Zojuist een oudergesprek gevoerd met de leerkracht van ons kind. Hij is 5 jaar en best temperamentvol. Als meneer iets wil, dan gebeurt het (volgens hem) en als hij ergens geen zin in heeft… dan dus niet. tijdens het gesprek liet de leerkracht merken dat er qua fijne motoriek en werkhouding nog wel wat verbetering wenselijk is. Ik herken dit, onze zoon wil thuis geen enkel potlood of schaar aanraken en een puzzel maken is ook saai. Schoolse dingen wil hij thuis liever niet doen. Hij heeft een oudere broer van 8, die op zijn tijd best creatief kan zijn en het soms lekker vindt om te kleuren of tekenen. Wat doet onze jongste dan wel in zijn vrije tijd? Hij is gek van voetballen en buitenspelen en binnen zit hij het liefst op de iPad . Auto’s vindt hij ook leuk, maar hij gunt zichzelf vaak de rust niet om alleen met zijn speelgoed te spelen. Loopt altijd een beetje achter zijn grotere broer aan. Hoe stimuleren jullie om samen met je kind te knutselen, tekenen, puzzelen? Welke materialen bied je aan en hoe nodig je je kind uit om hiermee te experimenteren en het leuk te gaan vinden?
Hier werkt het het beste om zelf gewoon te gaan zitten knutselen en dan ook spullen voor de kinderen klaar te zetten. Dan hebben ze ook echt wat om precies na te doen en na te maken. En is de stap veel kleiner.
misschien als hij eerst op de ipad zelf een idee kan zoeken om na te maken? of een youtube video met instructies?
Meestal knutselde ik met onze zoon rond een thema. Dat kan een feestdag zijn maar ook waar zijn interesse ligt. Het maken van een knikker baan van wc rollen op een deur. Benodigdheden wc rollen en plakband. Stiften om de rollen te versieren. Proefjes. Strijkkralen en voorbeelden op zoeken op internet? Bijvoorbeeld hangers voor in de boom. (Zoon is nu gek op Pokémon en heeft een kersthanger gemaakt) Aan de gang met krijt. Eventueel zoals vroeger helemaal vol maken en dan met dekverf krassen. Of kant en klare krasblaadjes halen bij de action zodra die open is. Maar zelf doen is goed voor de motoriek. Met kartelscharen aan de gang. Ponsen. Samen kerstkaarten maken. Ik liet hem wat tekenen en inkleuren, daarna knipte ik het uit en plakte het met foam op een kaart. Inmiddels doet hij dat zelf. Kijkdoos maken. Plaatjes uitprinten en in laten kleuren en in een doos plakken. Je hebt kant en klare tekeningen online staan. Met ijsstokjes een kerstboom maken of andere dingen. Bloemen maken. Een draad afknippen en dat in verschillende verf leggen. Een wit blad dubbel vouwen en het draad van links naar rechts in bogen op het papier leggen. De kaart dicht doen en dan zachtjes een de draad leggen terwijl je er wat druk op zet. Lijkt wat op een lelie Bloemen maken van sop. Wat verf met afwasmiddel in een beker. Bellenblazen en dan het sop op papier leggen. Dan krijg je hortensia. Knikker kunst is ook super leuk. Pak een oude doos en leg een vel papier in de doos. Wat druppels verf en een aantal knikkers. Heen en weer laten rollen door de verf.
Hier een 4jarige die er ook niks van moet weten. In zijn schoolmap zaten 3 werkjes. 3 werkjes op een half jaar dus. En 1 werkje waren gewoon 3 lijnen boven elkaar: een regenboog. Ik had wel meer verwacht eerlijk gezegd. Ik heb hem nu thuis al laten knippen, tekenen, kleuren, naam schrijven, puzzelen en hij KAN alles. Maar de interesse is er gewoon helemaal niet. Hoe krijg ik hem aan het werk? Omkopen... Eerst deze tekening en dan mag je met je Lego gaan spelen. Of eerst deze puzzel dan mag je met de auto’s gaan spelen. Ik heb al opgegeven dat hij het leuk ‘moet’ vinden. Laat zien dat je het kan, dan laat ik je verder doen wat je zelf wil, is hier de afspraak nu maar
Hier ook een 5-jarige met weinig interesse in kleuren en knutselen etc. Is liever buiten en werkt dan wel weer heel graag met constructie materialen (Lego enzo). Eens met @Dompiewompie dat ik denk dat het gewoon niet de aard van het beestje is en dat het leuk vinden niet echt valt aan te leren. En daarbuiten, buitenspelen en met constructie materialen werken is ook vaak heel creatief en stimulerend! En die fijne motoriek, ach, als ze 16 zijn kunnen ze best prima knippen en plakken. Of het netjes is is een tweede, maar eerlijk, kan zelf ook niet erg netjes schrijven en knippen etc. Je kunt niet alles hebben!
