HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 21 feb 2022.

  1. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.954
    1.585
    113
    Druk ja.
    J is ook de hele dag niet naar school geweest toen ze getest werd. Maar dat duurde ook van 10 tot 13 dus Voor en na die tijd had het weinig zin
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  2. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    @owly, Dat hij sociaal gewoon niet echt goed in de groep ligt en weinig aansluiting heeft, kan ook wel voor problemen zorgen. Is het een combinatie, dat er volgend schooljaar weer wat nieuwe gezichten bij zitten?
    Weet je wat echt goed geregeld is en gezellig? Wiskundekamp. Toch wel een bepaald slag kinderen, veel toezicht, goed georganiseerd enz. Echt een aanrader.
     
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Hier start ze direct om 8:45. Dus in principe zou ze de hele middag naar school kunnen.
    Maar lekker momentje samen is ook fijn.
     
  4. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.029
    323
    83
    Hier ook veel boze buien en dat ligt allemaal aan zijn broertje of aan ons. Zondag zijn we samen een dagje weg geweest, dat was heel gezellig, maar voordat we weg gingen en ook zodra we thuis waren was het weer hommeles met zijn broertje. Hij roept dan echt lelijke dingen. Achteraf is hij weer heel verdrietig en voelt zich schuldig en denkt dat alles aan hem ligt.
    Erg vermoeiend dus ik hoop dat de vakantie een beetje rust terug gaat brengen.

    We hebben al soort van een beetje uitslag gekregen van de onderzoeken, maar nog niks definitiefs en ze willen hem ook nog op school observeren. Dat gaan ze deze week nog doen.
     
  5. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.983
    8.787
    113
    Oké bedankt! Ja eerder was dat nog wat makkelijk omdat het inderdaad gaat om de kleinere dingen. Hij kijkt zich zelf groot.

    Hij mag ook veel doen zoals helpen bij koken, heeft ook een echt mes en snijplank. Maar hij is niet gelijk aan een volwassenen.
    Zo oneerlijk:rolleyes:
     
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.983
    8.787
    113
    Ja het zijn combinatie groepen. Volgend jaar zit hij bij een deel van de kinderen die vorig jaar bij hem zaten.

    Voor die kamp ga ik eens kijken
     
  7. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    https://www.vierkantvoorwiskunde.nl/
    Naast wiskundige raadsels, doen ze ook andere activiteiten.
     
    siets vindt dit leuk.
  8. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Daar heeft m’n zoon ook moeite mee idd. Waarom zijn jullie altijd de baas en niet ik.

    M’n dochter mag ook alles helpen met koken. Alleen de hete pannen optillen niet. Afgieten doe ik dus. Maar snijden en het fornuis aanzetten enzo wel.
    Zoon dan weer niet. Die is veel te bang dat het niet perfect gaat dus blijft uit de buurt.

    Wat betreft het volwassen zijn. Ik probeer ook altijd uit te leggen wat voor verantwoordelijkheden erbij horen. Dat ie dus dan niet meer alles kan doen wat ie wil.
    Meestal komt er dan een owja.
    Het helpt een beetje soms.

    Maar het blijft een zoektocht.
     
  9. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.983
    8.787
    113
    We leggen de verantwoordelijkheid ook uit en hij wil alleen alles beslissen en niet de verantwoordelijkheid. Tja helaas :roflmao:

    Afgieten doen we ook nog niet, dan moet hij toch nog groter zijn.
     
    Leolove en Fristi2012 vinden dit leuk.
  10. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.983
    8.787
    113
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Wij houden de prikkels niet voor haar weg, dat doet ze zelf. Helaas. Ik zou het namelijk maar wat graag anders zien. Ik heb alleen geen idee hoe je een dertienjarige kunt bewegen om zich tot dingen te zetten die ze niet wil. Alle standaard dingen hebben we vanzelfsprekend al geprobeerd en dwingen werkt ook niet of soms misschien wel om haar iets te laten doen, maar werkt dan op andere manieren/gebieden juist weer negatief ('boomerang-effect' dus, zeg maar).
     
  12. siets

    siets Fanatiek lid

    14 sep 2009
    1.200
    1.666
    113
    Leiden
    Er is een tijd geweest dat ze witjes, stil of zelfs trillend en koortsig thuis kwam na een schooldag. Ze kon dan 's middags niet veel meer dan eerst een uur onder een dekentje op de bank of in haar bed liggen of te ontprikkelen. Heftig natuurlijk om te zien als ouders en daarom beperkten we de speelafspraakjes, logeerafspraakjes en sporten flink, om de energie die ze had zoveel mogelijk te sparen.

    Dit is nog maar 2-3 maanden geleden, dus het is niet zo dat ze nu ineens op 2 sporten en muziekles zit, maar ze spreekt intussen wel iedere dag weer af met vriendinnen, speelt met haar broertje op straat en heeft duidelijk meer energie.

