O zo. Ja zijn allemaal ingewikkelde regels en procedures. Mijn oudste is destijds helemaal gestopt (zonder diploma) en later terug gekomen. Hadden ze ook nog nooit meegemaakt en vonden ze behoorlijk ingewikkeld. Zij ging daardoor havo 5 in met cijfers van 3 jaar daarvoor. Voelde oneerlijk want waren niet heel beste cijfers maar zowel de 4 als de 5 heeft ze met heel hard werken opgehaald naar een 8 uiteindelijk Wat ook oneerlijk was is dat ze Engels al versneld had gedaan de eerste keer in havo 4 en dat resultaat niet meer geldig was. Heeft ze ook goedgemaakt met zichzelf door de 9 op te halen naar een 10 Vavo ook wel over nagedacht maar inderdaad, dan moet je weer heel veel opnieuw doen. Hopelijk lukt het volgend jaar en is ze er dan van af
@Consuminderma, ja, sommige dingen zijn best krom. Mijn zoon doet Agora, alles heeft voordelen en nadelen, maar hierbij kun je gewoon grotendeels zelf bepalen hoe je de bovenbouw en je examenjaren inricht, hoelang je erover doet enz. Wat dat betreft is dat wel fijner.
Ik ben op scholenjacht voor mijn oudste. tiq voor zover dat gesteld mag worden is vanaf hb (zo'n marge). Maar hij heeft een normale verwerkingssnelheid en werkgeheugen volgens de test. Ik heb geen idee waar ik nou goed aan doe. Of hij overvraagt gaat worden op hoog niveau, te weinig geprikkeld op laag niveau. Dan maar een middenniveau om de verschillen op te vangen? School wil hem op speciaal onderwijs hebben. Maar zij hebben, en prikkelen hem nog steeds, te weinig. Hij heeft geen kans om te laten zien wat er gebeurd als hij echt aan zou gaan. Daarnaast lees ik nog regelmatig dat hij niet zo hoog zou kunnen scoren op andere gebieden als hij echt de verwerkingssnelheid en het werkgeheugen heeft wat er uit de test gekomen is. Thuis kan hij traag zijn maar ook ineens heel snel gehaaid uit de hoek komen. Het lijkt erop dat er zoveel in hem omgaat dat er veel meer berekend wordt dan enkel de vragen die gesteld worden. Ik heb geen idee wat nu wijsheid is. VSO met 3 niveaus is niet te vinden in onze omgeving. Het hoogste is havo en best een behoorlijke reis. Regulier onderwijs geeft meer mogelijkheden om te ondervinden welk niveau echt haalbaar is. De iber die hem op zijn slechts even gehad heeft als leerkracht vindt dat geen goed idee. Maar gezien zijn iq nooit een factor was voor school heb ik ook niet de neiging om ons te laten leiden door haar mening. Om iets te kunnen doen heb ik een afspraak gemaakt met een gymnasium dat extra ondersteuning biedt aan kinderen die dat nodig hebben met vwo potentieel. Wat ze daarmee bedoelen moet ik nog leren. Een andere school heeft een vso binnen de reguliere. Daar ga ik ook verder mee in gesprek. Maar als deze twee geen optie blijken weet ik het niet meer. Moeten we er dan boven of onder gaan zitten... VSO in onze regio is mavo of lager. En het is echt geen praktijk kind. Als dat bij hem had gepast dan zou het nu niet zo'n groot vraagstuk zijn. Aanvulling: met boven bedoel ik regulier obv het niveau dat school gaat adviseren. Al ben ik wel benieuwd wat het gymnasium bedoelt met het potentieel. De rest van de scholen schrijven nadrukkelijk over het schooladvies.