Bah! (Diabetes)

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Kim31, 26 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kim31

Kim31 Bekend lid

7 dec 2011
    539
    3
    18
    NULL
    NULL
    Vanochtend de tweede ogtt van deze zwangerschap gehad, uitslag 7.8 net op de grens dus. Bah baal er zo van! Had gehoopt deze keer de dans te ontspringen en nu eens zonder al die medische poespas te kunnen bevallen.

Dinsdag gesprek met de gynaecoloog over vervolg, maar net aan de telefoon gaf hij al aan dat de begeleiding waarschijnlijk in het ziekenhuis blijft ipv naar de verloskundige. Uiteraard staat het welzijn van deze baby voorop, maar na twee vreselijke medische bevallingen, wil ik heel graag thuis bevallen.

Heeft iemand ervaring met die grenswaarde na de suikertest en wat is toen besloten qua begeleiding en protocol?

Dank alvast!

2. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Vervelend dat je ook zwangerschaps suiker hebt!
    Ik zat op 7.9 en na een paar afspraken in het zh en verder alleen maar goede waardes met dagcurves mocht ik gewoon weer terug naar de Vk!
    Het is dat ik eerder een ks heb gehad en daardoor ben ik nu vanaf 36 weken weer medisch. Mijn collega is wel gewoon thuis bevallen onder begeleiding van de Vk.

3. Kim31

Kim31 Bekend lid

7 dec 2011
    539
    3
    18
    NULL
    NULL
    Dankjewel voor je reactie! Dat klinkt hoopvol :) Succes met laatste loodjes!

4. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    Ja ik zat ook op de grens na de test, een beetje hetzelfde verhaal als Engeltje. Dagcurves prikken en op dieet, toen dat goed ging mocht ik na 3 weken terug naar de verloskundige maar heb gekozen om in het ziekenhuis te blijven.

5. Lyt

Lyt Actief lid

21 dec 2009
    296
    0
    0
    De waarde na mijn ogtt was ergens rond de 8,5 (weet het niet precies meer). In ieder geval wel echt boven de grens.

Ik moest dagcurves gaan prikken en omdat deze goed bleven/blijven mag ik bij de vk blijven en dus ook thuis bevallen. Ik ben helemaal niet bij de gyn geweest en heb ook geen groeiecho ofzo gehad.

6. Kim31

Kim31 Bekend lid

7 dec 2011
    539
    3
    18
    NULL
    NULL
    Morgen het gesprek bij de gynaecoloog. Fijn jullie reacties, voel ik me wat sterker staan in mijn blijkbaar niet zo uitzonderlijke wens :)

7. Poppenkop

Poppenkop Fanatiek lid

2 aug 2011
    1.130
    1
    36
    Noord-Holland
    Misschien dat als blijkt dat je dagcurves meevallen, je terug mag naar de vk.
    Je zit qua waardes echt op t randje.
    Ik heb helaas wel echt zw diabetes en spuit ook insuline, heb zelfs met insuline hogere waardes.

8. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik had 8,1 ofzo kan ik me herinneren. Ben op dieet gegaan en geen enkele afwijkende waarde gehad en toch moest ik in het ziekenhuis blijven en kreeg ik vanaf 38 weken zelfs dagelijks een hartfilmpje van de baby in het ziekenhuis. Met 39w5d ingeleid want ik mocht niet overtijd. Ik heb in die periode iig geleerd dat het beleid per ziekenhuis compleet kan afwijken.

9. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Kim31, hoe was je gesprek?
    Ik heb vandaag de uitslag gekregen en ook precies op het randje. Net als jij, 7.8
    Ben even benieuwd wat ze bij jou gezegd hebben.

10. Kim31

Kim31 Bekend lid

7 dec 2011
    539
    3
    18
    NULL
    NULL
    Ach balen Elles!
    Ik heb een week lang vier maal daags moeten prikken. Toen die waardes goed waren en de groeiecho niet boven de P90 kwam, mocht ik over naar de vk voor een thuisbevalling. Wel moet ik zelf m'n suikerwaardes in de gaten houden, krijg ik iedere drie weken een groeiecho in het ziekenhuis en word ik als bij 39.5 nog niet bevallen ben en de baby niet eerder boven de P90 is gekomen, ingeleid.
    Aanleiding voor deze 'coulance' is het feit dat ik het ten eerste zelf heel graag wil, ten tweede waren onze twee kinderen klein bij geboorte en omdat mijn tweede bevalling heel erg snel ging (anderhalf uur).
    Ook al kan ik dus in eerste instantie uit het zh, het protocol is dus wel erg strak, ook bij een grenswaarde. En wat Nuage zegt, het verschilt per ziekenhuis (en zelfs in het zh, want drie jaar geleden had ik in dit zh te maken met weer een ander protocol). Ik kan me zo voorstellen dat jij het ziekenhuis ook wel gezien hebt :(

11. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Dus jij mag gewoon bij je vk blijven, met wat extra controle van het zh?
    Ik ben heel benieuwd wat ze hier gaan zeggen.
    Moest je veel aanpassen qua voeding?
    Ik eet namelijk vrijwel geen zoetigheid als in snoep/koek/chips enzo en ook geen frisdrank/fruitdrank.
    Wel veel fruit, maar dat is makkelijk te beperken.
    Bah ik heb er wel een beetje de balen van.

Ja, genoeg ziekenhuis gezien inderdaad 😕 maar goed, alles voor de baby natuurlijk!

12. Twistertje

15 mrt 2015
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn waarde was 9.2 dus best aan de hoge kant maar heb haast geen te hoge waarden tijdens het prikken. Moet toch gewoon bij de gynaecoloog blijven en heb ik iedere 2weken een echo. Nu ligt hij ook nog steeds in stuit dus kan toch niet terug naar de VK maar hier is dus ook protocol dat je bij de GYN blijft.

13. Poppenkop

Poppenkop Fanatiek lid

2 aug 2011
    1.130
    1
    36
    Noord-Holland
    Koolhydraten is het gene waar je op reageert en die zitten nagenoeg in bijna alles. Zo ook in brood, fruit en zuivel.
    Als je zw-diabetes hebt kan je lichaam al reageren op 2 volkorenbroodjes. Bij mij was een dieet alleen niet voldoende, zelfs nu met insuline is het een uitdaging.

14. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Het verschilt per persoon. Ik kon alles nog gewoon eten behalve suiker. Maar ik had denk ik geluk daarmee. Op brood of patat reageerde mijn lijf niet. Maar iets met suiker en het was meteen hoog.

15. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Wat zijn de gevolgen van z.diabetes?
    Naast grote baby? Ik krijg keizersnede.

16. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Als je alvleesklier niet genoeg insuline aanmaakt krijgt je kindje, net als jij, teveel glucose binnen. De alvleesklier van je kindje gaat dan extra insuline aanmaken om dit te verwerken. Daardoor wordt het kindje dik. Ook de longen ontwikkelen mogelijk minder goed hierdoor.
    Als je kindje geboren is maakt zijn/haar alvleesklier nog steeds veel insuline aan, maar de aanvoer van hoge hoeveelheid glucose (jij) is gestopt. Gevolg is een veel te laag glucose niveau om het bloed van je kindje wat erg gevaarlijk is. Daarom krijgen die kindjes om de paar uur een glucosemeting en mag je pas naar huis als dat stabiel is.

Ook de placenta kan last krijgen van de hoge insuline en kan minder goed doorbloeden. Dit is levensgevaarlijk voor je kindje. Het is dus zaak dat glucose niveau niet te hoog te laten komen.

17. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    Voor jouzelf kunnen er ook gevolgen zijn Piccolina, je hebt na de zwangerschap namelijk een kans van 50% om diabetes type 2 te krijgen binnen 10 jaar....
    Zelf vond ik dat wel even slikken om te lezen.

18. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Klopt.

Wat ik wel adviseer is om b12 en d3 te gaan slikken. Dit helpt het risico te verlagen en helpt ook met het stabiel houden van je waardes.

19. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    Goede tip Nuage, dat wist ik niet en ga ik zeker slikken!

20. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Zelf slik ik het zelfs in hoge waardes. Ben nu zelf weer zwanger en heb dus weer grote kans het te krijgen. Heb een onderzoek gelezen waarin ze ondervonden dat dagelijks een hoge dosis D3 (4000IU min) de kans daarop halveerde! Dus tja ik probeer het gewoon. Het kan gelukkig ook geen kwaad.

En D3 tekort wordt in verband gebracht met diabetes dus zeker belangrijk om dit te slikken ook na de zwangerschap. Net als b12. Die moet je trouwens altijd als zuig/smelttablet hebben. Gewoon pilletje voldoet niet want b12 wordt beter opgenomen door je slijmvliezen (wang bijv) en bijna niet door je maag.

Deel Deze Pagina