    Wat voor haar de doorslag gaf is o.a. de Fixie/Growie mindsetmethode waar ze met een coach aan werkt, maar ook dat ze op school 2x een rustmomentje mag pakken en even een kwartiertje op een rustige plek mag zitten met wat muziek, een puzzelboekje of leesboek. Daarvan is haar overspannen zenuwstelsel een stuk tot rust gekomen. Verder heeft ze uitgevonden dat ze haar energie beter oplaadt van puzzels maken/ergens flink op focussen wat haar wel ontspant (binaires, Rubik's kubussen, sudoku's) dan van onder een kleedje op de bank liggen. Want bij dat laatste gaat ze piekeren en zich zorgen maken, waardoor ze er weinig van uitrust. Terwijl ik eerder juist gezegd zou hebben, toen ze zo overprikkeld thuis kwam; "doe maar even helemaal niets, dus ook geen denkwerk, want dan wordt je daar weer moe van", terwijl dat voor haar juist het tegenovergestelde effect heeft.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  13. siets

    siets Fanatiek lid

    14 sep 2009
    1.200
    1.666
    113
    Leiden
    Wat een leuke tip! Ik ga het eens voorleggen aan man en dochter. Ik weet niet of ze het aandurft om alleen te gaan (haar broer valt net in een andere leeftijdscategorie en dus andere kampweek), maar anders weten we misschien nog wel 2 vriendjes die dit ook wel wat zouden vinden! Weet je misschien ook hoe groot de groepen ongeveer zijn?
     
  14. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    @siets, volgens mij iets van 60 kinderen in totaal, maar er zijn veel leiders, de kamers zijn ook met iets van 6 kinderen. Daarnaast delen ze je voor veel in groepjes in.
    Ik vond het de eerste keer ook best spannend, want hij kende niemand.
    Van tevoren willen ze het ook graag horen als je kind het spannend vindt, even wat hulp nodig heeft om contact te leggen enz.
    Maar het is echt goed georganiseerd.
     
  15. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.983
    8.787
    113
    Een keer beter nieuws. Zoon kwam blij uit school , hij had gisteren een goede dag.
    Een van zijn klasgenootjes zei dat hij echt heel aardig is! Daar was hij zo blij mee (en ik misschien nog meer:oops:)

    Ik kreeg gisteren zelfs gelijk (zeldzaam moment) eerder deze week zei hij dat die jongen hem uitdaagt. Zelf gaf ik aan of hij dat zeker wist en of hij niet gewoon flauwe grapjes maakt. Toen wist hij het zeker maar hij heeft het aangepast en ingezien dat hij flauwe grapjes maakt. Ben zo trots op hem!

    Voor hem echt een hele stap!
    Hopelijk vandaag ook een goede dag:D
     
    Nummer4, siets, sabagirl en 5 anderen vinden dit leuk.
  16. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Hier vandaag testen.
    Helaas voelde ze zich gisteren na het kinderfeestje en proefzwemmen niet goed en kreeg ik haar hele maaginhoud over me heen.
    (Nouja, gelukkig ook een deel gewoon op de grond.)
    Daarna gaan slapen, maar vanochtend nog niet helemaal fit. Wel gewoon gegeten.
    Ze had wel zin in de afspraak, dus hoop dat ze fit genoeg is en het niet te veel invloed heeft.
    Ik zag afzeggen en nog weer weet ik veel hoeveel weken wachten ook niet zitten.

    Ben wel heel benieuwd.
     
  17. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    407
    234
    43
    Spannend! Krijgen jullie al snel de (voorlopige) uitslag?
     
  18. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Helaas toch te ziek, heb haar opgehaald.
    Wel een deel al gemaakt, maar ik vraag me af of ze wel alles heeft laten zien. Het was niet zo overduidelijk namelijk.
    Ik baal zo. K*tzooi.
    Nu na de meivakantie weer afmaken. En dan duurt het nog weer eeuwen.
     
  19. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.954
    1.585
    113
    Oeh dat is niet handig. Onze tester zei echt specifiek dat ziek zijn heel veel invloed kan hebben op de test, en dat ik ze dan echt niet moest laten testen. Hopelijk is het bij jouw dochter niet het geval en was het maar 1 dag niet fit.
    Is het proefzwemmen wel goed gegaan?
     
  20. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Proefzwemmen is wel goed gegaan idd. Ze mag volgende week afzwemmen.
    Ik dacht dus ook dat het gewoon van de spanning en drukte van gisteren was. Anders had ik haar ook niet laten gaan.
    Maar ze zat zo vol praatjes vanochtend dat ik dacht dat t wel ging.
    Ik baal echt zo hard dat we zijn gegaan.
    Ik hoopte echt dat dit duidelijkheid zou geven. Maar nu is het verpest.
     

Deel Deze Pagina