Hazeslaapjes, hoe vaak voeden?

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Lentekriebel, 14 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Hoi,

Ik weet niet of ik mijn vraag hier mag stellen aangezien mijn zoontje al bijna 12 weken oud is.

Mijn zoon doet vanaf 8 wkn oud (vanaf toen slaapt hij ook van 23.00-5.30) overdag hazeslaapjes van 30/45 minuten, op één of ander manier slaapt hij maar 1 slaapcyclus en ik weet niet wat te doen om dit te verlengen.
    De eerste 8 weken was er niets aan de hand en had ik een prima ritme te pakken...

Ik geef volledige bv op verzoek en ik vraag me af hoe vaak ik hem nu moet voeden. Als ik dat elke keer doe als hij wakker is, zit ik over de 10 voedingen per dag.

Het is een alert en vrolijk mannetje van 6,5 kg met goede plas-, en poepluiers.

Mijn vraag: als je een tip hebt om hem wat langer te laten slapen, zou ik je eeuwig dankbaar zijn. ( speentje accepteert ie niet, dus dat is geen optie) Maar hoe zit het met de voedingen? Moet ik hem elke keer voeden als hij wakker is? Hij lijkt wel elke keer honger te hebben... Of iig te zoeken.

Ik moet volgende week weer aan het werk en ik had zo gehoopt dat er een beetje ritme zou zijn tegen die tijd, maar ik lijk het steeds meer kwijt te raken..:(

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Kinderen van deze leeftijd doen vaak alleen maar hazeslaapjes. De echte lange dutjes gaan ze pas doen na een half jaar. Dan worden ze steeds langer. Ze willen dan ook vaak kleine beetjes eten. Wat ook kan zijn is dat er een regeltijd is, dan komt hij vaak en slaapt weinig. Geef hier gewoon maar aan toe, dan wordt de productie meer. Slaapt hij op bedje of in de box? Op bed geeft meer rust.

Je zult nog even geduld moeten hebben. Waar gaat hij naar toe als je gaat werken weer?

Groetjes Adrienne

3. Lentekriebel

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Hij slaapt in z'n bedje, in de box valt ie niet in slaap. Ook voed ik zoveel mogelijk boven om prikkels te voorkomen.

Het zou idd een regeltijd kunnen zijn, ik ben net deze week weer voor het eerst ongesteld geworden...misschien dat dat er iets mee te maken heeft.

Vanaf volgende week is hij 1 dag thuis en komt mijn vader oppassen. 1 dag gaat hij naar z'n andere opa en oma en 1 dag naar een tante. Ik hoop dat zij er allemaal net zoveel geduld mee hebben als ik :D
    Met die laatste 2 heb ik al een flinke discussie gehad over het gebruik van de box. Zij vinden dat een kind ook mag slapen in de box, maar mijn mening is: slapen in bed, spelen in de box. Nu vind mijn zoon de box niet heel veel aan (zal wel beter worden als hij iets meer kan)...

Ik zal dan maar even moeten 'doorbijten' tot ie een half jaar is, al vind ik het helemaal niet erg om zoveel met hem te knuffelen. Het is alleen sneu voor hem dat hij aan het eind van de dag helemaal oververmoeid is.

Bedankt voor je antwoord iig.

4. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Je hebt helemaal gelijk hoor, slapen in bed is het beste. De box is om te spelen. Waarschijnlijk zullen de mensen die op gaan passen hem lekker verwennen, en dat is prima. Maar het is wel goed dat je een punt maakt, en zegt hoe jij het graag wil hebben.

Je ongesteldheid kan er eigenlijk niets mee te maken hebben. Ben je aan de pil, dan kan dat wel zorgen voor minder productie. Bij een regeldag is de behoefte van je kindje groter, en die zorgt dan dat er meer productie komt.

Groetjes Adrienne

5. Lentekriebel

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Oh, ik dacht juist wel dat een menstruatie je productie iets in de war zou brengen. Het is wel heel toevallig dat ie vanaf maandagnacht weer ineens 's nachts komt voor een voeding :(

En een regeldag heeft zoonlief nu al 4 weken :D, 2 uur tussen een voeding is veel. Maar het zal vast ooit beter worden...

6. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Groeit hij wel goed ?

Groetjes Adrienne

7. Lentekriebel

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Hij groeit volgens mij wel goed. Niet zo hard als in het begin (maar dat ging ook bijna té hard met zo'n 400 gram per week) maar 02.01 woog ie 6065 en gisteren woog ie 6495. Dus bijna 500 gram in minder dan 2,5 week.

Ik zou het liefst zien dat hij z'n nachtslaapje van 23.00 tot 7.00 uur (en daarna vanaf 19.00 tot 7.00, maar dat red ie nog net niet) zou doen, dat komt makkelijker uit met het werk etc. Ik heb nl. ook het idee dat ie al z'n slaap 's nachts en 's ochtends slaapt en vervolgens de hele dag niet meer/ nauwelijks kan slapen...

Vanochtend heeft ie zelfs van 8.20 tot 11.45 geslapen (!!), maar dan heeft ie gister ook de 2e priksessie gehad..

Is er een mogelijk dat ik kan sturen dat hij z'n slaapje van 23.00-7.00 doet ipv 23.00-4.00/5.00-8.30? Volgens mij mag ik nog geen rijstebloem geven aan een kindje van 13 weken, toch?

8. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Rijstebloem is niet de bedoeling, in borstvoeding zitten voor de eerste zes maanden alle voedingstoffen die een baby nodig heeft. Het is wel zo dat de nachtvoeding en de eerste ochtendvoeding meer voedingsstoffen bevatten dan de avondvoedingen. Advies is om zelf goed te eten en drinken, en voldoende rust te pakken. Dat kan de reden zijn dat hij meer slaapt in de ochtend. Je zou hem in de avond in bad kunnen doen, zodat hij wat rozig wordt.

Rond de drie maanden kan het ook wel een regeldag zijn,, leg een keer extra aan, of kolf een keer extra op werkdagen, als je daar de kans voor ziet.

Groetjes Adrienne

Deel Deze Pagina