Knutselen zou op deze leeftijd niet om het resultaat moeten gaan, maar om het proces. Experimenteren met verschillende materialen, gereedschappen en technieken. Vraag liever niet tijdens het knutselen wat ze aan het maken zijn, je haalt kinderen dan uit hun focus. Heel vaak zijn ze niet echt iets aan het maken, maar gewoon lekker bezig. Wees niet bang om out of the box te denken! Denk niet alleen aan potloden, kleurplaten en scharen, maar ook bijvoorbeeld aan dozen, lege wc rollen, plastic flessen, doppen, duct tape, schilderstape, touw, nietmachine, goede schaar, knijpers, tie wraps, knopen, gekleurd ijzerdraad (Action), tang voor het ijzerdraad, verf, raffia, chenille draad, stempels (ook leuk om zelf te maken, of te ontdekken waar je overal mee kan stempelen), sterke lijm, wol, paperclips, perforator, piepschuim, lappen stof, tijdschriften om in te knippen, prikpen, liniaal. Je kan op verschillende manieren en met verschillende materialen creatief bezig zijn. Open materialen, bijvoorkeur zonder opdracht. Of.. misschien vindt jouw zoon het wel leuk om te timmeren
Bedankt voor al jullie tips! Hier heb ik zeker wat aan. Ook nog tips om de schermtijd iets te verminderen? Hij is zo gefocust op de iPad/PlayStation… lijkt wel alsof hij zich binnen nergens anders mee kan vermaken…
Aangeven wat hij mag doen en hoe lang. Onze zoon is 7 maar vraagt eerst of hij op de tablet mag. Dan geeft hij aan wat hij gaat doen. Hij kijkt geen filmpjes op zijn tablet. Smiddags een film kijken helemaal prima maar je laat je niet alleen vermaken door tablets en tv. Creatief kun je zijn op verschillende manieren. Nu zit er om het Playmobil huis kerstlichtjes vast gemaakt met schilderstape.
Overigens is niet elk kind een knutsel kind maar als je zelf ook mee doet stimuleert dat wel. Hij heeft heel veel verschillende materialen tot zijn beschikking en dat nodigt uit tot creatieve dingen. Een vriendin zegt dat de meiden niet zo van het knutselen zijn maar zal zelf ook niet aan tafel met ze wat proberen dan stimuleer je dat ook niet. Dat is prima als je dat van je kinderen ook niet verwacht Bakken is trouwens ook goed voor de motoriek. Net als klei. Playmais is trouwens ook super leuk in 3d als het platte vlak. Tekeningen waar hij zijn best op deed kwam op de deur. Inmiddels kan ik elke week wel wisselen want hij blijft tekenen
Vaste tijden helpt hier erg! Alhoewel ik dat nu lastig vind, nu ze meer thuis zijn en we nergens heen kunnen. Normaal gesproken weet m'n zoontje want die is nog thuis dat hij na de lunch eventjes mag kijken en als ik ga koken!
Wij hebben het opgeschreven en dit papier opgehangen waar iedereen het kan zien. We hebben die tijden samen met zoontje bedacht (uiteraard waren wij hier sturend in) en kunnen er nu naar verwijzen. Dan accepteert zoontje het ook.
