HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 21 feb 2022.

1. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Dat heeft mijn zoon ook. Hij wil absoluut niet versnellen en we hebben hem ook nog niet verteld dat we op een andere school zijn gaan kijken, want ik weet dat hij dan volledig in de weerstand schiet. Ook wel begrijpelijk, want je weet wat je hebt nu en dat geeft meer zekerheid dan het onbekende.

Archie83 vindt dit leuk.
  2. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    En dan is het weekend weer voorbij... naast lekker sporten heeft dochter lezen/rekenen/schrijven weer afgewisseld met spelen. En dan weer het besef dat er weer een schoolweek begint.. waar ze niks van dit gaat laten zien en waar ze zichzelf weer gaat verstoppen.
    Ik vind het zo sneu en weet gewoon niet hoe ik het als ouder kan doorbreken. Maar ik hoop dat het ooit goed komt. (En ondertussen bestel ik maar weer een lading werkboekjes)

3. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Mijn zoontje wil ook absoluut niet versnellen. Hij zit al wel iets verder in zijn school carrière, groep 6. Hij toetst op als groep 8 niveau. Maar tegelijkertijd heb ik met hem besproken dat als hij gewoon met zijn vrienden mee blijft gaan dat hij zich dan wel met gaat vervelen. School kam hem wel wat aanbieden maar het blijft geen bezigheidstherapie natuurlijk. Maar als mijn kind niet wil, ga ik hem ook niet dwingen te versnellen. Het kind en de behoefte van het kind moeten m.i. verbaal staan. Hij zal zich in de rest van zijn leven nog veel meer gaan vervelen als hij zich in het dagelijks leven moet conformeren aan het gemiddelde, kan hij beter vroeg mee beginnen :roflmao:

Nummer4 en owly vinden dit leuk.
  4. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier was zoon juist heel blij met de versnelling. Toen we het hem vertelden gaf hij de ib’er een knuffel en zei dankjewel.
    Het was wel jammer dat ie z’n beste vriend niet meer in de klas had, maar die zou hij nog wel zien op het plein en na school.

M’n dochter is nu boos, want die wil ook versnellen. Het boeit haar echt niks als ze nu uit haar huidige klas moet. Scheelt wel dat ze vorig jaar al gedeeltelijk bij de kinderen in de klas zat en ze dus een deel kent.

Maar we gaan zien wat we gaan doen met haar. Dit schooljaar gaan we in ieder geval niet meer versnellen. Ik denk volgend schooljaar groep 3 en 4 in 1 jaar ofzo.

owly vindt dit leuk.
  5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Neta als bij @Fristi2012 was onze zoon ook blij met de versnelling. Dat heeft denk ik ook geholpen met het veranderen van school.

Ik zie hem nu anders niet in gr 5 zitten en had hij al helemaal geen gr 7 rekenen gehad.

Dus voor ons was dat positief:)

6. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.144
    1.683
    113
    Gister rapportgesprek van de oudste gehad. Groep 4 HB onderwijs, ze gaan haar nu extra uitdaging geven want ze is iedere keer te snel klaar met haar taken en wil graag meer. Ze was helemaal enthousiast toen de juf zei dat ze extra werk op de computer mocht gaan doen haha.
    Vrijdag gesprek voor de jongste ,dat zal wel wat anders lopen, daar moeten wij aan trekken ipv de juf die zelf zegt we gaan meer bieden

7. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier heeft dochter vanochtend drie kwartier lang gezegd dat ze ziek was. (Vanaf dat ze wakker werd tot we bijna weg moesten zegmaar.) Dus toch maar thuis gehouden. Normaal kan ik haar wel overtuigen, maar vandaag echt niet.
    8:35. Niks aan de hand. Blij ei.
    We hebben gelezen, gerekend, rondje op de step buiten. Geverfd, samen Minecraft gespeeld.
    ‘Ik vind het fijn zo met jou’ zegt ze op een gegeven moment.

Maar ben wel bang dat ze het nu vaker gaat doen.

Ze gaat zo lekker wel ff naar zwemles. Maar dat vindt ze wel leuk.

8. Archie83

Archie83 Actief lid

23 nov 2019
    410
    236
    43
    Oh ja lastig is dat hè? Hier moet ik daar ook echt mee op passen met dochter; een keer thuis mogen blijven…

Maar aan de andere kant is het soms gewoon even nodig en geven ze het niet voor niets aan (maar ja, soms ook weer wel… :rolleyes:)

9. Archie83

Archie83 Actief lid

23 nov 2019
    410
    236
    43
    Ga me hier ook maar “melden” voor zoontje.

