HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 21 feb 2022.

1. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Ik heb werkelijk nog geen idee wat ze precies doen als ze klaar zijn met het lesstof. Ze hebben wel in alle groepen workshops waar ze zelf uit mogen kiezen. Dat is elke week. Wat je kiest doe je voor een aantal weken en daarna kies je wat anders.

in plaatst van dat je kind maar aan moet passen aan de lesstof misschien mag compacten en als ze klaar zijn een ander werkboek krijgen of de school kiest om gewoon door te gaan en dan zien we wel wat ze in gr 7 of 8 doen. Heb ik hier dat gevoel niet. Ze doen zoveel meer naast het reguliere stof.
    Ze moeten misschien wel meer doen in een korte tijd maar dan hebben ze ook tijd om psycho educatie te doen en workshops.

Vandaar dat ik ook alle vertrouwen heb in de school.

Nu nog vriendjes en dat zou het wel nog beter maken. Hb school is niet altijd ideaal hoor, ze hebben ook meer kinderen met rugzakjes. Maar hij kan wel groeien.

Fristi2012 en Archie83 vinden dit leuk.
  2. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Wat een moeilijke spagaat... als je sociaal geen aansluiting hebt dan is school ook niet leuk ondanks dat je cognitief wel gevoed wordt. Lastig dilemma... hopelijk kunnen de juffen in een gesprek wat meedenken zodat ze met wat meer plezier naar school kan gaan.

3. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Hier gaat het met dochter... school was een beetje leuk en ze had een beetje buikpijn. Ze geeft aan dat het geholpen heeft om thuis te blijven dus volgende week even kijken hoe we het doen, geloof ik ook wel een studiedag dus dat scheelt weer. Vandaag neigde ze ook naar thuis blijven maar omdat ze een speelafspraakje heeft , ging ze gelukkig toch naar school.
    Verder alle vragenlijsten voor verder onderzoek ingevuld dus heb goeie hoop dat we de komende periode onderzoeken en uitslagen gaan krijgen waar we verder mee gaan komen. Dat is voor nu wel echt mijn houvast naast het bewaken van haar welzijn thuis. Al is er ook wel het besef dat ze altijd tussen wal en schip zal blijven vallen omdat er weinig bekendheid is over deze combinatie van problematiek en dat je echt afhankelijk bent van maatwerk. (En dat kan alleen weer als er een goed samenspel is met school maar ja.. helaas in ons geval)

Nummer4 vindt dit leuk.
  4. Archie83

Archie83 Actief lid

23 nov 2019
    410
    236
    43
    #2124 Archie83, 10 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2023
    Ja het voelt inderdaad als een spagaat waar we in zitten en ik ga telkens heen en weer in wat wijsheid is; zo houden, helemaal terug naar groep 2, helemaal over naar groep 3...? Geen idee. Ik moet misschien inderdaad het gesprek met juffen gewoon afwachten, maar ik hoor niks en na onze laatste interactie (waarin juf vd kleuters mij dus heel geïrriteerd toebeet dat ik alles los moest laten...) voel ik ook een enorme drempel om zelf contact op te nemen.

Uit dochter zelf komt overigens helemaal niks. School is een verboden gespreksonderwerp en als ik vraag naar haar dag of wat er leuk/niet leuk was kunnen we eigenlijk alleen rekenen op een grauw en een snauw, maar in een lopend gesprek zegt ze weer dat school wel leuk is, dus hoe zij het vindt gaan... ook geen idee...

5. Archie83

Archie83 Actief lid

23 nov 2019
    410
    236
    43
    Fijn dat school “een beetje” leuk was. Hopelijk vinden jullie een beetje een modus om het tot de zomer vol te houden en krijgt ze daarna de stimulerende, betrokken leerkrachten die ze verdient. Heel goed dat er hulp aan zit te komen!

6. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Wat is het toch lastig hè.
    Je wilt gewoon een oplossing. En die is er niet.
    En alles loslaten? Hoe dan, je zit elke dag met een gefrustreerd kind thuis. Het gaat niet om die uitdaging, het gaat niet om zo snel hoog en snel mogelijk het onderwijs door, het gaat erom dat de uitdaging nodig is voor het geluk van het kind. Het is een levensbehoefte.
    En dat wordt vaak vergeten. Je wordt als pusherig gezien.
    Maar een depressief wordend kind kan (én moet!) je niet loslaten.

Hier krijgt m’n man van m’n dochter ook altijd het antwoord dat het leuk was op school. Ik krijg het tegenovergestelde antwoord. Het is altijd stom en saai.
    Wat ik probeer te doen is benoemen wat ik zie in haar gedrag. Boos en opstandigheid betekent vaak dat er op school iets niet leuks was. Dan zeg ik dat ik zie dat ze was boos is, en vraag wat er op school gebeurd is. Vaak komt er dan wel een verhaal. (Gisteren iets over dat ze een meisje beloofd had een hand te geven, en toen haar vriendin dat toch ging doen ofzo. Dat werkt niet in een hoogbegaafd hoofd.)
    Toen ze het eenmaal uitgesproken had, had ze ook meer rust in het koppie.
    Als ze minder opstandig en boos is, en lekker tot spelen komt, heeft ze vaak uitdaging gehad. Dan kan ik er wat gerichter naar vragen. ‘Wat voor opdracht heb je vandaag gekregen van juf?’

Archie83 vindt dit leuk.
  7. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Wij hebben voor dochter volgende week intake bij de orthopedagoog. Kijken of we wat meer duidelijk kunnen krijgen wat er allemaal in dat koppie omgaat.

Ze is veel opstandig, boos, brutaal. En daarna intens verdrietig dat ze zo reageerde. Dus ben veel bezig met dat ze moet vertellen wat er in haar koppie omgaat. Dat ze vaak goede ideeen heeft, maar als ze het niet vertelt ik er niks mee kan. En ze in mijn ogen dus gewoon niet luistert. En dat ze beter even kan overleggen als ze iets anders in haar koppie heeft dan ik zeg.

School heeft geen iq test nodig. Die willen sowieso wel aanpakken. Orthopedagoog denkt wel aan gewoon testen.
    Zelf ben ik wel benieuwd. Dus twijfel nog.
    Ik denk dat dochter t testen wel leuk gaat vinden. En t wordt toch vergoed, dus daar hoeven we het niet voor te laten.
    Het is alleen wel met de wppsi, omdat ze nog geen 6 is. Maar dan hebben we wel een beetje een beeld van haar sterke en zwakkere punten. En zicht op hoe ze dingen aanpakt. En hoe het dus komend schooljaar aangeboden moet worden.

Archie83 vindt dit leuk.
  8. Archie83

Archie83 Actief lid

23 nov 2019
    410
    236
    43
    Ja precies. Het interesseert me echt geen bal welk “niveau” ze heeft, als ze in grote lijnen maar happy is én wat vaardigheden leert voor later (doorzetten bijvoorbeeld, dat doet ze namelijk niet). Juf is altijd erg meedenkend geweest maar ik denk dat zij ook een beetje aan haar tax zat, zo net voor de vakantie. Het is nog niet uitgesproken, maar dat wil ik alsnog gaan doen want nu hangt er zo iets in de lucht.

Ik moet inderdaad misschien wat meer werk maken van praten met dochter. Ze houdt alles zo af en is zo gesloten. Afgelopen week zei juf dat ze heel trots was op haar dat ze een keer iets had gedaan wat niet mocht. No way dat dochter dan thuis aan mij vertelt wat dat was. Ze was laatst niet uitgenodigd door een vriendinnetje van vroeger uit de buurt op haar feestje. Het was dat ik doorhad dat dat gaande was en daarom het gesprek aan kon gaan en toen ging het goed en luchtte het haar op, maar als ik dat niet had geweten was ze waarschijnlijk net zo lang boos gebleven tot het overgewaaid was en dat kan laaaang duren bij dochter...

Nou goed, misschien ligt daar nu wel een mooie om thuis mee aan de slag te gaan, bedenk ik nu. Ze deelt namelijk ook niks meer van haar eigen ideeën, die ik juist altijd zo leuk vind.

Fristi2012 vindt dit leuk.
  9. Archie83

Archie83 Actief lid

23 nov 2019
    410
    236
    43
    Wat fijn dat er iemand mee gaat denken en ze eventueel getest kan worden. Als ze het toch leuk zal vinden en het kost niks zou ik het ook doen.

Super dat school ongeacht wel/geen test in actie komt!

sabagirl vindt dit leuk.
  10. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Bij m’n oudste gebeurde dat lang niet zo snel. Maar daar ligt het testresultaat nu wel op school natuurlijk. Al was z’n gemoedstoestand belangrijker dan de rest zelf.
    In dat opzicht staat school wel voor veel open.
    Maar heel ideaal is het allemaal niet.

Als school nou eens een hb klas zou gaan starten met een geschoolde leerkracht. Hahah. Maar dat is te mooi om waar te zijn.

Archie83 vindt dit leuk.
  11. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Fijn dat het bij jullie ook gaat lopen. Hier gaven ze inderdaad aan dat testen op 5 jarige leeftijd vaak nog lastig is vanwege betrouwbaarheid, concentratie etc. Maar hier zal het waarschijnlijk toch ook gaan gebeuren omdat er toch duidelijkheid moet komen.

12. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Aan de andere kant vind ik het ook wel fijn.
    Want mochten we over een tijdje wel ergens anders een test voor nodig hebben kunnen we gewoon de wisc doen.
    Als we met net 6 jaar de wisc zouden doen, moet je daarna weer 2 jaar wachten voor hij weer afgenomen mag worden. En dan is de spanningsboog met net 6 jaar natuurlijk ook niet te vergelijken met een jaar later.

