HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 21 feb 2022.

1. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.144
    1.683
    113
    #341 Leolove, 29 mrt 2022
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2022
    De test vandaag ging goed. A vond het helemaal geweldig en zei toen ik haar kwam halen mama jij moet weer weg, ik blijf hier:roflmao:
    We krijgen maandag de uitslag maar ze zei nu al dat ze duidelijk harmonisch hoogbegaafd is. Verder heeft ze veel beweegdrang dus het advies was om in te zetten op sporten, en dat zou ze nog wel wat meer uitwerken wat we allemaal kunnen doen met haar. Sporten doet ze al 3 keer in de week, naast 2 keer bso en 2 keer afspreken vind ik dat echt wel maximaal. Ze moet ook nog af en toe gewoon rustig aan kunnen rommelen thuis.

Zonnestralen en Archie83 vinden dit leuk.
  2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Hahaha fijn dat ernin ieder geval lol was met het maken.

Wist ze dat het een test was?

3. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.144
    1.683
    113
    Ze wist dat ze werkjes ging maken waarbij de mevrouw ging kijken hoe ze denkt zodat ze kon kijken naar welke school ze het best kan. Dus nee niet letterlijk verteld dat het een test was.

4. Archie83

Archie83 Actief lid

23 nov 2019
    410
    236
    43
    Ja, klopt helemaal. Ik denk dat het lastige met M. is dat hij zich ogenschijnlijk jong gedraagt. Niet heel anders dan andere kids in de groep in ieder geval. Pas als je echt contact met hem hebt merk je wat hij in z’n mars heeft. Ook wij onderschatten hem denk ik regelmatig. Hij had een super juf die dit feilloos doorhad en hem de uitdagingen bood die hij nodig had (bijv zelf aan laten kleden enzo), maar die is helaas weg en daarmee ook die bejegening. Het wordt nu inderdaad erg gezocht in moeilijkere puzzels maar dat is maar deel van de oplossing idd.

Juf van oudste reageerde gelukkig heel positief op m’n mail en gaat m’n vraag doorzetten naar een collega die ons hopelijk verder kon helpen. Fijn :).

KleineLai, Leolove en Fristi2012 vinden dit leuk.
  5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Die van ons begreep er niks van toen ze het op school hadden over een IQ test. Hij zegt die heb ik nooit gehad. Voor hem waren het wat spelletjes:roflmao:

6. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.255
    28.301
    113
    Fijn dat je een goede reactie hebt teruggehad. Ik denk dat het goed is dat jullie er ‘nu al’ achteraan gaan. Misschien is de voorschool ook voor hem een goed idee?

Mijn jongste is een jaar jonger (net 2 jaar geworden) maar we krijgen ook van de crèche feedback dat het niet helemaal lekker loopt. Hij heeft weinig interesse in wat ze doen, en heeft helemaal geen interesse in zijn groepsgenootjes. We gaan nu uitzoeken waar het hem in zit. Ze zagen wel ook al dat hij andere interesses heeft (hij is veel bezig met cijfers, tellen en letters.) en zijn manier van spelen sluit niet helemaal aan; waar groepsgenootjes genoegen hebben met 4 blokjes stapelen begint hij het pas leuk te vinden als het een bouwwerkje is waar een auto onderdoor kan bijv. Mja, die tijd en kans krijgt hij niet natuurlijk want er wordt constant afgepakt, kapot gemaakt enz. Zo spelen ze nou eenmaal vaak op die leeftijd.
    Ik herken die zoektocht dus wel.
    Vanwege zijn broer zijn we ook wel alert op autisme natuurlijk, dus daar kijken we ook een beetje naar. We gaan hem nog niet testen want er zijn geen grote aanwijzingen nog, maar we laten de ontwikkelingspsycholoog van zijn broer binnenkort wel even observeren. Zij kent onze oudste ook dus dat is erg fijn.

Wij focussen ook veel op kleine verantwoordelijkheden geven. Dat vindt hij heel leuk. Vieze luier in de prullenbak gooien na het verschonen, uitkleden en kleding in de wasmand doen, schoenen & sokken uit doen, sokken in de schoenen doen en dan wegzetten. Enkel moeilijkere puzzels geven is niet de oplossing.

Archie83 en Leolove vinden dit leuk.
  7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Herkenbaar. Alleen moeilijke dingen geven werkte hier ook niet. Hij wou dingen doen wat wij deden. Zo stond hij dus al jong in de keuken.

Het begon met koekjes deeg maken en vormpjes duwen, ik snijden hij alles in een bakje doen. Naar samen dingen mixen.

Overigens nu bijna 8 en maakt hij onder begeleiding pannenkoekenbeslag en bakt hij ze.

Schoonmaken en opruimen liet ik hem ook al snel doen omdat hij wou helpen. Onze dweil kun je inkorten dus kon hij ook helpen.

KleineLai vindt dit leuk.
  8. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.255
    28.301
    113
    Ja precies! Je kan die hersentjes op zoveel manieren bezighouden! Zeker als ze jong zijn en ze helpen nog heel leuk vinden. Later, gok ik, dat ze dweilen helaas minder leuk gaan vinden :p (en het geeft minder voldoening natuurlijk als de techniek eenmaal aangeleerd is)

Ik was vandaag batterijtjes van een treintje aan het vervangen, dat wil de jongste dan ook doen. Dus hij ook prullen met een schroevendraaiertje en een treintje. Batterijtje eruit, batterijtje erin. Ik zeg “het +je moet tegen het +je aan” hij kijken en je ziet dat koppie dan werken. Schattig :D

Kolibrie2, Leolove, owly en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.144
    1.683
    113
    Pff, hebben we het net een beetje op de rol voor de oudste, nu moeten we echt aan de slag voor de jongste.
    Haar gedrag met niet naar school willen wordt steeds erger, tot iedere morgen huilen van buikpijn aan toe. Ook heeft ze de laaste 2 weken iedere dag wel een ongelukje op school. Ze is ook nog maar een schim van haar vrolijke zelf. Dit kan zo echt niet, dus gesprek aangevraagd met juf en IB-er, maar dat zal wel nog een week of 2-3 duren de IB-er kennende (werkt maar 2 dagen per week).
    Kregen er vanmorgen ook uit dat zij als enige niet mee hoeft te doen bij het letters leren omdat ze ze al allemaal kent. En dan mag ze extra gaan spelen. Als dit echt zo is dan werkt dat natuurlijk ook niet. Dus mocht het gesprek met de IB-er lang op zich laten wachten dan dit maar alvast eerst gaan bespreken met alleen de juf.
    Wordt er intussen een beetje moedeloos van.

10. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.364
    113
    Vrouw
    @Leolove Wat rot. Kan je afspreken dat je in de tussentijd wat materiaal van huis mee mag geven? Misschien iets van een puzzel oid?

11. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.144
    1.683
    113
    Kan eens aan haar vragen of ze dat leuk zou vinden, maar ik verwacht dat ze daar geen zin in heeft omdat ze dat thuis kan doen. Dan moet het denk ik iets zijn wat we speciaal voor school aanschaffen. Wat ze wel heel leuk vind is werkbladen maken, maar daar heeft ze wel weer wat ondersteuning in nodig van wat moet ik doen.

12. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.364
    113
    Vrouw
    Daar zat ik ook aan te denken. Maar daar moet de juf dan maar net tijd voor hebben.

Wat misschien nog wel zonder begeleiding kan is tekenen op nummer. Die heb je ook met kleine rekensommen. Of van die grid tekeningen op nummer.

Leolove vindt dit leuk.
  13. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Welke sporten doet ze nu?
    Qua bewegen kun je ook dingen combineren. Zelf een route door het bos laten maken met alles wat er bij komt kijken. Van alles over de dieren en sporen die je tegen komt uit laten zoeken, etc.

14. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Wat vreselijk vervelend! Hebben ze in de klas of anders in de groepen hoger geen Smart games? Dat zijn spelletjes die ze na een uitleg ook makkelijk alleen kunnen doen en die van ons vond ze toen ook al erg leuk. Gaat ook van makkelijk naar steeds moeilijker.

Het niet mee doen van iets kan passen bij een kind maar ze kan zich ook buiten gesloten voelen. In plaats daar van zou ik eerder kiezen voor de juf helpen. Kan ze de letters ook schrijven?

15. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.144
    1.683
    113
    Zwemmen op woensdag, volley op donderdag en zondag. Daarnaast zelf naar school fietsen en thuis veel voetballen/volley/trampoline

16. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.144
    1.683
    113
    Ja die hebben ze, want die hebben ze afgelopen jaar bij oudste gebruikt.
    Nee ze kan ze nog niet schrijven. Ik wil ook echt in gesprek aangeven dat dit echt niet kan, een kind apart zetten en buiten sluiten

17. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Ik neem aan dat ze haar ook op een andere manier op haar niveau kunnen betrekken zonder te schrijven. :)

De smart games zouden ze dan onder werktijd kunnen aanbieden.

Ik denk niet dat juf door heeft dat ze haar buiten sluiten. Ik denk dat ze meer denk dit is saai voor jou jij mag lekker wat anders doen.

Onze zoon ging absoluut niet in zijn uppie wat anders doen. Ze zeiden dan ook hij kiest dat extra werk niet uit zich zelf. Nee hij wou geen uitzondering zijn.

18. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.144
    1.683
    113
    @owly nee ze willen niet de uitzondering zijn. Ze wordt al uitgelachen door de kinderen omdat ze nu dus vaak ongelukjes heeft, verder wil ze echt niet nog meer opvallen.
    En dat terwijl er 2 andere kinderen in de klas zitten waarvan de grote zussen volgend jaar met mijn oudste mee gaan naar het in onderwijs, en die ook ver voorlopen, doe dan iets met dat groepje van 3.

19. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Ach gosh. Durft ze het wel te zeggen dat ze moet plassen?

Je zou denken dat je prima die 3 kinderen bij elkaar kan zetten. Kunnen ze elkaar helpen als juf met bijvoorbeeld de grote kring bezig is. Daarna kleine kring en de rest zelfstandig. Of gewoon even apart tijdens de inloop. Voldoende mogelijkheden lijkt me.

20. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.144
    1.683
    113
    @owly ja dat durft ze wel, maar ze zit op het moment zo vol stress dat ze het echt niet voelt. Gister hadden ze gym en spelletjesdag, dat vond ze wel allebei leuk en kan ze wel goed mee doen en dan gaat het wel goed.
    We liepen toen ze 3.5 was bij een bekkenfysio en die heeft haar toen zover gekregen dat ze nog maar 1 keer in de week een beetje mis ging. Eerste weken school ging ook, vooral de laatste 2 weken is het echt drama

Deel Deze Pagina