Onzeker... :-(

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Jo85, May 7, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Mijn prachtige zoontje is nu bijna 4 maand oud. En ik voed zo goed als op verzoek. Alleen door veel te lezen online word ik erg onzeker.

Hij krijgt nu nog 4 voedingen overdag.
    Meestal ziet zijn schema er als volgt uit.
    Rond 7 uur de eerste voeding als hij wakker wordt.
    Dan rond 11 uur weer soms ook wel een 12 uur als hij wat langer slaapt.
    Meestal rond een uurtje of 15uur weer en dan tussen 18 en 19 meld hij zich weer.

Nachtvoedingen wilde hij al niet meer sinds dat hij goed 2 maand oud is.
    2 weken terug begon hij opeens erg moeilijk wakker te houden tege 23 uur dus hebben we besloten om hem maar te laten liggen en te kijken wanneer hij weer wakker wordt voor een voeding. Maar meneer slaapt lekker door van 19:30uur tot 7uur.
    Het betekend echter wel dat hij maar 4voedingen per 24 uur krijgt. Hij vraagt ook niet om meer. Fopspeen heeft hij eigenlijk alleen maar om in slaap te vallen op bedje dus honger signalen mis ik volgens mij niet.

Is dit nu "verkeerd" dat hij maar 4 voedingen krijgt?!
    Moeten we hem weer wakker gaan maken voor de voeding van 23 uur?!
    Hij heeft wel duidelijk minder ontlasting sinds de voeding van 23uur is vervallen eerder poepte hij 2 a 3 x per dag en nu 1x per 3 a 4 dagen. Plasluiers heeft hij wel voldoende zo'n 4 a 5 flinke per dag. Kan dit te maken hebben met de voeding die vervallen is?!
    Ik kolf de voeding van 23 uur nog wel steeds af "just in case" maar mijn voorraad is ondertussen al zo enorm dat dat daar eig nlijk niet voor nodig is. Kan ik ook stoppen met deze voeding afkolven of is de kans groot dat mijn productie dan gaat instorten?!
    Wat is nou wijsheid?!

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

elk kind heeft zijn eigen voedingsritme. 4 voedingen op die leeftijd is niet veel, maar het kan wel.
    Er zijn inderdaad kinderen die daar genoeg aan hebben.
    Groeit hij goed, wat zijn zijn gewichten? Ontlastingpatroon mag veranderen, minder vaak poepen is niet erg. Is de hoeveelheid plasluiers ook veranderd?
    Graag eerst antwoord op deze vragen, dan kan ik er iets meer over zeggen.

Mirjam

Mirjam

3. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Hij heeft ongeveer 5 plasluiers en die heeft hij altijd al gehad ene dag 7 andere dag 5 maar meestal 5flinke.

Hij woog 1,5 week terug 6,9kg en vanochtend 7,3 kg dus hij is wel aangekomen maar toen had hij nog niet gepoept sinds drie dagen en nu vanmiddag wel dus kans is dat hij iets lichter is...

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

dan zou ik me geen zorgen maken, als hij 400 gram aankomt in 1,5 week zit het wel snor. ( ook als moest hij dan nog poepen). De hoeveelheid plasluiers is ook prima dan. Blijkbaar weet hij in die 4 keer zoveel binnen te krijgen dat ie er genoeg aan heeft.
    Als die 4 keer over de dag verdeeld zijn hoef je niet meer te kolven voor je produktie, je kunt die ene kolfbeurt dan rustig afbouwen. Ik zou per keer korter kolven om je borsten eraan te laten wennen.
    Overigens kan het zo zijn dat als er ontwikkeling is, een tandje doorkomt of bij ziekte, dat hij ineens weer om meer voedingen gaat vragen. Dat is normaal en daar kun je dan gewoon aan toegeven!

Mirjam

Share This Page