HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 21 feb 2022.

1. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.686
    6.581
    113
    Vrouw
    @Aegyo

Wat fijn dat ze hem extra dingen kunnen bieden.
    Wat betreft toetsen, dat heeft m.i. pas meerwaarde wanneer het kind vastloopt omdat je dan kunt zien waar de knelpunten zitten en waar behoefte aan is.
    Alleen voor dat cijfertje zou ik het niet doen. Je geeft zelf aan dat hij zich goed voelt en met plezier naar school gaat, dat zou ik vooralsnog zo houden dan.

Aegyo vindt dit leuk.
  2. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.686
    6.581
    113
    Vrouw
    Ik maak me zorgen om dochter. De laatste twee dagen voor de vakantie was ze 'ziek' en wilde niet naar school. Dit weekend is ze weer enorm dwars en boos. Weet gewoon niet wat ik er mee aan moet :(
    Ik gun haar een plezierige schooltijd maar als ze al wat vertelt dan is het "ze vinden mij vreemd" of dat ze wordt gepest omdat ze zo anders is. :confused:

3. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.006
    113
    @Nummer4 hier is t ook al onweer. G heeft totaal geen zin om weer naar school te gaan.

Die heeft ook de nobele rol van "buitenbeentje" toebedeeld gekregen, wat geregeld behoorlijk zeer doet.

Kan me dat gevoel helaas levendig herinneren, had gehoopt dat dat haar bespaard zou zijn gebleven.

Nummer4 vindt dit leuk.
  4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Bedankt! Zoon leert nu ook veel meer aan te geven hoe het echt zit in plaats van het te laten en thuis gefrustreerd te zijn.

Juf geeft ook aan ons aan om te blijven bellen.

Hij is al de hele week ziek. Weinig energie door het hoesten. Na het eten is de vraag of alles blijft zitten. Heel sneu. Ik vermoed dat hij in ieder geval morgen thuis is.

5. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.249
    28.278
    113
    :( geen andere hb kinderen in de klas / op school ? Of in de buurt?
    Weet ze waarom kinderen haar soms vreemd vinden? De wetenschap dat het niet haar schuld is, maar ‘gewoon’ een kwestie van paarden en zebra’s, en dat er in haar omgeving nu helaas meer paarden zijn ipv zebra’s en dat het daarom niet goed aansluit op elkaar. Dat kan soms de pijn en het verdriet verzachten.

een dikke knuffel voor haar! En voor jullie..

Nummer4 vindt dit leuk.
  6. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.249
    28.278
    113
    Ja echt heel goed dat hij leert beter te praten hierover. Het snelle denken is soms valkuil om in ons eentje te gaan zitten analyseren en conclusies te trekken. Terwijl erover praten, ondanks dat het soms zinloos lijkt en de hulp/advies niet aansluit (want vaak toepasselijk voor NT kinderen maar niet voor HB kinderen) , lucht het toch ook op.
    En hopelijk werkt het ook door op positieve ervaringen. Waar hij eerder zichzelf leerde zijn mond te houden want het had toch geen zin, leert hij zichzelf nu hopelijk dat het wel zin heeft, alleen al omdat hij het niet meer alleen hoeft te dragen en hij troost kan vinden.

<3

7. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.686
    6.581
    113
    Vrouw
    Op school en zeker in haar klas zo'n 30% hb. Maar wanneer ze niet lekker in haar vel zit, duwt ze iedereen weg. Dat heeft ze vorig schooljaar gedaan en vriendinnetjes 'ontvriend' helaas. Sindsdien speelt ze nog amper na schooltijd. Vind het erg lastig hoe hiermee om te gaan. Ik probeer haar te stimuleren om kinderen mee te vragen maar dat wil ze niet.
    De vergelijking paarden en zebra's zal ik haar eens voorleggen, misschien snapt ze het dan iets beter.

Ze is nogal 'anders' qua gedachten en fantasieën. Zit veel in haar eigen wereldje en de doorsnee kinderen kunnen haar gedachtengang niet volgen, te snel, onsamenhangend soms. Alleen de hb kinderen kunnen er wat mee. Ze probeert zich niet aan te passen dus dat scheelt een hele hoop energie maar kost dus wel een hoop (stille) tranen omdat ze er erg verdrietig om is dat anderen haar vreemd vinden om iets wat voor haar en in ons gezin doodnormaal is.

8. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.686
    6.581
    113
    Vrouw
    Like, maar natuurlijk helemaal niet leuk!
    Het is wat....

9. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.249
    28.278
    113
    wat een verdrietige coping :(
    Voelt ze zich dan niet begrepen in gevoel / gedachten? Of begrijpt ze misschien zichzelf tijdens zo’n periode niet goed waardoor ze al weinig met zichzelf kan, laat staan met iemand anders?

Volgens mij is terugtrekken en afsluiten ook nog niet echt te begrijpen voor anderen op deze leeftijd. Het wordt opgevat als afwijzing ; je vindt mij niet meer aardig.

kan me voorstellen dat ze dat echt vervelend vindt ja want zo bedoelt ze het allemaal niet natuurlijk :(

paarden en zebra’s kan misschien een helpen ja om te proberen haar anders te laten kijken. Beide zijn gelijk, beide zijn op veel gebieden hetzelfde, maar ook zijn ze verschillend.

Nummer4 vindt dit leuk.
  10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.006
    113
    Jup, had m door. Bloedende moederharten (en vaderharten ongetwijfeld).

Nummer4 vindt dit leuk.
  11. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Nu ook hopen dat het kind dat zo vervelend gedrag heeft ook nu stopt. Op een gegeven moment zal hij niet praten maar dan ligt het andere kind plat.

Kan hem dan ook niet kwalijk nemen, duurt al zo lang. Overigens heb ik deze zorgen ook geuit naar school. Aangegeven dat hij zich niet veilig voelt.

Al hoorde ik van zoon dat laatst de juf zo boos was dat die jongen niet kn de klas mocht komen. Weet natuurlijk niet wat hij nog meer had gedaan maar zoon vond het fijn dat er consequenties waren.

12. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.686
    6.581
    113
    Vrouw

Ik kan me goed voorstellen dat haar vriendinnetjes zich afgewezen voelen. Grotendeels ook hb meisjes maar die gedachtengang is nog niet goed te begrijpen inderdaad. Ondertussen heeft haar beste vriendin een andere beste vriendin gevonden en spelen zij liever met elkaar dan met dochter. Het is heel sneu allemaal.

13. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.249
    28.278
    113
    Och arme .. snap ik :(

14. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.249
    28.278
    113
    Wie niet luisteren wil moet maar voelen, vind ik ook hoor.

Wat motiveert zo’n jongen ook vraag ik me dan af .. waarom heeft het de behoefte te moeten pesten? En zo ernstig? Na gesprekken blijft hij dus gewoon doorgaan :confused:

15. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    We zijn normaal niet van de wie niet horen wil moet maar voelen maar de grenzen zijn zo vaak bereikt.

Geen idee wat zijn motivatie is. Zo'n type ik ben stoer en je doet maar mee of ik zit je dwars. Zoon is (nog) geen type van meelopen. Hij kan clownesk gedrag vertonen is scherp in zijn opmerkingen als iemand tegen zit. Ik denk dat hij zijn kop boven het maaiveld uitsteekt.

Misschien is hij jaloers? Zoon komt regelmatig op school dat hij wat heeft gewonnen.

Of misschien is zijn thuis situatie prut en reageert hij het af op hem?

Kind liegt ook tegen zijn ouders. Zegt dat zoon k kind zei. Zoon zegt het eerlijk als hij een kind heeft uitgescholden (moet je het heel bond maken) . Volgens zoon zegt hij het zelf.

Blij dat zoon nog eerlijk is. Wat die.jongen zijn reden ook is ik wil dat het stopt.

(Directie is ook op de hoogte dus dat is fijn)

16. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ja, onze zoon kwam op een gegeven moment steeds met zijn gezicht vol stift thuis van de kleuterschool. Hij had ook een jochie in de klas wat buiten dat al vaker vervelend deed en hem pijn deed. Hij was al vaker naar de juf gegaan, maar die deed er weinig aan en hij ging zelfs naar de vader van die jongen en vertelde hem dat zijn zoon hem vaak pestte. Ik hoorde dat en die man zei alleen "oh, is dat zo"? En liep zo weer weg.
    Nadat hij ook steeds onder de stift zat en de juf dus niets deed, hebben we gezegd dat als hij weer met die stift zou komen of hem pijn wou doen, dat hij hem hard in zijn kruis moest trappen. Dat heeft hij gedaan en toen werd de juf wel boos op hem, omdat dat joch het uitgilde. Maar het had gewerkt, hij heeft hem ik denk een jaar lang met geen vinger meer aan geraakt.

Tja, hij heeft het vaak genoeg bij die jongen en bij je juf aangegeven, dus in zo'n geval denk ik ook, dan maar een andere aanpak.

Nummer4 vindt dit leuk.
  17. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.686
    6.581
    113
    Vrouw
    Waarom worden hb kinderen toch zoveel gepest?

Onze zoon op de vorige school dagelijks. Op een gegeven moment was ik de kapotte kleren en bloedneuzen zo zat dat ik tegen hem zei, maak maar een vuist, duim aan de buitenkant en goed uithalen!
    Volgende dag moest ik bij de directeur komen want mijn zoon (gr5) had een jongen uit groep 8 een bloedneus geslagen. Enige wat ik heb gezegd is "goed zo zoon!" En heb me omgedraaid en hem mee naar huis genomen.

Jo79 vindt dit leuk.
  18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ik denk dat dat voor alle kinderen die buiten het gemiddelde vallen geldt.

Ik heb mijn dochter op een gegeven moment ook gezegd dat ze gerust van zich af mocht duwen (harder dan een zacht duwtje ;)). Echt slaan ed heb ik haar niet geadviseerd (ze is vrij sterk), maar zich verdedigen als verder niets helpt mag zeker. Ik heb dat ook gemeld aan de juf, die was het volgens mij met mij eens, al mocht ze dat natuurlijk niet zeggen.

Nummer4 en Fristi2012 vinden dit leuk.
  19. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Hier gister ook een mopperend kind dat niet naar school wilde. Vanavond was hij helemaal over de zeik, zat zichzelf helemaal gek te maken en de put in te huilen.
    Hopelijk is het alleen dat hij weer even moet wennen en weer in het ritme komen, want het ging de laatste maanden juist zo goed.

20. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier is t ook alweer sinds woensdag drama. ‘Ik haat school, waarom bestaat school?’

En vanavond ‘waarom leef ik dit stomme leven?’

Deel Deze Pagina