Ligt er ook aan hoe ernstig je allergie is denk ik? Lig je na 1 pinda in het ziekenhuis lijkt het me niet echt een risico om te nemen. En exceem is heel naar... Maar als er een kwart pinda in je ontbijtkoek zit... Is de allergische reactie nog wel te overzien. Althans.. Dat lijkt mij nogal een verschil..
Mijn oudste dochter heeft hazelnoot allergie. Ze is inmiddels 11 jaar en heeft zich zelf ervoor echt op getraind alles na te kijken of het er niet in zit het is een 2e natuur geworden. Als ze het binnen krijgt is het alla minuut naar het zkh, alles zwelt op en ze krijgt geen lucht heel eng om te zien. Maar gelukkig nu al een aantal jaar niet gebeurd. Het is heel vervelend om altijd op te moeten letten maar voorkomen is beter dan genezen.
Gisteravond weer een reactie gehad op de rode wijn? Hoe kan je nou in een aantal weken tijd ineens gaan reageren op voedsel? het maakt me angstig Ik voel me niet goed, helaas is mijn huisarts volgende week ook afwezig.
Ik had vroeger een intolerantie voor peulvruchten en noten, dus ook soja. Soja zit in veel dingen, van koekjes tot halvarine. Ik weet nog dat ik zelfs in een snackbar moest vragen welke olie er gefrituurd werd vanwege het feit dat zelfs in de olieen noten konden zitten. Door die intolerantie kon ik weleens heftig op andere producten reageren waar ik geen intolerantie voor had. Zo dronk ik toen geen rode wijn (ik was kind) maar die stond wel op de lijst van producten waar mensen gevoelig op reageerden. In het begin was ik zo gevoelig dat bij die kras test alles op kwam.
Oke geen rode wijn meer voor mij dus. Maar ik had al veel allergieen behalve voor voedsel. Ineens binnen een aantal weken reageer ik op voedsel. Weet iemand daar het antwoord op? Hoe dat zo plotseling kan?
Ik bedoel niet dat je geen rode wijn meer moet drinken. Wat me toen is uitgelegd is dat als je ergens allergisch/overgevoelig voor bent en je krijgt er genoeg van binnen om er op te reageren, dan kan je afweer systeem tijdelijk zo actief zijn dat het ook op andere producten tijdelijk gaat reageren. Bijvoorbeeld iemand met een noten allergie kan doordat het veel daarvan binnen heeft gekregen ook tijdelijk last krijgen van appels. Het is altijd verstandig om dan contact met je arts op te nemen. Je weet namelijk nooit of je gevoelig bent omdat je nog een allergie erbij hebt of omdat je misschien tijdelijk overgevoelig bent. Voor mij is het alweer een tijdje geleden, maar dat is hoe ik het toen heb begrepen.
Het enige wat ik kan bedenken, is dat dit wordt getriggerd door hooikoorts. Er zijn de laatste weken ineens heel veel pollen in de lucht gekomen. Sommige van de dingen die jij noemt (met name de appel, daarvan weet ik het zeker) hebben eiwitten die sterk lijken op sommige pollen. En als je allergisch bent voor pollen kun je ook reageren op alles wat daarop lijkt. Dus misschien heb je recentelijk hooikoorts 'ontwikkeld' en slaat je afweersysteem nu op tilt bij allerlei voedingsmiddelen die daar in feite niets mee te maken hebben. Aangezien contact met pollen niet eenvoudig te vermijden is, en het potentieel om een heel lange lijst moeilijk te vermijden voedingsmiddelen gaat, lijkt het mij geen gek idee om antihistamine-tabletjes te gaan nemen. Die onderdrukken allergische reacties in het algemeen. Zijn gewoon vrij verkrijgbaar bij de drogist. Als bijwerking kun je daar wel wat suf van worden. Tip is dan om ofwel twee keer per dag een half tabletje te nemen, ofwel alleen 's avonds een hele.
Nou voor degene die gereageerd hebben even een vervolg. Nadat ik de zoveelste reactie kreeg, heb ik een spuit in mijn arm gekregen en een stootkuur prednison en werkelijk ik voel me als herboren!! Mijn ogen staan open, sinds jaaaaaaaaaaaaaaaaren heb ik nu het gevoel echt wakker te zijn. Mijn handen zijn sinds jaaaaaaaaaaaren exceem vrij en ik barst van de energie. Sinds jaren geen zwelling meer om mijn ogen, volgens mijn omgeving zie ik er jaren jonger uit. Normaal was ik rond 18.00 uur afgeblust. Ik wist ook niet meer beter. Maar nu stuiter ik lekker door. De kleine dingen waar ik normaal tegenop zag, heb ik allemaal zo klaar. Ik voel me zo goed!! Natuurlijk zal de prednison daarbij goed geholpen hebben, maar zou het kunnen zijn dat ik al jaren die soja allergie heb, en daardoor al die klachten heb gekregen? Ik ben nooit getest op voedsel. Ik eet nu al een week soja, hazelnootvrij. Volgende week zal ik even naar de huisarts, die was deze week afwezig.
Ik kan me voorstellen dat als je kind allergisch is je voorzichtiger bent met de verpakkingen waarop staat 'kan sporen van bevatten'. Mijn man weet het als het op de verpakking staat en proeft dan altijd eerst voorzichtig. Hij voelt het eigenlijk vrijwel direct aan zijn lippen en tong als het toch fout zit. Thuis hebben we ook pillen en in uiterste noodgeval een epipen. Wij gaan eind volgende week naar een allergoloog voor verder advies.