HB blijft laag (6,6) ondanks Ferro.. Tips?! Ervaring?!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Masika, 29 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Masika

Masika Niet meer actief

Hallo meiden,

Zo'n 4 weken geleden bij mijn vk bloed geprikt (in mijn vinger) om naar mijn HB te kijken en deze bleek 6,6. Bij mijn andere zwangerschappen begon ik (net als deze keer) op 8,4 en zat ik op 7,4 rond de 30 weken. Nu dus niet.

Thuis ben ik begonnen met ijzerrijk eten, sinaasappelsap drinken ipv melk bij mijn maaltijden en mijn multivitamine weer trouw slikken. Ik voelde mij al beter, minder gammel. Dik een week geleden, toch maar Roosvicee Ferro erbij gaan drinken (2x een glas)(Bleh! :D), omdat ik het toch meteen zwakker (moe, uitgeput, duizelig en sterretjes zien oa.) voelde als ik minder op mijn voeding lette.

Nu gisteren bij de vk weer gekeken naar mijn HB en ik zat nog steeds op 6,6. :( VK was niet erg bezorgd, grens is 6,5 zei ze, en het was niet verder gedaald in de afgelopen 4 weken. Ze adviseerde wel om Floradix te gaan gebruiken, omdat dat net even wat beter hielp.

Ik vroeg mij dus af wat jullie als extra tips kunnen geven om mijn ijzer omhoog te krijgen. Ook ben ik benieuwd wat er eventueel de oorzaak van zou kunnen zijn dat mijn HB zo laag is. Het kan ijzergebrek zijn, maar het kan ook andere oorzaken hebben. Wie weet hier iets over te vertellen?

Ik word over 2 weken weer geprikt en ik wil echt mijn HB omhoog hebben tegen die tijd. ;) Ook omdat ik graag thuis wil bevallen en dit waarschijnlijk niet mag als ik omlaag ga.. :(

Alvast bedankt!

Groetjes! :)

2. indy22

indy22 Fanatiek lid

20 okt 2012
    1.829
    25
    38
    De oorzaak weet ik niet naast gewoon lage ijzer omdat een zwangerschap zwaar is voor je lijf..
    Zelf ben ik altijd met hb in gevecht.. Zit op het moment op 6.5 en vind dit zelf heel goed.. zat laatste weken steeds tussen 6.0 en 6.3 te schommelen.

Het enige wat ik erover kan zeggen is dat floradix echt een goede tip is! Heb daarvoor al van alles geprobeerd (vitamine b in pil vorm, sinaasappels, spinazie, biefstukjes enz. enz.) en dat hielp dus allemaal niet genoeg.
    Een keer een fles floradix gekocht en ik zat opeens op 6.5!
    Nu dus maar aan de tweede begonnen in de hoop dat ik het voor de bevalling nog een beetje meer omhoog kan krijgen.

Het smaakt overigens niet echt lekker, maar het is maar een slokje per keer en mijn ervaring is dus dat het echt heel goed werkt!

3. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik heb 6.8 normal buiten zwangerschap en nooit last van gehad juist te veel energy etc. Tijdens zwanger is die 6.5 en ik ben duizelig moe en misselijk niet altijd maar 1 keertje per dag.
    Volgens gyn is goed zo ze letten extra op op bloedverlies bij bevalling maar verder kan ik zo meeleven:)
    Florax etc werd niet geadviseerd ook het eten anders ook : ik at al goed - omdat hb laag kan ookniks met ijzer te maken maar met de bloedarmmoede.

4. Priscilla71

7 aug 2009
    80
    0
    6
    De floradix kun je mixen met sinassappelsap. Ook ik gebruik het al sinds ik de 12 weken ben gepasseerd en het helpt echt heel goed en kan er goed van naartoe wc. Dat had ik met fero van rovicee wel kunnen vergeten.

Succes en liefs

5. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Je hebt ook Floradix tabletten....

6. Masika

Masika Niet meer actief

Ok, dus het is echt een aanrader om meteen over te stappen op de Floradix. Dan zal ik dat zo meteen even ophalen. ;) Zijn de tabletten even goed als het drankje trouwens? Ik ga zo wel even googlen. ;)

Ik voel mij zo bleh! Daar had ik bij de andere kids echt geen last van. Ik zie het ook niet zitten om met zo'n gammel gevoel de bevalling en kraamperiode in te gaan. :( Hoop echt dat het werkt!

Hoe snel kan ik resultaat verwachten als ik vandaag zou beginnen? Is dat echt al binnen dagen of eerder weken? Ik hoop de volgende keer bij de vk namelijk al een mooie verhoging te zien. ;)

Jullie allemaal bedankt voor de reacties! :)

7. varis

varis Actief lid

24 mrt 2013
    276
    1
    0
    Nederland
    Ik ben nu zwanger van de 3e en weer te lage hb. Ik eet elke morgen een bord brinta pap. Daar zit veel ijzer in en sindsdien is mijn ijzer normaal. Mijn verloskundige vertelde ook dat je na je avondeten ook even moet wachten met toetjes, zuivel iig want dat breekt alle ijzers af. Succes

8. Masika

Masika Niet meer actief

Ik at normaal ook elke ochtend een bordje Brinta, maar omdat je dat in combinatie eet met melk werkt het blijkbaar niet optimaal. Iig niet bij mij.. ;) Vandaar dat ik andere oplossingen zoek.

Maar wel fijn dat het bij jou goed werkt, dat bordje Brinta. Is een stuk lekkerder dan Ferro.. Hihi.. :D Bedankt voor het meedenken!

9. xaar

xaar Actief lid

31 jul 2008
    398
    0
    0
    De opname van ijzer wordt idd beperkt of versterkt door een aantal voedingsmiddelen. Zoals hierboven wordt gezegd.
    Beter niet combineren met melk of caffeine, beter WEL combineren met vitamine C.
    Mijn HB was wat lager dus ook floradix gehaald en nam het in met vitamine c tabletjes erbij. Op dat moment (uur ervoor en erna ongeveer) ook geen melk of koffie. Ook bij het eten van fruit of avondeten geen melk en koffie.
    Ook had ik gelezen dat de medicijnen die ik gebruik de opname van ijzer belemmeren. (Omeprazol, maagzuurremmer) Die ben ik dus later op de dag gaan nemen.
    Ik heb geen idee wat mijn gehalte nu is maar voel mij stukken beter!

10. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Wordt je lage hb wel veroorzaakr door ijzertekort?
    Het kan nl van alles zijn.
    Mijn hb was eerst 6.6 en drie dagen later 6.9....
    Verder bloedgeprikt en ik heb geen ijzer of ander vitaminegebrek.
    Het kan ook veroorzaakt worden puur door het feit dat je meer bloed aanmaakt in je zwangerschap.
    Als het niet aan je ijzergebrek ligt heeft het slikken dus ook niet heel veel zin.
    Als je je slap blijft voelen kan de vk je mss laten prikken op de OORZAAK van je lage hb.

11. pregnantje

pregnantje Bekend lid

17 dec 2012
    788
    656
    93
    Appelstroop geprobeerd? Hielp bij mij goed.

Hoor van meer mensen dat ze Ferro niet lekker vinden. Misschien als je er prikwater bij doet? Ben er zelf gek op..

12. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik gebruik floradix tabletten. Verder even opletten dat je die niet samen neemt met thee (verhinderd opname van ijzer), maar juist met vruchtensap voor de vit C. Bij mij ging HB toen van 6.5 naar 7.4.

13. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Je kan beter floradix nemen en dan de vloeibare variant, die word beter opgenomen :)
    En t werkt wel snel hoor :) het duurt geen weeeeken

14. Masika

Masika Niet meer actief

@Xaar: Precies! Die tips kreeg ik ook van mijn vk. ;) Niet samen met melk of caffeïne en ook deze twee vermijden rondom het tijdstip van inname. Vitamine C bevordert de opname door het bloed.

@Sprits: Ik weet dus niet zeker of mijn lage HB door ijzertekort komt. De vk vertelde ook dat het prikken in de vinger minder nauwkeurig is dan je bloed laten onderzoeken in het lab.
    Ik hoop dus dat 2 weken Floradix ervoor gaat zorgen dat mijn HB hoger wordt, maar zeker weten of dat gaat lukken weet ik niet. Als mijn HB weer hetzelfde of lager is gaan we verder kijken.

Ik twijfel dus ook of het door ijzertekort komt, omdat ik daar bij de andere zwangerschappen eigenlijk geen last van heb gehad en er verder geen verschillen zijn in mijn eetpatroon toen en nu. De laatste 4 weken heb ik juist veel extra ijzerproducten gegeten en gedronken. Ik vond het dus ook vreemd dat mijn HB niet iets hoger was.

@Pregnantje: Hmmm, appelstroop! :) Eet ik inderdaad de laatste weken ook met regelmaat. En Ferro met prikwater.. Kan het eens proberen, maar volgens mij blijft de nasmaak er toch.. :) Ik ga nu de Floradix eens proberen. Kijken of die wat doet.

@Shahrazed: Dat is een mooie stijging! Hoeveel tijd zat er tussen de 6.5 en 7.4?

@Sam20: Ik heb inmiddels inderdaad de vloeibare variant gekocht. Ze hadden geen tabletten, dus was er weinig keuze. ;) Mooi dat die toch beter wordt opgenomen dan de tabletten.

Bedankt weer allemaal!

15. Masika

Masika Niet meer actief

16. Mammamuis

Mammamuis Fanatiek lid

8 feb 2013
    1.031
    339
    83
    NULL
    NULL
    Ik moest roggebrood met appelstroop eten toen ik een tijd terug een te laag hb had.

17. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Als je echt wilt weten waarom je hb zo laag is zul je je vk of ha zo ver moeten krijgen dat hij/zij aanvullend bloedonderzoek doet. Door bv je ijzer te latn prikken (dat is iets anders dan hb) en bv ferritine (heeft met ijzeropslag te maken) kun je kijken of je wel echt 'ijzertekort' hebt. Zijn deze waarden normaal, dan kun je jezelf nog zo volproppen met floradix oid, maar dan zal het weinig helpen.
    Ook de cel-indices van je rode bloedcellen kunnen iets zeggen over of je te weinig rode bliedcellen hebt (celaanmaak), of dat je wel voldoende cellen hebt, maar dat ze 'te leeg' zijn. Zo zijn er nog een paar andere bloedwaaren die je zou kunnen laten nakijken.

Maar floradix is een goede hoor! Altijd goed om te proberen!
    Het kost wel even tijd voor je iets zult merken. Je lichaam heeft tijd nodig om het 'ijzer' te verwerken n ies functioneels (hemoglobine).

18. lovelyme

lovelyme Fanatiek lid

12 jan 2009
    1.799
    8
    38
    Mijn HB was na de bevalling ook erg laag en toen raadde de kraamzorg mij ook floradix aan en moest het mengen van haar met jus d orange. ( Schijnt beter voor de opname te zijn zei ze) En binnen de kortste keren was mijn HB weer super.

19. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Drie weken. En die laatste waarde was door het lab geprikt dus die is t meest betrouwbaar. Moet ook zeggen dat ik me sindsdien ook echt beter voel als daarvoor. Toen was ik echt zo moe, had echt t gevoel dat ik 'op' was. En ikzelf moet het wel blijven gebruiken, anders daalt het weer. Op de een of andere manier is het 'erbij eten' bijna niet te doen vanaf ongeveer t midden van de zwangerschap. Is gewoon n aanslag op je lichaam dus dat extra heb je gewoon nodig. Buiten zwangerschap om is mn HB meestal prima. Ik begon op 8.0 namelijk.

Deel Deze Pagina