HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 21 feb 2022.

  1. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.040
    7.964
    113
    Vrouw
    @Beheer vroeg ons een nieuw topic te openen.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.938
    3.358
    113
    Goed bezig!
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  3. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Ik vond het ook lastig met het 10-minuten gesprek ondanks dat ik een week de tijd had om vragen te bedenken :roflmao:

    Na de tips van hier ben ik open het gesprek in gegaan en heb ik afgewacht wat hun zouden zeggen. Aan de hand daarvan heb ik gereageerd.

    De lijntjes zijn sowieso kort bij deze school dus kan elke dag even binnen lopen om iets te vragen.
    Extra gesprek aanvragen is ook geen probleem.

    Ze kwam vandaag in ieder geval mega enthousiast uit school want ze hebben haar op 3* laten werken.
    Ze was erg trots op haar eigen maar het was wel nog steeds makkelijk zei ze :confused:
     
    Leolove, Zonnestralen en Fristi2012 vinden dit leuk.
  4. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.040
    7.964
    113
    Vrouw
    Ik heb jouw vraag even naar het nieuwe topic verhuist.
     
    Koekie1 vindt dit leuk.
  5. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.638
    1.982
    113
    Vrouw
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  6. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.040
    7.964
    113
    Vrouw
    @Koekie1 Wat mij opvalt is dat automatiseren vaak een lastig punt is als andere dingen makkelijk gaan. Ik weet niet of er een link is met hb neurologisch gezien.
     
  7. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.638
    1.982
    113
    Vrouw
    Ik heb dat wel vaker voorbij zien komen inderdaad. Weet ook niet of er een verband zit.
    Wat mij opvalt is dus het verschil bij rekenen en dat ze goede cijfers heeft voor de vakken maar haar werkhouding naar beneden keldert.
    Ze is met van alles bezig in de klas (andere kinderen, harry potter) en nog doet ze het goed.

    Haar cito's waren de vorige keer wel hoger
    Toen ze had 1+en en voor 1 cito een l, dus daar wijkt ze ook wat af.
    Al zijn die cito's een momentopname natuurlijk.

    Dan komt er de vraag naar boven of we haar toch moeten laten testen of niet? Vorig jaar bewust de keuze gemaakt om het niet te doen. Maar nu begin ik weer te twijfelen...
     
  8. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.040
    7.964
    113
    Vrouw
    Dat ligt er denk ik aan wat school bereid is om te doen. Een test kan een hulpmiddel zijn. Maar als de school ziet wat jij ziet dan is de test overbodig. Als het alleen gaat om de juiste ondersteuning krijgen van school.
     
  9. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.638
    1.982
    113
    Vrouw
    School heeft vorig jaar aangegeven dat wat ze nu doen de max is. Ze hebben voor kinderen die flink voorlopen een samenwerkingsverband met een andere school.
    Het zal dan een andere school worden die 2 dorpen verderop staat.
    Staan we niet om te springen, huidige is 200 meter van ons huis af.
    Verder ligt ze supergoed in de groep, is ze sociaal, veel vriendinnen enz. Dus daarvoor zou ik het heel erg zonde vinden en hebben we dus vorig jaar ook de keuze gemaakt om haar hier te laten.

    Maar of op deze manier doorgaan de juiste is?
     
  10. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.040
    7.964
    113
    Vrouw
    Je hebt volgens mij niet aangegeven in welke klas ze zit. Zou ze met deze resultaten terecht komen op een niveau wat goed is voor haar?

    Wbt automatiseren. Bewegen helpt hier goed. Mijn middelste is een bewegelijk manneke. Hij heeft niet zoveel moeite met automatiseren. Ik denk dat het komt doordat hij zo bewegelijk is. Sinds mijn oudste op fysio zit en de bijbehorende beweging krijgt tussendoor is hij flink aan het groeien hierin.

    add: oeps ik zie jouw onderschrift nu. Zo te zien heeft ze nog even te gaan. Lastige situatie.
     
