Mijn zoon zit nu in een havo/vwo brugklas met havo-niveau les (havo-advies) Mijn dochter gaat waarschijnlijk (voorlopig advies is vwo) naar een havo/vwo-klas maar dan op vwo-niveau. Ik zou ook gezien het vertrouwen van de basisschool dat hij het prima zou kunnen inzetten op een havo/vwo op vwo-niveau of vwo brugklas. Succes met jullie keuze!
Wil je vooral even meegeven dat een cito niet alles zegt, als ze hem vwo adviseren, dan doen ze dat mi niet voor niets. Dochter had altijd 1+ op rekenen, maar begrijpend lezen juist wisselend een 1 en een 2. Eerst ook havo/vwo advies, later na de eindtoets vwo geworden. Omdat onze zoon ook een twijfelgeval was op de basisschool en heel goed scoorde in vwo 1, toch dochter ook naar vwo gedaan. En zeker geen spijt, gaat super goed, gek genoeg zeker op gebied van begrijpend lezen. Een 8 op haar Nederlands begrijpend lezen, 9 op Engels en 10 op Frans. Laat het gewoon proberen, omlaag kan altijd nog.
Ja dat is ook onze ervaring, met beide kinderen. Zijn juist enorm opgeleefd, ondanks dat ik bang was dat het niveau misschien wat te hoog zou zijn. Zoon is vorig jaar zelfs cum laude overgegaan. En alles een 8 lijkt me persoonlijk veel moeilijker dan gewone overgangsnormen.
Wat ik me herinner van vroeger is rekenen wel de basis van wiskunde, maar is wiskunde echt uitgebreider dan rekenen en is begrijpend lezen daarin ook belangrijk. Weet niet hoe dat nu is. Als de basisschool denkt dat hij het vwo aan kan, dan zou dat voor mij denk ik wel een goede reden zijn om te kiezen voor de vwo klas. Stel dat hij het toch niet redt, kan hij dan op dezelfde school overstappen naar de havo? Hier zijn steeds meer scholen namelijk toegespitst op 1 niveau dus ik ben benieuwd hoe dat gaat tzt met mijn kids (duurt nog lang gelukkig). Bij mijn school waren de brugjaren bijna allemaal gemixte klassen, vmbo, vmbo/mavo/havo, havo/vwo en vwo (waar vooral de mensen met een gymnasium advies in kwamen). Ik zelf heb in een vmbo/mavo/havo klas gezeten. Na 2 brugjaren zat ik met sommige vakken ruim op havo niveau, sommige net aan havo, alleen mijn Engels was echt slecht. Ik mocht daardoor kiezen of ik mavo of havo wilde gaan doen. Ik ben echt een perfectionist, legde mezelf druk op om hoge cijfers te halen wat ook voor stress zorgde. Havo zou veel meer op mijn tenen lopen zijn geweest dus ik ben mavo gaan doen en ben uiteindelijk via het mbo op het hbo gekomen, allemaal met hoge cijfers, maar in een iets lager tempo dan via de havo route. Wat ik hiermee wil zeggen, kijk ook naar het karakter van je kind, zal hij er metaal moeite mee hebben als hij op zijn tenen loopt met sommige vakken of trekt hij zich dan juist op aan andere kinderen. Wil hij graag een van de betere uit de klas zijn of maakt het hem niet uit als hij in de middenmoot zit of meer onderaan?