HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 21 feb 2022.

1. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.165
    23.248
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    :(

owly vindt dit leuk.
  2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier had ik vandaag 10 min gesprek, kennismaking, vertellen over je kind thuis.

Heeft de meester niet eens z’n verslag gelezen. Terwijl die tijdens de overdracht wel benoemd is. Ik vind dat zo gek. Zo’n onderzoek maakt veel duidelijk, het verslag zit gewoon in de map op school. Dat zit er niet voor niks.

Vriendelijke man, net afgestudeerd als zij instromer, maar duidelijk nog zoekend naar hoe het allemaal werkt in de klas. Geen idee wat k er nu van moet denken

3. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

27 mei 2014
    1.225
    650
    113
    Ach, wat sneu zeg. Hier is zoon net begonnen op de middelbare en hij heeft voor het eerst een vriend in de klas, en het gevoel dat hij erbij hoort. Op de basisschool heeft hij dat nooit gehad.

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.292
    113
    Wat naar dat hij deze ervaring ook kent.
    Wat super fijn voor hem dat hij nu iemand heeft gevonden. Er is nog hoop.

MrsBucket vindt dit leuk.
  5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.292
    113
    We hoopte dat hij dat zou vinden op het hb onderwijs. Maar het pesten lijkt nu meer op wat ze deden op de andere school.

Wanneer juf niet kijkt, kijken hoe ver ze kunnen gaan met opmerkingen. Nog even en we krijgen een telefoontje dat hij er 1 heel hard heeft geslagen. Hij is echt bezig met negeren maar op een gegeven moment is dat niet meer mogelijk.

Deze week stonden de start gesprekken al in de planning dus wil dit ook aankaarten.

Hij gaat nog zonder problemen naar school maar wil deze situatie met naar school slepen en een huilend kind niet nog een keer.

6. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Wat heftig... dit is iets wat jeje kind absoluut niet gunt! Hopelijk kan de juf/meester iets aan de sociale sfeer doen, al is het vaak zo afhankelijk per klas. Wat lastig :(

7. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Ik vraag me überhaupt af waarom ze overdrachten doen want 9 van de 10x doen ze er bar weinig mee.
    Jammer...
    Heeft je zoon het wel naar zijn zin? Of merk je al tegenzin?

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.292
    113
    Het gekke is ze besteden er ook veel tijd aan. Heb het idee dat het vooral 1 kind is die aansticht. ( hij vergelijkt hem met Malfidus)

Waar hij eerder in de clinch mee ligt is een kind wat autistisch is.
    Ik denk dat die van ons te onvoorspelbaar, spontaan en te stuiterig is.

9. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    We hebben zelfs voor de zomer nog gesprek gehad, waarin het verslag benoemd is.
    Maar blijkbaar zien ze de noodzaak niet zolang het soort van goed gaat.
    Pas als het vast loopt wordt er verder gekeken.

Hij gaat niet met tegenzin naar school, maar blijft wel liever thuis om te leren. Contact op school vindt ie wle leuk.

10. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Herkenbaar.. wij hadden ook een gesprek voor de zomer en recent weer en merkte dat er toch wat lichtjes bij de docenten gingen branden. Net of het dan toch vergeten/niet gezien wordt. En inderdaad pas acties als ze een kind op school zien vastlopen.

11. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Dat is dan ook een lastige combinatie.. wel fijn dat er op school aandacht voor is.

owly vindt dit leuk.
  12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.292
    113
    Hb school heeft veel voordelen maar ook nadelen, veel kinderen hebben wel een rugzak. Schade door voorgaanden scholen of door andere dingen dus naast hb oa autisme.

We zullen het er mee moeten doen. Het is niet dat we veel opties verder hebben. We blijven in gesprek met school.

13. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

27 mei 2014
    1.225
    650
    113
    Bij ons was de enige oplossing om erg versneld door de basisschool te gaan en vroeg op de middelbare school te beginnen. Zoon zit in zo’n klas voor kinderen van 9-12 jaar op het VO en heeft dus ineens aansluiting. Op de basisschool was dat nergens te vinden (en hij heeft er 3 gehad)

sabagirl vindt dit leuk.
  14. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.292
    113
    Nog niet gehoord dat ze er zo jong al op het voortgezet onderwijs zitten. Ik weet dat er een tussenjaar mogelijk is. Maar niet vanaf welke leeftijd:)

Heftig om op 3 verschillende basisscholen te hebben gezeten. Allemaal regulier of ook hb onderwijs?

Super om te lezen dat hij nu wel aansluiting heeft!

15. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

27 mei 2014
    1.225
    650
    113
    Allemaal regulier onderwijs. Hij is met 8 begonnen op het VO.

owly vindt dit leuk.
  16. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.681
    6.580
    113
    Vrouw

Wat ontzettend rot dat het niet gaat zoals jullie gehoopt hadden. Onze oudste kreeg ik ook met geen stok naar school de eerste jaren ivm het vele pesten. Na schoolwissel werd het beter gelukkig. Ik hoop voor jullie dat er adequaat gehandeld gaat worden en dat hij maar snel met plezier naar school mag gaan.
    Ik lees dat hij 9 jaar is. Mijn dochter ook bijna, en laatst vroeg de moeder van haar beste vriend me of ze wel had verteld dat ze gepest werd. Ik heb er naar gevraagd en ze zei "omdat ik zo anders ben en denk, mama". Dan breekt je hart... Ze heeft haar tafel verplaatst naar de tafel van de juf omdat ze alleen wilde zitten (zat in een tafelgroepje met alleen HB kinderen) want dan zou ze beter kunnen werken. Ze valt zo buiten de boot in haar klas zelfs binnen het HB groepje. Eerder had ze nog vriendinnetjes om mee te spelen maar dit jaar heeft ze nog niet eens ergens gespeeld behalve met haar beste vriend die ook HB is.

Ik vind deze leeftijd zo enorm lastig. Mijn dochter kropt alles op maar ik zie aan haar ogen dat er wat is dus thuis plan ik momenten met haar alleen in om thee te drinken en over alledaagse dingen te praten, maar ik probeer het er niet meer uit te trekken. Binnenkort nog eens de juf aanspreken denk ik...

===

Onze oudste is in groep 5 gewisseld naar de school waar de andere twee nu nog zitten, een plusschool (geen voltijd hb), en daar bloeide hij op maar bleef een buitenbeentje helaas. 1 goede vriend gemaakt die nu nog in groep 8 zit. Zelf is hij net gestart op het verrijkt VWO.
    Helaas ook al in de eerste week te maken met een enorme pestkop in de klas die zichzelf beter vindt dan de rest (en dat continue verkondigt aan iedereen - "ik ben de slimste, ik ben de beste" etc.) en het gemunt heeft op anderen dan mijn zoon, maar mijn zoon heeft een groot probleem met onrechtvaardigheid en na anderhalve week heeft hij er dus al op los geslagen en gescholden.
    Gevolg is dat hij nu individuele gesprekken met een psych gaat krijgen en binnenkort een workshop moet volgen over gedrag op school. Op zich goed hoor, maar had zo gehoopt op een rustige 6 jaar...
    De pestkop is overigens ook aangepakt, dus niet alleen mijn zoon, maar vandaag belde de psych om wat voorkennis op te doen alvorens ze volgende week met onze zoon in gesprek gaat. De mentor had ook genoemd dat hij een lieve behulpzame leergierige jongen was maar ook erg aanwezig. Spot-on. Heb gezegd dat hij wellicht in de pestkop zijn gelijke heeft gevonden en normaalgesproken klikt het met juist zijn tegenpolen (beste vriend heel introvert en rustig - zoon extreem extrovert en druk).

We zullen zien wat de toekomst brengt. Ondertussen dagelijks met zoon aan zijn huiswerk en dan vooral de exacte vakken want daar is hij een ster in. We doen wedstrijdjes wiskunde maken en wie de minste fouten maakt :p Tegenwoordig moet alles met de rekenmachine maar ik leer hem dus ook om zelf na te denken ;)

Morgen gesprek over de jongste met de nieuwe (jonge) kleuterjuffen. Benieuwd wat hun mening is en of zij de voorgeschiedenis van de andere twee kennen wat betreft HB/uitdaging nodig hebben etc. De jongste gaat met sprongen vooruit sinds de nieuwe juffen op school zijn dus dat is een goed teken. Of hij ook HB is weet ik niet, twijfel er vaak aan maar het kan niet anders dan dat het een slimme vlotte jongen is. We gaan hem vooralsnog niet testen in ieder geval.

17. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.681
    6.580
    113
    Vrouw

Ik heb even teruggelezen in je berichtgeschiedenis n.a.v. je post over met 8 jaar starten op het VO.

