10-14 scholen is vergelijkbaar denk ik. Maar ik heb het idee dat die scholen zich juist vooral richten op de andere kant van het spectrum. Ik ken alleen jong celeanum in zwolle. Maar een overzicht van zulke scholen zou wel prettig zijn.
Door jou bericht ben ik ook gaan kijken. Jemig wat een nieuwe wereld. Kan er ook niks van vinden. Je hebt blijkbaar ook opendagen voor kinderen in gr 7 en de eerste al gemist voor gr 8 komt nog wel. Hier zou in de buurt ook een tussenjaar zitten maar kan alleen krantenberichten vinden e een pdf folder. Zoek blijkbaar ook nog ven verder. Misschien toch ook eens bespreken met de juffen.
Ze gebruiken ook overal andere benamingen, heeeel handig. Op school van oudste heet het juniorcollege. Geen idee hoe of wat verder, alleen dat er wat kinderen van die groep ook auditie deden voor de musical en ze wel heel erg jong waren.
Prebrugklas, groep 9, 10-14 scholen. Blijkbaar is er niet een vaste term. En de een is langer op de basisschool, de ander al op de middelbare en zelfs gewoon helemaal aparte scholen. Maakt het wel onduidelijk. Ben wel benieuwd wat er nog meer is.
Nee verschillende termen is ook niet handig. Ik heb een krantenbericht gezien van iets in Amersfoort dacht ik. Maar het zou handig zijn als er per regio een lijst is met de opties. Ik had bij ons in de buurt wel een prebrugklas gevonden, maar dat bleek iets anders te zijn. Dat was een programma van 8 weken, 1 dagdeel in de week voor kinderen uit groep 8.
Er is een Facebookgroep ‘Jong naar het voortgezet onderwijs’. Daar worden dit soort scholen verzameld. Het is nog lang niet compleet, maar er is een begin gemaakt.
Naast andere benamingen ook privé scholen. Niet voor hb kinderen maar meer om je niveau op te krikken.
Zoon had in groep 3 al door dat hij anders was en toen was hij 5 In gr 1 pesten kinderen hem door hem te schoppen en te slaan wanneer juf niet keek. Hij ging niet naar de juf en zijn reden was simpel. Ik vertel mijn verhaal en die jongen zegt wat anders. Juf zegt dan ik heb het niet gezien dus wat moet juf dan? Hij is toen gestopt met vertellen. Hij had het gelul dat het een super kleuterjuf was en kon kinderen heel goed inschatten. Nu is het zeker ook een lastige leeftijd, weet ook niet of het van de andere kinderen stoerdoenerij is of zich werkelijk beter voelen door de ander de grond in te stampen. Echt ook sneu voor je dochter! Het kan in ieder geval niet langer doorgaan want dan lost hij het zelf op (zoals je zoon deed) maar misschien is het dan wel effectief. Mag je misschien niet denken maar ben er wel klaar mee. Vervelend dat de oudste een nare start heeft gemaakt. Misschien met de begeleiding dat ze weten wat ze aan elkaar hebben en elkaar met rust kunnen laten. Ben benieuwd wat ze vertellen over jullie jongste! Succes morgen!
Dan is hij mega vlot door de basisschool gegaan! Welke groepen heeft hij gedaan? Welk jaar zit hij nu?
Lijkt me wel heftig ook als ouder. Klinkt wel logisch in volgorde. Hoe gaat het nu in de brugklas? Moet hij ver fietsen?
Op veel gymnasia kom je ook jonge kinderen tegen. Niet in een aparte klas, maar wel bv. 9-jarigen in een reguliere eerste klas. Nu is dat natuurlijk niet ‘extreem jong’, maar toch al meer in de richting. Jammer inderdaad dat er niet ergens echt centraal (landelijk) iets geregeld is. Aan de andere kant biedt het niet altijd garanties en is het ook goed kijken naar je kind. Maar zo’n lijst maakt die opties in je overweging meenemen wel makkelijker. De overgang naar het VO is soms best lastig en schakelen als je altijd ‘de beste’ bent geweest en dat misschien ook we altijd te horen hebt gekregen. Op het VWO zit je met allemaal kinderen die goed kunnen leren (en vaak ook wel een aantal die daar in ‘uitschieten’) en ben je dus opeens ‘een van de velen’. Dat is voor sommige kinderen best even wennen. Nu heb ik op dat gebied geen vreselijke ‘uitschietkinderen’, als je dat wel hebt/je kind dat wel is, dan is het al een nog grotere uitdaging dan anders.