Gaat volgende week starten op school. Lieve, leuke knutseljuf die we al kennen van oudste. Iemand met heel veel oog voor emotioneel welbevinden van kinderen maar ook iemand die erg gelooft in dat uitdaging uit het kind zelf moet komen. Nu denk ik dat zoontje assertiever is dan dochter en minder faalangstig dus hoop dat hij gaat vragen waar hij om wil vragen (want dan is er echt veel mogelijk), maar het zou ook zomaar kunnen dat hij de bouwhoek de komende twee jaar confisqueert en van daaruit de boel gaat bekijken en zich stierlijk gaat vervelen.

We hebben wel eerlijk aangegeven dat hij al leest en tot weet ik hoeveel telt enzo en daar reageerde ze goed op.

we gaan het zien maar ik vind het wel weer spannend…

10. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Heel spannend. Logisch.

Hou je doorstromen naar groep 2 al in gedachten voor na de zomer?

11. Archie83

Archie83 Actief lid

23 nov 2019
    410
    236
    43
    School doet eigenlijk niet aan versnellen bij kleuters dus ik betwijfel of dat überhaupt te bespreken valt… moet wel zeggen dat er echt veel mogelijk is voor ze, van spreekbeurten geven, keersommen leren tot allerlei leuke projecten, dus hoop ook eigenlijk dat het niet nodig gaat zijn.

Vulpen en Fristi2012 vinden dit leuk.
  12. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Wij hebben gister een gesprek gehad en de definitieve bevestiging gekregen dat dochter helemaal uit staat op school.
    De juffen komen niet door haar opgebouwde muur heen en ze laat niks meer zien en antwoordt sociaal wenselijk.
    Ik voel me machteloos en verdrietig.

13. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik moet niet denken aan bijna 2,5 jaar kleuteren voor die van mij. Hahah
    Met name vanwege de aansluiting met andere kinderen.
    Maar voor die van mij is 1,5 jaar kleuterklas al te lang. :|

Wel fijn dat er zoveel mogelijk is. En als het dan niet in je eentje hoeft is het wel leuk idd.

14. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ah bah.
    Heeft school wel iets van suggesties gegeven? Iets hoe je de dagen door moet komen met een kind wat zich dus echt echt echt niet prettig voelt.

15. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.687
    6.581
    113
    Vrouw

Ah bah wat een rotbericht :(
    Dat is natuurlijk totaal niet wat je wilde horen. Wat moet dat frustrerend zijn zeg...
    Wat wordt nu het plan van school?

16. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Ze gaan de onderzoeken afwachten voor adviezen maar ja gezien de wachttijden duurt dat nog weken/maanden dus verwacht daar dit schooljaar niet veel meer van.

Ze gaan nu wel tutor lezen inzetten om te kijken of ze dus met een ouder kind wel wat wil laten zien.
    Afgeketst door ze:
    Groep 3 meedoen mag niet, juf krijgt in de klas dus niks voor elkaar en ib er zou geen 1 op 1 tijd hebben.
    En ik weet ook even geen andere opties meer... ondanks al maanden aan de bel trekken, is er gebeurd wat we juist niet wilden.

17. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Onvoorstelbaar.
    Niks doen is geen optie. Maar ik zou het ook niet meer weten.
    Doorgaan tot ze echt niet meer wil voelt als de enige optie, maar zo ver wil je helemaal niet gaan. Maarja, wat moet je dan.
    Nu thuis houden voelt ook niet goed.

18. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.144
    1.683
    113
    Heel snel een andere school gaan zoeken. Niks kan en mag, terwijl duidelijk is dat het niet meer alleen verveling is maar gewoon compleet geblokkeerd. Daar moet school zoveel meer mee dan alleen een tutor inzetten om samen te lezen.

Fristi2012 en Archie83 vinden dit leuk.
  19. Archie83

Archie83 Actief lid

23 nov 2019
    410
    236
    43
    Jeetje, wat rot zeg! En tutor lezen is leuk maar daar kom je ook niet heel ver mee waarschijnlijk. Waardeloos dit zeg. Je zou haar bijna thuis houden tot ze écht met een plan komen. Maar ja dat is ook niet echt de oplossing…

Kregen jullie op z’n minst iets van erkenning..?
    Niet dat je daar ver mee komt maar toch.

20. Archie83

Archie83 Actief lid

23 nov 2019
    410
    236
    43
    Ja ik ben ook benieuwd hoe het gaat zijn. Dochter is van de zomer dus zij kleutert “maar” 2 jaar en dat is wel lang inderdaad, laat staan (bijna) 2,5.

School staat er wel om bekend dat ze een goed aanbod hebben voor hb’ers, ook al zijn ze officieel geen hb(profiel)school. Dat trekt dus wel veel ouders met kids met voorsprong. In oudste haar kleuterklas lezen bijvoorbeeld 20 van de 24 kids. Dat scheelt wel echt.

We merken aan oudste desondanks dat het nu wel écht tijd wordt voor de middenbouw. Jongste is wel wat speelser dus ik heb goede hoop voor hem.

We gaan het zien. :)

sabagirl en Fristi2012 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina