Hoe ging het bij jullie bij de iq test er aan toe? Wij hebben nu 2 ochtenden gepland staan van 9 uur tot half 12 en afhankelijk daarvan misschien nog 1 of 2 keer. Ik vroeg me af wat ze dan de hele ochtend gaan doen. Mogen ouders erbij blijven, is het handig om eten en drinken mee te nemen, zijn er pauzes? Kortom, graag hoor ik jullie praktische ervaringen
Hier was het 1 ochtend. Alleen de wisc. Mag je als ouder niet bij zijn. Wij moesten wat eten en drinken meegeven.
Onze zoon mag binnenkort, het is 2 uur en hij krijgt daar wat te eten en drinken. Ik ben er niet bij. Onze oudste was ook in 1 ochtendje klaar toen met de iq test. Dit klinkt wel veel zeg. Misschien even informeren wat ze precies gaan doen?
Ik heb zelf trouwens wel eens de wisc afgenomen bij oudere kinderen, daar deed ik het wel in 2 dagdelen.
Bij de verbale mocht ik zijn en bij de non-verbale moest ik wachten. Beide was een andere ochtend met halverwege een pauze. Dit was binnen een audiologisch centrum.
Mijn middelste begint zichzelf in de weg te zitten. De scores van de vakken waar hij geen groot werkgeheugen voor hoeft te hebben zijn heel hoog. Lezen zakt naar beneden. Daar waar hij al kon lezen voor school begon zit hij nu net op de grens van behaald. Zijn motivatie begint te verdwijnen op school. Hij doet steeds minder. Dus ik stelde vandaag de vraag of hij het nog wel interessant vond. Juf denkt van wel. Maar hij begint uit te checken. Hij kan volgens de juf niet zelfstandig werken. Maar thuis zit hij inmiddels weer uren te leren zonder dat hij zich laat horen. Een compleet andere kind. Emotioneel zit juist in het andere uiterste. Huilt snel. Vindt het moeilijk om in oplossingen te denken als iets tegen zit. Volgens mij begint hij weer in een spagaat te zakken. ADHD gedrag versterkt weer. En ik weet even niet meer waar ik goed aan doe. Ik ben nu ook even zwaar overprikkeld terwijl ik tegelijk de 'puzzel' wil oplossen. Werkt ook voor geen meter...
@Jill hier ook maar 1 ochtend. Ik mocht er niet bij zijn. Tester had van te voren contact gehad wat A lekker vond om te eten en drinken en dat kreeg ze daar dus ook. En ze mocht tussen de opdrachten door ook even voetballen enzo
Hij is 9, dus niet heel jong meer inderdaad. Misschien is het pakket dan wat uitgebreider ofzo. We gaan het zien.
Als jullie lid zijn van de bieb dan kun je kijken naar junior einstein volgens mij kun je via je pas er op. Wel handig omdat je verschillende niveaus hebt. Overigens ook Engels ( tenminste ten tijden van de corona) En dingen uit een varia puzzelboek? Ik zag dat je inmiddels al de tip had gekregen.
Je hebt al goede tips gekregen. Vooral kijken of ze kennis hebben van hb. In onze schoolgids stond een super plan voor als kinderen vlot zijn ze extra uitdaging kregen. Helaas voor ons bleek dat voor vlotte kinderen en niet voor hb kinderen. Wij waren de eerste blijkbaar en dan hadden wij nog geluk met een school dat niet bang was voor uitproberen en versnellen. Nog belangrijker de kracht van het toegeven dat ze niet genoeg in huis hadden zo dat hij door kon naar een hb school. Overigens geen enkele spijt van deze school. Ze hebben gedaan wat ze konden. De school waar we ook naar gekeken hebben zei dat hb kinderen graag alleen werkte in de gang. Of als er iemand anders was een project samen. Dat ging hem dus niet worden.
Klinkt als of de meester haar wel echt ziet! Lastig om anders nu al gr 3 dingen aan te bieden. De start moet wel goed gedaan worden. Ik zou een gesprek vragen met ib'er als de meester. Wij hebben er wel voor gekozen om te versnellen. Zijn gedrag leek jong omdat hij zich aanpaste aan de rest. Daarna paste hij zich aan de grotere kinderen. Maar goed daar heb je nu niks aan. Wat zou ze willen leren/ doen? Misschien eigen dingen ontwerpen? Maak een kralenplank voorbeeld. Zelf daarna na maken. Lamineren zodat andere die ook kunnen maken. Bouwen met blokken. Foto maken en andere kunnen die namaken. Kan ook met zijn 2en. Op het platte vlak met een x aantal vierkantjes of rechthoeken ( net wat voor houten blokken ze hebben) opplakken en verschillende kaarten maken. Daarna in het echt maken met blokken. Kun je zo moeilijk maken als ze willen.
Ja de meester ziet haar gelukkig wel en schakelt ook zoveel hij kan mee. Ze willen t liefste geen groep 3 werk aan gaan bieden omdat goed aangeleerd moet worden en de meester hier niet alle tijd voor heeft. Ik denk de keuze niet versnellen op zich wel goed is geweest op sociaal/emotioneel vlak. Daarin is ze echt gegroeid en ze voelt nu ook echt "oudste" kleuter en helpt alle kindjes uit groep 1 met alle liefde van de wereld. Ze wil thuis heel graag leren lezen, maar dat wil ik alleen doen als ik weet welke methode ze gebruiken. Hebben gelukkig afgelopen week de smart games ontdekt en dat vindt ze super leuk om te doen. Schiet volgende week de Ib'er wel even aan om een afspraak te plannen. Scheelt dat zij een oud juf van Nora-Lynn is en weet hoe ze is.
Dat is fijn dat ze zo gegroeid is!! Handig dat de ib' er haar kent. Smart games zijn super. We hebben er nog steeds een aantal in huis. Inmiddels ook alweer wat weggedaan. Bij ons op school hadden ze ook smart games. Misschien hebben ze die in andere klassen ook nog die ze misschien kunnen lenen voor extra. Als het tenminste niet het zelfde is als thuis want dan is het niet leuk meer.
Ik heb inmiddels bericht terug van cjg. Ze hebben met 2 externe instanties overlegd. Beiden vinden E. te jong om te testen. Ze willen pas diagnostiek doen als ze 6 is. Dat duurt nog 15 maanden. Voor nu wel opvoedingsondersteuning mogelijk bij beiden. De ene instantie is extralent. Die is gericht op (vermoedelijke) hoogbegaafdheid. Deze zien duidelijk kenmerken van HB. Zij geven aan, we kunnen nu wel wat testjes doen maar voor nu kan je er weinig mee. De andere is praktijk op maat. Deze is breder. En deze kan naast hb, ook op andere dingen testen tzt. Ik neig naar praktijk op maat. Deze zit hier in de buurt. Plus er zijn hier alleen nog vermoedens op hb, hsp, ass of iets anders. Dus hier starten en als het toch meer naar hb gaat dan misschien een specifiekere instantie op zoeken. Extralent zit in Ede. En ik neem aan dat je er fysiek naar toe moet? en we hebben geen auto. Maar de info over de opvoedondersteuning op hun website spreekt mij wel weer erg aan. Lastig! Ik heb geen idee van wachtlijsten en hoe lang deze zijn. Iemand ervaring met extralent?
ik zou hetzelfde doen; breed beginnen en dan kan je altijd nog kijken. Plus; iets bij huis in de buurt vind ik zelf wel echt ideaal. Je reist je suf anders…
Dochter zit zo’n bord met de tafels op van die gekleurde blokjes te maken. Normaal taalt ze niet naar iets schools en gaat ze daarvan volledig in de weerstand maar in de vakanties gaat t breintje opeens aan en worden dit soort dingen leuk… Herkenbaar?
Heel herkenbaar. Maar van de week nog een stukje over de horse boy methode voor autisme. Daar gaat het er met name om dat je zoveel mogelijk oxytocine aanmaakt, omdat je dan het best leert. Dit geldt natuurlijk voor alle kinderen. Op school hebben ze dat geluksgevoel niet, maar thuis veel meer. Dus gaat het leren veel sneller.
Zeer herkenbaar. Dochter heeft vorige week echt genoten van iedere dag lezen, bobo, okki, junior einstein etc. En vandaag met buikpijn naar huis gekomen want school is niet leuk...