Maar ik vraag me wel een beetje af voor wie we testen. Voor mijn nieuwsgierigheid. Of voor haar.
    Maar waarschijnlijk kan haar begeleiding wel gerichter na het testen.
    En wat nou als er geen 130+ uitkomt… want dan nog steeds gaat er iets niet lekker in dat koppie en ontwikkelt ze zich als een speer.
    Ik weet t niet. Bleehh.

13. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Ja hier gaan we testen om meer handvaten te krijgen. De 130 zal ze niet kunnen halen vanwege haar verbale probleem maar ik hoop dat een inzicht in sterkte en zwakte duidelijkheid gaan geven hoe we haar dingen kunnen aanbieden en wat ze nodig heeft om op school zichzelf te kunnen zijn. In combinatie met haar executieve functies etc.
    En ergens hoop ik ook nog wel op een non verbale iq test en een gewone iq test omdat ik denk dat er dan al een heleboel duidelijk wordt. Maar dan nog... hebben we meer advies nodig hoe je haar 'aan' kan blijven houden.

14. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Is testen met de SON geen optie dan?

Maar precies, alleen het testen is niet genoeg, er moet een plan komen.

15. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Ik weet niet welke ze willen afnemen. Horen binnen nu en 2 weken meer. Maar goed... dat er een groot verschil gaat uitkomen, is nu al te verwachten dus zonder plan hebben we er alsnog niks aan maar goed.. daarvoor is instelling 2 dan weer om een totaal beeld te gaan geven. Dus uiteindelijk gaan we denk ik wel een totaal plaatje krijgen.

16. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.144
    1.683
    113
    @Archie83 is het niet mogelijk dit jaar op deze manier af te maken, en dan volgend jaar groep 3 en 4 in een te doen of zo. Dan gaan de vriendinnen die ze nu heeft mee en krijgt ze misschien ook wat makkelijker aansluiting bij de oudere kinderen omdat ze niet meer de uitzondering is maar gewoon een van de klasgenoten. Zeker als ze nu best tevreden is. Of is dat niet houdbaar voor de komende maanden?

17. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Daar ben ik ook een beetje bang voor. Wat moeten we doen als hij nou niet dat cijfertje haalt? Voor mij maakt dat cijfer geen verschil, maar voor de begeleiding natuurlijk wel en voor de overstap naar een hb klas is het cruciaal.
    De klachten heeft hij sowieso al dus laat alsjeblieft het cijfertje erbij passen dan krijgen we misschien de juiste hulp.

Wij hebben gisteren een videobel intake gehad met de psycholoog die vandaag het eerste deel van de iq test heeft afgenomen. Zoon was eerst heel blij dat hij 2 ochtenden niet naar school hoefde, maar tijdens het gesprek zag ik dat hij het toch heel spannend vond. Alsof hij opeens besefte dat het toch wel officieel was ofzo. We hebben hem daarna naar school gebracht, maar een uur later werden we al gebeld dat hij buikpijn had dus konden we hem weer ophalen.
    Vanmorgen het testen ging wel goed, hij vond het wel spannend, maar ook wel leuk. Hij mocht daarna ook lekker thuis blijven van ons. Volgende week gaan ze deel 2 doen.

Archie83, sabagirl en Fristi2012 vinden dit leuk.
  18. Archie83

Archie83 Actief lid

23 nov 2019
    410
    236
    43
    Ja grote kans dat het zoiets gaat worden. Ze kan groep 3,4,5 in 2 jaar doen, dat is wel het voordeel van combigroepen. We moeten dan alleen nog de komende maanden uitzitten. Niet ideaal, want de weerstand wordt wel weer met de dag groter, maar een alternatief weet ik ook gewoon niet en school volgens mij ook niet...

Ze werd vandaag wel gevraagd voor een speelafspraakje volgende week. Dat is hoopvol :)
    Heb haar nog nooit zo zien glimmen van blijdschap.

sabagirl en Leolove vinden dit leuk.
  19. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.144
    1.683
    113
    Lastig he. Als ze aan de ene kant niet weg wil bij haar vriendinnen maar aan de andere kant helemaal niet naar school wil

20. Archie83

Archie83 Actief lid

23 nov 2019
    410
    236
    43
    Ja heel lastig, vooral omdat ik betwijfel of ze echt wil blijven om de vriendschappen (zo hecht zijn die nou ook weer niet…) of om het “veilige bekende”. Ergens denk ik dat ze zo nieuwe en misschien wel gelijkwaardigere vriendschappen heeft als ze helemaal over gaat, maar ja… het blijft best een stap en een gok en dochter is wel erg stellig in dat ze dat dus niet wil (lees; spannend vindt…)

Deel Deze Pagina