Ontprikkelen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door cs1986, 11 apr 2024.

  1. cs1986

    cs1986 Actief lid

    7 mrt 2013
    115
    4
    18
    NULL
    NULL
    Onze zoon (8 jaar, moeite met emotieregulatie en snel overprikkeld) heeft na een schooldag altijd tijd nodig om te ontprikkelen. Zijn emmertje is dan vol en komt dan eigenlijk niet meer tot spelen. Het liefst duikt hij uit school in zijn switch om te gamen of een filmpje te kijken en komt er dan niet meer vanaf. Na een uurtje is de schermtijd voorbij en dan begint het… hij verveelt zich en wil niet spelen. Dit leidt vaak tot boze buien en een ongezellige sfeer. Het is een beweeglijk kind en speelt niet graag met speelgoed. Spelen met andere kinderen wil hij vaak niet, omdat dit hem teveel energie kost. Ik heb ergens gelezen dat een trampoline een middel kan zijn om te ontprikkelen. Ik denk dat hij dit ook fantastisch zou vinden. Maar wij hebben best een kleine tuin en dus niet heel veel ruimte voor een trampoline. Ik heb hier dus mijn twijfels over, praktisch gezien. Ik kwam ook een airtrack tegen, welke je kan oppompen. Iemand ervaring of tips met een AirTrack of wel/geen trampoline, puur voor het ontprikkelen?
     
  2. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.520
    113
    Denk erom dat een scherm niet ontprikkelend werkt, ook al lijkt het zo.
    Het is meer een pauzeknop, waardoor de overprikkeling er na de schermtijd nog steeds is of nog is toegenomen.
    Misschien kun je hem uit school beter eerst iets anders laten doen en dan later op de middag dat uurtje schermtijd.

    Je hebt ook kleinere trampolines. Een airtrack veert wel, maar niet zoals een trampoline. Wellicht kan ook een schommel helpen?
     
    Lousanne vindt dit leuk.
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.334
    113
    Trampoline werkt hier inderdaad goed. Zou hem voor geen goud willen missen in ons kleine tuintje. Ze spelen er veel op, ze hangen ook daar met vriendjes. Of met knuffels. Of met een boek lekker chillen. Bouwen er hutten mee.

    Kleuren helpt hem ook goed. Maar daar wil ie niet mee beginnen. Maar als hij eenmaal bezig is werkt het wel.
    Strijkkralen ook.

    Het liefst wil hij ook op schermpjes hier. Maar merk idd dat hij er wle rustig van wordt, maar daarna tot niks meer komt. Behalve zeuren om eten.
     
  4. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Tja dat is moeilijk want als ouder wil je natuurlijk niet dat ze de hele dag achter een schermpje zitten. Maar ook hier een kind dat zich echt ontprikkelt met gamen (in zijn geval F1 racen) of fimpjes kijken (F1 en topgear).

    Wat wel helpt is een strak schema. Dus hier uit school en dan mag hij gamen/filmpjes kijken tot aan het warme eten (mee begonnen op de basisschool en nu met 17 nog steeds hetzelfde ritme maar wel makkelijker te onderbreken) en na het warme eten is het tijd voor huiswerk, wandelen, fietsen, mij helpen, boodschapje doen.

    Hier werkt dat het beste, hij gamed/fimpje niet eens elke dag omdat hij gewoon weet dat het mag. Een tijdslimiet zonder een nieuwe activiteit (zoals eten) is voor hem gewoon heel moeilijk. Dus als hij wil dat hij na 1 uur stopt met gamen dat zou ik op zoek gaan naar een ander iets (wat hem ook ontprikkeld) wat hij dan gaat doen.
     
  5. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.979
    8.783
    113
    Wij beginnen met samen thee te drinken met een koekje. Daarna huiswerk als hij die heeft, 40 min minecraft.

    Onze zoon is 9 en we zijn samen gaan kijken naar de tijd. Wat is redelijk en tegelijk wat is een tijd waar je ook wat in kan maken ( minecraft).Overigens als hij gaat drammen, herhaal ik de afspraak, gaat hij door hoeft hij de volgende dag niet te vragen.

    Trampoline is fijn, bewegen en een chill plek. Wij hebben ook geen grote tuin en hij is niet mega groot naar helemaal prima. Hij staat er bijna 4 jaar.

    Tekenen , donald ducks zijn ook ontspanning voor hem.

    We lezen hem ook elke avond voor en dat geeft regelmaat en rust.
     
  6. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.832
    25.929
    113
    Vrouw
    Wat wij regelmatig doen is onze zoon "uitlaten". Rondje door het park, waarbij hij lekker kan rondrennen en zombies vangen (zelfbedacht spel). Dat werkt voor hem goed (en zelf zijn we er dan ook even uit).

    Ook hij zit het liefst de hele middag op de switch of tablet. Gamen, filmpjes kijken over games. Het is zijn hyperfocus. En hij heeft die ook echt nodig om in zijn eigen wereldje te kunnen terugtrekken. Daarom hebben we ook geen vaste schermtijden voor hem.

    Maar daarnaast heeft hij de beweging dus ook nodig om energie kwijt te kunnen. De trampoline is een fijne uitlaat. Die gebruikt hij ook regelmatig tussendoor ook. (Kijkt filmpje, rent naar buiten, springt 3 keer en rent terug naar het filpmje)
    En dus de rondjes in het park.

    Zou hij iets als een skateboard oid leuk vinden om te doen? (Aangenomen dat hij zelfstandig de straat op mag, of dat je met hem mee kan/wil)
     
  7. Maan14

    Maan14 Fanatiek lid

    6 feb 2022
    2.386
    2.551
    113
    Bovenstaande klopt echt niet altijd. Laats nog met de orthopedagoog & psycholoog van school over gehad. Voor kinderen die ontwikkelen door prikkels te zoeken.... Ja die zijn er ook kan het zeker wel werken.
     
    Spectre, Mamafiets, Ysabella en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.029
    323
    83
    Is het ook een idee om met school in gesprek te gaan of er daar momenten in te plannen zijn om te ontprikkelen? Zodat de emmer na school niet megavol zit, maar al een beetje geleegd is.
     
  9. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.655
    3.466
    113
    Vrouw
    #9 Fantykoekie, 11 apr 2024
    Laatst bewerkt: 11 apr 2024
    Ik zou de schermtijd verlengen. :oops:
    Ikzelf ben introvert en ontprikkel echt door Netflix of gamen en als ik dat maar 1 uur zou mogen, dan heb ik totaal geen tijd om op te laden. Gamen en Netflixen is lekker aan totaal niks denken, behalve dan aan de serie of het spel. Even helemaal afsluiten van alles.

    Bij zoon is dat identiek hetzelfde. De afspraak hier is niet meer gamen of bellen met vrienden (die ook gamen) na 20 uur. 21.15u gaat hij slapen (11 jaar)
    En verplicht een sport doen. Hij gaat 2 keer per week badmintonnen.

    Misschien een idee om soms samen met hem te gamen?

    Een trampoline is wel echt superleuk, nu vind mijn zoon een basketbal ook helemaal geweldig.

    Ook stel ik geen vragen als zoon uit school komt. Alleen of het een leuke dag was en verder laat ik hem lekker met rust in de auto. Hij verteld wat hij zelf wil en soms verteld hij niks.
    Kinderen moeten al zoveel. Hele dagen zijn gevuld en op school zijn is best hard werken.
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  10. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.520
    113
    Ontwikkelen is toch heel wat anders dan ontprikkelen??

    Iedereen heeft prikkels nodig om te ontwikkelen.
     
  11. Maan14

    Maan14 Fanatiek lid

    6 feb 2022
    2.386
    2.551
    113
    Er moet ontprikkelen staan. Autocorrectie maakt er ontwikkeling van.
     
  12. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Ik denk dat het heel erg uitmaakt wat je op dat scherm doet of het ontprikkelend werkt of niet. Iets wat je “hersenloos” kan doen en je een beetje opbeurt, leuke serie kijken ofzo ja dat kan ontprikkelen zijn. Maar social media met allerlei scherpe oordelen en meningen, of een competatieve online game die je heel ingespannen gaat spelen zijn vaak juist weer allemaal extra prikkels.

    Wij hebben een schommel in de tuin, dat is ook heerlijk. En de basketbal inderdaad is ook heel belangrijk. Ik ga ook vaak even na school een rondje lopen met mijn zoons door een wandelgebiedje in de buurt. Heerlijk de vogeltjes luisteren en de wind door je haar, wandelen is altijd fijn.
     
  13. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.828
    14.157
    113
    Ff onder de douche en omkleden allicht iets wat kan helpen? G duikt ook met een deken de bank op en gaat youtube proberen uit te kijken.

    Vanuit mezelf herken ik t wel. Het beweegt, geen zware kost, boeiend genoeg om te kijken en te blijven kijken en suf genoeg om er geen moeite voor te hoeven doen. Mijn hoofd gaat ook tig kanten tegelijk op. Beetje doelloos entertainment helpt wel hoor.

    Gewoon ff helemaal niks helpt wel sneller maar het is lastig om die rust te vinden. Hoe zinvol een rondje wandelen kan zijn (vooral hardlopen!!!) daar moet je bij mij na een overload dag echt niet mee aankomen. Ik wil dan gewoon ff helemaal niks wat enige inspanning kost, niet alleen hoofd is overloaded maar energie is dan ook foetsie. Liefste gewoon bank, deken en tukken. Heb ik fysiek wel energie dan ging ik heel graag een rondje hardlopen, tegenwoordig beperkt tot wandelen (werkt voor mij een stuk slechter).
     
  14. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Wij hebben het idee van beperkte schermtijd ook een beetje ‘opgegeven’, omdat het vaak het enige is dat werkt/helpt. Enige harde beperking is ‘s nachts en natuurlijk onder schooltijd.

    Trampoline (een vrij grote in een vrij kleine tuin ;)) hebben we gehad toen ze jonger waren (nu tieners), maar ik had niet het idee dat dat wat deed qua ontprikkeling. We hebben nu een airtrack, maar dat is ivm turnen van de jongste, niet ivm ontprikkeling. De oudste ontprikkeltvooral door creatief bezig te zijn, liefst alleen, alleen lukt het haar niet altijd daar de rust voor te vinden en/of om er aan te beginnen/spullen bij elkaar te zoeken en/of lukt het haar niet om naar een andere ruimte dan bij ons/mij te gaan. Een scherm is dan een soort tussenoplossing, dat kan overal en helpt haar ook zich even af te sluiten van alles wat er irl om haar heen gebeurt. De jongste heeft mensen om haar heen/sociaal contact nodig om te ontprikkelen, met haar doe ik dus juist iets samen als ze dat nodig heeft.

    Uitzoeken dus was voor jouw kind werkt.
     
  15. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    En scherm werkt dan misschien officieel niet echt ontprikkelend, maar het ligt eraan wat voor overprikkeling het is. Bij mijn jongste is het vooral dat ze sociaal overprikkeld is na een dag school. De hele dag in het gareel lopen met allerlei verschillende mensen om je heen, dat is voor haar echt heel vermoeiend. Thuis op haar tablet/telefoon/computer werkt dan heel goed. Even tot rust komen in haar eigen wereldje.
     
    NiekeKris en evaleana vinden dit leuk.
  16. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.972
    7.897
    113
    Vrouw
    Ik merk hier ook dat sommige dingen te veel zijn. Met name de vrijheid om iets te kiezen uit een lading opties. Computer games waarbij je kan winnen of verliezen moeten we dan ook ver bij vandaan blijven. Een chaos/bezoek is meestal ook geen goed idee.

    Dingen doen aan tafel geeft rust. Dat kan van alles zijn. Van bord spellen worden ze veel rustiger dan van computerspellen. Puzzelen kan ook een rustgevende structuur bieden. Het helpt als ik erbij ga zitten. Dan zitten we in een bubbel ofzo.

    Mijn middelste zoon is heel beweeglijk. Maar daarin raakt hij verder opgevoerd dan goed voor hem is. Hij heeft tussendoor een rem nodig. Dat kan een pittenzak zijn, verzwaringsdeken, bijtketting, lesstof of tablet.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  17. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Wij hebben een hele kleine tuin, maar wel een trampoline staan. Bij mooi weer gaat hij weg, en zetten we er een zwembad neer.
    Beide past helaas niet.
    Maar het is hier wel een goede om te ontprikkelen.

    Onze jongste vind het heel fijn om in zijn eigen "bubbel" te zitten, we hebben een scooter (van zijn zus) in de tuin staan en daar vermaakt hij zich altijd wel mee.
    Gaat erop zitten en doet alsof hij rijd, of gaat erop liggen als hij moe is.
    Verder vind hij een rustig spelletje doen altijd goed, dat helpt hem vaak ook wel om te ontprikkelen.
    Of met zijn legerpoppetjes spelen of playmobil.
    Hij heeft veel fantasie en zit vaak in zijn "bubbel", sluit zich dan helemaal af.

    Onze andere zoon vind dat allemaal dus niets, bij hem helpt het om in bed te liggen met een muziekdoosje aan, zijn fidget toys of even douchen.
    Vaak wilt hij verder niets.
    Ja skeeleren is tegenwoordig weer leuk, of een rondje fietsen.
    Dan mag hij de weg bepalen waar we heen gaan, daar wordt hij ook rustig van.
     
  18. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.411
    3.964
    113
    noord holland
    Bij kinderen en volwassenen met prikkelverwerkingsproblematiek werkt het in de de praktijk toch vaak wel zo. Ik heb daar weleens met hulpverleners over gehad, ook zij zien dat t in de praktijk vaak zo werkt ookal zou je anders verwachten.


    OT
    Zou hij baat hebben bij een verzwaringsdeken?
    Dat hij na school hier een tijdje onder kan zitten?
    Wat vindt hij van sensopatisch materiaal om te spelen, kinetisch zand, waterbeads, kleien, dat soort dingen? En misschien eerst samen beginnen, rustig muziekje aan, luisterverhaal op?
    Misschien samen aan iets beginnen om hem op gang te helpen?
     
  19. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.028
    5.175
    113
    Mijn jongste ontprikkelt met hele voorspelbare tv-series die ze ook al 20x heeft gezien, ik kan me voorstellen dat ontprikkelen met een scherm ook erg afhangt van wat er op dat scherm te zien en doen is.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  20. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.439
    1.611
    113
    Oh, dit herken ik helemaal bij onze jongste dochter. Het gaat nu iets beter, maar na een dag school werkte dit altijd het beste voor haar. En na een dag school+bso konden we helemaal niks meer van haar verwachten (zelfs aan tafel komen om te eten was teveel).
    De coronatijd was heerlijk voor haar.

    Maar goed, wanneer je geen beeldschermen wil gebruiken, dan werkt hier muziek luisteren, in bad gaan of slijm maken :D ook wel. Of autorijden, maar das ook zoiets..
    Maar vooral belangrijk is dat je niks moet verwachten en niet teveel moet communiceren. Lekker met rust laten dus.
     

Deel Deze Pagina