Biologisch eten?

Discussie in 'De lounge' gestart door jipofjanneke, 9 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jipofjanneke

jipofjanneke Niet meer actief

Wie kan mij een beetje wegwijs maken? Ik heb op de site van wakkerdier gekeken en ben echt geschrokken.
    Wanneer ik nu boodschappen doe kijk ik vooral naar de prijs. Niet te duur en of het een beetje goed voor de lijn is. Maar als ik zie wat er met de dieren gebeurd wil ik dat toch wel anders gaan doen.
    Ik zag op de site van AH (webwinkel) dat de kiloprijs voor vlees behoorlijk veel hoger is. Wat is nu een goed idee, alleen vlees biologisch of alles? Ik wil ook nog een beetje uitkomen met mijn budget. Ik wil niet meer dan 70 euro per week uitgeven voor 2 volwassenen en een kindje van 1,5 jaar. Het hoeft niet luxe te zijn. Hoe doen jullie dat? Bepaalde producten bio of alles?

2. Lad

Lad Fanatiek lid

15 jun 2006
    1.755
    1
    0
    Sommige biologische producten zijn niet zo heel veel duurder of zelfs evenduur. Het vlees in inderdaad wat duurder. wat ik vaak doe is bij de ah kijken of het vlees met 35 procent is afgeprijsd dit vries ik dan in. Ik vind het biologisch gehakt bijvoorbeeld ook veel lekkerder smaken. Je moet gewoon even goed kijken en als het echt et duur is moet je het gewoon niet doen.

3. jipofjanneke

Ik heb inderdaad bij AH gehakt gekocht met korting. Ik gebruik er ook wat minder van, dus dat scheelt al. Maar is bijvoorbeeld zuivel ook veel beter?

4. nijntje81

nijntje81 Fanatiek lid

11 jul 2011
    1.738
    0
    0
    Big City
    ik vries biovlees ook in, verder probeer ik ook met groenten voor bio te kiezen, en ik wissel vlees af met ei, kaas e.d. de vega-burgers vinden we niet lekker. Eieren altijd bio! Ik zou graag meer bio willen eten, maar dat is lastig met een klein budget...

5. nijntje81

nijntje81 Fanatiek lid

11 jul 2011
    1.738
    0
    0
    Big City
    In bio zuivel zitten ook geen resten antibiotica e.d.

6. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Wij eten alleen biologisch.
    Ten eerste ben ik het van huis uit gewend en ten tweede is het lekkerder en gezonder.
    Veel groente verbouw ik zelf.
    We hebben een moestuin van 1200 m2 met groenten, fruibomen en struiken en een kas waarin we tomaten kweken.
    Dat betekent wel dat je èn een vriezer moet hebben èn veel van he seizoen gaat eten.
    Ook hebben we een 4-tal kippen voor een aantal eitjes per week.
    Het vlees haal ik bij de slager vlakbij.
    Die heeft zelf vee en koopt soms van een bevriende biologische boer uit Groningen.
    Ik ben bij beide boeren al een paar keer geweest en weet hoe het vee erbij loopt, wat ze te eten krijgen en wat voor leven ze hebben ( gehad ).
    Het smaakt ook beter.
    Toch eten wij maar 2x per week ( max. 3 ) vlees.
    Een mens kan prima toe met zo weinig vlees.
    Elke dag vlees is helemaal niet gezond.
    Andere producten haal ik bij onze biologische winkel in de dorp.
    En ja, de boodschappen daar zijn duurder.
    Maar als je gaat opletten wat je koopt en een beetje creatief bent, ben je net zo duur uit als bij een reguliere supermarkt.
    Succes!

7. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

wakker dier plaats beelden die niet eerlijk zijn. De kippen bv, zie je massaal op elkaar zitten, alsof ze geen ruimte hebben. Maar al geef jij kippen een ruimte van een kweet niet hoe groot, kippen gaan altijd op elkaar zitten in een kluitje. Het ligt er maar net aan uit welke hoek de foto is genomen. Hun informatie rammelt aan alle kanten.

8. jipofjanneke

Kwekijzer, wat erg! Dat wist ik niet! Zo zie je maar weer, daar zou ik dus zo intrappen. Ik ga heus niet ineens alles bio kopen ofzo hoor, maar het is misschien wel goed om er wat rekening mee te houden.

Nijntje, als ik het afgeprijsd zie liggen ga ik dat zeker doen! Dat is ook een goed idee.

Gemma, wow! Dat klinkt voor mij als een droom. Als ik ooit een tuin heb... Ik zie vaak eieren langs de weg bij boeren, en die hebben dan maar een paar kipjes. Het lijkt me een goed begin om die dan te kopen. (en ook eens in plaats van vlees te eten)

Bedankt voor alle tips!

9. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Kan best zo zijn, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat die dieren alsnog een afschuwelijk bestaan lijden...

Hier eten we 3x per week biologisch vlees, dus dat valt qua prijs dan mee (als je gewend bent iedere dag vlees te eten). Biologische groenten hoeven niet altijd duurder te zijn dan gewone groenten, gewoon ff goed checken bij je supermarkt/natuurwinkel. Zelf hebben we ook een moestuin, dus dat scheelt ook.. Eieren eten we van onze eigen kippen, die hebben hier lekker de ruimte om rond te tokkelen :) Je kunt ze vaak ook wel kopen bij een biologische boer, zijn ook niet zo duur naar mijn mening.

10. Mayon

Mayon Niet meer actief

Ik koop ook veel biologisch. ook weleens gewoon vlees, ik wil er ook niet te krampachtig in worden. En veel dingen zijn er gewoon (nog) niet bio. vaak is het wel duurder ja. maar dat is je keuze he.

Heb gemerkt dat er ook veel minder e-nummers in zitten, mooi mee genomen.

ps. Groenten en fruit vind ik wel erg duur en niet mooi/klein. dat is een verbeterpuntje voor mij..

11. Bri

Bri Niet meer actief

Ik koop bijna alles in de biologische (of scharrel) variant. Dus niet alleen het vlees, maar ook het beschuit, de groente en de olijfolie (om maar een paar voorbeelden te noemen).

Mijn belangrijkste budgettip, als je het eigenlijk te duur vindt: eet minder vlees. Levert gelijk ook nóg minder dierenleed op.

12. jipofjanneke

Dat doe ik nu ook Bri! Dan heb je dubbel winst voor de dieren inderdaad. Maar wat mij nu nog onduidelijk is, bio beschuit, waar is dat nu precies beter voor? Is het zo dat dit milieuvriendelijker verbouwd is?
    Ik denk dat ik wat keuzes moet maken om het voor ons betaalbaar te houden. Waarschijnlijk eerst vlees/eieren. Zuivel is daarna erg belangrijk en de rest doe ik dan waar mijn budget het toelaat. Is dat een goed idee?

13. momfertje

momfertje Bekend lid

8 jul 2011
    779
    0
    0
    leidinggevende kinderopvang
    Zuid Holland
    Ik weet niet of je een Lidl in de buurt hebt? Die verkopen ook biologische groenten vers en diepvries die niet eens zoveel duurder zijn.

14. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    biologisch vlees uit de aanbieding bij ah is vaak niet zo duur. je hebt dan bijv 2 stukken kip ipv 3 voor het zelfde geld. ook zou je 1 dag geen vlees kunnen eten? vervangen voor een goed gevulde salade met eventueel noten erin.
    biologische groente kijk ik weer veel minder naar. misschien ook omdat ik er verder niemand kwaad mee doe dan mezelf. wil ik niet veel extra voor betalen.

vrijeuitloop eieren koop ik dan weer wel. de smaak ik even wenne want het smaakt totaal anders maar op den duur wil je niet anders meer. het ei is wel veel duurder dan een normaal ei en soms wel een 15 tot 25 cent per ei maar heb dat er wel voor over. Als meer mensen dat doen dan worden er misschien minder kippen opgesloten in z'n klein hokje alleen voor hun eitje.

en op zaterdag laat boodschappen doen :). heel veel helft of 35% korting. gooi het in je vriezer en je hebt heerlijk vlees voor weinig

15. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

ik koop soms bio producten...en die zijn soms ook goedkoper is mij opgevallen echt waar!

mijn dochter krijgt biologische pap ipv nutrilon, scheelt ook weer 3 euro en ze drinkt het net zo smakelijk weg.

16. Bri

Bri Niet meer actief

Daar ga ik wel van uit. In de biologische landbouw worden veel minder (of geen) bestrijdingsmiddelen gebruikt en wordt op een duurzamer manier met landbouwgronden omgegaan.

En waar ik ook van uit ga, is dat alle beetjes helpen. Dus het lijkt mij een prima idee dat je begint met iets vervangen door biologisch, en dan kijkt waar je uitkomt met je budget en je consumptiewensen.

17. Lad

Lad Fanatiek lid

15 jun 2006
    1.755
    1
    0
    Wij hebben ook 2 kippetjes voor de eitjes die dan ook gelijk ons groenafval eten. In de zomer gaan we ook beginnen met een klein moestuintje. Verder eten we 1 keer per week tofu of groentjeballetjes ofzo. We drinken soja ipv melk.

18. mamavan2

mamavan2 Actief lid

29 jan 2011
    315
    0
    0
    Ben het niet met je eens, kwekijzer..lees maar:
    Slachtkuikens
    De goedkope supermarktkip is eigenlijk helemaal geen kip. Deze 'kippen' zijn kuikens, die nog geen zes weken oud zijn geworden. In die paar weken groeien de dieren uit vaneen donzig kuikentje tot een vleesklomp van ongeveer 2,5 kilo. In Nederland worden jaarlijks zo'n 400 miljoen kuikens gemest.
    Vanaf de broederij gaan de kuikentjes direct naar een mestbedrijf, waar ze met 10.000 of meer in een schuur zonder ramen terechtkomen met 16 tot 24 dieren per vierkante meter stal. Aanvankelijk hebben de dieren nog voldoende ruimte om te bewegen, maar na een aantal weken is de stal vol gegroeid met kuikens. Voor het uitstrekken van de vleugels, schoonmaken van het verenkleed en scharrelen is dan nauwelijks nog ruimte. De buitenlucht zien de kuikens alleen nog maar op weg naar het slachthuis.
    Slachtkuikens worden extreem doorgefokt op snelle groei, dikke bouten en veel borstvlees. Deze eenzijdige fokkerijselectie leidt tot veel ziektes. In de jaren 50 duurde het 13 weken om een kip van 2 kilo te produceren. Nu gaat dat 2 keer zo snel. Ze groeien zelfs zo snel dat jaarlijks miljoenen dieren letterlijk doodgroeien; de organen of poten kunnen de snelle groei niet meer bijhouden en de dieren worden ziek en kunnen amper meer lopen.
    Als de dieren op slachtgewicht zijn, komt de vangploeg. In enkele uren tijd worden de duizenden kuikens in kratten gepropt. Dat gebeurt met de hand, of met speciale vangmachines. Het slachten van slachtkuikens is letterlijk lopende band werk. De dieren worden uit de kratten getrokken en aan de poten aan de slachthaken gehangen. Met een snelheid van meer dan honderd dieren per minuut worden ze eerst elektrisch verdoofd in een waterbad. Vervolgens wordt automatisch de halsslagader doorgesneden en worden de dieren gebroeid in kokend water om de veren los te weken. Als het goed is tenminste…

19. mamavan2

mamavan2 Actief lid

29 jan 2011
    315
    0
    0
    Oei, het is wel lastig lezen, die gele letters..:)
    Maar feit blijft dat de bio industrie gruwelijk is. Het heet nu trouwens vee industrie omdat bio industrie niets, maar dan ook niets met bio heeft te maken. Afschuwelijk en ik ben iemand die zich dit heel erg aantrekt. Voor ons dan ook geen kiloknaller vlees, alles is biologisch. Als iedereen dit zou doen zouden er een hoop dieren deze verschrikkelijke lijdensweg bespaard blijven. Biologisch vlees is meestal duurder, maar ik denk maar zo-liever een euro (of twee) meer uitgeven aan mijn stukje vlees dan dat ik elke dag vlees eet. Wij eten max 2 x per week vlees, en geen varkensvlees. Heel ongezond! Heb je weleens vegetarisch gehakt geprobeerd? In een ovenschotel o.i.d. proef je geen verschil (oja, het is lekkerder;)). Zoek eens op vega recepten, er is zoveel lekkers zonder vlees!

20. Vagans

Vagans Niet meer actief

Biologisch is zeker NIET ook altijd diervriendelijk!!!!!!!

Dieten die medische hulp nodig hebben krijgen dit vaak ook niet omdat de consument niet wil dat het medicijnen toegedient krijgt.

In geval van een uitbraak worden alle dieren zonder pardon afgemaakt omdat ze ook niet zijn geent...

Nee als je diervriendelijk wil zal je echt zelf de boer moeten kennen...

Deel Deze Pagina