HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 21 feb 2022.

1. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    #2181 sabagirl, 16 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2023
    Dochter is best enthousiast over het tutor lezen. Ik hoop dat ze dit gevoel vast houdt! En gelukkig mag ze meerdere keren per week ipv 1x.
    Ze zei ook: ik neem maandag ook een eigen leesboek mee dan kan ik dat aan de juf laten horen. (Net of het nu mag voor haar gevoel om te lezen in de klas)
    En ik hoop dat ze het gaat doen... dat we eindelijk een ingang hebben en dat haar de drempel over gaat helpen ! (Klein beetje hoop....nu afwachten tot maandag)

Vulpen, Leolove, Liekje81 en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Jillzz en sabagirl vinden dit leuk.
  3. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.144
    1.683
    113
    Net gesprek voor de jongste gehad. Best van geschrokken. Ze zit nu versneld in groep 2 wat een combi klas is met groep 3. Op papier hebben ze haar echter in groep 1 laten staan en nu zijn ze aan het twijfelen of ze niet volgend jaar nog een jaar groep 2 moet doen en dan daarna groep 3. Kind leest E3, rekent beginnend. Maar ze heeft het tempo niet en heeft hiaten in haar emotionele ontwikkeling en is de hele tijd afgeleid als er iets verteld wordt of ze moet iets doen wat haar niet interesseert. Gelukkig hadden wij zelf al besloten om haar al te laten testen want nu kwam de voorzichtige vraag om dat mogelijk via school te gaan doen Want de juf denkt niet dat ze HB is maar gewoon slim en ze wil weten hoe ze haar hiaten moet gaan aanpakken. Ik denk dus dat de juf haar nog steeds niet goed ziet omdat ze niet schools geïnteresseerd is. Nu extra benieuwd wat er uit de test gaat komen.

owly vindt dit leuk.
  4. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113

Oohh neee... zelfs hier zeiden ze dat dochter dan van 2 naar 4 moest springen met haar lezen/rekenen. En niet nog een jaar 2 en dan 3.
    Goed dat jullie haar laten testen en ook wel goed dat juf wel hulp zoekt om haar te helpen. Wanneer is dochter aan de beurt? En wat is er nu verder met school afgesproken? Wat is het toch lastig allemaal....

5. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Hier is de onderzoeksmolen begonnen... waarschijnlijk binnen nu en 3 weken krijgt dochter non verbale iq test maar de onderzoeker zei al, dat gezien wat ze kan dat die wel goed zal uitkomen en ze sprak uit dat dochter waarschijnlijk al lange tijd compenseert. Ben benieuwd... hopelijk een diagnose zodat er meer hulp kan komen ipv. Het tussen wal en schip vallen.

6. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.144
    1.683
    113
    Ze is in april aan de beurt, verwacht eind april aangezien ik nog geen datum heb gehoord.
    Ik heb ook gezegd laat haar dan een half jaar groep 2 doen met focus op de hiaten, en dan een half jaar groep 3 om haar te leren aan tafel werken en snelheid krijgen. Heb verder niet te veel gezegd en gevraagd omdat J erbij was en alles mee krijgt. Maar ben wel benieuwd welke hiaten ze dan zien.
    Vind het zo vervelend. Ga nu toch weer aan mezelf twijfelen of ik nu wil dat ze anders is en haar teveel push...

7. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Je zou het toch juist andersom verwachten. Bij gewoon slim meer snel in het didactisch, bij hb een hele andere manier van denken enzo.
    Gek.

Hopelijk krijg je snel meer duidelijk, want zo is het geen fijn vooruitzicht.

Archie83 en Leolove vinden dit leuk.
  8. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier is voor dochter ook de iq test ingepland. De wppsi.
    Over 5 weken.
    En voor die tijd nog twee afspraken met de orthopedagoog om haar beter te leren kennen zodat het niet allemaal nieuw is.

Nummer4, Archie83, Leolove en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Wat mooi dan om te zien!! Ze heeft dus echt wat gevonden !

Archie83 vindt dit leuk.
  10. Zuri

Zuri Fanatiek lid

26 mei 2016
    3.329
    2.365
    113
    Vrouw
    Ha dames, het lukt me niet zo om aangehaakt te blijven, drukte alom hier thuis. Dus vergeef me dat ik niet alles gelezen en bijgehouden heb.

Maar ik lees al wel wat, van waar ik zelf even mee rondloop. Ik vroeg mij namelijk af moeten we de 2e ook binnenkort laten resten die wordt 5 dan kan de kiqt+ de juf zegt namelijk ik zie niks aan hem hij is een normale leerling. Maar ik denk toch echt dat hij wel hb is, maar oké hij komt ook minder intelligent over dan z'n zus. Alleen z'n zus blijkt na testen vrij hoog te zitten dus al zit hij 10 punten lager is hij nog hb. En meer dan dat zal hij toch ook weer niet lagen zitten..toch???? Iemand ervaring daarmee?? Zijn broertjes/zusjes bij jullie ook hb gebleken?

Baal wel dat we moeten testen als bewijs voor iets wat wij al jaar en dag roepen. Maar dat gevoel kent vast iedereen hier.

11. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Het lukt mij ook niet om op alles te reageren, maar ik lees wel alles mee.
    Wij zijn ook volop bezig in de onderzoeksmolen. Die vragenlijsten kosten een hoop tijd en alles eromheen kost me een hoop energie.
    Vinden/vonden jullie die vragen ook zo lastig? Ik vind de vraagstelling vaak te vaag, het hangt heel erg af van de situatie hoe hij reageert op dingen.

