverhalen zijn inderdaad ook altijd handig, vraag eens rond in je omgeving.

3. AnnevandePol

AnnevandePol Bekend lid

Jul 13, 2014
    806
    229
    43
    Female
    Haarlem
    Ik heb zelf voor het Kennemer Gasthuis gekozen omdat ik daar zeer dichtbij woon. Moet eerlijk zeggen dat ik helemaal niet heb vergeleken met andere ziekenhuizen... Kindje komt iig wel bij je op de kamer te slapen.

4. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

Jul 25, 2010
    4,056
    884
    113
    Ik loop op het lumc, hier moest ik naartoe van mijn behandelend arts.
    Omdat het een universitair ziekenhuis is heb je vaak een arts in opleiding voor je de echte vk of gyn ziet, maar wanneer je dit niet wilt kun je dat gewoon aangeven. Tijdens de zwangerschap van mijn dochter had ik gewoon een vaste verloskundige, nu verloopt de zwangerschap wat rommeliger en daardoor heb ik ook al veel verschillende gezichten gezien, maar altijd even vriendelijk, duidelijk en kundig.

Tijdens de zwangerschap van mijn dochter heb ik aan het eind een week in het zh gelegen, ik kan niet anders zeggen dan dat ze ook op de afdeling enorm vriendelijk zijn. Alleen de dag na de bevalling had ik een vreselijk onaardige verpleegkundige, maar die kun je overal treffen. De baby ligt gewoon bij je na de bevalling, ze zijn zelfs bezig met suites zoals ze die in bijvoorbeeld het Rijnland hebben. Maar wanneer die klaar zijn weet ik niet, 2015 was de planning...

Mijn zus vond het diac fijner en persoonlijker, maar ik had geen keuze en ben absoluut niet ontevreden.

5. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

Oct 4, 2012
    5,965
    3
    0
    #5 Nahla2013, Feb 16, 2015
    Last edited: Feb 16, 2015
    Ik ben bevallen in het Spaarne ziekenhuis.
    Ik moest daar blijven omdat ik een ballonkatheter kreeg en omdat ik een ruggenprik wou ben ik onder leiding van een gynaecoloog bevallen.

Ik heb nu nog steeds heimwee haha!

De zusters en verloskundigen waren zo lief en vriendelijk.
    De controles waren supergoed. Ik kreeg zelfs om 1:00 's nachts een CTG en een controle of ik al ontsluiting had.
    M'n dochtertje werd na de bevalling (om 19:00) in m'n privékamer naast me gezet. De volgende ochtend kwamen de kraamverzorgsters vragen of ik zin had om m'n dochtertje in bad te doen.

Ik ben echt heeeeel positief over het Spaarne ziekenhuis.

6. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Hier kon ik kiezen uit isala (zwolle) en Hoogeveen.. Heb voor zwolle gekozen met de eerste en ga deze bevalling er weer heen.

7. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

Oct 5, 2011
    1,748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ook enigszins in de buurt... ik ben van de eerste bevallen in het rode kruis in beverwijk. Ik ben hier absoluut niet tevreden over. Dit keer gaan we naar het mca (alkmaar). Tot nu toe zijn we hier tevreden over, ben benieuwd of ik dat na de ks nog steeds vind maar dat zien we dan wel weer. We zien wel veel verschillende gezichten maar dat komt denk ik ook omdat het een opleidingsziekenhuis is.

8. Sterre01

Sterre01 Fanatiek lid

May 29, 2013
    1,563
    46
    48
    Is het amc of het vu niks?
    Of is dat te ver?

9. cetje

cetje Niet meer actief

Thnx voor jullie reacties meiden!
    Vraag me af of er verschil zit, bijv. bij het Spaarne, in bevallen met en zonder medische indicatie. Het Spaarne heeft het geboortecentrum in elk geval voor bevallingen zonder medische indicatie, maar kom je daar mét indicatie ook terecht of lig je dan op een gewone afdeling?

10. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

Oct 4, 2012
    5,965
    3
    0
    De kamers van Geboortecentrum De Nieuwe Meren is alleen voor bevallen zonder medische indicatie.
    Als je bevalling een medische indicatie wordt, dan zit de verloskamer aan de overkant van de gang.
    Die kamers zijn trouwens super luxe! Je hebt een mooie ligbad, een keukentje, een rode leren bank en een flatscreen tv aan de muur.