Als hij graag bezig is op de iPad kan je hem misschien net daarop filmpjes laten zoeken van experimenten of heel coole knutsels (vb zelf een raket maken en die dan lanceren buiten, of zo een vulkaan ofzo die kan uitbarsten), die hij dan zelf stap voor stap na kan maken. Mijn broer vond knutselen ook verschrikkelijk, die was alleen te motiveren als hij een liefje had haha dan knutselde hij uren daarvoor
Hier knutselt m’n dochter wel graag Nu maakt ze kerstkaarten voor de buren die brengt ze straks rond Heb muziekje aan en de jongste doet ook wat mee M’n oudste houd niet van knutselen maar doet soms wel mee die houd ook van gamen en voetballen nu in de lockdown ben ik wat makkelijker Hij heeft nu 3 dagen buiten gespeeld en voelt zich nu echt niet fit dus nu mag ie wat meer gamen
Mijn dochter houdt er ook niet van en dan ga ik het niet dwingen hoor. Heel soms wil ze wel, maar is dan na 15 minuten wel klaar. Nou, prima hoor.
Onze jongens zijn ook niet van het knutselen. Ze kleuren soms een kleurplaat, verven wel eens wat maar daar blijft het bij. Ook niet als we wat opzoeken om te maken of ik iets voor doe. Uiteindelijk zit ik het dan alsnog zelf te doen. Dochter vond het altijd wel leuk om te doen en kon ook zelf dingen bedenken. De jongens spelen liever met hun auto's of dino's. Laatst was er hier een vriendje van de jongste en die vond knutselen wel leuk, ik verbaasde me wat hij allemaal bedacht en kon Onze oudste zoon heeft geen fantasiewereld (kopieert alleen spel van anderen) en de jongste is motorisch miet zo sterk. Een kleurplaat inkleuren kost hem al veel moeite, knippen doet snel zeer e.d. Dus dat motiveert ook niet.
Gaat het specifiek om het knutselen of meer om de fijne motoriek? In dat laatste geval zou ik daar dingen voor zoeken en dat kan ook wat anders zijn dan knutselen inderdaad (zoals owly al noemt bv. koekjesbakken of kleien, maar ook dingen als hamertje tik, knikkeren, helpen met iets in huis (natuurlijk wel afhankelijk van wat het precies is ), Nibbits aan een dropveter rijgen (en daarna natuurlijk opeten ), bepaalde spelletjes (Jenna, Mikado, …), enz.). Als volwassene vind je ook niet alles leuk, toch? Iedereen heeft zijn/haar voorkeur. Misschien vindt hij ‘klussen’ timmeren ed leuk? Is hij misschien nog wat jong voor, maar wie weet.
Ik zou de schermtijd echt aan banden gaan leggen .Een 5-jarige mag echt nog niet beslissen hoe lang hij erop gaat en dit beinvloedt alleen maar negatief het gewone spelen. Ik zou dus hem de schermtijd gaan laten verdienen. Dus eerst lief spelen, bijvoorbeeld samen met jou maar uiteindelijk liever natuurlijk ook alleen, en dan pas schermtijd. Daar zou ik ook een maximale tijd per dag aan gaan verbinden. Je kan bijvoorbeeld zeggen we gaan eerst een half uur spelen en dan mag je een half uur op je scherm. Laat hem dan bijvoorbeeld kiezen uit twee activiteiten of iets dergelijks. Achter het schermpje laten zitten is natuurlijk ook voor jezelf als ouder wel makkelijk maar het is goed om in het spelen te investeren!
Afhankelijk van t kind kan t wel, ik heb mn hulpje bij me als ik haar fiets afstel of wat in elkaar moet zetten ala ikea bouwpakket. Ze is nu net 5 maar doen dat al zeker 2 jaar. Helpt mee met dingen in elkaar schroeven. Handboor, schroevendraaiers, schroeven en lekker vogelhuisjes maken ofzo. Oefenen voor de hut van de zomer als dat haalbaar is qua tuin). Zou meer t stoere knutselwerk pakken. Zijn wel boeken voor te vinden (ik heb nog uit de jaren 70 een knutsel boek). glitters, papiertjes plakken is niet voor iedere knul geschikt. Kleine huis tuin en keuken experimenten zijn ook gaaf. zwarte stift, koffiefilter streep zetten en dan alcohol. Rode koolsap en citroen, batterij maken van citroen of aardappel
Betreft timmeren heb je ook veel spullen kinderen. Kids at work heeft gereedschap. De handboor is helemaal super. Omdat je met de hand moet draaien kun je niet in je vingers boren. Kinder hamer, figuurzaag etc. Aangezien we geen schuur hebben is het voor ons meer een lente en zomer ding. Wel echt super leuk. Volgens mij heeft ses een pakket met stukjes hout en ideeën.