Hallo allemaal, Onze dochter Evi is nu ruim 2 weken oud en slaapt overdag alleen maar hazenslaapjes. We bieden haar een vast ritme aan. Wakker worden, eten, even bij papa of mama knuffelen, even in de box en dan naar bed. Nu slaapt ze iedere keer maar 45 min aan een stuk en wordt dan huilend wakker. We gaan nu 2 x naar boven om een tutje te geven en nemen haar dan mee naar beneden. Ze kan de tweede ruk slaap niet te pakken krijgen in bed. Als we haar mee naar beneden nemen en haar in de arm houden, dan valt ze wel meteen in slaap. We leggen haar dan in de box en daar slaapt ze dan de tweede ruk van 45 minuten. Mijn gevoel zegt dat het zo goed is, maar mijn verstand twijfelt eraan. Moeten we haar wel naar beneden halen. We zijn de eerste tijd constant naar boven gelopen om haar een tutje te geven, maar dat is geen doen. Er loopt namelijk nog een kindje rond in huis. Heeft iemand tips? Komt dit vanzelf goed? Gaat ze vanzelf langer per keer slapen of moeten wij als ouders hier iets mee. Ben even op zoek naar bevestiging. alvast bedankt
Toen mijn kleintje zo oud was sliep ze alleen maar tussen de voedingen. Houden jullie haar niet al te lang wakker met even knuffelen en even in de box en dan nog verplaatsen naar bedje? Deze richttijden vond ik ergens: Leeftijd: Wakkere tijd per keer: 0-2 weken 30-45 minuten 2-6 weken 45-60 minuten 7-12 weken 60-75 minuten 3-5 maanden 1,5 uur Dat is dus net genoeg wakkere tijd voor voeden en verschonen... tenzij ze heel kort drinkt natuurlijk. Maar dan nog, heel goed opletten of ze niet direct moet gaan slapen, misschien helpt dat. Dat ze na 45 min wakker wordt komt doordat een slaapcyclus van een baby precies 45 minuten is. Dan komen ze dus weer in een hele lichte slaap of worden zelfs wakker. Ze moeten dan weer doorslapen en dit kan moeilijk zijn. Maar dat wist je misschien al. Tot slot: deze kleine kindjes willen het liefst de hele tijd dicht bij papa en mama zijn, voor het gevoel van veiligheid. Haar bij of op jullie laten slapen, of in elk geval beneden waar jullie zijn is in deze periode dus helemaal niet gek! Ik liet haar om die reden dus overdag slapen in de box, toen ze er toch nog niet speelde, zonder speeltjes in de box, en met een extra deken eronder en een lakentje en dekentje over haar heen. Dus eigenlijk een soort wiegje nagemaakt. Zo kon ik haar makkelijk een aai geven, hoorde ze mijn stem etc. (Ik moet haar nu wel langzaam aan elders gaan laten slapen overdag, omdat ze nu een beetje begint te spelen in de box en het dus verwarrend kan worden.) Maar wel lastig als er nog een kindje is, die is natuurlijk niet zomaar stil als kleine zusje ligt te slapen in de box.... Misschien heb je iets aan mijn ervaringen. Succes ermee!
Misschien is een draagdoek een idee voor jullie, dan kan de kleine toch bij je zijn en heb je je handen vrij.
Ik denk dat je het zo gewoon goed doet hoor door haar naar beneden te halen (en jouw gevoel als moeder is meestal het juiste). Je kindje is ook nog zo jong. Snap wel dat je ook een "goed" voorbeeld naar je andere kind wil geven, maar denk dat ze gewoon lekker dicht bij jullie wil zijn. Misschien kun je haar ipv naar boven te brengen in de wandelwagen laten slapen overdag, misschien dat ze dan door jullie aanwezigheid langer slaapt.
Gewoon doen hoor! Mijn dochter sliep vanaf 2 weken ongeveer ook slecht overdag. Later werd dat wel beter maar nog wisselt het wel eens. Soms is het idd maar 3 kwartier, maar ook wel eens lang. Maar gewoon je gevoel volgen hoor!