HB en Ferritine (+ijzer en opname)

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Asil, 8 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.570
    9.025
    113
    Vrouw
    Was dat omdat je ijzer en HB te lag waren of omdat je ferritine te laag was?
    Mijn ijzer, HB en OMV zijn goed alleen ferritine niet.
     
  2. Maan14

    Maan14 Fanatiek lid

    6 feb 2022
    2.386
    2.551
    113

    Alleen ferritine
     
    Asil vindt dit leuk.
  3. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.520
    3.208
    113
    Vrouw
    O wat naar dat jullie kater ingeslapen moest worden! Helemaal logisch dat het dan fijner is om geen stress rondom de terugplaatsing te hebben.

    Veel sterkte en succes met de volgende poging! Ik hoop dat het direct raak is en dat je gezin in verwachting mag raken en zijn!
     
  4. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.570
    9.025
    113
    Vrouw
    #44 Asil, 17 mrt 2022
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2022
    Update:

    Stiekem even naar mijn uitslagen gekeken. Ijzer en Ferritine behoorlijk gestegen.
    Edit: correctie op Vit-D is gemeten in nmol/l en streefwaarde is 50-75

    1. Voor de leeftijdscategorie 5-64 jaar geldt een streefwaarde van 50-75 nmol/l en dit kan bereikt worden met dagelijkse suppletie (inname) van 10 tot 20 microgram per dag.

    Capture.PNG
     
  5. Ang1987

    Ang1987 Fanatiek lid

    28 jul 2020
    2.391
    2.156
    113
    Hee hee,

    Ik heb niet het hele topic grondig gelezen maar vind het wel heel interessant.
    Mijn ferritine is 17 (had bloed laten prikken omdat ik zo moe was), en volgens de verloskundige was dat goed. Als ik dat hier zo zie is dat helemaal niet hoog, en zelfs te laag. Misschien toch eens aankaarten.

    Fijn dat het bij jou zo is gestegen.

    Mijn vitamine d was trouwens 80 wat eigenlijk wel prima is maar ze hadden het liever nog iets hoger, vandaar dat ik vitamine d ben gaan bijslikken (met dit zonnetje minder nodig:cool:).

    Goed te zien dat jouw ferritine is gestegen.

    Las ook een verdrietig berichtje over je kat, klote zeg... veel sterkte daarmee en liefs.
     
  6. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.570
    9.025
    113
    Vrouw
    Ik neem al zeker een half jaar 75ug smelt tablet dat is 3000IE. Daarvoor al jaar en dag 10ug kauwtablet Vit-D. En daarvoor jaren multivitaminen.

    1.5 jaar geleden was mijn Vit-d ook maar 35, toen zeiden ze op de fertiliteit dat ik geen hoge ampullen mocht nemen vanwege het traject dus mocht ik aan de kauwtabletten en dat doe ik braaf maar werkt niet zo te zien. Zal het wel horen dinsdag.

    Ferritine is belangrijk omdat het je ijzervoorraad is. Als je bloedingen hebt zoals ik, of een zwangerschap waarbij je kindje op jouw bloed groeit is het fijn dat die waarde hoger is. Maar veel gyn of verloskundigen kijken er niet zo naar. Een internist wel. Dus ik zou het via de huisarts spelen en een doorverwijzing naar de internist vragen. Dat heb ik nu ook gedaan.

    Bij mij komt dan nog kijken dat ik PDS hen dus alle ikzersupplementen die he kunt halen bij de drogist kan ik niet van poepen. Vandaar deze aanpak.

    Had ook een infuus gemogen en mag ik ook tijdens zwangerschap in het 2de trimester als mijn Ferritine laag blijft. Maar voor alsnog is het gestegen en lijkt mij een goed iets.
     
    Ang1987 vindt dit leuk.
  7. Sugarsnap

    Sugarsnap Actief lid

    8 apr 2022
    402
    394
    63
    Vrouw
    Hoe gaat het nu Asil? Hier zelfde issues met ijzer. Komt door mijn gastric bypass. Had ferrofumaraat bijgekregen maar na 2 maand nog anemie en tekort (wel licht gestegen).

    Aangezien ik al zwanger ben en ook nog bovengemiddeld slaapissue heb nu.. wordt het hier iig iom gyn nu wel een infuus. Ben erg benieuwd of ik me daarna ook beter voel.. want ijzertekort maakte meer kapot dan ik doorhad..
     
  8. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.308
    7.260
    113
    Ik kom even advies vragen in je topic Lisa, sorry!

    Vorige week bloed laten prikken, HB 6,8 en ferritine:

    Bekijk bijlage 721337

    Ik ben een beetje aan het twijfelen of dit niet te laag is als ik dit topic zo lees?
    Ben wel zwanger nu, weet niet wat mijn waarde vóór zwangerschap was.
     
  9. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.520
    3.208
    113
    Vrouw
    Ja dat is wel te laag, het is normaal dat het in je zwangerschap wat lager is maar je ferritine is wel erg laag. Ik neem aan dat je nog een afspraak hebt om de uitslag te bespreken?
     
  10. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.308
    7.260
    113
    Nee, er is niet over gesproken... misschien omdat mijn schildklierwaarde enorm afweek en overheerste? Blijk ziekte van Graves ontwikkeld te hebben in zwangerschap.
    Zou je aanraden om toch even te bellen of zelf met ijzertabletjes proberen?
     
  11. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.520
    3.208
    113
    Vrouw
    Zeker even bellen ja. Al helemaal in combinatie met een andere ziekte. Het is niet super erg voor voor korte termijn maar een onbehandeld laag ferritine gehalte kan op de lange termijn wel echt vervelende klachten geven. Succes!
     
  12. Sugarsnap

    Sugarsnap Actief lid

    8 apr 2022
    402
    394
    63
    Vrouw
    Hij is idd lager dan de normaalwaarde. Wat is je hb momenteel?

    Deze waarde zou normaal gesproken te corrigeren moeten zijn met tabletjes die ze voorschrijven. (Even voor je idee, ik krijg infuus ivm waarde eerst 9, met tabletten 11 en een hb dat niet voldoende optrekt, van 5.7 naar 6.1)

    Maar ook van deze te laag waarde kun je best extra vermoeid raken. Zeker als je hb ook mee inzakt. Beter een belletje teveel, dan een te weinig toch :)
     
  13. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.308
    7.260
    113
    HB is nu 6.8. Was een maand of 2 geleden 7.3 geloof ik. Maar goed, zwanger, dus wel te verklaren.

    Bedankt dames!
     
    Sugarsnap vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina