HB en Ferritine (+ijzer en opname)

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Asil, 8 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Splitijsje

    Splitijsje Fanatiek lid

    21 nov 2020
    2.981
    3.068
    113
    Vrouw
    #21 Splitijsje, 9 feb 2022
    Laatst bewerkt: 9 feb 2022
    Ik heb dé tip voor je! Hier ook van nature lage bloeddruk, laag ijzergehalte en HB en trage stoelgang (ondanks dat een en ander sinds Euthyrox echt is verbeterd). Sinds zwangerschap om te huilen (alle bovengenoemde punten). Elke dag macrogol heeft alle stoelgang problemen opgelost en was tot vorige week regelmatig duizelig tot op het randje van flauwvallen. Ik slik nu Gentle Iron en dat heeft géén stoppend effect (op aanraden van verlos). Ik ben nog aan stoeien met de dosis (elke dag of om de dag), maar godzijdank geen stoppend effect (van Ferro was ik binnen een dag compleet verstopt).

    Hopelijk heb je hier iets aan.

    haha zie nu pas dat Stoeptegel het ook heeft aangeraden. Hier dus echt geen klachten rondom verstopping: erg fijn!
     
    Stoeptegel vindt dit leuk.
  2. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.570
    9.025
    113
    Vrouw
    Vreselijk he, de verstopping. En hoi lieverd ♥.

    Heb de Fertiliteit gebeld en vonden hem ook aan de lage kant. Nu de HA geapped. Ja echt geapped. Die van mij spreekt je liever niet en kom vooral niet langs is het motto.
    (vorige is met pensioen). Gevraagd om supplementen, wat ik liever niet heb omdat dat een x-aantal tijd nodig heeft en zou volgende maand TP willen. Of een infuus... Geen idee wat ze terug gaat sturen.
     
    Splitijsje vindt dit leuk.
  3. Splitijsje

    Splitijsje Fanatiek lid

    21 nov 2020
    2.981
    3.068
    113
    Vrouw
    Knuffel voor jou lieve Lisa, hoop zó op jullie wonder!
     
    Asil vindt dit leuk.
  4. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.570
    9.025
    113
    Vrouw
    Heb bericht terug, HA gaat aan de internist vragen of dit gevolgen heeft bij een terugplaatsing en of er verdere analyse nodig is.
     
    Stoeptegel vindt dit leuk.
  5. vrouwvan

    vrouwvan Fanatiek lid

    26 dec 2015
    2.194
    1.240
    113

    Ik hoop dat iemand die vraag kan beantwoorden. Ik heb zelf het idee dat artsen cq internisten het zelf ook niet altijd weten.

    Ik heb zelf altijd een lage HB (rond de 6.1) , nu zit ik op 5.1 nog lager dan standaard vanwege mijn huidige zwangerschap, zal net na de bevalling vast nog lager worden. Mijn Ferritine is normaal gewoon goed, dus tabletten heeft hier geen zin omdat het mijn lever zou schaden. Ijzer wordt bij mij gewoon niet zo goed opgenomen, vandaar mijn lage HB. Ik raak ook niet zo makkelijk zwanger, en meerdere miskramen gehad in het verleden. Dus denk echt dat het een verband heeft met elkaar.
     
  6. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.570
    9.025
    113
    Vrouw
    Dat denk ik ook, ferritine is het eiwit wat ijzer doet hechten. Dus ben benieuwd wat die gaat zeggen.
     
  7. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Is te laag. Of kom je uit België? Dat ze met andere waardes meten?
     
  8. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Ben je niet in de war met vitamine D? Die heeft als ondergrens 50.
    Ferritine heeft als ondergrens 20.
     
  9. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Ik heb van de arts begrepen dat ferritine je voorraad is. Als die
    Ferritine is je ijzervoorraad. Die wordt als eerste verbruikt. Zodra die aan wordt/op raakt dan zullen de rode bloedcellen verminderen en ga je richting bloedarmoede.
    Laag ferritine zie je vaak na heftige bloedingen zoals van menstruatie.
    Ik heb de laatste tijd heftige menstruaties en een ferritine van 13..hb 8.2 en mcv 92.
    Volgens internist gaat het om de combinatie. Hb en mcv zijn bij mij goed dus nog geen reden tot zorgen. Zodra mcv ook zou dalen dan zou het niet ok zijn. Internist gaf als evt oorzaken:
    - Ergens bloedverlies door bijv menstruatie of ergens anders in m'n lichaam. Bijv door poliep, in darmen, endemetriose enz. Waarschijnlijk de menstruatie.
    - ongezond eten
    - slechte opname in de darmen door bijv een darmziekte of afwijking. Maar dan zie je vaak meer tekorten zoals b12 en vit d tekort. Ik heb ook een lage vit d.
     
  10. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.570
    9.025
    113
    Vrouw
    Ik dacht dat B12 te hoog was dat zeiden ze op de fertiliteit ook. Mijn MCV is 95.
    Transferrine is 3.8.

    Ik eet juist heel gezond. Veel groente, fruit, noten, bonen. Allen rund en kip. Weinig lactose, gluten, koolhydraten vanwege PDS en heb ook endometriose. Mijn menstruaties zijn zonder hormonen e.d. weer terug naar normaal maar heb in de afgelopen 2 jaar wel veel heftige bloedingen gehad door miskramen en ik heb ascal voorgeschreven gekregen na terugplaatsing ivm leeftijd maar daar bloedde ik enorm van. Had bij de laatste en terugplaatsing ervoor op 1dag zoveel bloed verloren als een 5 daagse menstruatie. Moest toen ook waarden prikken.

    Bedankt voor je antwoorden.
     
  11. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.400
    6.937
    113
    Vrouw
    Ik denk dat haar waardes actief b12 zijn en geen serum b12.
     
  12. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.570
    9.025
    113
    Vrouw
    Ik mag de 21ste al naar de internist, huisarts heeft er spoed bij gezegd. Ze verontschuldigde zich (assistente interne geneeskunde) dat ze niet eerder een plekje had. Nou ok vind het snel zat.
     
  13. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    heb het over ijzerreserve
     
  14. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Ok. Die waarde waar jij het over het klopt niet.
    Ondergrens van ferritine is 20.
    Een Ferritine waarde van 50 is prima.
     
    Asil vindt dit leuk.
  15. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.570
    9.025
    113
    Vrouw
    Update:

    Vandaag bij de Internist geweest, beste man heeft echt de tijd voor mij genomen en we hebben haast een uur gepraat. Over mijn endometriose, PDS, miskramen, bloedingen e.d.
    Conclusie is ijzertabletten maar vanwege PDS 2x per week.
    Over 4 weken weer bloedprikken om te kijken of de waarde is gestegen. Hij zei dat ik geen bloed armoede heb maar dat mijn ijzervoorraad laag is. Wat betekend dat wanneer ik weer een bloeding zou krijgen, hevige menstruatie of miskraam, dat er niet genoeg voorraad is om mijn ijzer aan te vullen.

    Daarnaast vind hij ferritine wel belangrijk bij een kinderwens omdat je baby op jouw bloed voorraad gaat draaien. Als mijn voorraad laag blijft dan zou ik in het 2de trimester een infuus kunnen krijgen. Dat kon nu ook als ik dat zou willen en de gyn zou het goed zou keuren maar moest wel rekening houden met hevige bijwerkingen en uiteraard effect op PDS. En ik zou dan zeker een paar maanden moeten wachten voor ik weer een TP kan krijgen.

    Na alles besprken te hebben hebben we dus gekozen voor ijzertabletten.
    200MG Ferrofumaraat. Ook moest ik, als ik vlees at, meer biefstuk en rosbief eten tot aan TP.
    Maar heb net als tip van een collega gekregen dat sopropo ook veel ijzer bevat. Schijnt mega bitter te zijn maar je kunt het wel in soep verwerken, aangezien ik elke dag verse soep maak voor mijn collega's en mezelf, gaan we het combineren met pompoen.

    Wel heeft hij gezegd dat ik geen multi's meer hoef te slikken al mijn waarden zijn prima.
    B6 is alleen wat verhoogd en daar moet ik op letten. Deze kan ernstige zenuwbeschadigingen veroorzaken wanneer deze steeds hoger word.

    Naar aanleiding van mijn bloedbeeld, Vit D kleine dosering maar wel elke dag, daar heb ik zelf een kauwtablet voor, ijzertabletten zoals voor geschreven, en foliumzuur. Meer heb ik niet nodig.

    Ik hoop dat er iemand, naast mezelf, iets heeft aan mijn topic. En voor diegene waarbij de ferritine laag is, zou ik toch echt een verwijzing naar de internist vragen.
     
    Betsies, Saar1988 en Stoeptegel vinden dit leuk.
  16. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.520
    3.208
    113
    Vrouw
    O wauw wat een goed beleid zeg! Ferrofumaraat dot bij mij dus helemaal niks... Na mijn miskraam in augustus had ik eigenlijk bloed moeten krijgen, maarja het was vrijdagmiddag dus ik moest naar huis.
    Nu dus al sinds die tijd aan het kloten met verschillende Ferro kuren achter elkaar, doet geen k*t. Ik heb me ziek gegeten aan biefstuk, doet ook geen klap. Mijn huisarts wilde mij nog niet doorsturen naar de winter niet dus ik neem nu Losferron bruistabletten met toegevoegde vitamine C. Wel op recept, ik wilde eigenlijk een infuus maar dat mocht nog niet:rolleyes: Die pillen doen er zo lang over om te werken en bij mij doen ze dat dus helemaal niet en ik ben het zo beu om om 19.00 op bed te liggen van vermoeidheid.
    Als ik jou was had ik voor het infuus gekozen, ja kans op bijwerkingen is groot maar dat is meestal alleen de dag dat je het krijgt en dan obstipatie. Je knapt er echt vele malen sneller van op!
     
  17. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.570
    9.025
    113
    Vrouw
    Moet woensdag bloedprikken en krijg de 22ste de uitslag. We hebben niet voor het infuus gekozen omdat ik dan 3 maanden moet wachten voor een terugplaatsing. Ik had deze deze maand gepland maar door omstandigheden heb ik die af moeten zeggen.

    Ik weet echt hoe het voelt om gevoelsmatig emmers bloed te verliezen. En ving het echt klote dat je niet gehoord word of verder word geholpen.
     
    Zuul vindt dit leuk.
  18. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.520
    3.208
    113
    Vrouw
    Ah vandaar! Ik wist dat niet, waarom is dat? En wat verdrietig dat je de terugplaatsing af hebt moeten zeggen!

    Ik word wel goed geholpen hoor, alleen niet hoe ik wil:roflmao:
     
  19. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.570
    9.025
    113
    Vrouw
    Iets met de bijwerkingen en dat de waarde dan te hoog is en hij wilde totaal geen risico nemen/lopen. Daarom hiervoor gekozen. Ben benieuwd of het aan slaat. Merk er weinig van. Heb ook geen last van verstopping.

    Af gezegd omdat er te veel gebeurde emotioneel gezien, en de laatste druppel was het inslapen van onze lieve rode kater van 18. Mijn vriend vroeg om het uit te stellen en dat heb ik gedaan. We willen er beide helemaal klaar voor zijn. En tot nu toe hebben we alleen maar "ellende" gehad en met dat in het achterhoofd konden wij een extra teleurstelling er even niet bij hebben. Aankomende maand lekker vrij hier en daar dus meer balans en rust.

    Ik kan echt alles aan mijn huisarts vragen, gaat allemaal via een app, heel on persoonlijk maar krijg wel voor elkaar wat ik wil.
     
    Zuul vindt dit leuk.
  20. Maan14

    Maan14 Fanatiek lid

    6 feb 2022
    2.386
    2.551
    113
    #40 Maan14, 14 mrt 2022
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2022

    Wat gek,

    Ik heb net voor mijn tp juist een ijzerinfuse gehad omdat ze wilde dat mijn waarden optimaal waren. Zoals de b12 injecties die ik toen zelfs elke week kreeg ipv een keer per 6 weken.
     

Deel Deze Pagina