Eigenlijk advies gevraagd. Onze jongste loopt eigenlijk al heel zijn leven voor, van lopen tot vormstoof ' van wiechenschema ' kon hij standaart alles veel en veel eerder. Daar op heeft het cb altijd gezegd dit in de gaten te houden en aan te kaarten op de peuterspeelzaal. Echter deden deze er niet veel mee omdat hij problemen heeft met zijn uitspraak. Hij herkent wel al heel erg veel letters, wat zijn logopedie dan weer een stuk makkelijker maakt omdat hij de klank aan een letter kan koppelen. Nu is hij naar de vakantie gestart, hebben ze de DHH ingevuld en hadden wij welkom gesprek. De gene die hem geobserveerd heeft had aan gegeven hem in de gaten te houden, omdat als je zijn uitspraak niet mee neemt, hij voor loopt op bepaalde vlakken en veel in zijn mars heeft. Nu doen wij veel lezen/letter spelletjes en herkenning. Mede omdat hij dit zelf zo leuk vind. Maar wat zijn anderen dingen om hem te prikkelen? De juf gaf aan hem extra werkjes te gaan geven. ' school is heel erg actief in het signaleren en handelen op ontwikkeling voorsprongen'. Zodat hij zich niet verveeld en vooral te voorkomen dat hij gaat onderpresteren straks.
Ik denk dat dat moet groeien. Hij zit nu niet echt op een goede school is mijn mening. Ik vind het tenminste niet normaal zoals het daar aan toe gaat, wat ik van je lees. Ik hoop dat hij vanzelf op de middelbare vertrouwen gaat hebben. Ik denk echt dat hij wat meer gelijkstemden kan vinden dan. Ik hoop het voor hem in elk geval!
Als ze allemaal zo'n rugzak hebben dus niet. Dat rugzakje heeft je zoon verder niet. Ik vind het echt heel sneu voor hem. En zo jammer dat je vastzit, want regulier is niks, maar je kunt nu dus ook niet zomaar naar een andere achool.
Hoe oud is hij? Het komt op mij over dat school goed bezig is Zijn er vermoedens van hb? Bij mijn zoon (4) op school liepen ze een beetje vast vorig jaar. Ze kregen zoon moeilijk aan het werk. Hoe verder het jaar vorderde, hoe minder hij deed.. Ik ben toen met mijn zoon bij een hb psycholoog geweest om handvatten te krijgen voor school. Zij heeft toen school geadviseerd in zijn algemeenheid over hb (hoe een hb kind te herkennen, hoe een hb kind redeneert, hoe gedrag te interpreteren, hoe te reageren, hoe aan te sluiten, enz.) En ze heeft daarnaast specifiek tips gegeven mbt onze zoon. Dit heeft school ontzettend veel geholpen. Misschien een idee om een psych te laten meekijken voor tips voor op school?
Nou precies want dan heeft de school het niet voor elkaar. Blijkbaar heeft er gisteren 1 staan stampvoeten Hoe hoog moet de frustratie dan zijn als je als 12 jarige zo staat. Zoon zei al ik stond raar te kijken. Maar goed voortgezetonderwijs is ook geen hb school dus aanpassen zal hij toch ook moeten.
Hij is vanaf juni 4, school doet standaard bij elk nieuw kind het DHH invullen. Zodat ze optijd op merken als een kind wat begaafder/ontwikkeling voorsprong heeft. Stond er zelf ook echt van te kijken dat de kleuterjuf dus zo 'goed' door zijn spraak ' bepaalde klanken maar gaat superhard vooruit mede doordat hij de letters ken en je het daar door visueel kan maken' Heen kon kijken en haar opvielt dat hij veel meer 'kan' dan hoort voor zijn leeftijd. In december gaan we weer even zitten samen en vult ze het weer in om te kijken hoe we er dan voor staan. Mijn man is hoogbegaafde, echter is daar weinig mee gedaan want hij was vooral gewoon vervelend volgens leerkrachten. En ging gigantische onderpresteren.
Wat fijn dat een school zo actief is! Wij vonden Smart Games fijn, gewone spelletjes maar vooral coöperatieve spellen want verliezen in je uppie is veel zwaarder dan samen verliezen. Samen leesboekjes van de bieb. Jij leest zelf de gewone tekst en je kind de woordjes, mocht hij daar al mee bezig zijn. Puzzelen. Die van ons was niet van de werkbladen dus dat aanbieden was niks aan. Al waren de schrijfoefeningen die je uit kon wissen wel een succes. Dat was overtrekken, tekenen en de volgende set was schrijven. Verder daagde we hem uit op het gebied van knutselen, dat vond hij fantastisch en was goed voor zijn fijne motoriek.
Vanmiddag gesprek op school voor m’n oudste. Met meester en ib’er. Ib’er heeft vorige week met zoon zelf gesprek gehad. Ben wel benieuwd wat hij daar zelf in heeft aangegeven. Hij hoorde dat groep 8 veel herhaling is, dus wil groep 8 niet meer doen. Snap ik wel. Maarja, wat dan wel. Momenteel komt hij weer heel overprikkeld uit school, wat (waarschijnlijk) betekent dat hij cognitief weer onderprikkeld is. Geeft zelf ook aan niks nieuws te leren momenteel.
Wat sneu voor je man, juist onderpresteren ga je jezelf maar vermaken en dat kan zich uiten door te vervelen. Zagen we bij zoon ook. Maar o Wat vervelend! Wat zegt de meester en ib'er nu? Is er voor vlotte kinderen apart werk? Wat kunnen ze voor hem betekenen om toch dit jaar door te komen?
Even benieuwd of het jullie opvalt dat ik steeds vaker zie dat als je kind ergens moet zijn je 1 begeleider mee mag. Voor de oproep van vaccinaties snap ik dat maar bij informatie avonden voor middelbare scholen vinden we het fijn om er beide bij te zijn. We horen beide toch andere dingen en vinden het fijn om er over te discussiëren.
Was zowaar een keer een goed gesprek op school. Ib’er gaf heel duidelijk aan dat het werk nuttig moet zijn en geen bezigheidstherapie. Dus alles wat ie al weet hoeft ie niet te maken. Hij heeft rekenxl, wat hij wel echt leuk vindt (voor nu in ieder geval). Rekenen wordt per blok vooraf getoetst. En hij maakt verder dan alleen de peiltaken. Voor spelling alleen de dictees op maandag en vrijdag ofzo. En dan woensdag doen ze grammatica en dat moet ie wel meedoen. En krijgt een plusboek voor spelling. Ze verwachten dat hij met de andere vakken ook tijd overhoudt dus kan een project opstarten. Zelf geeft hij aan te willen leren over het ontstaan van het universum. En ze hadden in een nieuw aangeschaft iets daar wel een module over. Dat kon hij in de plusklas opstarten en in de klas mee aan het werk gaan. En verder moeten we gaan onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om groep 8 over te slaan volgend jaar. Ze denken dat ze hem wel genoeg kunnen bieden, dus dat is ook wel mooi. Maar het is natuurlijk niks als je alles alleen maar in je eentje moet doen.
Wat fijn dat je een goed gesprek had! Ze willen in ieder geval wel iets doen. De vraag is of dit voor vlotte kinderen is en geschikt voor hb kinderen. Zijn oude school had voor vlotte kinderen heel veel maar als hb'er val je buiten de boot. Het aan kunnen bieden in gr 8 is mooi wanneer iedereen een maat pakket heeft en je niet alleen aan het werk bent. Maar als je gr 8 over wil slaan moet je nu ook al weten waar hij dan naar toe gaat, al een idee? Heeft hij vrienden en een leuke klas? Anders zou je bijna zeggen laat hem nu gr 8 doen.
Nu naar groep 8 zou ik niet doen. Hij zit in deze klas goed op z’n plek en de huidige groep 8 is vaak ruzie en gezeur. De enige reële optie is jong celeanum, maar dat is wel een uur met de bus. En dat met 9 jaar. Als ie al toegelaten wordt. Eerst maar eens uitzoeken wat ervoor nodig is om toegelaten te worden. Het aanbod is niet specifiek voor hb kinderen idd. Maar wel veel meer dan andere leerlingen krijgen. Ze zijn ook bezig de plusklas te veranderen, zodat het veel beter aansluit bij hb. De juf is nu een plan daarvoor aan het schrijven en een opleiding aan het volgen. Het team heeft binnenkort ook een lezing over hb. En de juf van de plusklas heeft als moeder zelf ook ervaring met hb. (En ik vermoed sterk dat ze zelf ook hb is) We gaan het meemaken. Hij gaat in ieder geval nog wel met plezier naar school.
Oooh nou dan zou ik absoluut niet wisselen! Een fijne klas en plezier is zo belangrijk! Dan eerst rustig dit jaar afmaken met plezier.
Dit hebben wij ook gedaan en het werkt heel goed inderdaad. Oudste zoon laten testen en contact gehouden met de orthopedagoog over zijn verdere ontwikkeling. Zij heeft contact met zijn school opgenomen ter ondersteuning en zal ook in de gaten houden of het onderwijsaanbod voor hem voldoende is!
Het is hier weer tijd voor gesprekken. Zoon is steeds vaker boos en ongelukkig. Benieuwd of er dan weer veel bij hem wordt geschoven. Hij zal vast ook wel iets doen maar dat is geen enkele reden om hem met 3 man in te sluiten, uit te schelden of wat dan ook.
Vind het zo frustrerend elke keer te lezen. Echt zo sneu voor hem. Er gaat niks veranderen ben ik bang.
Nee denk ik ook niet, gaat nog 1 heel erg lang schooljaar worden. Deze keer is er wel een klasgenoot voor hem opgekomen. Dat vond hij wel fijn. Juf heeft de andere op aangesproken. Maar ja dat lijkt niet echt wat te doen.
Afgelopen weekend hadden wij kinderfeestje van de oudste. De gene die het feestje organiseerde vroeg eigenlijk meteen of hij hb was. ' aan mijn man' deze heeft uitgelegd dat hij met 4 jaar op een non verbale iq test inderdaad op sommige stukken HB scoorde. Maar dat die vorig jaar laag laag gemiddeld aan gaf met een talige IQ test. Uitgelecht dat hij niet kan lezen en schrijven. Op rekenen scoorde hij nog wel heel erg hoog Gaf zij aan dat hij sprekend op haar zoon lijkt, kwa doen en denken. En die hoog begaafd is maar ook zeer ernstige dyslexie heeft waardoor taal lastig is. Ik vind dit zo lastig. C klaagt steeds vaker dat zijn klasgenootjes niet zo slim zijn en hij inhoudelijke dingen mist in zijn klas, hij snapt niet dat een klas hoger geen 'slimmeren' kindjes geeft. Hij gaat dan met de juffen levelen omdat die zijn denk wijzen dan wel begrijpen. Hij is kampioen redeneren, en dat word nu afgekapt. Op rekenen loopt hij een jaar voor. En dit zou dit jaar goed opgepakt blijven worden. Maar momenteel zit hij dus niet lekker in zijn vel, en vraag ik me af of dit wel gebeurd. Helaas wordt er aan zijn niet lezen weinig gedaan want ze gaan er vanuit dat hij het niet kan. Krijgt wel leespraat en leest met een leespen. Zo leest hij hele boeken en weet hij ook gewoon waar het over gaat want zijn taalbegrip is ook prima.