Onze dochter viel vorig jaar na de herfstvakantie al uit in groep 5, fysiek ziek en niet in staat om naar school te gaan. Uiteindelijk toch weer terug, doorgetoetst en ze had tegen de kerstvakantie het stempel "klaar met groep 5". De rest van het jaar te veel invalkrachten en wisselingen dus we hebben niks meer bereikt behalve veel thuiszitten.
    Nu net gestart in groep 6 met een nieuwe vaste juf. Tijdens het startgesprek werd duidelijk dat ze onze dochter al echt zag gelukkig. Zij is van de reguliere lessen actief meedoen (beheers de basis) én de verdieping voor de uitdaging die ze nodig heeft, daar bovenop de plusklas en ook besproken om evt nog individueel aan projecten naar eigen interesse te gaan werken.
    Als het dit schooljaar weer zo snel gaat vraag ik me af of versnellen nog een optie is om uitval te voorkomen want ik zie haar al weer afglijden op mentaal vlak helaas.
    Zo ernstig als bij jouw zoon is het gelukkig hier nog niet maar ze moet nog 3 jaar officieel...

18. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

27 mei 2014
    1.225
    650
    113
    Wat bij mijn zoon gebeurde in groep 5/6 was dat hij voor ieder blok getoetst werd. Wat hij beheerste, hoefde hij niet meer aan te horen in de lessen en te oefenen, dan deed hij pluswerk. De stukken die hij nog niet beheerste, moest hij wel opletten. Dat scheelde een hoop in onnodig ‘meedoen met de basis’ en scheelde dus ook een hoop frustratie.

Ik weet niet of versnellen goed of fout is, of handig/onhandig. Het moet bij je kind en bij de situatie passen. Soms passen kinderen sociaal goed in een groep, loopt het emotioneel lekker… moet er dan versneld worden? Mijn zoon had geen aansluiting, zat niet goed in zijn vel, dus de klas was geen reden om hem in die groep te houden.

19. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.681
    6.580
    113
    Vrouw

Vorig jaar was dat ook het plan van aanpak, voorafgaand aan elk blok toetsen en dan de hiaten nog bijwerken maar ik merkte dat ze zich stierlijk verveelde op school. Ze deed uiteindelijk alleen nog maar bloktoetsen achter elkaar omdat ze haar doortoetsten tot ze de stof niet meer zou beheersen. Zo kwamen we er achter dat ze ALLE stof van groep 5 al beheerste en zouden we in gesprek over hoe verder na de kerstvakantie.
    En toen... kwamen er alleen nog maar invallers die niet op de hoogte waren en lag alle begeleiding stil tot het eind van het schooljaar, IB'er viel uit etc. Frustrerend want we stonden dus helemaal stil.

De nieuwe juf - godzijdank 5 dagen per week voor de klas - vindt (en ik deel die mening) dat als je de basis uitlegt klassikaal, en vervolgens naast regulier werk (dat dus compacten) ook verdieping en verrijking biedt, dat het meer oplevert en dat ze in het reguliere programma wel in aanraking komt met de volledige lesstof ondanks het feit dat ze dit dus al eventueel beheerst.
    Als ze dan klaar is met het reguliere werk, zijn er nog boekjes voor pluswerk en is ze daar doorheen dan mag ze zelf naar eigen interesse dingen gaan doen.
    Aan de ene kant hoop ik dat het die versnelling tegengaat omdat we hebben gezien wat versnellen op emotioneel vlak doet (of juist niet - het werkte heel slecht bij onze oudste). Aan de andere kant wil ik dat ze met plezier naar school gaat en voldaan/verzadigd thuiskomt want het kost mij bakken met energie om haar vragen en honger naar kennis te beantwoorden. De oudste vreet al mijn energie al, zij daar ook nog eens bij en de jongste gaat er heel hard achteraan. Plus nog een baby in november... Hoe overleven andere ouders van HB kinderen dit??

Ik schrok afgelopen zomer toen we Engels spraken hoe goed zij al Engels spreekt bijvoorbeeld. Op school weinig lessen behalve wat zelfstandig gepruts op de iPad een uurtje per week, maar zij doet in een apart plusprogramma op de iPad ook zelfstudie en beheerst de grammatica al beter dan onze 12 jarige die net op het VO is gestart. Ze is ook dit schooljaar begonnen met Chinees (eigen keuze) en Spaans (plusklas met een groepje HB kinderen).

Nu zag ik net een cursus tekenen voor hoogbegaafde kinderen. Ze is erg creatief en tekent haar werkboeken vol op school ipv antwoorden in te vullen :p Het valt alleen samen met haar gymlessen die ze ook geweldig vindt dus ik weet even niet wat te doen... Creatief uitgedaagd worden en onder gelijkgestemden zijn zou wel ideaal zijn voor haar...

20. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Weet iemand of er toevallig ergens een lijstje is met scholen die een tussenjaar aanbieden voor jonge kinderen?
    Ik heb al een beetje geprobeerd te zoeken, maar kom het nergens echt tegen.

Deel Deze Pagina