wel of geen speen?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Roozjuh, Feb 24, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

Oct 1, 2007
    18,389
    1,292
    113
    Flevoland
    Hey dames!

Ik ben nu 21weken zwanger en dus lekker aan het shoppen voor onze kleine hummel. Ik heb al 5 spenen (vanaf dag 1) voor de baby straks maar mijn ouders raden beide een speen af. Waarom weet ik eigenlijk niet, vinden ze niet nodig zeggen ze.
    Ook ouders van mijn vriend vinden een speen niet nodig.

Nu vraag ik mij toch af waarom iemand wel of waarom iemand niet voor een speen zou kiezen

Graag zou ik wat reacties willen van jullie waar jullie voor kiezen en waarom.

Groetjes!

2. Moonie

Moonie Fanatiek lid

Oct 19, 2006
    1,070
    0
    0
    Ik denk niet dat deze vraag hier thuis hoort.
    Lijkt me eerder iets voor Baby & dreumes.

3. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

Oct 1, 2007
    18,389
    1,292
    113
    Flevoland
    dat dacht ik al

4. mamaluca

mamaluca Lid

Feb 21, 2009
    61
    0
    0
    midden nederland
    ik heb toen juist voor wel een speen gekozen... luca had vreselijke buikkrampjes dus wilde hij iets om op te zuigen en een speen is uiteindelijk makkelijker af te leren (een speen kan je afpakken een duim niet)... en eerlijk gezegt heb ik geen moment spijt gehad... luca is er nu een maand of 4 vanaf...

hopelijk heb je er iets aan... ;)

5. toerist18

toerist18 VIP lid

Oct 23, 2005
    8,317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Ik heb in het begin een speen gehad, maar hij gaf er niks om, na 3 weken vond hij z'n duim, en dit gaat er nog steeds in als koek :D

6. Roozjuh, ik heb je topic verplaatst naar het juiste forumonderdeel.

7. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

Oct 1, 2007
    18,389
    1,292
    113
    Flevoland
    dankje

8. Moonie

Moonie Fanatiek lid

Oct 19, 2006
    1,070
    0
    0
    Ik had ook voor de geboorte van Fynn 2 spenen in huis.
    Als hij erg huilde heb ik er altijd één aangeboden maar merkte dat hij er niet erg happig op was.
    Uiteindelijk heeft hij een knuffel waar hij mee slaapt en zijn troost zoekt en dat werkt nog steeds prima.

Ik heb ook vaak moeten horen dat het beter was zonder speen omdat het niet makkelijk is om de speen af te bouwen
    maar als je kindje er zijn troost vindt waarom zou je het dan niet geven!

9. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

Oct 12, 2007
    8,240
    85
    48
    Female
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in België
    pasgeboren baby's hebben een zuigbehoefte dus ze hebben die speen wel degelijk nodig. Het is ook vaak een troost voor die kleintjes als ze huilen of om in slaap te komen.

10. vrouwpoohbeer

vrouwpoohbeer Actief lid

Jan 15, 2009
    458
    0
    0
    Overberg
    Ze hebben geen speen NODIG hoor. die dingen waren er vroeger ook niet dus zonder speen overleven ze het ook wel.

Het is dus helemaal zelf bepalen of je ze een speen geeft, ik gaf BV dus de kraamzorg raadde me het af, mijn ouders trouwens ook.

hier heb ik later wel spijt van gehad want ze heeft aangeleerd om op mijn pink te sabbelen om in slaap te komen en ze reageert dus niet op een speen. daar sabbelt ze op maar ze vindt nog steeds alleen troost bij mijn pink...

duim wel gevonden maar ook niet interessant als ze huilt.

dus ik ben telkens mn pink kwijt. en das niet echt handig lopen met een kinderwagen als je kind je pink nodig heeft haha. terwijl andere kinderen fijn met een speen zitten.

Als ik later nog kinderen krijg dan geef ik ze wel vanaf het begin afaan een speen.

11. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

Oct 1, 2007
    18,389
    1,292
    113
    Flevoland
    bedankt voor de reacties!

Inderdaad vroeger konden ze ook zonder speen, maarja vroeger kon je ook zonder telefoon en tegenwoordig gaat dat lastig maargoed we snappen elkaar :)

Ik geef geen bv dus zou een speen dan goeie vervanging zijn?

Allemaal zoveel reden waarom wel en waarom niet. ben er nog steeds niet uit dus meiden blijf reageren aub! :)

12. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,818
    3,344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    het ligt er ook een beetje aan of je borstvoeding gaat geven of niet. Als je dat namelijk van plan bent, dan worden speentjes in principe de eerste periode (6 weken) afgeraden.

Verder zou ik zeggen: Als ze ze niet nodig hebben, dan niet geven. Het houd je bezig laten we maar zeggen. Hier moesten we er vaak uit snachts -tot 2 weken terug- om het speentje terug te geven. Nu kan ze het zelf.