Je mag daar alleen niet blijven slapen met je kindje.
    Na de bevalling ga je naar de kraamafdeling (aan het begin van de gang)

Een rondleiding vragen is echt wel de moeite waard en ze maken altijd tijd voor je.

11. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ik zat bij mijn eerste zwangerschap bij het Diac in Leiden, maar daar werd ik niet fijn begeleid. Ik ben toen overgestapt naar het LUMC en dat is altijd fijn geweest. Bij de eerste is daar helaas onze zwangerschap afgebroken omdat ze niet levensvatbaar was. Maar heel liefdevol en fijn begeleid. Bij de tweede ook weer daar geweest en een ingeleidde bevalling gehad daar. Bij de derde ben ik met medische indicatie bevallen in bad daar, onder begeleiding van mijn eigen verloskundige. Dat is dus echt op de afdeling daar, maar dan met je eigen vk. Al denk ik niet dat ze dat doen bij een tweeling, er is wel meer mogelijk dan we denken gelukkig.

12. LadyyyD

LadyyyD Actief lid

Jun 30, 2014
    235
    5
    18
    Wij zijn naar voorlichtingsavonden geweest in 2 verschillende zkh en hebben naar aanleiding daarvan een keus gemaakt.. Misschien is dit ook een optie, om gewoon te gaan kijken in een paar zkh?

13. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik kon hier kiezen uit meerdere ziekenhuis, 2 dichtbij en 1 wat verder weg.

We hebben gekozen voor het ziekenhuis wat iets verder weg zit (circa 25 minuutjes rijden), puur omdat het een vrij nieuw ziekenhuis is, met alle faciliteiten die je je maar kan wensen en vooral erg belangrijk omdat het ziekenhuis erg goed aangeschreven staat.

Sowieso is hier in het ziekenhuis in de buurt het een en ander fout gegaan bij de geboorte van de dochter van mijn man zijn neef en daardoor heeft dit meisje een hersenbeschadiging opgelopen en zal hier levenslang dus nooit meer 100% bovenop komen.
    Het meisje is ondertussen 8 jaar maar krijgt met regelmaat behandelingen en operaties ivm ernstige epilepsie en andere nare bijkomstigheden tgv dat 'foutje' van de gynaecoloog en het ziekenhuis.

We zijn ook naar de informatie-avond geweest van het ziekenhuis waar ik wil bevallen en dat was erg prettig en duidelijk, we hebben een rondleiding gehad over de verloskamers, de couveuse-afdeling en de kamers van de Kraamafdeling, alles werd helemaal geweldig uitgelegd.
    Sowieso vond ik het ontzettend fijn dat er een optie is dat mijn man de hele dag aanwezig is, hij ook gewoon 3 keren per dag kan mee-eten, onbeperkt drinken kan pakken en alles, op elke kamer is een slaapbank zodat partners altijd kunnen blijven slapen en de baby blijft dag en nacht op de kamer bij de moeder.

14. cetje

cetje Niet meer actief

Ja, ik ben aan het zoeken naar de data voor voorlichtingsavonden. Denk dat we dat maar gaan doen, en de volgende afspraak bij de gyn nog even afwachten. Eerst kijken of we het daarmee naar tevredenheid op kunnen lossen, en als we er niet uit komen gaan we over naar een ander ziekenhuis.

15. cetje

cetje Niet meer actief

Thnx Nahla over je info over het geboortecentrum.

En Drieka, wat een heftig verhaal! Kan me voorstellen dat je daar niet wil bevallen...

16. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

Jul 25, 2010
    4,056
    884
    113
    Lumc heeft er begin maart 1 geloof ik!

17. cetje

cetje Niet meer actief

Thnx Doortje, ben ze allemaal aan het opzoeken nu. LUMC 3 maart, Spaarne 10 maart en KG 17 maart :)

18. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

Jul 25, 2010
    4,056
    884
    113
    Je krijgt het nog druk! ;)

19. username

username Fanatiek lid

Aug 7, 2014
    2,917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Hier hele goede ervaringen met het KG. In jouw geval zou ik daarvoor gaan of naar het LUMC.

Gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens.

20. cetje

cetje Niet meer actief

@Doortje; dit is vast nog niks als ik het vergelijk met de zorg voor die twee ukkies straks ;)

@username (en nog iemand die over het KG had gereageerd): heb het KG net even gebeld, super aardige verpleegkundige aan de lijn, bood meteen een rondleiding aan

Share This Page