Ik word zo moe van dat ‘ik wil niet naar school’ geschreeuw in de ochtend. Ik weet gewoon niet wat ze nodig heeft om wel met plezier (of gewoon op z’n minst zonder tegenzin) naar school te gaan. Gelukkig vanmiddag gesprek op school.
Sneu is dat je. Je wilt zo graag dat ze een onbezorgde jeugd hebben. Dochter liep er toen ook al tegenaan. De andere kinderen wilden spelletjes doen die in haar ogen gevaarlijk waren, zij dacht veel verder na bijvoorbeeld over een paardentuigje en wat er allemaal kon gebeuren dus daar wilde ze niet mee spelen. En de spelletjes die zij bedacht snapten de anderen niet want het was te ingewikkeld. In groep 5 kwam er een meisje in de klas die net zo dacht als zij dus toen fleurde ze even op. Maar dit jaar.. ik weet het niet. Het pesten is hier verhaal en vooral achter haar rug om maar ze hoort ze wel praten en komt dan echt verdrietig uit school. Ze zeggen dat ze vreemd is en raar vooral. Woorden kwetsen heel hard, vooral op die leeftijd.
Sterkte! Het moet een uitputtingsslag zijn elke ochtend. Hopelijk komt er iets constructiefs uit het gesprek!
Heeft ze er ook zo last van dat ze alles hoort en ziet? Weet ook niet of het een leeftijdsdingetje is. Conclusie is ongelukkig kind uit school. Gisteren was hij onder de indruk omdat een kind een hockeystick in het gezicht gooide van een ander kind. Dat kind liep ook weg van school. Als je hoort wat hij allemaal ziet, meemaakt op zijn school is dat veel voor een jong kind. Frustratie loopt thuis ook hoog op. Heb hem naar boven gestuurd voor zijn gedrag. Daarna kwam hij huilend naar beneden met een sorry. Uit zich zelf had hij een stappenplan gemaakt om het de volgende keer te voorkomen. Aangegeven dat het een goed idee was, brulde tot en met, beide de knop omgezet en zijn we samen gaan koken. Hij heeft nu ook veel meer knuffels nodig en geeft dat ook aan. Weet niet waarom maar heb meer knuffels nodig. Zo lastig als je kind nergens past, nietnin het regulier onderwijs en niet op een hb school, nou ja als je kijkt naar de kinderen. Betreft lesvorm, uitdagingen, lesstof, projecten is dit de beste beslissing. Heb je er ook meer last van dat ze in het weekend opstandig is? Of andere mensen die merken dat hun zoon/dochter in het weekend niet zich zelf is. Snel boos, gefrustreerd, tegenspraak etc?
Wij merken ook weer dat het de verkeerde kant op gaat. In de vakantie was zoon zo ontspannen en relaxt, weinig tics. Natuurlijk nog steeds wel zijn buien, maar niet constant. Nu is hij continue geprikkeld, hij zit gelijk op de kast, veel boosheid, veel verdriet en vooral de hele tijd gespannen. Hij lijkt op school niet te kunnen ontspannen/ontladen dus thuis is hij helemaal op en ontploft het. Volgend weekend gaat hij met de sport op kamp, maar ik hou mn hart vast, we twijfelen nu om hem op vrijdag thuis te houden van school zodat hij ergens een moment heeft om te ontladen voordat hij weer een heel weekend weg is met alle prikkels.
Omschrijf je die van mij. Pfff. Boos, opstandig, alles zelf willen bepalen, mega gefrustreerd om de kleinste dingen. Brutaal, schreeuwen, gooien met spullen. Maar ook niet willen avondeten. Alles is vies. Mega contrast met het vrolijke meisje die we in de vakantie hadden, die heerlijk zichzelf vermaakt, de hele dag gezellig kletst en de hele wereld aankan.
Het is een snelcursus ouderschap op deze manier. Ik vind het bij vlagen mooi en bij vlagen heftig. Maar kan er wel van genieten. Het is 35 minuten met de auto (enkele reis), dus we halen en brengen iedere dag.