Degene die de iqtest bij mn zoon af nam zei dat zijn concentratie zo laag was, dat hij heel vaak pauze wilde dus ze hebben wat extra onderzoek richting adhd ingezet. En dat is iets wat me echt totaal niet is opgevallen. Ass wel en hb vinkt hij ook een hoop vakjes aan en ik weet wel dat er overlap is met adhd, maar ik heb er echt nog nooit zo naar gekeken. Dus nu ga ik toch weer aan mezelf twijfelen of we ons eigen kind wel goed zien.
    Erg vermoeiend en ik ben met tijden ook wel verdrietig om de hele situatie :(

Beetje onsamenhangend verhaal misschien, maar mijn zoons hoofd is niet het enige dat vol zit zeg maar.

12. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Heel herkenbaar..... het kost zoveel energie en tijd en iedere keer opladen voor de gesprekken en van tevoren de vragenlijsten invullen en welke vragen komen er daarna. Het is heel intensief en vermoeiend en je moet er als ouder steeds maar klaar voor staan.
    Sterkte!

Jillzz vindt dit leuk.
  13. Zuri

Zuri Fanatiek lid

26 mei 2016
    3.329
    2.365
    113
    Vrouw
    @Jillzz ja ik vond die vragenlijsten ook lastig en wist veel ook gewoon echt niet meer, over de vroege ontwikkeling. Ik heb veel video's terug bekeken van vroeger. Super leuk overigens dat wel, maar tijdrovend. Zo kwam ik achter wanneer ze ongeveer 3 woorden sprak en kon tellen enzo. Maar blijft beetje gokken. Pgb aanvragen vond ik helemaal heftig maar die is van de week geopend dus kan de facturen betalen.

En alleen maar fijn dat ze adhd enzo meenemen. Is hier ook gedaan. Als je dan toch in de onderzoeksmolen zit. Bij mijzelf is vroeger ook adhd onderzocht met name vanwege concentratieproblemen en druk ongepast gedrag. Het is er bij mij nooit uitgekomen. Dus juist goed om het wel te onderzoeken lijkt mij. Dan weet je het gewoon zeker.

Jillzz vindt dit leuk.
  14. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    @Zuri ja we zijn heel blij dat ze alles onderzoeken hoor, we wilden ook graag zo breed mogelijk uitzoeken wat er in dat koppie omgaat. Maar ik vrees een beetje wat er uit gaat komen. Niet dat ik veel waarde hecht aan een labeltje, maar meer dat hij tussen wal en schip gaat vallen qua hulp. En ik wil graag mijn kind weer gelukkig zien op een fijne plek qua onderwijs.

Die vroegste ontwikkeling had ik nog wel paraat. Nu hou ik zelf ontzettend van documenteren dus ik heb van de kinderen alle fotoboeken en knutselmappen op orde en dus ook een heel naslagwerk over wanneer ze precies gingen lopen/praten en noem maar op.
    Het zijn meer de vragen zoals 'is uw kind snel afgeleid' die ik heel lastig vind. Want dat hangt af van het tijdstip en de situatie, doet hij iets wat hij leuk vindt of juist niet. Zit hij lekker in zijn vel of is het allemaal al even te veel. Dat schiet dus door mijn hoofd waardoor een eenvoudige vraag best ingewikkeld wordt.

15. Zuri

Zuri Fanatiek lid

26 mei 2016
    3.329
    2.365
    113
    Vrouw
    Ja ik begrijp je angst voor dubbeldiagnoses wel inderdaad. Maakt het ook niet makkelijker allemaal. Maar wie weet wat eruit gaat komen. Hier was school zwaar overtuigd dat het ass was en stuurden ze daarom erg aan op onderzoeken, want hb... dat dachten zij niet zo snel. Maar juist dankzij dit onderzoek blijkt nu dat het toch echt hb is. En geen ass. Het helpt hopelijk dat we iig geen verkeerde hulp gaan krijgen. En dat hoop en gun ik jullie ook. ♡

Zonnestralen en Jillzz vinden dit leuk.
  16. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Dit heb ik ook ooit eens gelezen en vind ik ook interessant. We hebben vorige week gehoord dat de jongste ook als een van de hoogste van de klas scoort.
    Hij is compleet anders en zit prima in zijn vel maar het is wel iets om in mijn achterhoofd te houden.

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Het hoeft natuurlijk ook geen probleem te zijn of te worden. Mijn jongste dochter doet het tot nog toe bv. prima op school (niet getest, versneld, krijgt het werk gecompact en krijgt verrijking en verdieping ed).

Zonnestralen vindt dit leuk.
  18. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Ja dat klinkt perfect. Ik hoop voor mijn jongste ook dat het zo blijft. Hij heeft dit jaar sowieso een heel fijne juf die goed vooruit denkt en de kinderen goed ziet dus daar ben ik al erg blij mee.

Archie83 vindt dit leuk.
  19. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Dochter is vandaag begonnen aan een avi m 4 boek. En ik stond verbaasd hoe aardig goed dat al ging. (Voor een avi toets vast iets teveel fouten maar ik geef het niet lang voor ze dit gaat beheersen).
    Ik begin me toch een beetje zorgen te maken op welk leesniveau zij dadelijk groep 3 gaat beginnen en of ze het dan wel leuk gaat vinden.
    Voor nu hoop ik dat ze morgen de juf eens gaat laten horen dat ze kan lezen. Ze neemt een eigen boek mee (avi m3/e3) dus ben benieuwd.

Archie83 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina