HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 21 feb 2022.

  1. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.973
    7.903
    113
    Vrouw
    Mijn moeder is ervan overtuigd dat het verder gaat dan dat bij hb. Terugkomend in dagelijkse handelingen die anderen wel automatisch doen maar bij ons niet vanzelf gaan. Ze neemt mijn adhd diagnose daarom inmiddels met een korrel zout.
     
  2. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.954
    1.585
    113
    Haha ja die maakte ze hier met net 2. Ik wist wel dat ze snel waren maar dat zo weinig normaal was voor de kleuters :|
     
    owly en Zonnestralen vinden dit leuk.
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.981
    8.786
    113
    Even naar deel 2 verplaatst
    Hier komt er uit een vragenlijst dat mijn middelste heel veel bewegingsprikkels op zoekt door gebrek aan prikkels. Uit verveling loopt hij zelfs de tafels te automatiseren. Ik moet nog horen hoe hij daarin op school is. Het ging even beter, maar zijn frustratie begint weer op te lopen.

    Toen hij net 4 was kon hij uren stil zitten om zichzelf dingen te leren.

    Als het interessant is dan zit zoon ook stil. Is hij enthousiast minder stil en krijgt hij mooie rode konen van inspanning. Is het saai doet hij alles behalve stil zitten
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.981
    8.786
    113
    Hahaha herkenbaar. We kwamen kijken op school om te zien of het bij ons past. De directeur legt een puzzel neer van 9 stukjes en 12 stukjes. In de tijd dat ze koffie en thee pakte was hij klaar. Toen is ze een grotere gaan halen en blaadjes papier. Vol verbazing was ze aan het kijken.

    Overigens mocht hij bii de peuters met 2 jaar geen puzzels maken van 20 stukjes want ik was aan het pusheno_O
    Dus hij bleef daar puzzelen met 4 /6 en 9 stukjes:rolleyes:


    Wij hielpen mee bij spelletjes op school. Dat is het eerste half uur 1 keer in de week. De ene keer deed ik dat de andere week mijn man. Dus hij laat de kindjes een dobbelsteen gooien in een groepje en vraagt hoeveel stappen moet je vooruit? Dat weet ik niet ik kan dat cijfer niet. Samen tellen kwamen ze er wel uit. Hij kwam vol verbazing terug omdat we niet verwachten dat hij zo ver vooruit liep.
     
    Leolove vindt dit leuk.
  5. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Wie heeft er ervaring met versnellen in groep 6? School vindt dat we dat niet moeten willen nu. Ze bieden veel extra werk. Maar toch.. het gaat hem ve te makkelijk af. De HB coach heeft het over toch versnellen. Maar in de gesprekken met school wordt dat snel afgedaan al, we bieden voldoende en nu in groep 6 is dat niet meer wenselijk. Ze lieten ook de versnellingswenselijkheidslijst zien. Maar waarom is dat in groep 6 niet meer wenselijk?
     
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.981
    8.786
    113
    Ik begreep omdat ze vaak een andere leerstrategie hebben en ze weten hoe de som moet. Ze rekenen het gewoon uit of weten gewoon de som.

    Uiteindelijk uit kunnen leggen dat als je de automatisering onder de knie hebt je makkelijker grotere sommen vlotter/makkelijker op kan lossen.

    Net zoals de keersommen. Hij weet het wel maar het is er niet ingestampt zoals wij dat vroeger kregen. De automatisering van de keersommen is nog niet denderend.
     
  7. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.973
    7.903
    113
    Vrouw
    Bizar en vervelend voor hem. Je hebt met dit soort situaties een hele gladde rug nodig.

    Op een gegeven moment heb je een boekwerk vol vergelijkbare ervaringen.
     
    owly vindt dit leuk.
  8. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Gekke vraag misschien, maar wat maakt het uit hoe ze een antwoord weten, als het antwoord maar goed is?
     
  9. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.973
    7.903
    113
    Vrouw
    Dit is inderdaad een deel. Maar ik vraag mij af of mijn moeder gelijk heeft dat er nog een tweede factor is. Dat de hersenen bijvoorbeeld niet in balans ontwikkelen.

    Omdat je eerst de strategie aan moet leren om hem toe te kunnen passen wanneer het zo groot is dat je het niet meer op inzicht kan doen. De tafels zijn er denk ik dan weer juist wel om inzicht te vergroten.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  10. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.981
    8.786
    113
    Volgens mij gaat het meer om vlot. Uiteindelijk zou je denken dat het er om gaat dat ze weten hoe ze aan het antwoord komen in combi met het goede antwoord.

    Wij oefenen verder thuis niet met de tafels.:)
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  11. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.981
    8.786
    113
    Die grotere puzzels deden we dan gewoon thuis. Voor dat hij 3 was schreef hij zijn naam op zijn tekening, tekende poppetjes en tekeningen waar je ook wat in kon zien:roflmao:

    We zijn ook eerder gestopt bij de peuterspeelzaal omdat ze hem alleen aanwezig vonden. Zagen niet in dat hij meer
    nodig had . op dagen dat hij naar de peuterspeelzaal ging was het drama. Voor ons voldoende om te stoppen. Drama ging pas verder na een paar weken school:rolleyes:
    Maar zijn juf zag hem tenminste wel. Daar was hij meer dan een kind dat verveelde. Maar een slimme vlotte jongen waar ze wat mee moesten.
    Fantastische kleuterjuf
     
  12. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.973
    7.903
    113
    Vrouw
    Maakt de tafel strategie uit bij jullie? Bij rekenen gaat het er later om dat je de juiste formule weet te gebruiken. Maar de tafels gaan enkel om tempo hier.
     
  13. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.973
    7.903
    113
    Vrouw
    Bij mijn oudste was het juist dat hij zich afzijdig hield. De andere kinderen zijn niet naar een psz gegaan. Voor het sociale vind ik het jammer. Maar ik heb niet het idee dat ze daar verder veel aan gemist hebben.
     
  14. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Oh die puzzels ja :roflmao:

    Onze oudste deed op de peuterspeelzaal alsof ze de puzzels van 9/12 stukjes moeilijk vond want dan deed de juf het voor haar.
    Thuis deed ze 35 stukjes :roflmao:
     
    Leolove vindt dit leuk.
  15. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.954
    1.585
    113
    Haha wij moesten in de 2e lockdown een spelletje met dobbelstenen doen. We vingen 2 zusjes op die in groep 1 en 2 zaten, dochter zat ook in groep 1. En toen merkte ik dus ook dat zij meteen met 2 dobbelstenen wist hoeveel het was, het kind uit groep 1 moest alle stippen tellen en he tijd uit groep 2 kon 1 dobbelstenen wel herkennen en telde de rest er dan bij op. Dat plus dat ze zichzelf toen leerde lezen was voor mij wel het teken dat ze echt voorliep, tot die tijd wist ik wel dat ze slim was maar toen pas echt haha
     
  16. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.973
    7.903
    113
    Vrouw
    Dat was mij een middag. Ze hebben bij mijn oudste de tijdsdruk eraf gehaald met lezen en zien dat hij een flink stuk vooruit kwam. Daar waar hij achter liep in avi loopt hij nu voor. Maar ze willen verder wel in gaan zetten op tempo maken. Ze denken dat hij traag werkt doordat hij bang is om fouten te maken. Maar wij (zoon, ik en oma) klappen alle 3 juist dicht als het op tijdsdruk aan komt. Ik ben bang dat zijn faalangst groter wordt als ze die tijdsdruk op gaan voeren. Hij is met veel dingen langzaam. Zoals bijvoorbeeld met eten, aankleden etc, dat komt niet door de angst om fouten te maken.

    Verder was zijn rapport niet kloppend met wat wij zien. Volgens mij is hij flink onder aan het presteren. Zijn spraak is op school ook slecht. Terwijl de fysio en wij thuis veel vooruitgang horen. Ik begin mij af te vragen of ik nog meer hulp moet gaan inschakelen of dat hij misschien beter af is op een school waar ze meer bekend zijn met mb en daardoor misschien ook meer inzicht hebben in hoe zijn hoofd werkt.
     
  17. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.973
    7.903
    113
    Vrouw
    @owly. Zou je misschien nog een keer willen vertellen over de groep 3 situatie met jouw zoon toen? Ik meen mij te herinneren dat het overeen kwam met de situatie die ik nu bij mijn middelste in groep 3 zie.
     
  18. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.981
    8.786
    113
    Natuurlijk. Zoon is de laatste 3 maanden van gr 1 naar gr 2 gegaan. Hij kwam dus met net 5 in gr 3.

    Hij deed mee met de maan activiteiten. Nou ja hij deed niks meer. Bleek dat ze vonden dat als hij niks doet hij geen zon mag want dat kan hij niet, eerst bewijzen dat hij dit kan.

    Uiteindelijk kreeg hij zon omdat zijn rapport heel hoog was. Ook dit was te eenvoudig en kreeg prik en co en rekentijgers als extra. Hij deed het minimale en zijn enthousiasme liep ver terug.

    Hij begon met een langdurige invaller die tot 2 weken voor de kerst kwam, dan weer een nieuwe invaller, na de kerst zijn echte juf. De juf die hij vast op de donderdag en vrijdag had snapte hem wel maaaaar ze moest het maar doen hoe de ander het deed want die waren er 3 dagen. de invallers als juf van de ma di en wo snapte niks van hem.

    Door de corona waren we in staat hem weer plezier in het leren te laten ervaren. Thuiswerk was vreselijk. Toen zagen we pas hoe makkelijk hij het had. Als hij niet zou piepen en er tegenin was gegaan was het binnen het uur af.

    Het samenwerkingsverband was inmiddels in zicht. Eerst veel kijken, observeren, aftasten wat school kon. Ze zagen wel dat hij ver was en zeiden al gelijk in de eerste maanden van gr 3 dat als hij zo door gaat hij in gr 6 klaar zou zijn. Uiteindelijk na de zomer in gr 4 getest.

    Voor meer vragen of specifieke vragen stuur rustig een bericht of stel ze hier:)
     
  19. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.981
    8.786
    113
    Precies!! Dat was vooral voor mijn man echt even schakelen:roflmao:
     
  20. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.981
    8.786
    113
    Hij had het kunnen missen als je kijkt naar wat hij leerde. Hij heeft daar niks opgestoken.

    Betreft sociale ontwikkeling leerde hij dat kinderen gemeen konden doen. Hij snapte niet wasrom sommige zich raar gedroegen. 1 kind was een bijter. Hij moest niks van dat kind hebben. Hij liet dat kind links liggen. Als hij er last van had duwde hij hem weg. Op de laatste dag dat hij er was moest hij dus nog vier worden en dat kind zei je bent mijn vriend. Hij gelijk nou echt niet!

    Het gaf wel 2 keer in de week smorgens rust voor mij. Maar dat is het meest positieve dat ik kan bedenken.
     

Deel Deze Pagina