Kijk is het nodig -en dat was hier dus ook- dan kan je hem altijd nog geven. Haal alleen niet teveel speentjes (dit is misschien te laat haha) want sommige kindjes pakken alleen 1 bepaald merk speen..

13. Joveli

Joveli Niet meer actief

Ook bij BV mag een speen wel hoor, MITS de borstvoeding goed op gang is en het kindje goed drinkt. Ook moet je dan goed opletten dat je de hongersignalen van je kindje wel oppikt en hem voedt ipv. een speen geeft.

Ons zoontje heeft met 6 of 8 weken (weet ik niet meer precies) een speentje gekregen omdat hij na een voeding bomvol zat maar nog wel lekker wilde sabbelen. Omdat ik een vinger nogal vies vind en hij zijn duimpje nog niet kon vinden gaven we hem een speentje.
    Wel wil ik rond zijn eerste verjaardag het speentje laten verdwijnen ;)

14. Ddebbyy

Ddebbyy Fanatiek lid

Nov 11, 2007
    1,652
    0
    0
    Receptioniste
    Vianen
    Gewoon kijken wat je baby strakjes wilt....

Demi heeft de eerste week geen speen gehad daarna kreeg ze giga zuigbehoefte ze zoog me pink er zowat af :rolleyes:
    Toen ben ik aan de spenen gegaan.

Ik gebruik de difrax spenen je hebt combi (voor borstvoeding kindjes) en dental....wist ik toen veel en heb gekozen voor de combi omdat ie er zo leuk uit zag... ze wil dus helemaal geen andere speen meer...alleen de combi speen van difrax.

15. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

Oct 1, 2007
    18,389
    1,292
    113
    Flevoland
    ja spenen hebben we genoeg hier, veel gekregen, 1 maar zelf gekocht. Speen schijnt ook makkelijker af te leren zijn dan een duim, zoals iemand al zei, speen kan je afpakken, duim niet.

Blijft lastig om deze keuze te maken vind ik. Heb gelukkig nog wel even de tijd maar zie (nog) geen duidelijk punt om het juist wel of juist niet te geven

16. Alita

Alita Niet meer actief

Hier hebben we ook een speentje gebruikt! Dit had ze ook echt nodig en dan geef je het wel vanzelf!

En over de duim, en speentje is makkelijker afpakken, hier dus een duimer en ik zeg je als ze eenmaal duimen krijg je dit niet afgeleerd.
    Ik wilde zelf liever geen speen of duim, maar ja ze huilde alles bij elkaar en met een speentje niet, dus was de keuze snel gemaakt, en nu duimpt ze lekker.
    Ach is ook niet erg ik hoef er tenminste s`nachts niet uit om de speen te geven...

17. Jompie

Jompie Niet meer actief

overdag krijgt onze dochter zo nu en dan de speen als ze gaat slapen of als troost. 's avonds en 's nachts krijgt ze geen speen, zij maakt hier geen probleem van.
    Overigens geeft zij zelf ook niet zoveel om de speen.

18. kissie

kissie Fanatiek lid

Apr 18, 2006
    1,494
    1
    0
    Je kunt het toch altijd bekijken straks. Als je kindje er behoefte aan hebt geef je er toch gewoon een. Als hij er geen behoefte aan heeft doe je het niet. Zou mij niks kunnen schelen wat mijn ouders er van vinden...

19. Boja

Boja Fanatiek lid

Jul 2, 2007
    4,947
    0
    0
    Amsterdam
    Mijn zoontje heeft wel een speen en ik vind er helemaal niets mis mee. Als ze heel klein zijn hebben ze zuigbehoefte en biedt de speen soms echt troost. Niets mis mee als je het mij vraagt. En vroeger waren er misschien geen spenen maar dan heb je kans dat ze gaan duimen en dat is eigenlijk lastiger af te leren dat een speen. Die duimpies hebben ze immers altijd bij zich ;)

20. NB1980

NB1980 Actief lid

Jun 24, 2008
    247
    0
    0
    Hier ook een ventje met, vanaf dag 1, en ontiegelijke zuigbehoefte! De eerste 2 maanden heeft hij alleen maar op mijn pink gesabbelt. De speen woiu hij niet. Ik werd er gek van! Heb heel wat uren met mijn vinger in zijn mondje gezeten hoor. Anders kwam hij ook niet in slaap.

Gelukkig pakte hij de speen na een tijdje wel. EIndelijk rust voor mijn pinkie, haha. Nadeel is wel dat ie echt verslaafd is aan dat ding en dat ik er ´s nachts nog wel eens uit moet voor dat ding. Niks aan te doen, zonder speen werkt hier ook niet.

Share This Page