  11. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.040
    7.964
    113
    Vrouw
    @Koekie1 Hoe schat jij jouw andere dochter in? Als je kiest voor een school die verderop is dan volgen broertjes en zusjes vaak ook.
     
  12. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.762
    744
    113
    A
    Als het alleen om de extra uitdaging gaat zou ik niet voor de andere school gaan, enkel als het (ook) beter is voor haar sociale welbevinden. En testen kan natuurlijk altijd, misschien krijgen jullie en / of school nog handvaten om mee aan de slag te kunnen.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  13. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Automatiseren is bij HB kinderen vaak minder sterk. Het vraagt inspanning om dingen uit je hoofd te leren. En waarom zou je, als je het gewoon snel kunt uitrekenen? (Dat is even de verkorte, versimpelde verklaring van wat er vaak de oorzaak van is. Niet altijd natuurlijk. Er kunnen ook andere zaken aan ten grondslag liggen.)

    Wat betreft testen: wij besloten in groep 4 niet te testen. Uiteindelijk in groep 7 toch. Maar dan gaat er wel nog tijd overheen. Want als je het niet zelf wilt betalen, moet er toch ergens iemand gaan kijken of je in aanmerking komt voor vergoeding. (Samenwerkingsverband als de hulpvraag vanuit school komt, gemeente (jeugdprofessional) als de hulpvraag vooral thuis ligt.)
    En als je die toestemming hebt, sta je op vaak nog op een wachtlijst.

    Ik zeg niet dat je moet testen. Maar ik adviseer wel: wacht niet tot het water je aan de lippen staat. Want je bent gauw 3-6 maanden verder voordat je alleen nog maar een uitslag hebt. En dan moeten er dus nog dingen mee gedaan worden. Dus als je signalen ziet dat het misschien nodig gaat zijn, start het dan vast op.

    Voor een basisschool zou, voor het bieden van verrijking, geen onderzoek nodig moeten zijn. Althans: niet met zulke hoge scores. Een kind dat al vastgelopen is en onderpresteert is natuurlijk een ander verhaal. Als schoolresultaten geen goed beeld geven, kan in intelligentieonderzoek wel nodig zijn om de boel op te schudden.

    Voor een kind dat zo hoog scoort, voegt een intelligentieonderzoek op didactisch vlak eigenlijk niks toe. Dus wat betreft leerstofaanbod.
    Maar een goed onderzoeksbureau (met verstand van HB) kan pedagogisch wel meerwaarde hebben. Een stukje psycho-educatie voor je kind: wat is hoogbegaafdheid en wat betekent dat voor mij? Ook geven ze tips aan ouders en kunnen ze in gesprek met school meekijken wat er nog meer haalbaar is. Als de school daar tenminste voor open staat.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  14. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.965
    1.599
    113
    @Koekie1 gaat ze wel graag naar school? Wat doet school nu aan extra aangezien ze vinden dat dit het maximale is?
     
  15. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.638
    1.982
    113
    Vrouw
    Ze zit in groep 5. Is al een vroege leerling (is van eind oktober) die als ze zo doorgaat als nu gaat ze met 11 jaar naar de middelbare school. Deze is 15 km van ons huis af. Als ze een klas over zou slaan zou ze 10 zijn, dat vind ik echt te jong. Daarbij zou ze met een klas overslaan ook veruit de hoogste scores van de klas hebben vertelde de juf vorig jaar.

