Doe ik dan wat verkeerd?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door ccwomen, 28 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Min zoontje van net 1 jaar geweest, sliep altijd als de beste!
    Hij sliep al door toen hij 4 weken oud was en heeft al vanaf het begin een ''goed'' ritme!
    De laatste weken is het eigenlijk drama met slapen!!!!!!
    Ik ben ook 30 weken zwanger dus misschien lijkt t ook allemaal ff erger/vermoeiender.........
    Normaal sliep hij van s'avonds 19.00 tot 7.00 ongeveer zonder wakker te worden s'nachts, ja heel soms om hem even in te stoppen of wat dan ook.
    Ook s'middags sliep hij van ongeveer 13.00 tot 15.30/16.00 en was altijd vrlijk en uitgerust.

De laatste weken is het slapen een drama zoals ik al schreef.
    ik moet minimaal iets van 6 keer op een nacht eruit om hem weer goed te leggen in bedje omdat hij of zit of staat en dan ook huilt en is soms zo boos/driftig dat ik hem na een half uur pas weer normaal in bed krijg......
    Ook s'middags slaapt hij nog maar 1 uurtje ongeveer terwijl hij nog erg moe is als hij wakker is en daardoor kan hij dus weinig hebben snel huilerig etc.
    We zijn al met hem naar de osteopaat geweest omdat ik hem gewoon niet vertrouwde en het zo'n ander kind is als voorheen, hij voelde spanning op zijn schedeltje en nekje en heeft dit los gemaakt, maar ja of het nou allemaal hier aan ligt??????

Dus ik heb soms echt het idee dat ik het allemaal niet goed meer doe ofzo.......word er soms echt een beetje verdrietig van!
    Ook het eten gaat lang niet meer zo goed als voorheen.
    Normaal at hij 2 boterhammen tussen de middag en s'avonds een 8 mnd potje, maarnu krijg ik met pijn en moeite 1 boterham erin bij hem en zijn 8 mnd potje gaat ook heel vaak niet meer op!
    Er zullen dus hoogstwaarschijnlijk ook kiezen aan zitten te komen, of is het gewoon een fase waar we doorheen moeten?????

Dit is zijn schema, misschien hebben jullie tips voor me want ik heb alles al geprobeerd geloof ik......
    7.00 papfles in bed
    Heel soms nog even slapen hierna, maar de laatste tijd gewoon wakker....
    10.00 vers fruit of koekje
    12.00 1 boterham (met moeite)
    13.00 slapen tot ongeveer 14.30
    15.00 vers fruit of koekje
    18.00 8 mnd potje en yogurt ( gaat allebei niet meer op) mormaal wel!
    19.00 / 19.30 naar bed krijgt dan nog 180 water met 4 schepjes nutrilon 3, dit omdat hij anders echt niet gat slapen......
    Heb alles al geprobeerd!!

Doe ik dan iets verkeerd of is dit gewoon een fase?????
    Alvast bedankt voor de evt tipsssssss

2. adi

adi Niet meer actief

Nou, mijn kinderen zijn even oud, en ik had jouw tekst kunnen schrijven!

Sinds ze zelf gaan staan is het inslapen een groot drama. Ze trekken zich zelf slapend op aan de bedspijlen en gaan dan staan huilen in bed. Ik moet ze bijna in een houdgreep vasthouden in bed totdat ze zich overgeven aan slaap.

Daarnaast wordt mijn zoontje midden in de nacht krijsend wakker en is bijna ontroostbaar. We zijn vannacht om 2 uur zelfs bij een HAP beland met een gezond kind, we kregen hem na 2,5uur krijsen niet stil.

Eten gaat hier ook in fases, het ene dag willen ze alles eten, op een andere dag eten ze een halve boterham en 10 happen avondeten.

Je hebt dus mede-slachtoffers.. en ik weet dat het gewoon een fase is. Heb het zovaak gehoord om me heen op deze leeftijd. Maar van mij mogen we deze fase overslaan.

3. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Ik denk dat het gewoon een fase is waar je doorheen moet. Het schema ziet er volgens mij prima uit en als hij het daarmee voorheen ook prima deed kan het daar haast niet aan liggen.
    We hebben het hier met Luc ook gehad hoor verschillende fases van veel of juist weinig slapen en eten als een bouwvakker tot een paar happen per dag. Ik snap dat je van die nachten niet vrolijk word maar zou me er niet meteen zorgen om maken.

4. miffy11

miffy11 Niet meer actief

is het niet gewoon een vroege 13 maanden sprong? kan me die periode van Mila ook nog goed herinneren, dat is idd niet leuk!

mijn dochter is wel wat ouder dan jouw zoontje, maar hier wisselt het ook veel. een paar weken geleden weigerde ze meer te eten dan een halve boterham per dag (!!!), gisteren heeft ze 4 boterhammen en een halve pizza op.. ;)

ook het slapen wisselt heel erg, ze zit nu gelukkig ook weer in een periode dat ze goed en veel slaapt, maar geloof me dat ik dat ook vaak genoeg anders heb gehad.

het gaat echt over, geloof me!

sterkte

5. marleen2109

marleen2109 Fanatiek lid

13 jan 2010
    2.575
    0
    0
    Je hebt zelf je antwoorden al gegeven meis! Het is inderdaad een fase, maar waar die door veroorzaakt wordt...daar kom je vaak pas later achter.

Het kan zijn dat er kiezen komen, hij kan een virusje opgelopen hebben, ze hebben allemaal wel een keer zo'n periode, mama is zwanger en hij merkt aan jou. Ik weet niet of jullie bijv ook bezig zijn aan het babykamertje of aan zijn kamer, want daar kunnen ze ook nog weleens op reageren. Veranderingen voelen ze namelijk haarfijn aan!

Blijf je normale ritme aanhouden en dan denk ik dat het wel goed komt!

6. Tese

Tese Niet meer actief

Heel vervelend voor je vooral ook omdat je hoogzwanger bent. Maar het kan nooit lang meer duren. Het klinkt heel erg als een sprong. Succes, ook met de laatste loodjes!

7. Foxter

Foxter Niet meer actief

Tis een fase :) Ik dacht dat er met 13 maanden ook een sprong kwam, misschien dat dat het is.

Maaruh, misschien domme vraag hoor, maar waarom krijgt hij 8 maanden potjes? Mijn dochter krijgt alleen (15maanden) potjes als ze naar de opvang moet, 2 dagen, en de rest eet ze met de pot mee, zoveel ze wil. Gewoon eten vindt ze veel lekkerder dan die potjes, dus misschien gaat dat bij jouw kindje ook beter?

8. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Bedankt voor de snelle reacties!
    Ik ben dus niet de enige....gelukkig maar natuurlijk niet voor jullie hoor!!!!
    Het is dus gewoon een fase....... oke nou daar zal ik dan doorheen moeten en idd waarschijnlijk omdat ik zwanger ben en moeier als anders merkt hij dit ook!
    En idd sinds hij zelf kan staan is het drama!
    Wie dat heeft uitgevonden???? haha
    Dus jullie kindjes staan dan ook ineens slapend in hun ledikant?
    En zelf gaan zitten/liggen nee hoor dat moet mama doen!
    Maar als hij dan gelijk weer ging slapen oke maar dat is meestal ok niet het geval.......
    Maar goed genoeg geklaagd! haha
    iig bedankt allemaal!

En hij krijgt nog 8 mnd potjes omdat hij 12 maanden niet opeet en ik dus elke keer de helft weg kan gooien!
    En verse groenten weigert hij te ete, ik blijft het keer op keer proberen maar meneer weigert gewoon!
    En aangezien hij nu in even een rot fase zit vind ik het wel even prima vandaar.......

9. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Wij hebben die fase net achter de rug en die heeft een maand geduurd. Bij ons hing het samen met een sprongetje en 2 tanden die er aan komen.
    Het is een fase en er komt een eind aan. Maar vermoeiend is het wel. Ik ging als Aaron overdag op bed ging, ook nog even slapen.
    Sterkte!

10. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    Van mijn verhaal zal je neit blij worden maar hier dezelfde ervaring.
    Meisje sliep al heel vroeg (week of 4) door zonder voeding en is tot haar eerste nooit een nacht wakker geweest.
    Toen ze een maand of 14 was was ze een keer ziek en natuurlijk wakker 's nachts. Alleen heeft ze vanaf toen (ze is nu bijna 23 maanden) nooit meer een nacht doorgeslapen en word 4 tot 8x per nacht wakker. We moeten dan even naar haar toe, rechtleggen en ze slaapt weer verder. Echt alles maar dan ook alles hebben we geprobeerd, helaas zonder resultaat

11. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Ja hier duurt het al een maand als ik goed reken......
    Lijkt geen eind aan te komen!
    Er zitten wel grote bobbels in zijn mondje dus er lijkt wel wat aan te komen, maar waarom moet dat zo lang duren he!

Ja ik ga ook s'middags leggen hoor als ie legt, maar ik ben een moielijke slaper en dan val ik bijv net in slaap en dan komt ie weer! Dus ja.......
    Maar goed hoop dat deze fase snel voorbij gaat!!!!!!;)

12. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ties slaapt sinds een paar dagen ook moeilijk, en van de andere aug2009 mama's hoor ik dezelfde verhalen als hier.

het zal er wel bijhoren. Ties gaat ook volledig uit zijn stekker, maar een keertje laten brullen tot hij slaapt (en ja dat duurt zo dik een uur) helpt wel, dan gaat het weer een tijdje goed. het is een hoop uitproberen hoor!

13. Nadia77

Nadia77 Actief lid

24 dec 2007
    286
    0
    0
    Wat vervelend zeg en zo herkenbaar... dit soort situaties kunnen je erg onzeker maken, maar geloof me, het is een fase en zodra die voorbij is wordt alles weer als vanouds. Het is wel belangrijk dat je ondanks de moeilijke fase probeert om hetzelfde ritme voor je kindje aan te houden en consequent te blijven doen wat je altijd al met hem deed. Dit geeft hem houvast in een moeilijke tijd en zorgt ervoor dat als de fase voorbij is hij ook weer makkelijker weer het "oude" bekende patroon oppakt. Succes!

14. MissX28

MissX28 Bekend lid

2 aug 2009
    735
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Oh, ik had dit ook kunnen schrijven! Hier hetzelfde drama sinds hij kan staan (nu sinds ongeveer 5 weken). Het gaat nu al drie avonden goed, maar daarvoor.... Zodra we hem in bed legden, ging hij staan en begon hij te krijsen. Niet gewoon huilen, maar helemaal overstuur. Troosten lukte gewoonweg niet, duurde uren voor hij sliep. Vaak werd hij ook nog midden in de nacht huilend wakker en ook dan duurde het zo een uur voor hij stil werd. Voorheen werd hij stil zodra we hem oppakten, maar die tijd is voorbij... Ik heb afgelopen week via de mail advies gevraagd aan een babyconsulente die ons maanden terug ook erg goed geholpen heeft. Hieronder wat dingen die zij schreef, wie weet hebben jullie er wat aan? Heel veel dingen weten we natuurlijk al of doen we al, maar altijd fijn om het van een deskundige te horen.

Advies:

Jesper heeft momenteel mogelijk moeite met het verwerken van (teveel) prikkels.
    Dit zie je op deze leeftijd heel vaak. Vanaf 9 maanden leren kinderen in een snel tempo heel veel. Je hebt kinderen die nog meer willen dan dat ze op dat moment kunnen en hier gefrustreerd van raken. En zich op heel veel momenten niet over kunnen geven aan een rustmoment. En is er een rustmoment dan zie je dat er op deze leeftijd veel gedroomd/verwerkt wordt in de slaap.
    Het zou kunnen zijn dat het Jesper op het moment veelal “te snel” gaat.
    Het bieden van structuur, maar ook leiding heeft hij nu nodig.

Ik ben het met je eens, mits er geen onderliggende oorzaak te vinden is voor de onrust, dat er een patroon kan ontstaan waarbij hij heel goed in de gaten krijgt hoe hij zijn zinnetje door kan drijven en ook niet eerder stopt dan dat dit bereikt is. Met het wel of niet gaan slapen heeft hij iets in handen om jullie tot wanhoop te drijven.
    Ook het wel of niet willen eten is hier een voorbeeld van. Onbewust ga je als ouder heel ver om er gewoon eten of drinken in te krijgen en van al deze energie en aandacht wordt dankbaar gebruik gemaakt.

Een onderliggende oorzaak:
    - van belang vind ik te weten dat hij een normaal voedingspatroon heeft over de dag, dus dit zou ik graag alsnog willen horen
    - als kinderen niet willen liggen, kan het zijn dat ze last van de oren hebben
    als Jesper hier helemaal geen symptomen (koorts, verkouden, loopoor, grijpen naar het oortje) van vertoond dan is het prima

Het volgende dat ik ga zeggen weet je denk ik al en gaat jullie inderdaad energie kosten.
    Mijn advies is om dit op een moment te doen dat je dit samen kunt doen en dat je van tevoren zelf even goed bijgeslapen hebt. Dus misschien is het een idee om Jesper één of twee nachtjes bij iemand anders te laten slapen. Dit laatste kan ook wel eens helpen om uit een cirkel te komen, puur door de omgeving even te veranderen.
    Dit zijn zelfs wel eens indicaties om een kindje op te laten nemen. Heel vaak zie je dat er geen lichamelijke oorzaak gevonden wordt en dat het patroon doorbroken kan worden.

Jesper zal weer moeten gaan wennen aan min of meer vaste tijden dat hij zijn slaapjes gaat doen. Zo lang hij ’s nachts aan het spoken is, zou het kunnen zijn dat hij een extra slaapje overdag moet doen als je af gaat op zijn lichaamstaal.
    Het is niet snel dat hij overdag te veel slaapt en daardoor ’s nachts niet slaapt. Het is wel zo dat als Jesper aan het einde van de dag al oververmoeid is, hij waarschijnlijk alleen maar drukker gaat worden en daarna heel moeilijk de rust kan vinden.
    Het wennen om alleen in slaap te vallen in zijn eigen bedje zal daarom van belang zijn. Ook het tempo verlagen in de verzorging en benadering naar Jesper toe is van belang. Om een goed inzicht te krijgen van het tempo van Jesper kan je heel eenvoudig (op een moment dat hij goed wakker is en zich er toe kan concentreren) je vinger of een speeltje laten volgen, verlaag dan net zolang het tempo totdat hij je volgt. Dat is zijn tempo, dit zal misschien lager zijn dan gedacht.

Rondom het naar bed brengen:
    Vertel bij alle handelingen wat je doet, het gaat niet zozeer om het letterlijke woord, maar wel de intonatie. Probeer zoveel mogelijk een voorspelbaar ritme en ritueel te volgen.
    Probeer bij het eerste slaapsignaal Jesper naar bed te brengen.
    Vertel dat het bedtijd is en geef Jesper nog een aai over zijn hoofdje en strijk met je hand over zijn oogjes. Verlaat dan de slaapkamer (ook al begint hij meteen te huilen of gaat hij staan).
    Indien hij begint te huilen wacht dan maximaal 10 minuten voordat je naar hem toe gaat.
    Is hij echt overstuur dan vind ik persoonlijk 5-8 minuten echt wel maximaal.
    Troost hem daarna kort in bed (neerleggen als hij staat, hand over zijn oogjes strijken, zeg dat hij mag slapen, ritmisch susgeluid, eventueel speentje en kort oogcontact) en loop weer weg.

Laat dan weer max. 10 minuten ingaan zodra hij begint te huilen, luister hoe hij huilt. Als hij verlaagt van volume dan mag je ervoor kiezen om toch nog 1 minuut te wachten voordat je naar hem toe gaat. En als hij natuurlijk stiller wordt dan er niet naar toe gaan.
    Maar als hij door blijft huilen dan weer gaan troosten.

Laat voor de derde keer weer max. 10 minuten in gaan voordat je er naar toe gaat.

Beslis dan als het niet lukt om hem er even uit te halen maar op zijn kamertje te blijven, gerust te stellen en eventueel te laten boeren. Probeer hem daarna weer terug te leggen.

Lukt het wederom niet, dan dit slaapmoment toch even af te sluiten en hem mee naar beneden te nemen. Daar houd je hem gewoon even bij je op schoot. Zet geen televisie of wat anders aan wat dat is zeker ’s nacht niet de bedoeling. Waarschijnlijk zal het “dom” bij je zitten snel vervelen of hij laat duidelijke slaapsignalen zien, dit is het moment om het opnieuw te proberen.
    Ik ben er geen voorstander van om op deze momenten voeding te geven, maar ik kan me voorstellen als je al een poosje gehuild heb dat een slokje water prettig is.

Op deze manier ben je consequent, geef je gehoor aan de onrust die Jesper laat zien, is er ruimte om te mogen huilen, geven jullie leiding en hoop ik dat de aanhouder wint.

Slaapsignalen kunnen nu bestaan uit: gapen, rode wangetjes, afwenden van het hoofdje, concentratieverlies, druk worden in doen en laten.

15. MissX28

MissX28 Bekend lid

2 aug 2009
    735
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Ook het tempo verlagen in de verzorging en benadering naar Jesper toe is van belang. Om een goed inzicht te krijgen van het tempo van Jesper kan je heel eenvoudig (op een moment dat hij goed wakker is en zich er toe kan concentreren) je vinger of een speeltje laten volgen, verlaag dan net zolang het tempo totdat hij je volgt. Dat is zijn tempo, dit zal misschien lager zijn dan gedacht.

Rondom het naar bed brengen:

Vertel bij alle handelingen wat je doet, het gaat niet zozeer om het letterlijke woord, maar wel de intonatie.

Vooral bovenstaand stukje, daar heb ik veel aan gehad. Ik merkte idd bij mezelf dat ik het naar bed gaan ritueel ging afraffelen, omdat hij niet te genieten was. Dus snel afdrogen, verschonen en misschien toch ook wat minder en/of sneller praten.

Ik ben me daar nu heel bewust van als hij op de commode ligt. Heel overdreven rustig vertel ik wat ik doe met daarbij kalme bewegingen. Ik heb het idee dat Jesper er daardoor ook kalmer bij ligt met verschonen etc.

Dat met dat voorwerp langs de ogen: moeten jullie voor de gein eens doen. Ik stond er echt versteld van. Jesper volgde het pas toen ik veel langzamer ging dan ik verwacht had te kunnen gaan. Een echte eye-opener!

Liefs

16. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Bedankt voor je verhaal en tips!!!!
    Veel van deze dingen doen we al, en moet zeggen dat het de laatste 2 nachten goed gaat, afgelopen nacht niet 1 keer geweest, vond het gewoon soort eng.......hihi Moet zeggen dat ik wel ff lekker geslapen heb!
    Vanmiddag heeft hij maar 45 min geslapen veel te kort dus, maar hopen dat t hier wat beter blijft gaan!

Jij ook heel veel succes meid hoop dat t snel werkt bij je mannetje en natuurlijk voor jullie!!!!

17. grietje84

grietje84 Actief lid

17 jan 2009
    413
    0
    16
    rotterdam
    Onze kleine gaat ook steeds staan in haar bed. Nu hebben we een Safety Sleep (Safe T Sleep) en nu moet ze wel blijven liggen. Ze heeft zich er even tegen verzet, maar ik wil gewoon dat ze blijft liggen. Nu gaat het prima. Ga over een tijdje weer zonder proberen.

Deel Deze Pagina