HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 21 feb 2022.

1. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    #2921 Ysabella, 10 nov 2023
    Laatst bewerkt: 10 nov 2023
    Onze zoon is getest en is hb, er kwam direct zo’n rust over mij heen en een : zie je wel gedachten.
    Wel ging de test moeizaam omdat hij uit staat de test zal hoogstwaarschijnlijk hoger zijn uitgevallen als hij niet extreem faalangstig zou zijn geweest.
    Wij zijn zo ontzettend dankbaar voor de gene die getest heeft en er alles heeft uitgehaald wat op dat moment haalbaar was. Eindelijk iemand die tussen de regels door las en hem zag!

Leolove, Jillzz, femkes en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Wat vragen jullie HB kids voor Sinterklaas/Kerst?

3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    M’n oudste komt niet verder dan een yoshi knuffel. (En voor z’n verjaardag super mario wonder voor de switch).

Krijgt met kerst een perplexus.
    Voor z’n verjaardag waarschijnlijk ‘hoe teken je Minecraft’ boek en wil daar potloden en een schetsboek bij doen.
    Hij wilt misschien skeelers.

Smartgame wilde hij niet alweer, hebben we al zoveel.

Sinterklaas wordt:
    Yoshi knuffel
    Minecraft heuptasje
    Lego Hedwig set

M’n dochter wilt gewoon alles met paarden: Schleich, crafty ponies. En als het aan haar lag minstens een echt paard in die zak.

rijo en Nummer4 vinden dit leuk.
  4. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Madame wilde deze week echt niet naar de plusklas. Uiteindelijk bleek dat ze de juf veel te streng vindt. Nou is dat mens ook behoorlijk bot en bij vluchtgedrag door faalangst wordt ze alleen maar boos en zegt dat ze moeten doorzetten. Niet bepaald het beste type voor op een plusklas. (Die juf beweerde bij zoon in groep 3 ook dat we gewoon niet zo moeten pushen).

Maaaaaar goed nieuws, ze komt uit school en vertelt, de juf gaat per 1 december naar andere school, en komt er een super mega fijne out of the box durvende denkende juf op haar plusklas.

Jo79, femkes, sabagirl en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Omaaatje

Omaaatje Niet meer actief

Niets want Sinterklaas bestaat niet, is een onzinverhaal wat nooit kan kloppen dus hij vindt cadeautjes ook onzin :roflmao:

Waar hij (8.5) veel mee bezig is momenteel is tiptoi wereldbol, muizenhuis knutselen en vooral alfabetten uit andere talen leren, maar daar heb je niets voor nodig. Hij krijgt dus ook letterlijk niets, boekenkasten staan vol boeiende boeken, knutselspullen en wetenschappelijk speelgoed genoeg en de hond wordt liever ook niet ingepakt.:roflmao:
    Als ik tussendoor iets koop krijgt hij het gewoon direct. Heb alleen van het muizenhuis de Sinterklaas en kerstman en het kerstboek liggen, die krijgt hij een keer maar we vieren het niet speciaal.

rijo vindt dit leuk.
  6. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.686
    6.581
    113
    Vrouw
    Wat fijn @Ysabella! Ik herken dat gevoel van "zie je nou wel!"
    Toch hebben we nog jaren aangekloot met slechte cito's hier. Pas begin dit jaar toen hij de toelatingstoets voor verrijkt vwo met glans haalde voelde ik die opluchting.

@rijo
    Onze oudste wilde graag een laptop, ook nodig voor de verslagen van school, en vroeg of hij een voorschot kon krijgen op Sint en zijn verjaardag, zelf de helft bijgelegd omdat hij hem ook gebruikt om te gamen. Hij wilde verder niks meer voor Sint.
    Heb een Bosatlas gekocht voor school (nu van de bieb geleend maar is te oude versie) en perplexus in bestelling. Zo heeft hij toch nog iets.

Dochter wilde alleen maar lego bouwstenen en bouwplaten. Ze krijgt ook een bal en lint voor ritmisch gymnastiek om thuis te oefenen. Zij is heel creatief maar heeft al de wereld aan stiften en pennen, lastig om nog iets te bedenken.

De jongste is net 5 (niet getoetst) en gek op monstertrucks. Hij krijgt monstertrucks van technisch lego. Heb die van zijn verjaardag net in elkaar. Hij helpt mee met stukjes aangeven, superleuk!

rijo vindt dit leuk.
  7. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    Het is zo’n bizar gevoel, ik weet niet of jij het ook zo ervaarde maar opeens ben ik minder gestrest en heb ik sinds jaren(!) een rust over mij heen gekregen. Het komt goed, het word een lange weg maar uiteindelijk komt het goed.
    Weet je ook hoe het kwam dat de Cito scores slecht waren? Hier heeft mijn zoon vanaf groep 1 hele gemiddelde rapporten en ik zei telkens dat het niet klopte met het beeld wat wij thuis van hem hadden. Maar volgens hun konden we tevreden zijn en had hij het fijn in de klas en was hij lekker gemiddeld. (Ondanks dat hij elke dag huilend naar school gaat:()
    Ik wil de gezichten volgende week bij het gesprek heel graag zien en in mijn hoofd heb ik al 10 keer een heel passief agressief gesprek met ze gehad. :roflmao::oops: Gaat niet helpend zijn, dus dat gebeurd ook niet.

Jo79 en femkes vinden dit leuk.
  8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Squismallow
    Gravitrax dacht hij aan
    Lego

alles in huis. Volgens mij heb ik een beter beeld dan hij zelf.

Dit is het eerste jaar (9) dat hij in het speelgoed boek kijkt en wel dingen ziet wat leuk is maar niet hoeft te hebben.
    Hij weet het niet echt. Gravitrax leek hem leuk. Lego bouwen doet hij graag net als tekenen.

We hebben dingen gekocht wat handig is ( opruim vak voor aan het bed, bureaulamp), mondharmonica, had een valse plastic ding en ondanks dat we die hadden verstopt bleef hij er maar aan denken ( had beter moeten weten:roflmao:)

Verder hot wheels auto, pijltjes voor nerf/ x shot, lego minecraft ( polybag)
    Een tekenbord wat licht geeft. Plastic plaat wat je in het licht gedeelte klikt met stiften.

Heb een paar dingen voor sint en de rest voor sinterklaas.

Ik vergeet volgens mij nog wat. Dan moet ik op mijn geheim lijstje kijken:D

rijo en Fristi2012 vinden dit leuk.
  9. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.686
    6.581
    113
    Vrouw

Oeh die gesprekken in je hoofd, probeer ze los te laten want de venijnige opmerkingen die je dolgraag wilt maken gaan er geheid uitfloepen! Been there, done that :roflmao:
    We stapten over naar een andere school en kort voor de zomervakantie was onze zoon getoetst maar we hadden de uitslag nog niet. Heb in de zomervakantie de directrice nog geappt met de uitslag en een "ik zei het toch" opmerking er bij haha... Zij wist het ook wel (interim) maar de leerkrachten hielden al jaren vol dat hij aan de ritalin moest voor adhd en wilden niks weten van onderprikkeling of hb.
    Hij scoorde t/m groep 5 uitstekend overigens, op de vorige school.

Ik weet niet waar het aan lag dat hij zulke slechte scores behaalde op de nieuwe school (hb profielschool). Hij scoorde op de cito's kader! in groep 6 en 7 (eerste helft, daarna teruggezet naar 6 ivm sociaal emotionele ontwikkeling).
    Tweede helft van dat jaar (dus groep 6 opnieuw maar wel met maatwerk op niveau) ging het een stuk beter. Toen hij vervolgens weer in groep 7 kwam, zagen we de stijgende lijn. Wellicht een combinatie van een meester die hem heel goed zag en een sprong in zijn emotionele ontwikkeling omdat hij eindelijk bij leeftijdsgenootjes zat en niet meer zo druk bezig was met het opboksen tegen de grote jongens? Wie weet, in ieder geval kwam er eindelijk eens uit wat er in zat.

De focus van mijn oudste laat wel eens te wensen over en daar is in groep 7/8 heel hard aan gewerkt. Hij moet vooral zijn antwoorden controleren - én ze zijn overgegaan op werken in boekjes ipv de ipad (die er in geslopen was tijdens de lockdowns) wat het random antwoorden aanklikken ook niet meer mogelijk maakte.

Ik was doodsbang voor de toelatingstoets voor het verrijkt VWO, bang dat hij toch weer enorm laag zou scoren en niet toegelaten zou worden, maar hij was een van de besten werd ons verteld. Die opluchting, het was alsof er kilo's en kilo's van mijn schouders af vielen. Tegelijkertijd ook de angst dat in september mijn hoop weer totaal de grond ingeboord zou worden omdat hij het niet waar zou kunnen maken maar vooralsnog gaat het goed. De eerste twee weken waren er wat incidenten met een klasgenoot (precies zelfde type dus dat botst) maar nu de toetsen zijn begonnen gaat het eigenlijk prima. Hij haalt goede cijfers, vindt het erg leuk en is veranderd in een voor zijn doen veel rustigere jongen (misschien ook door 30km fietsen elke dag) die in een klap volwassen lijkt te zijn geworden.

Maandagochtend haalde hij een wiskunde toets uit zijn tas, een 9,6. Hij baalde zo enorm want had een 10 kunnen hebben. Wat bleek: hij had de eerste som verkeerd overgeschreven. Zijn berekening klopte wel helemaal dus hij kreeg 2 van de 3 punten voor die som. Hij zei toen ook "controle controle controle, stom he?"
    Beseft zelf dus ook dat hij beter moet lezen en alles nog een keer moet checken.

owly en femkes vinden dit leuk.
  10. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.686
    6.581
    113
    Vrouw

Hoe gaat het nu met je dochter? Krijgt ze nog steeds de uitdaging die er een maand geleden geboden wordt en is het voldoende voor haar?
    En is de verdere begeleiding inmiddels al gestart?

Fristi2012 vindt dit leuk.
  11. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    De afgelopen weken gaat ze zonder tegenzin naar school. En thuis is ze een stuk beter te genieten na schooltijd. Dus dat is het belangrijkste.
    Ik denk dat ze qua leertempo veel meer aan zou kunnen, maar daarbij moet je je afvragen of het wenselijk is nog sneller te gaan. Ze zal vanzelf ook wel sneller gaan, en ik zie haar nu nog niet naar groep 4 gaan. Qua leerstof en qua kinderen wel, maar qua werkhouding niet. Denk dat ze in deze klas bij deze juf voor nu wel goed zit.
    De begeleiding voor het sociale stukje is ook gestart. Ik hoor er weinig over door m’n dochter, dus die vindt het wel prima. Niet gek, niet stom, anders had ik het wel gehoord.

Deze week hoorde ik wel meermaals in de ochtend dat ze niet naar school wilde, geen geschreeuw en boosheid, maar gewoon normaal aangegeven. Ik hoop dat het vanwege de plusklas juf was waar ze tegenop zag. Maar ik hou het in de gaten.
    Sowieso hebben we het volgende gesprek met juf weer ingepland staan. En is de herfstsignalering dan ook geweest, dus weten we iets meer op wat voor niveau ze dan zit.

Nummer4 vindt dit leuk.
  12. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Een boek, een brooddoos, een bruisbal, een medaillerek en een onesie. Dat zijn de dingen die ik al heb. Zelf heeft hij mega dure dingen opgeschreven zoals een smartwatch en een bestuurbare helikopter (hebben we al).
    Hij speelt nauwelijks met speelgoed, is meer van het gamen en lezen dus ik hou het op nuttige dingen. Ik denk dat ik nog iets koop voor zijn sport qua kleding of accessoires, misschien de donald duck scheurkalender en een toilettas.
    Bioscoopbon is ook altijd goed.

rijo vindt dit leuk.
  13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Hier vragen ze voornamelijk kleding (oudste) en make-up en verzorgingsproducten (jongste). Ze krijgen ook altijd wat voor hun hobby als zij of ik wat kunnen bedenken. En in principe ook altijd een boek.

rijo en Fristi2012 vinden dit leuk.
  14. smax

smax Fanatiek lid

15 feb 2018
    1.955
    1.042
    113
    Vrouw
    Hij heeft geen idee :)
    Ik vind het ook zo lastig…!

rijo vindt dit leuk.
  15. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.686
    6.581
    113
    Vrouw

De Donald Duck scheurkalender was hier een grote hit!

Jillzz en rijo vinden dit leuk.
  16. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Mijn zoon komt ook niet verder dan een nieuwe sporttas en een Donald Duck pocket :roflmao: Heb inmiddels een paar ideetjes, bedankt allemaal!

smax vindt dit leuk.
  17. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Hier vaak iets van kleding of tekenspullen. Toen ze jonger waren boeken, speelgoed als Gravitrax, LEGO, knutselspullen etc. Al kunnen boeken nu nog wel, maar omdat ze voor school al zoveel moeten lezen, lezen ze nu uit zichzelf meer in vakanties.

18. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Ik weet nietnof je het al wist, maar de yoshi knuffel is vanaf as woensdag bij de lidl te koop.
    Twijfel of ik hem ook ga kopen. Knuffels zijn ze altijd blij mee, maar ze hebben wr al zoveel.

19. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Heb hem een tijdje geleden al van de wibra meegenomen.
    Hier ook al meer dan genoeg knuffels inderdaad, maarja, hij wilt hem zoooo graag.

20. Prjbt

Prjbt Fanatiek lid

28 jun 2022
    1.116
    1.185
    113
    Vrouw
    Onze 2e die nu in het tussenjaar zit had afgelopen week toetsweek en vandaag nog de laatste 2. Zo trots op hoe hij dat doet. Hij loopt ook nog wekelijks een folderwijk en dat gaat allemaal goed. Wat zijn wij blij dat we met hem niet zijn blijven doormodderen op de basisschool.

Onze oudste zit nu in groep 8. Dus komende weken druk met alle middelbare scholen langs gaan al heeft ze zelf al een voorkeur voor het gymnasium. Daar waar zoon nu het tussenjaar heeft.

Onze 3e zit in groep 6 en verveelt zich in de klas. Alleen spelling blijft wat achter maar komt omdat hij alles veel en veel te snel doet. Nu controleert hij zichzelf meer en dat checkt juf ook. Verder krijgt hij nu ook veel verrijking.

Onze 4e zit in groep 3. Voor hem hebben we morgen weer een gesprek want ook hij moet meer uitgedaagd worden.

Nr. 5 zit in groep 2. Die heeft zijn eigen problemen. Hij heeft een TOS en nog zindelijksheids problemen. Maar tegelijkertijd heel slim en dat maakt het wel eens behoorlijk ingewikkeld zowel voor hem, ons en leerkrachten.

Voor de Sint:
    Oudste: dekbedovertrek, draadloze oortjes en gezamenlijk met 2 oudste broertjes 2 extra pro consoles voor de switch en Hogwarts legacy en het spel 30 seconds

Tweede: dekbedovertrek en draadloze oortjes + bovenstaande gezamenlijke cadeaus

3e: trainingspak van de voetbal en nieuwe stiften + bovenstaande gezamenlijke cadeaus

4e en 5e: dekbedovertrek, lego en klein Nintendo Switch spelletje en gezamenlijk sequence junior

Deel Deze Pagina