    Als we de switch maken naar de andere school zal dat een school zijn met hb onderwijs. Ik heb geen idee of ze daar op haar plek zou zitten.
    Thuis is ze namelijk gewoon lekker aan het spelen en totaal niet bezig met leren. Mijn beeld (en misschien zit ik ernaast hoor...) is dat de meeste hb kinderen thuis ook veel bezig zijn met dingen leren, onderzoeken ed?
    Die van mij gaat door het huis verkleed als harry potter, zwaaiend met haar toverstaf :) sowieso draait haar hele wereld nu om Harry potter :rolleyes:
     
  16. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.638
    1.982
    113
    Vrouw
    Ze gaat heel graag met school maar dan enkel voor haar vriendinnen met wie ze het heel gezellig heeft.
    Ze krijgt plusboekjes voor rekenen, denkwerk, ze zit in de plusgroep voor rekenen en de verbredingsgroep. Verbredingsgroep en plusgroep is idee 1x per week volgens mij. Ze krijgen dan ook werk en opdrachten om in de klas mee te werken. Met denkwerk wordt ze ook 1x per week uit de klas gehaald en mogen ze zelfstandig verder werken in de klas.
    Haar gewone werk is *** en gecompact zodat ze voldoende tijd over houdt voor het pluswerk.

    School heeft dus aan dat dit de max is van wat ze kunnen doen en dat de volgende stap de andere school is.

    Maar omdat ze met zoveel plezier naar school gaat en deze school dichtbij is vind ik het een lastige keuze.
     
  17. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.638
    1.982
    113
    Vrouw
    Mijn andere dochter is ook best pienter maar wel een totaal ander kind. Als het haar uitkomt kan en weet ze heel veel maar als ze niet wil dan laat ze het ook niet zien. Zij heeft heel veel fantasie en wil graag lekker spelen, echt een kind van 4. Waar mijn oudste toen ze 4 was puzzels maakte van 250 stukjes, een beetje kon lezen en echt al met schoolse dingen bezig was.

    De jongste kan ook puzzels van 100 stukjes, kent alle letters, kan korte woordjes lezen, plus sommen tot 10, Engels tellen tot 100 en nog aardig wat Engelse woordjes. Maar dus wel allemaal als het haar uitkomt :rolleyes:
     
  18. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.387
    1.383
    113
    Wat een lastige keuze inderdaad.

    Hier iets vergelijkbaars. Zoon in groep 6. HB coach geeft aan dat we het met school toch nog eens moeten hebben over versnellen.
    School wil dat niet, want ze doen al het maximale. Levelwerk, plusgroep, allerlei uitdaging. Zoon vindt het leuk in zijn klas en heeft veel vriendjes en vriendinnetjes.
    Maar de HB coach zegt dat het toch allemaal onder zijn niveau ligt en dat meer werk geven niet altijd de juiste weg is. En wat gaat hij dan nog leren in groep 8 straks..
    Zoon heeft nu steeds zijn werk en eigen planning niet af. Zijn eigen juf zegt dat daar nog veel valt te behalen in deze groep en zijn Werkhouding.
    Hij vindt het alleen gewoon saai en ziet er het nu niet van in. Ik word ook gek soms van zijn houding. Zoon ziet het als de basisschool uitzitten en dan naar de middelbare school.

    Maarja vanmiddag 10minuten gesprek. Dan maar weer aangeven wat de HB coach ervan vindt en of school wil meewerken aan versnellen. Maar waar doe je goed aan he..
     
  19. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.965
    1.599
    113
    @Koekie1 op een nieuwe school maakt ze ook wel weer vriendinnen. Deze school doet idd al veel, meer dan ze bij ons doen en dan zeggen ze al aan de max te zitten.
    Ook jouw jongste loopt ver voor als ik dat zo hoor. Mijn jongste is ook net 4, puzzels maakt ze ook van 100 stukjes,maar rekenen kan ze nog niet, kent niet alle letters maar begint nu met de letters die ze wel kent een beetje losse woordjes te lezen. Dus dan is jouw dochter nog een stuk verder en zou ze straks ook prima op die andere school passen.
     
  20. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.040
    7.964
    113
    Vrouw
    Het klinkt alsof de andere school ook niet verkeerd is voor jouw jongste dochter. Ik moest even slikken toen ik de puzzels op de kleuterschool zag. Die bestonden uit 9 stukjes. Toen ik iets uitdagender vroeg gaven ze 12stukjes :eek: :roflmao:
     
    Meiske2015 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina