HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc deel 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zonnestralen, 21 feb 2022.

1. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    4.007
    4.846
    113
    Ja dat is jammer eigenlijk. Want als een kleuter op dat moment de plusklas leuk vindt en er dingen leert, dan geeft dat meerwaarde op dat moment, ook als blijkt dat het kind uiteindelijk naar de havo (of vmbo) gaat, lijkt mij.

Maar goed, als het sowieso vooral om levelwerk ging en geen apart project of zo dan maakt het weinig verschil en snap ik de keuze van de school wel.

2. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.874
    6.837
    113
    Vrouw
    Ik lees mee maar heb vaak de energie niet om te posten. Sorry...

We hebben net de rapport gesprekken gehad afgelopen week.

Zoon (#3) waar ik me het afgelopen halfjaar enorm veel zorgen over heb gemaakt, had een prachtig rapport. Daar waar de juf in het voorjaar nog zei dat hij ver beneden gemiddeld scoorde, had hij nu een rapport waar hij op 2 vd 4 punten midden/eind groep 4 scoorde (sluit nu groep 3 af).
    Volgens mij hebben ze bij de midden 3 Cito de eerste dag die hij gemist heeft, niet ingehaald en op 0-score meegerekend de vorige keer. Kan bijna niet anders! Hij zou volgens juf echt ver achterlopen en niet goed kunnen meekomen.
    Nu een heel ander verhaal (andere juf).

Dochter (#2) had in het voorjaar verbeterpunten gekregen. Zij deed niks meer op school want vindt alles saai. Werd uitgesloten van het door toetsen en compacten. Mocht geen pluswerk meer doen omdat het reguliere werk niet af was etc.
    Met haar in de tussentijd vaak gesproken over de middelbare school, haar kans/vermogen om de toelatingstoets voor verrijkt vwo echt te kunnen halen als ze nu wel bij blijft met de gewone lesstof. De voordelen van een hb klas uitgelegd - kinderen die hetzelfde denken, niks meer te hoeven uitleggen, gewoon begrepen worden en misschien eindelijk wat vriendinnen maken met dezelfde hobbys en gedachtengang. Ze heeft echt heel hard gewerkt om op te letten, werk af te maken en ze mag ondertussen weer pluswerk maken (eigenlijk te zot voor woorden dat dit op een hbprofielschool niet gesignaleerd wordt als verveling door te makkelijk werk, zo vaak aangegeven maarja...) en is weer blij op school. Ze kreeg nu eind groep 7 havo/vwo advies. Reken is nog een dingetje (eind 7 niveau dus prima) want daar liep ze ver mee achter, als ze dat nog iets ophaalt in groep 8 krijgt ze vwo uitstroom advies.
    Niet dat het wat gaat uitmaken wat de Cito zegt. Voor de middelbare school waar ze naar toe gaat over een jaar, gaat ze in januari een toelatingstoets maken voor de verrijkt vwo klas. Onze oudste zit daar nu ook.

Oudste gaat over naar de derde. Hoezee! Heeft heel wat voeten in de aarde gehad. Hij heeft in de brugklas niks gedaan en had een rapport met prachtige cijfers. In de tweede dacht hij ook wel zonder huiswerk of leren er doorheen te komen, tot hij er slecht voor stond op zijn tweede rapport. Uiteindelijk derde rapport afgesloten met als laatste een 5,7 dus keihard (samen met hem) zitten leren voor de probleemvakken. Nu maar hopen dat hij het volgend jaar zonder mijn aandringen wel zelf gaat doen want dit was vermoeiend.

Jongste dochter (20m) begint goed te praten, klimt en klautert overal bovenop en krijgt driftbuien als iets niet mag of als iemand iets doet wat zij niet wil. Pittige tante. Ze leert snel. Zal haar maar gaan inschrijven voor de peuterspeelzaal binnenkort. Die is daar met 2 jaar wel klaar voor.

Zonnestralen vindt dit leuk.
  3. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.175
    3.411
    113
    Vrouw
    Wij blijven hier nog wat modderen.
    CJG / Youke zien nog steeds geen noodzaak tot HB testen en zelf kan ik het niet betalen.
    School ziet geen enkel symptoom van meer/hoogbegaafdheid.
    Ze gaf laatst aan dat ze geen uitleg/instructies meer wilt omdat het te lang / veel en saai is. Meester zou met haar praten, is nog niet gedaan. Pffft.
    Rapport gesprek was sowieso raar, want meester vroeg waarom ik in hemelsnaam dingen aanbiedt boven haar niveau. Ik zeg ik bied aan waar ze om vraagt, als ze iets wilt leren / weten dan zorg ik dat er materiaal is.

Ook niet als ik aandraag thuis is ze bezig met Engels, met keer sommen, squla staat op groep 4, mini loco boekjes vanaf 8 jaar etc.
    Ze zit nu in groep 3. Ik heb amper gekeken naar haar rapport, want weet dat het niet klopt en dat ze meer kan. Gezegd tegen mijn dochter: lieverd voor mij is het belangrijkste dat je blij gaat naar school, dat je plezier hebt en goed in je vel zit.
    Ze zat ook helemaal in de stress over de iep toetsen, waarschijnlijk door haar faalangst. Maar ook omdat ze anders leert, het is een echte beelddenker.

Nu maar in zetten op haar faalangst en zelfvertrouwen dmv rots en water training, in de hoop dat ze wat meer durft te laten zien, buiten om thuis.
    Iemand ervaring hier mee?

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    23.786
    11.188
    113
    Wat lastig, waarschijnlijk heeft ze zich helemaal aangepast.

Hebben jullie zelf het idee dat haar gedrag anders is thuis?

Zit hb in de familie?

Bij ons was rots en water op school maar dat was niet voldoende.

Wat maakt ze nu op school? Zon boekjes, krijgt ze verkorte uitleg en ster opdrachten met rekenen? Hoe maakt ze de reguliere toetsen?

Wat scoorde ze uiteindelijk met de cito/ iep toetsen?

Overigens zei ik altijd tegen zoon als jij je best doet maakt het niet uit wat uit de test komt.
    Doe je expres niks en vul je maar wat in krijg je veel herhaling.

5. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

23 jan 2011
    2.522
    1.080
    113
    Vrouw
    Zonder dit enorme topic door te lezen heb ik een vraag aan jullie.
    Wij hebben het advies gekregen om te gaan uitzoeken of er bij onze dochter sprake is van hoogbegaafdheid of niet. Heel het jaar heeft ze precies 0 weektaken afgekregen. Zit veel te dromen, voelt niet de noodzaak haar werk te doen lijkt het. Cito scores zijn prima dus meester zegt "ze krijgt genoeg mee tussen het dromen door" maar psycholoog van ziekenhuis (ivm aangeboren aandoening) adviseert wel onderzoek omdat ze anders bang is dat ze vast gaat lopen op de middelbare school. Ze gaat na de zomer naar groep 7.
    Nu heb ik contact gehad met hoogvliegers en diepdenkers en zij geven aan dat ze met WISC-V of KIQT+ onderzocht kan worden. Ook zie ik op hun website IDS2 staan.

Wij gaan natuurlijk zelf lezen over de verschillen en dan bekijken wat we verstandig vinden, maar zou KIQT+ of WISC-V voldoende kunnen zijn of is breder testen beter?

6. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.200
    1.708
    113
    @zwaaistaart als je puur op HB wil testen dan is de wisc of de kiqt genoeg. Verwacht je dat er mogelijk iets anders speelt dat je breder wil testen? Onze kinderen hebben alleen een HB test gehad,de problemen bij de jongste waren wat ons betreft duidelijk genoeg aan HB te kijken dus het had geen meerwaarde verder te kijken.
    Dus ik denk dat het vooral is waarom wil je gaan testen, en omdat verwacht je dat er met een test gebeurd dat nu niet gebeurd, wil school niet inzetten op meer uitdaging om dat ze het toch niet doet?

7. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.815
    1.391
    113
    Hoi allemaal,
    Ik ben nieuw in dit stukje forum en op zoek naar wat advies. Mijn drie kinderen zijn allemaal HB (getest) en hebben door de weeks al de nodige uitdaging nodig (zitten allemaal op sport, muziekles en gaan naar een plusklas naast regulier onderwijs), maar ik zie enorm op tegen de zomervakantie omdat ze zich dan altijd super snel vervelen.

Er is ook geen school en sport natuurlijk. Wel gaan ze elke week 1 dagje naar BSO en 1 dagje bij opa en oma, maar dat betekent 5 dagen thuis. We gaan 2 weken op vakantie, maar meestal weten ze zich daar net zo goed niet te vermaken. En vervelen betekent klieren (met/tegen elkaar).

De twee meiden kunnen zichzelf nog enigszins vermaken met lezen en puzzelen (maar ook geen 6 weken), maar mijn zoontje vindt alles heel snel saai. Knutselen heeft hij een hekel aan, buitenspelen is na een half uur niets meer, lezen vertikt hij, etc.
    iPad/computer mogen ze van mij maar 1x per dag.

Weet iemand raad voor de komende vakantie? Want ik zie er als een berg tegenop… Ohja ze zijn 10 (dochter), 9 (zoon) en 7 (dochter).

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    23.786
    11.188
    113
    Herkenbaar! Een hele goeie vraag en hoop op veel reacties.

Zoon is 11 en sinds hij klein is maakt hij een woordweb. In het midden staat het woord vakantie. Daar omheen bedenkt hij dingen die hij die vakantie zou willen doen. Een aantal dingen voor alleen en andere.om samen te doen.

Die van ons is heel creatief dus naast de computer kan hij daar nog wel wat mee doen.

Die van ons kan:
    - aan de slag met microbit
    - koken
    - bakken
    - Figuurzagen
    - geocach
    - samen naar het museum
    - tekenen
    - plan was om te tekenen op een groot canvas doek voor op zijn kamer.
    - zomer lezen van de bieb
    - minecraft

Voor de rest geen idee. Zijn maar een klein weekje weg dus nog voldoende tijd om te vullen.

Oja bedenk net dat hij vast wel stop motion filmpjes wil maken.

9. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.977
    7.713
    113
    Vrouw
    Hoi allemaal, hier geen kinderen die op school voor- of vastlopen, maar mijn tweede zoontje van 7 jaar heeft moeite met omgaan met kritiek/iets fout doen. Dusdanig dat hij dan soms zegt: Ik kan beter dood zijn, en opmerkingen in die trant. We hebben hiervoor hulp gehad via het wijkteam, maar dat klikte niet. Toen stopgezet en eigenlijk ging het lang wel goed. Maar onlangs heeft hij in een verdrietige bui meer gedaan dan woorden spreken, waardoor de raderen weer draaien. Ik heb bij hem nog nooit aan HB gedacht, maar weet sinds een jaar of 4-5 wel dat ik het zelf ben. En collega heeft daarom benadrukt dit wel te benoemen bij de intake met (weer) iemand van het wijkteam.

Nu vraag ik me eigenlijk af of er hier schrijfsters zitten wiens kind ook heftige uitspraken deed bij grote emoties.

Ik denk overigens helemaal niet dat mijn 7-jarige daadwerkelijk een doodswens heeft. Wel dat hij het heel erg heftig vind om te horen/denken dat hij iets 'niet goed' gedaan heeft. En dat kan iets relatief kleins zijn, zoals treuzelen bij naar bed gaan, waardoor ik niet met hem meeloop naar bed, maar hij dat zelf moet doen. Dan vindt hij zelf dat hij het fout gedaan heeft.

10. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    23.786
    11.188
    113
    Wat sneu voor je knul!

Mijn 5 jarige zei in gr 3 wat heeft het allemaal voor zin,waarom ben ik dan op deze wereld.

Inmiddels 11 maar hij kan nog steeds niet echt omgaan met kritiek. Heeft niet geholpen dat hij afgelopen jaren gepest is. Heeft geen vrienden en dat helpt niet bij zijn zelf vertrouwen.

Goed is happy, fout is zwaar teleurgesteld. Zijn emoties zwieren heen en weer.
    Spel therapie heeft wel wat geholpen in het begin. Hij heeft die uitspraken nu niet maar dat komt ook door de speltherapie en uitleg van het hb zijn.
    Nu nog de juiste kinderen tegen komen met de juiste klik.

Het is een hele lieve , zachtaardige knul, zeer creatief en een knuffelbeer.
    Wanneer hij onzeker/bang is of er wat speelt maar voor zich zelf nog niet op een rij heeft kunnen zetten wil hij dat je in de buurt bent. Extra knuffels en ook meelopen naar boven. Het is dan een tijdelijke fase en gaan we er in mee.

JupitR vindt dit leuk.
  11. am1985

am1985 Actief lid

13 sep 2014
    185
    58
    28
    Dag dames,
    Afgelopen week hebben wij rapportgesprek gehad over onze jongste dochter van net 5. School geeft aan dat ze moet versnellen. Ze kunnen haar geen uitdaging bieden in groep 2. Ik vind daar wel wat van maar goed. Belangrijkste voor ons is dat ze het leuk vind op school en met plezier heen gaat. Na de zomervakantie zal ze worden opgevolgd en geëvalueerd. De IB'er noemde terloops dat ze wellicht op hb getest moest worden.
    Is ze daar met 5 jaar niet nog te jong voor? Het is een pienter meisje, maar dat is mijn oudste ook. Ik heb nooit een moment het idee gehad dat ze misschien hoogbegaafd zou kunnen zijn. Gewoon slim :oops:

12. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.159
    422
    83
    Hier ook zulke heftige uitspraken gehad in een periode dat het niet lekker ging met hem. De emotie was dan zo groot dat hij die niet meer kwijt kon voor zijn gevoel, behalve dan door te roepen dat hij dood wilde. Inclusief manieren waarop hij dat ging doen.
    Hij wilde niet echt dood gelukkig, hij moest echt die heftige emotie op een heftige manier kwijt. Sinds hij beter in zijn vel zit is dit niet meer gelukkig.
    Kritiek en falen (voor zijn gevoel) is ook iets waar hij moeilijk mee om kan gaan.

Bij het zoeken van hulp kan het denk ik geen kwaad om hb te benoemen en dit ook mee te nemen in eventueel onderzoek.

JupitR vindt dit leuk.
  13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.405
    9.099
    113
    Hier ook twee intense kinderen, dat ‘hoort erbij’. Ik vond het boek Leven met intensiteit heel interessant (alleen helaas niet heel prettig leesbaar….).

@am1985: Waar zou een IQ-test voor nodig zijn, welke vraag ligt er, wat moet het opleveren? Er zijn IQ-tests voor kinderen vanaf 2,5 jaar, dus met 5 kan dat prima. De vraag is echter wel wat het doel is. Meten om het meten levert zo weinig op, dus belangrijk om eerst helder te krijgen wáárom er getest zou moeten worden, wat het op zou moeten leveren.
    Mijn kinderen zijn allebei versneld naar groep 3 gegaan. De oudste hebben we in groep 3 laten testen, de jongste niet, omdat daar bij haar totaal geen aanleiding toe was (en nog steeds niet is).

14. am1985

am1985 Actief lid

13 sep 2014
    185
    58
    28
    Geen idee om eerlijk te zijn. De. IB'er zei het tussen neus en lippen door. De enige context die daarbij zat is dat onze dochter ver voorloopt op de rest en bijzonder slim is.
    Ze is altijd al behoorlijk snel geweest in obtwikking, dat is op het CB ook benoemd. Maar om dat nou HB te noemen... Mijn kennis daarover gaat ook niet zover.
    Ik ben geen voorstander van testen om het testen. Daar moet zoals jij aangeeft wel aanleiding toe zijn. Maar wat is dan die aanleiding? Ik zie dat (nog) niet in wat de IB'er aangeeft.

15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.405
    9.099
    113
    Dan zou ik dat gesprek voeren. ;) Voor versnellen is testen niet nodig, voor gecompact en verrijkt werk e.d. ook niet. Dus waarvoor dan wel? Als het enkel voor een stempel is, dan is het niet nodig.

Voor de meeste kinderen hoeft dat testen overigens geen zwaar iets te zijn, vaak vinden ze het zelfs best leuk. Daar hoef je het dus niet voor te laten. ;)

Mijn jongste dochter gaat na de vakantie naar de derde van het VO en is dus niet getest. We hebben ook nu nog steeds geen aanleiding dat dat iets zou opleveren waar het nodig voor zou zijn. School heeft altijd in grote lijnen aangesloten bij wat ze nodig had en zolang dat mogelijk is, is testen - in mijn ogen - niet nodig.

16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    23.786
    11.188
    113
    Onze zoon ging ook van gr 1 naar 3. Testen "pas" met 6 omdat ze toen wiscat konden doen en was beter dan een andere toets.

Toetsen kan zin hebben als naast versnellen compacten en extra uitdaging als rekentijgers en wat andere boekjes niet afdoende zullen zijn. Bij ons sloot het samenwerkingsverband aan omdat school eerst zelf wat ging proberen en daarna vroegen ze om hulp. Van die hele club vonden het een paar belangrijk om te testen om te zien hoe er toen voor stond. Ze verwachten met die uitslagen wat ze toen hadden dat hij in gr 6 klaar zou zijn. Door 1 van de medewerkers is sterk aangeraden om te toetsen en om ons heen te kijken omdat ze niet verwachten dat hij op die school zou blijven.

Met de test wat absoluut geen belasting is voor je kind zijn we vlot overgestapt naar een hb school. Als we toen nog een test hadden moeten doen waren we zo een schooljaar verder geweest.

Soms kan een test ook zorgen voor andere potjes. Het is geen belasting voor je kind en stel dat ze wel hb is en gelukkig op school hief je er nog niks mee te doen behalve dat je kind meer begrijpt waarom dat ze dingen anders doen dan anderen.

17. am1985

am1985 Actief lid

13 sep 2014
    185
    58
    28
    Dank voor jullie reacties. Het is bijna vakantie, laat het voor nu maar los ;) dan kijken we volgend schooljaar wel hoe het gaat en wat nodig is.

18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.405
    9.099
    113
    @am1985: Gaat je dochter nu versneld door naar groep 3? Ik weet niet of ze dat zelf ook al weet? Anders zou ik haar dat wel zsm vertellen, zodat, als dat belangrijk voor haar is, ze toch nog even (al is het maar een paar dagen in dit geval ;)) ‘in haar hoofd’ in groep 2 kan zitten.

Hier had ik me bij de oudste echt enorm op verkeken. Ik dacht dat het weinig uit zou maken, ook omdat ze al groep 2 werkjes deed ed. Dat bleek toch anders te liggen. Nu speelt er bij haar wel meer, maar ik kan me toch voorstellen dat het voor meer kinderen toch een rol speelt. Zeker omdat juist ‘slimme kinderen’ heel goed in de gaten hebben ‘hoe het zit’ en ‘hoe het hoort’ ed.

owly vindt dit leuk.
  19. am1985

am1985 Actief lid

13 sep 2014
    185
    58
    28
    Ze gaat inderdaad versneld naar groep 3. Wel met de mogelijkheid om na de middagpauze alsnog naar groep 2 te kunnen (sociaal emotionele aspect) Soort combi dus, waarbij ze wel officieel in groep 3 wordt geplaatst. We hebben het haar al verteld. Ze maakt er tot nu toe niet zo'n punt van.

20. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    13.061
    8.713
    113
    Vrouw
    Na 2 geteste zonen loop ik met de vraag of ik mijn dochter getest wil hebben. Ik heb nog niet het idee dat ze echt tegen dingen aan loopt. Zij is veel 'slimmer' op de fronten die voor hun problemen opleveren. Wat ik als voor op 1 heb staan is dat als de informatie belangrijk gaat zijn hij ook direct aanwezig is. Als je op het moment dat je nood ziet gaat testen kan je zomaar een jaar verder zijn. Dan voelt een jaar echt lang.

Deel Deze Pagina